drijvers voor de Piper pawnee.

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Edwin Lievaart, 7 okt 2009.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Nieuw projectje voor 2010 Ton :cool:
     
  2. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.360
    Locatie:
    Rutten
    Deze drijvers hebben een lengte van 91,5 op een model van 1.27 mtr lang en 1.72 span.
    Het gewicht is hetzelfde als nu de piper pawnee is met drijvers dus +- 5kilo

    [​IMG]

    Ton hoe zit dat dan ?de volume ok ,maar de lengte hoe bereken je die dan bij de hoogte en breedte?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Volume = lengte x breedte x hoogte
    Maar dat is en lastig sommetje de volume en lengte weet je maar de breedte en hoogte moet je uitrekenen.
    Maar zoals je weet is een drijver alles behalve een rechthoek je moet de drijver dus in stukken verdelen dat berekenen en bij elkaar optellen.
    Eerlijk gezegd niet te doen:D.


    Je kunt onderstaande gegevens ook aanhouden als richtlijn.

    [​IMG]


    Ton
     
  4. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Ton,

    als ik je goed begrijp dan is het volume (en daarme het drijfvermogen) eigenlijk een belangrijker stelregel dan de stelregels mbt lengte ...

    Is inderdaad wel een stukje lastiger uitrekenen ;)

    Wat betreft de stelregel dat de drijver iets voor de prop uit moet steken: Ik heb wel eens ergens gelezen dat men hier minder rekening mee hoeft te behouden als men de motordomping wat minder maakt. Dit schijnt de vliegeigenschappen met drijvers ook ten goed te komen.

    Weet jij daar iets meer over te vertellen ?

    Grtz,
    Menno
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Menno,

    Eerst maar even over motordomping, zoals je weet is dat ter compensatie van de lift bij hogere snelheid, even simpel gesteld is, meer lift betekend meer domping om horizantale vlucht te behouden.
    Bij montage van drijvers gaat het gewicht van het model omhoog en daarmee ook de vleugelbelasting, je levert dus een deel van je lift in en hoeft dat dus ook minder te compenseren met de domping. Vandaar dat domping verminderen voordelen zou kunnen brengen bij het vliegen.
    Let op dit is even simpel gesteld, want ook de luchtweerstand van de drijvers werken als een rem (koppel) die de neus voorover drukt.


    Klopt, Volume van de drijvers en de verdeling onder het model daarvan zijn bepalend voor het funtioneren van de drijvers. (ook de vorm natuurlijk)
    Omdat het volume heel lastig te berekenen is, is men met een soort van stelregen gekomen die bij velen standaard modellen goed werken.

    Wat moet een drijver doen hij moet het model kunnen dragen en het vermogen van de motor bij het varen en de weestand daardoor ook kunnen opvangen, ander gaat het model als nog voorover. Het model moet daardoor dus altijd veel meer volume / draagvermogen hebben bij de neus dan bij de staart.

    Simpel gesteld geeft het passeren van de prop al een redelijk zekerheid dat we daar meer volume krijgen dan achter het zwaartepunt. Uiteraard moeten we ook de hoogte en breedte in de gaten houden. Want houden we de oplopende lijn van de step naar de neus te stijl dan heb je alsnog te weinig drijfvermogen en gaat het model als nog voorover waardoor de prop water gaat happen.

    Ton
     
  6. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.360
    Locatie:
    Rutten
    Ton een duidelijke uitleg, daarom denk ik toch om voor meer lengte te gaan zo hoef ik mijn domping niet te veranderen voor met name taxien/starten ook omdat ik een wat zwaardere motor heb genomen.
    Op het vliegveld zie het model ook iets met de neus voorover weggaan bij het starten, in het water zal hij dan misschien dieper gaan liggen en kan hij water gaan happen.
    Ik vindt het ook mooier overigens qua verhouding drijver vliegtuig.
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Edwin,

    De drijvers hoeven niet langer te zijn ze hebben voldoende volume en zullen zeker goed functioneren.

