Draaibank aanschaffen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door corvl, 2 mrt 2011.

1. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    De Nederlandse Vereniging van Modelbouwers (van het tijdschrift de modelbouwer) organiseerd regelmatig cursussen metaaldraaien.
    Ik heb 2 jaar geleden de cursus in Eindhoven gevolgd en daar een hoop van opsgestoken (terwijl ik al ervaring had)
    Overgens heb ik ook een kleine Emco en een grotere HBM250, en heb daar geen spijt van.

Succes Willem

2. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    @ Willem, Ik zou dolgraag zo'n cursus willen volgen... maar ja , de afstand :-(

3. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Moest weer even zoeken, maar dit is 'm: Hugo Schipper BV Machines en Gereedschap - Mitutoyo 500-181-21 digitale schuifmaat, Actie 2011

Even antwoorden voor Trilliwillie: die achterkant waar je diepte mee kunt meten heb je in twee uitvoeringen: vierkant en rond. Kijk hier maar eens op de tweede pagina: http://www.mitutoyo.nl/upload/file/Actiefolders/2010/Voorjaarsactie/VJA_2010_NL_selectie.pdf (niet verder kijken, want daar wordt je hebberig en uiteindelijk arm van ;))
    Vierkant werkt prima, tot je een klein gaatje wilt meten, dan past "ie niet meer. (overigens heb ik nog nooit een ronde gehad en kan niet zeggen dat dit ooit een gemis is geweest, maar misschien gebruikt Trilliwillie deze voor een specifiek doel?)
    Oh ja, Mitutoyo is niet Chinees, maar Japans (net als Toyota zeg maar)

Heel verstandig. Vraag voor de zekerheid na welke je moet hebben, anders is het centrale gat te klein en krijg je je beitels niet op centerhoogte gesteld!

Gefeliciteerd! Veel plezier ermee en koppie erbij houden, dan komt het best voor elkaar. Toevallig gisteren sinds lange tijd ook weer eens een paar uurtjes hobbymatig achter de draaibank gestaan en moet zeggen dat het toch wel weer lekker was ;)

4. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Wat de schuifmaat betreft, Hugo Schipper is een uiterst betrouwbaar adres, wij bestellen op werk ook veel daar.

De ronde dieptemaat is handig voor kleine gaten, bijvoorbeeld diepte van een tapgaatje M3. Als de tapmachine op mijn werk te diep gaat, moet ik naar de kast lopen voor een nieuwe tap:(.
    Volgens mij geen prijsverschil, dus de keus kan je zelf maken of je het nodig vind.

Ik heb er zelf ook een dieptebrug bij, die zet op het eind van de schuifmaat, zodat je makkelijk dieptes kan meten, wellicht handig voor in de toekomst. Van zowel Mitutoyo als Tesa zijn deze te krijgen.

Voor de snelwisselhouder zou ik even navragen welke grootte het beste past.

Zag wel dat de kleinste beitels van 14x14mm kwijt kan, en standaard ga je voor beitels voor wisselplaten van 12x12 naar 16x16.

Dus misschien is een maatje groter handiger, maar dit hangt af van de afstand van de bovenkant van de beitelslede ( waar je snelwisselhouder op komt) en de hartlijn van de machine, deze moet dan wel groot genoeg zijn, anders staan je beitels boven de hartlijn.

Maar dit had Micropuller ook al aangegeven.

5. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Iemand geinteresseerd in een mooie schuifmaat van de Aldi ?? :) (ik zal zo een draadje ervoor openen in het "te koop sub forum" :rolleyes: )

Dat van de ronde dieptemaat is duidelijk en idd erg handig denk ik..

Japans, dat klinkt al een stuk beter als chinees :)

snelwisselhouder , het wordt een maatje groter , oftewelde medium versie. Vanmiddag met HBM getelefoneerd en die zegt dat de kleine eigenlijk te klein is , en de medium versie geschikt is voor vrijwel alle doeleinden . Ik moet alleen iets van een "pen" maken" voor de juiste hoogte instellingen ofzo ... maar dat zoek ik wel uit met mn schoonpa als de machine geleverd wordt.

snelwisselhouder:
    HBM Snelwisselhouders - HBM Machines BV
    Model middel:
    Centraal gat: 16 mm.
    Afmetingen van het moederblok: 73 x 73 x 51 mm.
    Beitelcapaciteit: 16 x 16 mm.
    Deze set bestaat uit:
    - 2 Blokken geschikt voor vierkante beitels.
    - 1 Bok geschikt voor ronde beitels.
    - Blok ( afsteekhouder ) inclusief mes.
    - 1 Moederblok.
    - Spansleutel en imbussleutels.

