Draaibank en freesmachine accessoires

Harm, koest u ;) Mijn reactie heeft die van smurf gekruist, er zit twee minuten verschil tussen, vandaar de verwarring over wel/niet gelezen.

Hoi Ron

Ik ben een bootjes bouwer op een schaal van 1:50. Ik bouw bestaande schepen. Die ook in de binnenvaart varen.

En wat het budget betreft, daar kijk ik niet zo naar. Ik geef alleen geld uit als het een doel heeft. En niet aan dingen die nutteloos zijn. Zoals ik in mijn vorige reply schreef.

En ik ben binnenschipper van beroep.

Gr Smurf

Ik heb 45 jaar terug op de technische school al geleerd met een draaibank om te gaan en dat is heel nuttig geweest want er komt wel wat bij kijken om veilig en goed werk te realiseren.
Ik vond het een dermate bruikbaar apparaat dat ik er een paar jaar later zelf een gekocht heb en daar heb ik geen dag spijt van gehad.
Hij (een myford)staat nu ook nog in mijn knutselruimte en ik gebruik hem nog steeds voor brushles motoren bouw.
Centerhoogte ongeveer 11cm en ongeveer 30cm tussen de centers.
Hier even een voorbeeld van een moderne.
http://www.vdhbv.nl/files/UNI4.PDF

Dit is een kleine draaibank maar ook hier zijn al enorm veel mogelijkheden.
De belangrijkste vraag is meteen duidelijk namelijk is deze goed of moet hij groter.
Lees maar eens door want wat je er bij moet kopen is vooral afhankelijk van de aard en de grootte van je werkstukken.;)

Hallo Smurf,

allereerst: leuk dat je zelf wilt beginnen met draaien en frezen! Hoewel de bediening van draai- en freesbanken niet geheel zonder gevaar is, geloof ik dat ook een "ongeschoolde" verspaner hier goed mee kan gaan werken. Draaien en frezen is niet iets wat je in een maandje even kan leren. Het is echter ook geen onmogelijke opgave. Als je straks echt aan de slag wilt, kan ik je aanraden om je in ieder geval goed in te lezen. Daar kan internet je mee helpen, beter is echter om ook wat literatuur in te slaan. Op Duitstalig en Engelstalig gebied zijn daarvoor goede boeken te vinden. (Kijk een bij de VTH in Duitsland, bijvoorbeeld)

Verder: voordat je begint, zeker bij de allereerste werkstukken: nadenken en begrijpen (!) wat je gaat doen. Als ik dit onderdeel zo wil bewerken, hoe kan ik dat gaan doen, wat gebeurt er als ik dat doe, waar moet ik rekening mee houden. Schrijf bij de eerste onderdelen gewoon eens op in welke volgorde en met welke technieken je gaat werken.

Dit waren een paar tips voor de algemene handhaving en gebruik van de machines. Een opleiding vind ik persoonlijk NIET nodig om überhaupt met een draai- of freesbank om te kunnen gaan. (Ik heb als 6VWO-leerling nog nooit een practicumlokaal met dergelijke machines mogen betreden, toch heb ik me gedurende 2.5 jaar genoeg vaardigheden kunnen aanleren om zelf een eigen draaibank te kunnen bouwen) Wat vooral belangrijk is, is inzet, geduld en toch ook wel een klein beetje inzicht in de materie.

Nu een paar dingen die je een idee kunnen geven van de toebehoren die je nodig hebt:

Draaibank:

• Zoals Micropuller al noemde: een setje beitels en boren (diameters hangen af van de onderdelen die je wilt draaien) zijn altijd nodig.
  • Een meelopend center: alleen al voor de veiligheid zou dit onderdeel aangeschaft moeten worden. (Eens zal er immers een wat langer onderdeel moeten worden gedraaid, wat zonder tegencenter zonder meer wegbuigt of erger: afknapt) Tenzij je voorhebt om werkelijk alleen korte en dikkere onderdelen te draaien, is een meelopend center een "plicht"...
  • Een schuifmaat is tijdens het draaien, ook bij frezen, het meestgebruikte meetgereedschap. Een meetklok zul je ook nodig hebben.
De andere onderdelen zie ik voor de modelbouw als "heb ik later pas nodig". Hier moet je toch jezelf even de tijd gunnen om te overleggen wat je nu precies wilt maken. Een kijkje in de literatuur kan geen kwaad: als je weet waar de onderdelen voor dienen, kun je eenvoudiger beslissen of je denkt deze nodig te hebben. En natuurlijk groeien je wensen naarmate je kundiger met je machine om kunt gaan. Toebehoren die je eventueel later zou kunnen gebruiken:

• Vaste bril: ondersteunen van langere assen bij het bewerken van de kopse kant (boren, vlakdraaien)
  • Meelopende bril: ondersteuning bij het langsdraaien van langere assen
  • Vierklauw: als je in de modelbouw vierkantstaf gebruikt/ wil bewerken, is een vierklauw natuurlijk altijd nodig.
  • Vaste centers voor in je hoofdspil en pinole: pas als je echt nauwkeurige onderdelen met hoge rondloopnauwkeurigheid wilt gaan maken. Dit gaat in mijn opzicht meer richting machinebouw dan gewoon "modelbouwen" (het maken van scheepsdetails)
Mijn advies, maar daar kan een ander een andere mening hebben: leer jezelf met bovengenoemde basisbenodigdheden eerst draaien, eventueel met hulp van een ander. Daarna merk je zelf heel gauw wanneer en of je de extra toebehoren nodig hebt. (En als je jezelf goed ingewerkt hebt, is zelfbouw van bepaalde toebehoren ook niet uitgesloten)

En iets wat je zeker ook niet mag vergeten: bij een draaibank hoort een slijpsteen! Niet alle bewerkingen kunnen met wisselplaten gedaan worden, en HSS-beitels hebben geen eeuwige standtijd...

Freesbank:

• In zoverre deze niet meegeleverd zijn: boorkop en spantangen (direct in de freesspindel of in een spantanghouder met morseconus)
    • Frezen horen in een spantang, eigenlijk nooit(!) in een boorkop. Spantangen die je het meest zult gebruiken: 6,8,10,12,16,20mm (al naar gelang de grootte/ vermogen van je freesbank), dit zijn de schachtmaten van de meestgebruikte frezen.
    • Boren, in zoverre de diameter niet precies in de spantang past, of die beschadigd zijn, altijd in een boorkop spannen.
    Deze twee gereedschapsopnames zul je dus zonder meer nodig hebben.
  • Frezen en boren zelf, natuurlijk...
  • Voor het spannen van de meeste werkstukken: een freesklem. Je kunt een draai- en kantelbaar exemplaar aanschaffen als de bouwhoogte niet te groot is voor je freesbank. De meeste bewerkingen verlangen dit echter niet.
  • Een set kikkers, T-sleufbouten, draadeinden met verschillende lengtes en spanplaten (trapblokjes). Hiermee kunnen onderdelen rechtstreeks op de freestafel gespannen worden, ook kunnen klemmen en andere spanmiddelen zo vastgezet worden.
Hiermee kun je al een heel aardig eind komen om in ieder geval de basis van het frezen te leren. Als je ook een draaibank gebruikt, is een verdeeltafel/ ronddraaitafel een onderdeel dat je zeker nodig hebt. Immers: als je eenmaal een onderdeel nauwkeurig gedraaid hebt, is het wel zo fijn dat je dit met dezelfde precisie op de frees verder kunt bewerken. Rondmateriaal in een klem spannen zal niet zonder meer altijd gaan.

Een setje parallelblokken voor in de machineklem hoort eigenlijk ook bij de gronduitrusting van een freesbank. Nu hoeven dit niet gelijk geslepen en geharde paren te zijn, zeer rechte stalen stangen of HSS-toolbits doen het ook.

Verder kan ik nu niet echt iets bedenken wat je verder nodig zou kunnen hebben. Met de genoemde toebehoren heb ik me tot nu toe altijd kunnen redden. Een kleine "upgrade" zou in de vorm van meetgereedschap, bijvoorbeeld een micrometer, plaats kunnen vinden. Maar de behoefte daaraan herken je ook snel genoeg.

Nu een klein vraagje aan jou: heb je al modellen gebouwd of al een model op het oog?
Kijk eens naar de details die te vinden zijn, en bepaal dan de grootte die deze hebben. Zo krijg je een beetje een idee voor de benodigde machines. Nu moet je wel zorgen, dat je eventueel nog wat bewegingsvrijheid blijft houden. Als je wat beter gaat draaien en frezen, wil je zoals gezegd misschien ook eens een klein hulpstukje voor je machine maken. En die zijn al snel iets groter dan het gemiddelde detail in 1:50 ;)

Hopelijk heb je hier wat aan. Misschien zijn er anderen die aanvulling of correcties hebben?

Groeten,
Björn

... Op Duitstalig en Engelstalig gebied zijn daarvoor goede boeken te vinden. (Kijk een bij de VTH in Duitsland, bijvoorbeeld) ...
www.vth.de (dûh)
www.traplet.com

Fora
www.cnczone.nl
www.cnczone.com
www.rcgroups.com/uk-rec-models-engineering-155

... Ik heb als 6VWO-leerling nog nooit een practicumlokaal met dergelijke machines mogen betreden ...
Maar jij bent dan ook enigzins genetisch belast :mrgreen: Toch :) ?

