Zucht, klaar Gelukkig leer je sneller als je jong(er) bent. Zijn er trouwen nog trucjes om dingen sneller onder de knie te krijgen. Heb zelf nog al moeite met onthouden wanneer ik nu links of rechts moet sturen met rudder. Rechtuit en terug is geen probleem maar met op de kop of rechtomhoog met onderkant naar me toe ga ik nog steeds vaak de fout in. Of gewoon blijven oefenen? Oh ja, wat ik me afvroeg, ligt het zwaartepunt bij F3P nou heel ver naar achter of lijkt dat alleen zo? En hoe zoek je de max op? Ik heb het idee dat je zonder elevator input rechtuit moet kunnen vliegen rechtop of op zn kop. Als ik dit instel op de PC (dus net iets dalen bij rechtuit) dan vliegen die schuimpjes een stuk beter en makkelijker. Vooral met hoveren.
Top-3 in F3P-AM AeroMusicals: (WMV-formaat) 1. Derk van der Vecht (NED) http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-AM-DV.wmv 2. Pauzuolis Donatas (LIT) http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-AM-PD.wmv 3. Gernot Bruckmann (AUT) http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-AM-GB.wmv
Het was weer een leuke happening in Rödinghausen. Deze hal kenden we al van de DM 2003 en de organisatie o.l.v. Hinrik Schulte was weer eens voortreffelijk. Er doen steeds meer landen mee met dit evenement waardoor het etiket EK steeds dichterbij komt. De deelnemers uit Finland, Litouwen, Slovenië, Tsjechië, Nederland, Oostenrijk, en Duitsland hebben er de nodige Km's op zitten omdat je dit 2x moet doen. (Kwalificatie wedstrijd en Finale.) Bij aankomst bleek dat de modellen van de Finse deelnemers niet aangekomen waren. Spontaan ter beschikking gestelde reserve modellen van de overige deelnemers boden uitkomst en na overleg mochten alleen de Finnen hiermee trainen. De uitslag zelf is al gepubliceerd dus daar kan ik kort over zijn, Een mooi succes voor Derk in de AM klasse nadat in de voorafgaande week zijn aeromusical behoorlijk verbouwd was. A klasse: Zeer spannend maar uiteindelijk dan toch Dennis die niet bezweek onder de hoge druk die Derk op hem legde door de tweede ronde te winnen. B klasse: Wie Marek Plichta het "B" programma heeft zien vliegen in Rotterdam weet hoe goed je moet zijn om hem te verslaan! De "dreumes" Karl-Ernst Overdick heeft op overtuigende wijze dit gepresteerd! De leeftijd waarop de gemiddelde indoor piloot nog kans maakt op het podium is ongeveer 16 jaar! Alleen diegenen die al ruim voor het verstrijken van deze uiterste houdbaarheidsdatum aan indoorvliegen waren begonnen maken nog kans om het nog even vol te houden. Techniek: Extreem snelle servo's en extreem stijve modellen om dat goed over te brengen in de lucht. Alleen met 2,4 GHz of met speciaal aangepaste 35 MHz zenders (Kortere reset tijd) maak je nog kans. Zorgen dat je de ADHD goed onder controle hebt is wel een must met dit soort snel reagerend spul. Special effects: Het wegwerpen van de accu die vervolgens de hele AM vlucht aan een stel stekkertjes bungeld leidt niet tot meer punten. Je kunt er 5e mee worden. (Zie uitslag AM om te zien wie dat ongewild geprobeerd heeft.) Zo, volgende week de FAI wedstrijd in Mons (B), dat het nog maar 1 week slecht weer mag blijven. Met de nodige dank aan de standaard aanwezige "slachtenbummler" Rudie en Han, Bert.
zoals je op de foto kunt zien zijn de winnaars uit de "B" klasse gemiddeld 12 jaar oud! Het valt dus ernstig te betwijfelen of je met jouw ver gevorderde leeftijd van wel 27 jaar nog enige kans maakt. (Smile) Het gebruik van de juiste rudder input is geen truc voor, gewoon erg veel oefenen, liefst op zo jong mogelijke leeftijd, totdat het gewoon iets is waar je niet meer bij na hoeft te denken Om toch strak te kunnen vliegen zijn deze modellen allemaal behoorlijk stabiel, d.w.z. het zwaartepunt bevind zich voor het drukpunt. Dat ze niet lijken te zakken bij het rollen komt omdat de piloten heel erg goed het rudder gebruiken om het model tijdens de "knife edge" posities op hoogte te houden.