Het lijkt mij ook geweldig om zulk mooie dingen te maken, van "raw" materiaal.

Waarschijnlijk komen er HSS beitels bij die ik zelf zal moeten slijpen , volgens mn schoonpa geen probleem , veel goedkoper en met wat oefenen veel interessanter als die verwisselbare plaatjes. Ik kan het daarmee alleen maar eens zijn. Ik moet alleen nog weten wat voor aparatuur ik nodig heb om het geheel te slijpen. Ik heb al zo'n aparaat met 2 van die slijpstenen aan de zijkant. Maar de slijpstenen zullen vervangen moeten worden.... die zijn verre van recht. en ik had begrepen iets van een "houder"?

wat betreft de beitels , wellicht dit setje:
    8 Delige HSS Beitelset - HBM Machines BV
    en dan de 12 mm versie
    of dit , maar dat is geen HSS: 11 Delige HM Beitelset - HBM Machines BV

Dus dat eerste setje zal interessanter zijn denk.

6. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Rustig aan beginnen, leren lopen duurde tenslotte ook een tijd.

7. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Beitels slijpen doe ik altijd uit de hand, dus geen speciale beitelslijpmachine.
    Ik gebruik overigens niet veel snelstaal, aangezien ik op mijn werk van de wisselplaten gebruik kan maken.

Maar alle speciale vormen, en ook boren kan je gewoon met een standaard machine doen.

Als je HSS goed wil slijpen, heb je een steen van Aluminiumoxide nodig.
    Deze zijn heel herkenbaar aan de witte kleur.

Als je de schuifmaat gaat bestellen bij Hugo Schipper, kan je ook informeren naar slijpstenen, die verkopen zij ook.

Kijk voor info eens op Bonded Abrasives - Cutting, Sharpening and Grinding Application , veel info en beetje technisch, maar je kan wel de juiste steenmaat opzoeken.

De HM beitelset die je aangeeft ben ik niet kapot van. Het snijd eigenlijk niet beter als HSS ( HSS heeft minder wrijving), maar is veel lastiger te slijpen, want hier heb je een ander soort steen voor nodig.

Als je meer thuis bent in het draaien, is de stap naar wisselplaten een betere.
    Met meer ervaring sneuvelen die dan minder snel en heb je er veel lol van.

8. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Op zoek dus naar een witte steen ...... Aluminiumoxide. Heb ik geen wedsteen nodig (of hoe die steen die je nat moet maken om te slijpen ook mag heten)?
    Heb zojuist alles definitief besteld , het is een 8-delig HSS set geworden:
    http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=1840

Nu wachten tot alles geleverd wordt en dan maar oefenen, hopelijk zonder teveel brokken.

Cor

9. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  10. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    klinkt idd vrij logisch :)

11. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Vandaag van het werk tuis gekomen en rustig eens aan het bekijken hoe ik het gaat aanpakken in de nieuwe werkruimte(s). :p

Van de week eventjes de muren een egale kleur geven , want ik heb er de afgelopen jaren wat "spuitwerk" in gedaan..... de muren zijn nu rood , zwart , blauw , groen heb ik ook gezien :(.

Een werkbank maken waar de draaibank op komt te staan is ook erg belangrijk. Maar de hoogte van de werkbank??

Zelf werk ik graag vrij hoog , de werkbank die ik heb om "staand" aan mijn vliegtuigen te werken is 1 meter hoog en bevalt me erg goed.

Zelf ben ik 1,88 meter lang en als ik mijn armen 90graden knik dan zijn mijn handen op een hoogte van 1,2 meter.
    Ik weet niet wat de hoogte is van draaibank onderkant tot werkhoogte:
    HBM CQ 9332 Metaaldraaibank COMPLEET ! - HBM Machines BV

Iemand een idee hoe hoog ik de werkbank ga maken waar hij op komt te staan?