... toch heb ik me gedurende 2.5 jaar genoeg vaardigheden kunnen aanleren om zelf een eigen draaibank te kunnen bouwen) ...
Zie
Snelwisselbeitelhouder voor kleine draaibank

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijne heren

Bedankt voor alle informatie. Ik heb nu tijd genoeg om alles uit te zoeken. Gisteren een ongelukje gehad op mijn schip. Al mijn enkelbanden kompleet afgescheurd. Dus dat nog wel weken duren voordat ik echt aan de slag kan.

Gr Smurf

Wil je dan heel veel sterkte toe wensen
Schepen blijven gevaarlijk ,ben aan boord altijd erg voorzichtig en dan ook nog andere mensen in de gaten houden het is gebeurd voor je er erg in hebt .

Mischien heb je nu wel tijd om rond te neuzen voor draai en frees gereedschap.

Zo heeft elk nadeel een voordeel .
sterkte
henk

Moge forumleden

Na het lezen van jullie wijze woorden, en met het internet erbij, en met een paar winkels gebeld te hebben. Ben ik er uiteindelijk uit. Het wordt de proxxon draaibank PD 230/E en de fijn frees FF 230.

Ik weet ook dat het spul niet goedkoop is(wat dan wel). Maar het geluk wat ik heb is, dat ik de meer dan de helft van mijn tijd in Duitsland door breng, dan in Nederland. Ik heb dan ook op duitse internet naar winkels gezocht die dat verkopen. Mens wat zit daar een prijsverschil in. Komt ook deels door de btw maar toch.

De redenen is dat ik dit wil aanschaffen is. Het is klein van formaat en en licht van gewicht. Omdat ik de spullen ook wel eens mee naar de wal mee. En dat moet het wel handelbaar zijn. En de ruimte op een schip is ook beperkt.

Ik hoor graag meningen van mensen die goede of slechte ervaringen hebben met deze machines. En waar ik op moet letten.

Ik heb nog even de tijd, voordat ik deze spullen ga koppen. Ik zit toch met mijn poot omhoog.

Gr Smurf

:confused: Gewicht : 10 kg :confused:

Vind dat wel erg weinig hoor.
klinkt mij een beetje naar mickey mouse spul.

Heb je die machine gevoeld of ga je die van een plaatje kopen?
Wat ben je van plan te gaan maken?
Ik kan me nog vaag herinneren dat de unimat draaibankjes een soort naaimachine motor hadden en dat die niet langer dan 10 minuten achter elkaar mocht draaien ivm over verhitten.
Is dit een soortgelijk bankje?

Houd er wel rekening mee dat dit soort machines alleen geschikt is voor heel licht werk. Persoonlijk zou ik alleen iets dergelijks overwegen als ik wist dat ik bijvoorbeeld alleen kunststof zou gaan verspanen.

De redenen is dat ik dit wil aanschaffen is. Het is klein van formaat en en licht van gewicht. Omdat ik de spullen ook wel eens mee naar de wal mee. En dat moet het wel handelbaar zijn. En de ruimte op een schip is ook beperkt.
We hebben het wel over machines en niet over handgereedschap wat je even in en koffer gooit en overal mee naartoe neemt. Als gewicht je belangrijkste overweging is, weet je nog niet wat belangrijk is bij het aanschaffen van dergelijk materiaal.

Proxxon-machines zijn niet slecht. Maar het zijn ook niet gelijk de beste machines voor de prijs. Wat in mijn ogen een heel belangrijk nadeel is, is het feit dat proxxon er vaak een eigen systeem op nahoudt. Spantangen e.d. zijn vaak geen normdelen. De freesbanken van proxxon hebben bijvoorbeeld een spantangenconus in de hoofdspil, in plaats van een normale morseconusopname. Je zit dus snel vast aan hun dure onderdelen.

Hoi Leden

Ik heb de reacties gelezen. Dank daar voor. Maar het is voor mij een hobby gereedschap. En niet voor professioneel gebruik. En veel groter materieel kan ik echt niet kwijt. En dat ik het wil vervoeren is. Dat ik 4 maanden aan boord en 4 maanden thuis doe.

En de spullen die ga maken is geen groot materiaal. Allemaal dingen die op een schip zitten. En wat gefreesd en gedraaid kan worden

En daarom vraag ik om reactie's en suggesties.

