Draden solderen of 'krimpen' met krimptang?

Deze discussie zet me aan het denken:

servostekker-monteren

Wat is volgens jullie beter; draden solderen of 'krimpen' met een krimptang bij het monteren van stekkers? Ik soldeer ze altijd. Zou ik dat niet moeten doen?

Martin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Servostekkertjs, van die dingen die je zelf moet monteren, horen gekrimpt te worden.

Dat gezegd hebbende, solderen werkt ook prima.

Het nadeel van solderen, is dat draad als litze werkt, oftewel, de soldeer 'kruipt' een stuk de draad in, waardoor het stuk draad wat na het stekkertje komt, feitelijk een draad met harde kern wordt. Bij enige beweging breekt die kern dan makkelijk. Daar waar een ongesoldeerde draad soepel is en blijft, en niet zal breken.

In de praktijk hoor je servostekkers niet zo te monteren dat er spanning op staat of ze bewogen worden, dus wordt de soep niet zo heet gegeten, maar als je vraag wat het beste is, dan is dat krimpen met de juiste tang.

Heb je de juiste tang hiervoor niet in bezit, is solderen weer beter.

itt. wat er in het andere draadje beweerd wordt, ook als je alleen een puntje soldeert, blijft de kans op breuk groter. Wat in dat andere draadje al genoemd wordt komt dat ook door verhitting van de draad, maar ook omdat je met solderen hard fixeert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lees dit even: http://www.esatinc.ca/News_Letters/Crimp_or_solder.pdf

Ik heb er veel over gelezen en de wereldwijde conclusie is: een goede krimpverbinding (dus met het juiste gereedschap aangebracht) is in alle opzichten beter dan een soldering. Dat heeft er mee te maken dat deze verbinding minder electrische weerstand heeft, sterker is en vrijwel ongevoelig is voor corrosie.

Een goede soldeerverbinding is echter beter dan een slechte krimpverbinding. Voor de gemiddelde hobbyist het makkelijker om een fatsoenlijke soldeerverbinding te maken dan een krimpverbinding, waarvoor je immers de juiste connector en stekkertjes moet gebruiken.

Samengevat: als je echt het juiste gereedschap en materiaal hebt: krimpen. En anders: solderen. Maar daar moet je ook het juiste materiaal en de juiste techniek voor hebben.
 
...........Voor de gemiddelde hobbyist het makkelijker om een fatsoenlijke soldeerverbinding te maken dan een krimpverbinding, waarvoor je immers de juiste connector en stekkertjes moet gebruiken.........

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Met een goede krimp tang die goed is afgesteld kan bijna iedereen een goede verbinding maken. Solderen lijkt voor de meeste mensen simpel maar zeer veel mensen brengen er weinig van terecht. Heel veel "soldeerwerk" is feitelijk meer bak en braadwerk of "croma werk" zoals het bij een vorige werkgever wel eens werd genoemd.
Ook in de modelbouw wordt er zeer veel "gebakken" in plaats van gesoldeerd. Hoeveel modellen daar door in de problemen zijn gekomen durf ik niet te schatten!

Het grootste probleem met krimp verbindingen is het juiste gereedschap. Voor de gemiddelde modelbouwer is de aanschaf daarvan gewoon te duur. Honderden dollars (8O) voor zo'n tang zullen weinigen van ons er voor over hebben. Dat komt mede doordat je hem maar weinig nodig hebt.

Soldeer gereedschap is bij bijna iedere modelbouwer aanwezig. Vanuit dat oogpunt is solderen inderdaad een stuk makkelijker. En zeker, een goede soldeerverbinding is voor ons absoluut voldoende om veilig en betrouwbaar met onze modellen te kunnen rijden vliegen en/of varen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ernst,
Ik bedoelde exact hetzelfde als wat jij zegt. Jouw formulering was alleen beter :-)
Voor niet al teveel geld kun je soldeermateriaal aanschaffen waarmee je betrouwbare verbindingen kunt maken. Echt goed krimpmateriaal hebben niet veel mensen.
 