F3P-B 1. Karl-Ernst Overdick http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-B-KEO.wmv 2. Marek Plichta (CZ) http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-B-MP.wmv 3. Tjark Schwartau http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-B-TS.wmv 4. Florian Nagel http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-B-FN.wmv 5. Florian Duning http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-B-FD.wmv F3P-A 1. Dennis Horn http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-A-DH.wmv 2. Derk van der Vecht (NL) http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-A-DV.wmv 3. Pauzuolis Donatas (LT) http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-A-PD.wmv 4. Gernot Bruckmann (A) http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-A-GB.wmv 5. Markus Zolitsch http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-A-MZ.wmv F3P-AM (AroMusicals) 1. Derk van der Vecht (NL) http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-AM-DV.wmv 2. Pauzuolis Donatas (LT) http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-AM-PD.wmv 3. Gernot Bruckmann (A) http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-AM-GB.wmv 4. Dennis Horn http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-AM-DH.wmv 5. Bert van der Vecht (NL) http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/DM2008-F3P-AM-BV.wmv
ja alex, nog 1 weekend slecht, ik ben namelijk ook heel het weekend in Mons om te jureren. Bert, blijven jullie ginder in een hotelletje ? ik was van plan 2 maal heen en weer te rijden. Peter
Is dat echt nodig die extreem snelle servo's, als je kijkt dat alle figuren eigenlijk rustige figuren zijn. Mvg,
Bert & Derk, Gefeliciteerd met de behaalde succesen. Super prestatie van Derk om met een combi van het oude vertrouwde indoor AM en het outdoor programma en een redelijk nieuwe kist (met daarin ook weer nieuwe ideen) dit weet te behalen. Veel succes in Mons, zal proberen af en toe aan jullie te denken wanneer ik van het uitzicht over de ocean geniet. Rick
@Daniël Ja, dit is nodig omdat het preciezer stuurt. Er is gewoon niks eenvoudiger dan stoppen met sturen als het model de gewenste positie heeft bereikt in plaats van te gokken hoe lang het model nog doordraait en de timing van sturen daarop aan te passen. In de aeromusical klasse is dit nodig om duidelijke accenten te kunnen zetten in kleine bewegingen. De snelle afwisseling van linksom en rechtsom deel-rollen kan je alleen bereiken met snelle servo's/besturing. Anders moet je alweer terug sturen nog voor je de gewenste stand bereikt hebt. @Peter. We verblijven in een hotel daar de reistijd te lang is. (Ongeveer 3 uur) Helaas moeten we de training vrijdag middag overslaan, we kunnen pas laat weg.
Misschien bedoel je dit? Vorig jaar op de introdag voor de nieuwe F3A-C vliegers van John Geerling het volgende ezelsbruggetje gehoord: Als je inverted 'in de kont kijkt' stuur het rudder de kant op waar de kont heen moet. Daar zelf dan nog aan toegevoegd: Als hij inverted naar je toe komt stuur je rudder de kant op waar de neus heen moet. Als je dit als houwvast consequent gebruikt gaat het na verloop van tijd meer als vanzelf.
Iets in die trend heb ik ook gebruikt in het begin, na wat training moet je er idd niet meer bij nadenken.
Denken is idd funest. Ben een tijdje aan het simmen geweest met een knuffel in een indoorhal en toch zit er iets vooruit gang in Zo vliegen als in de filmpjes zit er denk ik nu niet of wellicht nooit niet in. Als het maar ergens op lijkt. Piepschuim en baksteen is nog steeds een slechte combinatie :lol:
dat is ook een enorm rotkreng om te leren.. ik struikel er ook nog steeds over. Merk je bv. ook als je een lus voorover maakt met crosswind. On topic: een prachtig resultaat, zowel in de aeromusicals als 'normaal'.. heb de laatste tijd vrij veel filmpjes van Donatas gezien en als je die achter je laat in een musical, dan kun je toch best aardig vliegen
Inderdaad Daniël, dit jaar slechts 2 Nederlandse deelnemers. Ik zie toch op de vaderlandse indoorwedstrijden best wel wat talentjes verschijnen dus wie weet volgend jaar meer.
Wat is de minium leeftijd? Brevetplichtig? We zijn in alphen de laatste keren een talentje van 8 jr aan het trainen. Hij vroeg zich af of ie mee mocht doen met de f3p wedstrijden van die 'oude' meneren..