Dornier Do335

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Muxje, 5 nov 2005.

1. Muxje

Muxje Guest

De staartgroep is nu zo'n beetje af.

Het bovenste roer is een sandwich-constructie met een paar stukjes multiplex, om een mooie sleuf te vormen.

Hier het eindresultaat. De aansturing van het roer is een stuk omgebogen verenstaal dat precies in de sleuf valt. Op die manier kan de staartgroep worden losgeschroefd en eenvoudig van de romp getild worden.

De hele staartgroep. De meeste plekken zijn al netjes rond geschuurd. De eindafwerking komt pas als de romp wat verder is en de bevestigingspunten voor de staartgroep er op zitten. Dat kunnen de maten en uitlijning gecontroleerd worden (en kan ook het verticale stabilo vastgelijmd worden.

2. Huib

Huib

Lid geworden:
    25 aug 2004
  3. Muxje

Muxje Guest

Tja, na de geslaagde schaalmeeting heb ik weer wat inspiratie gekregen om weer aan de slag te gaan met dit model.

De vleugel gaat vrij vlot in elkaar.

De hoofdligger heet aan beide kanten een dunne carbonstrip. Deze geeft een goede stijfheid en maakt het bouwen ook wat gemakkelijker, omdat de ligger kaarsrecht blijft.

Zoals wel vaker met deze handgetekende ontwerpen kloppen de afmetingen van de ribben niet altijd helemaal. Na een orgie van schuurpapier en balsastof verloopt het vleugelprofiel zoals het zou moeten.

De vleugel is hier bijna klaar om aan de bovenkant ingedekt te worden, op de vleugeltips na. Na het indekken kunnen de retracts en servos gemonteerd worden.

4. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Muxje schreef:
    Toon me de vertikale stabilo's! :p

:wink:

jan.

5. Muxje

Muxje Guest

Ik weet niet eens hoe dat ding in het Nederlands heet :p In het Engels is het wel degelijk "vertical stabiliser".

6. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    staartvin, in hetr engels heeft het meerdere betekenissen, kan ook tailfin heten :wink:

7. Muxje

Muxje Guest

Vleugeltje is aan 1 kant ingedekt. :)

8. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Eén woord: schitterend

jan..

9. Tjen il-Vec

Tjen il-Vec

Lid geworden:
    13 okt 2004
    Mooiii!!! 8O :D

10. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Ziet er zeer netje uit, ga zo door

11. Phoenix

Phoenix Guest

Daar sluit ik me bij aan.

12. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ik zat pas te denken, zou er nog wat gebouwd worden bij Ronald, het is al zolang stil in dit draadje...
    Maar ik zie dat je de smaak weer aardig te pakken hebt. 8)

Ga zo door :thumbsup:

13. bla31

bla31

Lid geworden:
    28 sep 2005
    Blij dat dit interessante project weer opgepakt is :)

Heb me altijd al geinteresseerd in dit toestel. Zou ook van deze, zoals nog meer mooie kisten, hier een brandstofversie van willen bouwen. De ontwerper van jouw tekening heeft daar mooie modellen van. Nou ja misschien ooit eens........

De bouw ziet er goed en netjes uit :worship:

Nu wel afmaken he :wink:

Ben je er nu uit wat betreft de aandrijving en welk kleurenschema ga je hem geven?

Ben beniewd hoe (hard :D ) dat die vliegt.

gr.

14. Huib

Huib

Lid geworden:
    25 aug 2004
    Ziet er gelikt uit Ronald.

Groet Huib

15. Arvid

Arvid Guest

Wat Oss toch al niet in mensen los heeft gemaakt :D

16. Muxje

Muxje Guest

Tja, druk druk druk. Weinig energie gehad om te bouwen, en ik heb eerder ook een ongelukje met de Miles gehad, dus er was ook nog wat reparatiewerk te doen. Op de schaalmeeting was de Miles net weer gerepareerd en de motor gefixed, maar ik heb het toch niet aangedurft om hem op een vreemd veld weer "in te vliegen". Nu net weer terug van een weekje duiken in Egypte, dus ik kan er weer tegenaan :)

De aandrijving is een Axi 2826/8 voor en een 2820/10 achter, allebei op een 3s Lipo.

Kleurtjes:

17. stefan_riemens

stefan_riemens

Lid geworden:
    17 feb 2006
    Mooi schema :thumbsup:

18. Muxje

Muxje Guest

Hmm.... ben begonnen aan de ailerons en flaps, maar ik kwam er al snel achter dat de maatvoering op de tekening van geen kant klopt. Dus zelf maar even wat getekend en gebouwd... en ik kwam als snel tot de conclusie dat ik een meetfout heb gemaakt. Zucht... ergens ben ik wel weer toe aan een goede kit waar alles gewoon past :)

Helaas ook geen fotootjes van het niet-passende spul; de camera is stuk. Soms heb je van die dagen dat je beter in bed kan blijven :p

De aansturing (stangetjes etc.) voor de servos en flaps schiet gelukkig wel lekker op.

19. Muxje

Muxje Guest

Het was nog best een klus om de ailerons en flaps goed passend te krijgen, en het is ook niet mijn favoriete klus, maar ze zitten er op!

De vleugel begint er al aardig af uit te zien.

De voorkant van de ailerons is maar naar 1 kant afgeschuint, en ze scharnieren aan de bovenkant. Aansturing is gewoon met een heveltje.

De flaps zijn aan rond aan de voorkant en scharnieren om messing buisjes aan de zijkanten. Zo blijft er een mooie aansluiting tussen de vleugel en de flaps.

Morgen kan de vleugel omgekeerd worden om het landingsgestel en de servo's in te bouwen.

20. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Ha die Ronald.

Dat ziet er erg strak uit.
    Ga zo door.
    Dit gaat heel leuk worden.

Groeten Han.

Deel Deze Pagina