    Maar kan me zeker voorstellen dat het gevoelsmatig anders ligt en een ieder toch graag de drijvers langs de prop zien gaan.

    Heb je pb gelezen en zal de drijvers op lengte maken van 1.05 meter met de zelfde hoogte en breedte.

    Ton
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Edwin,

    Zo de drijvers zijn op lengte 1050mm gezet bij gelijke hoogte en breedte.

    [​IMG]

    Je kunt nu dus tot een model 7kg gaan.

    Laat nu maar komen die eerste bouwfoto's..

    Ton
     
  9. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Ton,

    nog dank voor je heldere uitleg mbt de drijvers, weer wat erbij geleerd :)

    Mag ik zo onbeleefd zijn te vragen naar die tekening ? Ik heb nog een Piper met een spanwijdte van 172 cm in het stof staan ... daarvoor moeten drijvers worden gebouwd :)

    [​IMG]

    [​IMG]


    Geen idee welk merk dat ding is trouwens ;)

    Mooi winterprojectje lijkt me zo ...

    Grtz,
    Menno
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
  11. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    Aeronca is ook een mooie kist :yes:

    Hee grappenmaker, die tekeningen had ik uiteraard :)
    Het ging mij even om de verschaalde versie met die drie drijvermaten die jij liet zien :)

    Ik kan wel de pdf verschalen, maar niet zo mooi als jij met je Autocad (?)

    April is nog ff weg, de winter gebruik ik om de drijvers te bouwen voor de IBIS of de Piper hoewel twee setjes simultaan bouwen natuurlijk ook een optie is :)

    Met jouw ervaring / bouwtempo lukt het je gemakkelijk een Piper of Aeronca incl. drijvers voor april klaar te hebben :D

    Heb je mijn mailadres nog of moet ik die ff pb'en

    Grtz,
    Menno
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Menno,

    Kun je wel DWG of DXF openen voor printen, heb ze namelijk niet in PDF.

    Maar wat heb je aan de drie formaten als die niet bij je Piper passen.

    Heb de 1050mm lange drijvers tek gemaild, maar beter is de lengte af te stemmen op jou model.

    Laat dus even de lengte van je model weten kunnen we daar de drijvers op afstemmen.

    Ton
     
  13. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Haha,

    dank :) zag ze al in mijn mailbox, ik had het kunnen weten ... snelle Ton :D.
    Ik dacht dat 105 de juiste maat zou zijn voor mijn Piper, blijkt wel wat te lang te zijn :(

    Maar voordat ik jou nou weer lastig val ... ik zal eerst zelf eens hobby'en met een programmatje waarmee ik DXF/DWG e.d. kan verschalen.
    Dan leer ik er misschien ook weer wat van :)

    Ik heb ook nog een electro-Pipertje :yes: wat nog eens van drijvertjes voorzien moet worden, plannen genoeg ...

    [​IMG]

    In de winter vliegen we nog wel eens op een afgelaten deel van een industrieterrein (i.v.m. slechte veldomstandigheden) en daar ligt ook een prachtig watertje ...
    Prima geschikt voor zo'n electro Pipertje op drijvers :)
    Alleen een beetje koud [​IMG] als je 'm per ongeluk uit het water moet halen :D

    Gelukkig is clubmaatje Hennie nooit te beroerd om iets voor een ander te doen. Let wel: het is 0 graden ...

    [​IMG]

    Grtz,
    Menno
     
  14. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.360
    Locatie:
    Rutten
    Ton is een toppertje

    Ton :worship:.

    Je zult inmiddels wel denken wat een zeikerd en moeilijk ventje,maar ik wil je toch weer heel erg veel bedanken voor wat je voor me gedaan hebt.
    Inmiddels heb ik ook nooit meer een tekening nodig zoveel heb ik er nu voor alle maten en gewichten vliegtuigen.
    Ook nu wetend dat de 5,5 liter inhoud voldoende is voor mijn piper ga ik toch voor de 7 liter versie.
    Het model is mij te kostbaar om de gok te wagen de kleine versie te maken.
    Het is niet dat ik niet het niet vertouw, maar een stemmetje in mijn hoofd die zegt neem langere drijver ,neem langere drijvers:D
    De eerst volgende keer ga ik zeker voor jouw advies en misschien ga ik ze gewoon beide bouwen en de test ondergaan.
    Nu de drijvers voor mijn prop uitkomen heeft het ook weer het voordeel wanneer er gebotst wordt niet meteen het andere model opgevreten word.
     
