Dutch Tamiya Challenge 2011!

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Michael L, 18 feb 2011.

1. Observer

Observer Guest

Nu is de regelaar in de F1 (nog) vrij als ik me niet vergis.

Mogelijke regels:
    - minimum gewicht (of de F103 auto's moeten minimaal het gewichtsverschil tussen een F104 en F103 uit de doos bijplakken)
    - breedte achterbanden aanpassen op die van de F104 (voor de grip maakt dit trouwens niets uit, die is onafhankelijk van het oppervlak, slijtage zal wel omhoog gaan verwacht ik)
    - je kunt idd een paar shores toelaten, bijv. 40 voor en 30 en/of 36 achter en wellicht nog een combinatie voor nat weer
    - misschien kiezen voor of rubber of foam banden
    - dikte olie in demper voorschrijven

2. Tazman

Tazman

Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Hey Ghossie,

De bandenkeuze voor rubber of foam had te maken met de conditie van de baan;)
    Toen hij s'ochtends vochtig was,was rubber de beste optie.
    Nadat hij begon op te drogen was foam de beste optie.
    Had de baan de hele dag nu vochtig gebleven had ik nooit zo een mooi resultaat gehaald.
    Ik heb de hele dag op foam gereden en heb alleen mijn voorbanden gewisseld omdat ik te weinig grip had voor.
    Je hebt voor de F1 een setje goed rubber banden nodig ivm een vochtige baan en 1 of 2 setjes verschillende foam banden.
    Daar kom je op bijna iedere baan mee uit de voeten.
    De meest die op foam reden, hadden de combinatie 40 voor en 30 achter op Marten na die zelfs 36/36 reed wat ik had begrepen.
    Paul kreeg in Deventer zijn auto niet lekker aan de gang anders had hij zeker hoger geeindigd.
    Marten,Michael,Paul en er was nog iemand, die kunnen exact vertellen welke banden je nodig hebt voor het hele seizoen.

mvg Roy

3. Tazman

Tazman

Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Niet misschien;)
    Gewoon doen:cool::D

mvg Roy

4. Ghossie

Ghossie In Memoriam

Lid geworden:
    28 dec 2008
    Daar heb je het weer, "die kunnen exact vertellen welke banden je nodig hebt", dat zou gewoon vast moeten staan en "lees" geen keuze uit een tas vol moeten zijn maar standaard uit de doos. Als er dan geen grip is, is dat voor iedereen gelijk en moet je de rijstijl aanpassen. Met gelijkheid haal je eerder mensen naar een kampioenschap toe omdat je dan niet die hele rits hoeft aan te schaffen. Meer standaard maken dit kampioenschap. Dan komt het dus op sturen aan en niet op het materiaal.
    Kwartje wil bij sommigen niet vallen volgens mij:(

5. silverpijl

silverpijl

Lid geworden:
    27 apr 2009
    Bij mij niet, pffffff

6. silverpijl

silverpijl

Lid geworden:
    27 apr 2009
    Volgens mij klaagt er niemand over het reglement van de ,, vaste ,, F1 rijders. Alleen die niet weten waar klepel hangt.

7. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Roy ik weet niet op wat voor basis de F-103 de deur wordt gewezen, of wat de grondslag is geweest voor dit mogelijk besluit, wat ik aangaf is dat er wezenlijke verschillen zijn ontstaan tussen de oude en de nieuwe F1 modellen in het algemeen (alle merken) die er voor gezorgd heeft dat sommige rijders ontevreden werden. Sommige regelgevingen zijn er meer voor om een psychologisch voordeel weg te nemen, waardoor het rust creëert. Zolang niet iemand in praktijk aan kan tonen dat de ander extreem technisch voordeel heeft tozv het model wat hij zelf rijd, is er toch niets aan de hand??? Het is niet storend als iemand 500gr lichter is en achterin rijd, toch moet je soms een lijn trekken en regelgeving in lassen. Zelf ben ik een voorstander om bp uitschieters onder voorbehoud mee te laten doen, dwz gaat het storend werken dan moet men in kunnen grijpen, maar dat weet je dan ook vooruit!!!

Sommige regels zijn puur theoretisch, zoals: spoorbreedte, band/velgbreedte, compound, gewicht, motorvermogen, gear-ratio, accu’s, regelaar, of iemand daar in praktijk winst mee haalt doet niet ter zake!! Dit moet nu eenmaal geregeld worden. Gelukkig kent de DTC mensen in de top die de verschillen op hun waarde kunnen schatten, daarnaast is het niet verstandig om kritiek te leveren wanneer je nog geen heat foutloos kan rijden, en dit aan een technisch reglement toe te wijzen. Veel onrust is te wijten aan gebrek aan zelfkennis wbt hun eigen kunnen. Vandaar dat ik zei, hoe meer je het met elkaar eens ben, met een “minimaal” aan regels, hoe beter het reglement is voor iedereen!!