Net zoals ik in het andere draadje ook beschreef, zou ik proberen helemaal niet met stekkertjes te 'prutsen', maar het probleem aan de andere kant oplossen (bij de servo).

Hoef je gelijk ook niet meer te kiezen, want daar valt niets aan te knijpen :)

p.s. hè wat naar, wat is iedereen het weer met elkaar eens, hier is toch niets aan.. :)
 
Net zoals ik in het andere draadje ook beschreef, zou ik proberen helemaal niet met stekkertjes te 'prutsen', maar het probleem aan de andere kant oplossen (bij de servo).

Helaas, als je wat grotere toestellen vliegt (zwevers met vleugels van 2 meter) ontkom je er niet aan om verbindingen te maken. Ook als je die twee meter snoer aan de servo soldeert zul je aan het andere eind een stekker moeten zetten. Dan wordt de keuze een servo-connector krimpen of bijvoorbeeld een Multiplex groene stekker er aan solderen.....
 
Helaas, als je wat grotere toestellen vliegt (zwevers met vleugels van 2 meter) ontkom je er niet aan om verbindingen te maken. Ook als je die twee meter snoer aan de servo soldeert zul je aan het andere eind een stekker moeten zetten. Dan wordt de keuze een servo-connector krimpen of bijvoorbeeld een Multiplex groene stekker er aan solderen.....

Bij dat soort lenges inderdaad wel, alhowel je kabels mét stekker tot ongeveer anderhalve meter kunt kopen. Maar goed, jij hebt het over verlengen, de discussie waar dit vandaan kwam ging over verkorten. Hier niet, dus je opmerking is zeker terecht!
 
Het verlengen of inkorten gebeurt bij mij door gewoon het servo kabel door te knippen en er een stuk servokabel er tussen te solderen. (of er tussen uit knippen)

Dit doe ik al zolang ik RC-modellen vlieg .
Problemen nog niet daar door onder vonden.;)

Mvg Johan
 
Zo heb ik het inderdaad ook gehad op de kisten waar het van toepassing was.. is imo beter dan zelf met losse stekkertjes gaan 'klooien'. Hoe je het ook doet, tenzij je toevallig echt de perfecte apparatuur (tangen) hebt, ga je de verbinding van het stekkertje aan het snoer nooit beter krijgen dan dat ze het in de fabriek gedaan hebben.
 
beter dan een chineze fabriek lukt zelfs vaak nog zonder een goede tang..

solderen is gevoeliger voor krachten omdat het snoer niet meer flexibel is.
zelf beschik ik wel over een tang voor deze kleine connectors.

sommige snoeren zijn niet eens te solderen omdat ze dan te kwetsbaar worden en meteen al afbreken.
 
Los het altijd op door van de verbindingen op de connector af te blijven. Snoertjes vervang ik het liefst op de printplaat. Als het niet anders kan dan maak ik een soldering in het snoer. De solderingen worden individueel geisoleerd met krimpsok en daar gaat weer een krimpsok omheen. Zo zijn de draden vlak achter de soldering onbeweeglijk gemaakt.
 
Het grootste probleem met krimp verbindingen is het juiste gereedschap. Voor de gemiddelde modelbouwer is de aanschaf daarvan gewoon te duur. Honderden dollars (8O) voor zo'n tang zullen weinigen van ons er voor over hebben. Dat komt mede doordat je hem maar weinig nodig hebt.

Valt tegenwoordig reuze mee.

Een goede krimptang voor hobby-gebruik is te koop voor een bedrag dat vergelijkbaar is met de kosten van een budget soldeerbout.

Ik gebruik zelf deze: Modellbau Lindinger Onlineshop, voldoet prima voor servo stekers en JST-stekers.

Voor weinig geld koop je een losse insert waarmee je ook Tamiya stekers kunt krimpen. Daarmee heb je het bereik dat voor ons als modelbouwers interessant is wel afgedekt.

Ik maak dus tegenwoordig servokabels op maat met de crimptang, vind ik fraaier en zoals door anderen al gezegd een crimpverbinding is (mits kundig gerealiseerd) beter dan een soldeerverbinding. En ik hanteer dus inmiddels voor kabels de crimptang vaker dan de soldeerbout, want alleen hoogstroomconnectoren worden nog gesoldeerd.