De muur waar hij tegenaankomt is 4 meter lang. Ik kan de werkbank zolang maken als de draaibank, maar ik kan ook de werkbank 4 meter lang maken en iets van 50-60 cm breed. Wat is het meest interessant?

bedankt,
    Cor

12. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Cor ik heb een zware werkbank met kasten er onder van
    Friedrich Kpper GmbH - Downloads | Catalogues and brochures
    Dat bevalt best.
    Mijn draaibank is de HBM MJ650-A (ik dacht 160kg)

blad hoogte is 84 (http://friedrich-kuepper-gmbh.de/index.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=71&Itemid=46)
    Art.-Nr. 12572 omdat daar veel voetjes onder zitten.

blad breedte is 62 (En dat is niet te breed)
    Denk dat jouw 50 cm te smal is, hoewel ik die draaibank niet gezien heb.

Werkhoogte is plezierig met mijn 190 lengte.

13. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    @ Baggeraar: de hoogte van jouw machine tot het centrum waar gedraaid wordt , zou dat zo'n beetje dezelfde hoogte zijn als mijn machine? kortom , is dat altijd een beetje standaard?

Zo ja , dan zal ik mijn werkbank ook 84 cm hoog maken. Op welke hoogte ben je dan aan het werk?

De breedte zal ik ook breder maken , want de draaibank hoeft naturlijk niet tegen de muur aan te staan.
    Dit staat bij de technische details van die ik heb gekocht:
    Afmetingen uit de verpakking: 131x67x44 cm.
    Ik nam aan dat hij dan 44 cm breed was eigenlijk, logischer zou eigenlijk dat hij 67 breed is... hmm, Ik zal de bladbreedte op 70cm houden dan.

Cor

14. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    centerhoogte boven de grond is dan 118cm
    Hart van het handwiel voor de langsverplaatsing 99
    Hart van het handwiel voor de dwarsverplaatsing 107
    Kruissupport heb ik geen maten, de machine klem staat erop om te kunnen frezen.
    afmetingen machine: L=126 x B=60 x H=44 ; lijkt me dus wel vergelijkbaar.
    groet Harm

Laatst bewerkt: 9 mrt 2011
  15. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Hallo Harm,

Bedankt voor je reactie, die hoogte lijkt mij dan ook ideaal. Zal dezelfde hoogte aanhouden.

groeten,
    Cor

16. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Als blijkt dat de bak eigenlijk iets te laag is kun je altijd 2 platen multiplex onder de machine leggen.
    Had ooit een antieke houten werkbank (mensen waren toen een stuk kleiner) en was gebroken na 2 uur achter de draaibank voorover staan.
    2 stukken mp van 25 mm dik onder de vaste kop en onder de steun aan het eind van het bed en nergens meer last van.

17. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    De draaibank staat inmiddels bij m'n schoonouders in Belgie, nu nog afwachten wanneer hij richting Oostenrijk verhuist :)

De ruimte die ik ga inrichten voor de "zwaardere machines" heb ik ook voorzien van nieuwe electrciteit (oude was 30 jaar oud en 1,25 dik zonder aarde, alles vervangen naar 2,5 dik met aarde) , nog een likje verf en de tafel maken voor de draaibank en het kan beginnen.

Deze ruimte (4x4 meter) ga ik ook gebruiken om te lassen en wellicht ook om af en toe wat te spuiten, er zullen dus giftige gassen afgezogen moeten worden. (de ruimte heeft nog een gangetje in de hoek met een buitendeur).
    Wat zou een goede low budget oplossing zijn om giftige gassen af te zuigen? , ik zit zelf te denken , aan 1-2- of 3 badkamer ventilators naast elkaar.

Cor

Laatst bewerkt: 17 mrt 2011
  18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Cor, verfspuiten in besloten ruimte is geen goed idee, ik heb geen ervaring met kleine ventilatoren.
    Als het mogelijk is daar, zou ik het lekker buiten doen.
    Geeft binnen al snel meer zooi dan je verwacht.
    Mocht je het toch in de werkplaats willen doen, leg dan wel een laken of deken over je machines, anders gaat alles zwaar door opgeplakte verfnevel.
    groet Harm

19. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002

Ik weet het , maar nood breekt wet soms :) Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik dagelijks daar ga spuiten , maar het kan een keer voor komen. Lassen zal vaker gebeuren en daar komen ook heel wat dampen vanaf.
    Uiteraard komt er een plastic zeil over de machine(s).

Zou een aantal badkamer ventilatoren een acceptabel idee zijn?

Cor

20. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Buiten is voor mooi spuitwerk geen optie, en gaat alleen goed als het windstil is en alle gevleugelde diertjes een vliegverbod opgelegd gekregen hebben.
    Anders vinden er altijd wel één of twee het nodig om in je verse spuitwerk te landen

Deel Deze Pagina