Gr Smurf

Ik moet ze wel gelijk geven.
Het is wel een ding om snel verliefd op te worden.
Een stuk ijzer van 5cm doorsnee is al snel een hele hap voor deze machine.
Dus geef eens een voorbeeld van een werkstuk dat je zou willen maken.
Draaiknoppen bedienen met vingertoppen lijkt me niet handig.:(
[media=youtube]rOrB0vl9V7s[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
En de spullen die ga maken is geen groot materiaal. Allemaal dingen die op een schip zitten. En wat gefreesd en gedraaid kan worden

En dat is in principe alles! ;)

Maar even serieus: ook al hoeft de machine niet groter te worden, ik kan je aanraden om in elk geval bij de freesbank te kijken naar een "freesbank". Met alle respect voor de machines van proxxon: het blijft een eigen systeem en is daarmee zeker niet compatibel met toebehoren van andere aanbieders. Denk bijvoorbeeld eens aan een boorkop (!) of een kotterkop of zelfs een frees, boor of ruimer met morsekonusopname. Het enige spanmiddel dat proxxon biedt voor haar machines, zijn de spantangen tot 10mm.

Als een kleine machine voldoende is, zijn er ook alternatieven, bijvoorbeeld zoiets: JMD-1-M Boor/ Freescentrum | Jet. Qua stabiliteit zullen beide machines niet veel verschillen. Een type freesbank als dit heeft echter al heel wat meer mogelijkheden!

De proxxon-draaibank zal qua grootte prima zijn voor de meeste modeldelen. Ik gebruikte tot twee jaar geleden de draaibank bij ons thuis, met een maximale bewerkingslengte van 380mm en een draaidoorsnede boven het bed van 110mm. Dit is voor de meeste details al (te) veel. Daarom heb ik ook besloten om een kleinere draaibank te gaan bouwen. Hiervoor is de grote versie dan soms net weer te zwak. Je ziet het probleem dus al: naar onder is altijd met een machine te werken. Boven zijn specificaties gaat dit niet! Je moet een kleine draaibank dan echt alleen gebruiken waar hij voor bedoeld is. Dit is voornamelijk aan jezelf: jij weet of je daartoe echt in staat bent. Als je soms "ook nog even dit" op de kleine bank wil gaan draaien, is het een duur ding om te vernielen!

En met een gewicht van 10 kilo, is de grens heel snel bereikt. Al met al weegt mijn eigenbouw draaibankje (maximale doorsnede stafmateriaal door de spantangen:5mm...) al meer dan dat. En die stabiliteit heb je echt nodig!

Groeten,
Björn

Hoi Ron

Ik ben een bootjes bouwer op een schaal van 1:50. Ik bouw bestaande schepen. Die ook in de binnenvaart varen.

En wat het budget betreft, daar kijk ik niet zo naar. Ik geef alleen geld uit als het een doel heeft. En niet aan dingen die nutteloos zijn. Zoals ik in mijn vorige reply schreef.

En ik ben binnenschipper van beroep.

Gr Smurf

Ik dacht dat een binnenschipper voldoende kennis in huis had wat betreft draai en freeswerk:xmas: 1600.

Het enige spanmiddel dat proxxon biedt voor haar machines, zijn de spantangen tot 10mm.

Ik denk dat dat toch een vergissing is, Björn. Ik heb op mijn Proxxon boorkolom machine zowel een spantang als een boorkop. En ook voor deze draai- en freesbankjes worden die geleverd (2e en 3e in link). Het kost een paar centen, maar ze zijn er wel!!

Groet,

Ad

Ik denk dat dat toch een vergissing is, Björn. Ik heb op mijn Proxxon boorkolom machine zowel een spantang als een boorkop. En ook voor deze draai- en freesbankjes worden die geleverd (2e en 3e in link). Het kost een paar centen, maar ze zijn er wel!!

Groet,

Ad

Hoi Ad,
ik weet dat er boorkoppen zijn, deze moeten alleen gespannen worden in een van de spantangen. Soms is het prettig om zelf een boorkop (bijv. met een kleiner spanbereik of een hogere precisie) met bijbehorende doorn zelf uit te kunnen zoeken. Daarom haalde ik dit probleem aan.

Nu zoek ik me hetzelfde probleem uit bij mijn draaibankje, die krijgt ook alle opnames in de vorm van een spantangenconus. Maar daar heb ik bewust voor gekozen, ook om veel dingen omwille van de precisie (rondloopnauwkeurigheid) zelf te maken. Als je een freesbank/ draaibank koopt, is het fijn om voor de toebehoren standaard producten aan te kunnen schaffen. Zo zijn er meer alternatieven en kan de prijs ook nog een beetje leuk blijven.

Groetjes,
Björn

Back