PS, hoe meer bandbreedte, hoe meer contact met de ondergrond, dus meer grip in theorie, of dit goed voor jou uit valt, is praktijk gerelateerd, dus jou bevindingen zijn niet belangrijk bij bv een evt reglement!

8. Fire5

Fire5

Lid geworden:
    16 jul 2011
    Is het niet zo dat als meer gelijkwaardig wilt rijden je dan gewoon in de stock-klasse moet gaan rijden? Dat is dan toch gewoon een bewuste keuze, ook voor mij. Als de keuze aan materiaal niet je ding is, moet je niet in de F1 of een dergelijke klasse gaan rijden waar heel veel ruimte is voor het gebruik van hop-ups. Gelukkig is er voor iedereen wat wils in de DTC.

9. Marten

Marten

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Ik begrijp niet helemaal meer waar deze discussie over gaat. Maar laten we even bij het begin starten. In het reglement wordt de F1 klasse aangeduid als volgt: "De formule 1 klasse is een Fun klasse voor de formule1 liefhebber en de meer
    ervaren rijders."
    En volgens mij voldoen we hier nog steeds aan.

Ik zal eens een stukje geschiedenis van de F1 schrijven, begrijpen we misschien waar we niet naar toe moeten en waarom ik nu heerlijk met de DTC meerij.

Ik ben zelf in 1990 begonnen met de Roadwizart, de voorloper van de huidige serie. In 1992 heb ik me kunnen kwalificeren voor de EK in Oberhausen, met een F102. We mochten toen met 1 soort band rijden, de HBR. Oberhausen stond bekend om de slechte grip, maar één soort foam ging daar goed en dat was niet de HBR. Gedurende de race gingen de Duitsers steeds harder en beter rijden. Vooral uit het Engelse kamp kwamen de beschuldigingen van vals spelen. Wij hebben met de Duitsers gesproken en wat bleek: er zat veel hardheids verschil in de HBR banden. De Duitsers hadden vooraf ladingen vol ingekocht en opnieuw uitgesorteerd, waardoor zij met de beste en zachtste banden konden rijden.
    1993 heb ik me weer gekwalificeerd voor Vichy, een indoor op tapijt. Ook hier gingen de Duitsers weer veel beter dan de rest en ook hier weer de beschuldigingen. Ook hier bleek weer een slimme truck: smeren mocht niet maar door elke heat af te draaien met verschillende soorten schuurpapier creëerden ze bijna hetzelfde effect.
    1994 op Apeldoorn kon ik me niet kwalificeren, moest zelf de wedstrijdleiding doen op Apeldoorn. Tamiya heeft speciaal voor de F1 een nieuwe band laten maken, een foamband met een rubberlaag erover, dat was bijna net zo dik als een ballon. Ze waren belachelijk duur, zeer slechte grip, maar iedereen was "tevreden" want er waren geen verschillen meer. Dat een wedstrijddag ongeveer 300 gulden aan banden kostte, ach ja... Ik ben toen afgehaakt en we hebben de F1 klasse binnen de Nomac opgestart.

Ofwel rijders waren ontevreden, terwijl er niet vals werd gespeeld. Reglementen hebben de klasse om zeep geholpen en daarin is niet veel veranderd als ik de regels van de finale in Zwitserland zie.

Ik ben super blij met de regels en de serie zoals deze nu in Nederland wordt georganiseerd. Dat ik een F103 rij is ook een budget kwestie, maar ben ook van mening dat Tamiya geen verbetering heeft gemaakt met de F104. Ik heb 2 jaar geleden een F104 Pro gehad en kon hem niet lekker voor elkaar krijgen. En dat is niet alleen te wijten aan de smalle banden, vorig jaar tijdens de DTC op Deventer reed ik met de F103 op smallere banden!

Ik betrap Tamiya er nog steeds op dat er nauwelijks echt wordt ontwikkeld op F1 gebied. In 1992 en 1994 heb ik gesproken met de ontwerper van de F102 en F103. Hij begreep er eigenlijk weinig van waarom deze auto zo populair was en had hem eigenlijk alleen voor de looks en zijn eigen ingevingen gebouwd. De F1 is eigenlijk nooit door ontwikkeld door grote namen op RC gebied, ik kan me niet herinneren dat er een F1 is geweest met een rijdersnaam eraan gekoppeld. Pas de eerste, echte verbetering zien we nu terug in de F104X1 en ook hier is het gewoon een kopie van andere merken....