  15. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.360
    Locatie:
    Rutten
    Dan heeft hennie zijn nieuwjaarsduik ook al gehad ;)
     
  16. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Haha,

    ja geinig he ? Wij hebben ook erg gelachen, hij bedacht zich geen moment, trok z'n broek uit en stapte zou het koude water in :)
    We zijn daarna gauw aan de (meegebrachte) warme choco met een koek gegaan :yes:

    Maarreh ... sorry voor het vervuilen van je draadje, ik zal weer :eek:ntopic: gaan nu :)

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2009
  17. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.360
    Locatie:
    Rutten
    Ah joh maakt toch niet uit is alleen maar leuk vind ik.

    Dan zal er binnenkort gebouwt gaan worden en ben inmiddels verplicht het hier te plaatsen, wat overigens niet erg is hoor.
    Watervliegen is inmiddels een soort passie geworden. Nog een maand dan verhuis ik naar Friesland en daar is heel veel water om heerlijk te watervliegen:banana:
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Menno,

    Graag gedaan hoor dat betekend natuurlijk wel een bouwverslag en verplicht:p komen naar de meeting:D.

    Leuk kissie dat Pipertje weegt dat iets van een 700 gram als dat zo is heb ik nog een eigenontwerp drijvers tekening voor dat kissie.

    Had ze getekend voor de Tipsy, maar in eerste instantie flink verkeken op de volume verdeling en niet goed op gelet.

    Tekening aangepast en de drijvers op de Tipsy verlengt, zo'n setje zou ook perfect passen onder je Pipertje.

    [​IMG]

    Leuk slootje trouwens om met kleine watermodellen te vliegen.


    Edwin,

    Graag gedaan hoor als er maar gebruik van wordt gemaakt vind ik dat niet erg om meerdere pogingen te doen, voor het beste resultaat.

    Lijkt mij een prima keuze dat de drijvers voorbij de prop gaan er ja zit ook wat in, bij een aanvaring niet het andere model op te vreten met je prop.


    Ton
     
  19. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Haha,

    Edwin, zo'n levendig draadje is altijd leuk inderdaad :) Het loopt alleen nog wel eens uit de hand omdat het allemaal niet erg on topic is ;)

    Ton, dat kistje weegt ong. 550 gram, heeft een spanwijdte van 104 cm. Ik heb er een 50 grams Himodel motortje opzitten van $ 8,50 :D

    Ding gaat met een 9x4,3 APC prop verticaal :yes: Ik heb er nu een 8x4 Master Airsrew opzitten, vliegt errruggg leuk. Enig nadeeltje is dat er geen rolroertjes opzitten, misschien dat ik nog eens een extra vleugeltje bouw (oh nee he, alweer een plannetje :( )

    Als jij een passend tekeningetje heb, dan houdt ik me aanbevolen :yes:
    Het ding is al vliegklaar dus april moet zeker lukken, zoveel werk is het immers niet om een paar drijvertjes te bouwen :)

    Is folie voldoende om het waterdicht te krijgen of moet er eerst een laagje van het een of ander overheen ?

    Grtz,
    Menno
     
  20. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.360
    Locatie:
    Rutten
    Menno ,
    Ik heb drijvers van hangar 9 gehad houtbouw en in de folie en geen water erin hoor.
    De drijvers voor de piper worden woensdag uitgeprint en dan kunnen we aan de slag ook deze komen alleen in de folie om gewicht te besparen.


    Even wat anders:
    De spanten; allemaal van triplex? of alleen daar waar nodig en rest van hard balsa.
     

Deel Deze Pagina