Voor geïnteresseerden - dit is exact de tang die door Nessel elektronik wordt aangeboden, zie Crimpen

Je kunt bij Nessel ook inserts aanschaffen waarmee je balancerconnectoren voor LiPo's kunt crimpen.

Met deze tang maak je perfecte crimpverbindingen, die even goed zijn als af fabriek.

En het is niet moeilijk, een paar keer oefenen en je weet waar je op moet letten.
 
Laatst bewerkt:
Krimpen is inderdaad met een goede tang de beste oplossing. Toch koop ik meestal stekkers met draad en verleng de kabels waar nodig. Ik soldeer ook altijd op die groene mpx stekkers met krimpkous per soldering en dan nog 1 om alles tegelijk. Mooi ook sterk genoeg zijn.

Zijn er ook krimp busjes om kabels inlijn te verlengen eigenlijk?
 
Hier geen moderator die tips aan de TS blokkeert? :p

Ik denk dat de ervaringen per doelgroep verschilt. Als brandstofrijder doe ik de ontvanger altijd in een rubberbag, hierdoor knikt de servodraad boven de steker en bij een gesoldeerde draad is dat funest! Dus ja, dan maar liever in de servo zelf solderen.

Nu wilde ik onlangs een nieuwe draad op de Futaba 9451 zetten (hard geworden door brandstof) maar liep tegen 2 problemen: afdichtingskit bij de draaddoorvoer en de draden worden van onderaf in de print gesoldeerd. En die print kun je er niet uitkrijgen zonder eerst de motor en de pot los te maken.

Deze wacht nog maar even tot ik meer tijd heb om het goed te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ja die moderatie sloeg nergens op, maar goed, het zij zo, die topicstarter is nu door de heer Joost K erg goed geholpen door het draadje op slot te zetten, hij zal 'm er vast dankbaar voor zijn :P

In de situatie die jij beschrijft, kun je ook de servo opsturen naar de servicedienst, dan doen zij het.. de kosten daarvan vallen heel erg mee, en dan weet je zeker dat de draad 100% goed gemonteerd zit. Kun je gelijk de tandwielen laten vervangen, wat voor een oudere servo in een auto niet verkeerd zal zijn, gok ik.
 
Ja die moderatie sloeg nergens op, maar goed, het zij zo, die topicstarter is nu door de heer Joost K erg goed geholpen door het draadje op slot te zetten, hij zal 'm er vast dankbaar voor zijn :P

In de situatie die jij beschrijft, kun je ook de servo opsturen naar de servicedienst, dan doen zij het.. de kosten daarvan vallen heel erg mee, en dan weet je zeker dat de draad 100% goed gemonteerd zit. Kun je gelijk de tandwielen laten vervangen, wat voor een oudere servo in een auto niet verkeerd zal zijn, gok ik.

Ach, die 9451 is haast onverwoestbaar en momenteel staat er eentje op de F103, waar deze helemaal niets te lijden heeft ;)

Maar het is een idee, heeft Corrien ook wat te doen.
 
solderen of krimpen

Bij een van mijn werkzaamheden hadden we een verbinding met een andere computer via een zwaktroomverbinding lopen. Deze verbinding gaf constant problemen. Na veel onderzoek bleek dat de verbinding via verdelers liep met knelverbindingen. Door diverse omstandigheden, ondanks het gebruik van het juiste gereedschap, was dit de oorzaak. Na het solderen van alle verbindingen nooit meer een probleem gehad. Ik ben van mening dat ondanks alles voor sommige verbindingen solderen nog steeds het beste is. Maar zoals altijd, goed solderen leer je alleen door het veel te doen. Ik heb in de tijd dat ik bij Philips telefooncentrales en dergelijke dingen aansloot het solderen met de paplepel aangedragen gekregen, je moest wel anders werd het afgekeurd. Ik soldeer bijna alles zowel met tin, zilver en koper. Een print solderen is dan een peuleschil.
Oefening baart kunst en van fouten leer je alleen maar.

Henk
 
Back
Top