10. footy71

footy71

Lid geworden:
    30 dec 2004
    Duidelijk verhaal Marten, en ook helemaal mee eens. De huidige reglementen van de DTC voldoen volgens mij prima, de huidige rijders klagen hier volgens mij ook helemaal niet over. De enige discussie die we dit jaar hebben gehad is over het gewicht, en volgens mij hebben we als F103 rijders er geen enkele moeite mee om gewicht bij te plakken, sterker nog, sommigen hebben dat al gedaan. Verder gaat het prima, ook over de banden is weinig discussie, een setje regenbanden (rubber) voor het hele seizoen volstaat, en enkele setjes foam (de goede) hardheden zijn bij vrijwel iedereen bekend. Het komt dan ook vooral op sturen aan.

Marcel

11. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    En in de handen van enkele grote namen binnen de F1, zal deze ook wel weer behoorlijk presteren, wat weer voer wordt voor aanscherpende regelgeving, geroepen door rijders die hem niet bezitten, of omdat zij niet meer met hun 15 jaar oude model kunnen schitteren, en dan is het cirkeltje weer rond.

12. footy71

footy71

Lid geworden:
    30 dec 2004
    Grote namen? Vettel, Hamilton, Prost, Schumacher? ;-)

We zullen het wel zien....

13. Observer

Observer Guest

@Per,

Waar heb jij last van?
    De F103 zou voordelen hebben tov de F104 dus ik snap je vorige post al helemaal niet meer. Dat is wat mij betreft de zaken 180 graden omdraaien om af te kunnen geven op de F103 rijder.

Laatst bewerkt door een moderator: 27 jul 2011
  14. Tazman

Tazman

Lid geworden:
    22 mrt 2009
    OK.
    Hierbij een verzoek.
    Wie heeft er een F104 die hij of zij ter beschikking wil stellen om back to back vergelijkings testen te doen met de F103?
    Hierdoor kunnen wij voor altijd het "geneuzel" ivm de verschillen in auto's aan de kaak stellen.
    Ik bedoel dan de beide auto op tech vlak gelijk maken qua spoor breedte,gewicht en dan gaan testen.
    Indien er dan echte verschillen uit komen dan dit voor leggen aan de organisatie zodat alle "plus en min" punten gelijk getrokken worden.
    Dit om de elle lange discussie hier de kop in te drukken en er voor te zorgen dat daar tenminste over op gehouden word.
    Het is topic vervuiling en ja ik weet het ik werk hier zelf ook aan mee jammer genoeg:murder::teacher:
    Zouden wij nu gewoon weer verder kunnen gaan met waar dit topic voor bedoeld is?
    Het gezellig houden en info uitwisselen ivm de DTC wedstrijden.
    Mocht ik met dit bericht iemand in zijn "eer"gekrenkt hebben, daarvoor mij excuses.

mvg Roy

15. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Uhhh, ik weet toevallig dat Senna aan RC deed, alleen ben ik bang dat zijn afstandbediening niet de reikwijdten test zal doorstaan!!

Wbt rijders op schaal, daar wil ik niemand in verlegenheid brengen, maar ik kan rijders waarbij het niet helpt als je in de reglementen ga snijden, ze blijven gewoon erg snel, alleen met veel trainen en af en toe naar de psych voor een beetje zelfreflectie, voorkomt dat je er geen trauma aan overhoudt. Als je dit meeweegt in de weegschaal over een reglement, dan zal je inzien dat een discussie over 50gr niet veel inhoud heeft!!!

PS, @Observer alle posten nogmaals doorlezen de F103, F104 en de F104X1 zijn niet bepaald hetzelfde.

http://www.rc-trg.com/f104-ddu-600.gif

http://media.hobzob.com/files/rc/al...ccc60bba9d/tn_full_P1150541JPG_Thumbnail1.jpg

16. Tazman

Tazman

Lid geworden:
    22 mrt 2009
  17. Observer

Observer Guest

Als dit zo is, waar is dan de hele discussie op gebaseerd? Het lagere gewicht, de grotere spoorbreedte, bredere banden en weet ik veel van de F103 zouden in het nadeel van de F104 zijn???

Nu is het net of de F103 in het nadeel is t.o.v. de F104 :confused:.

Ben los.

@Per,
    mooie technieken op de plaatjes, neem aan dat de auto met 2 dempers en mechaniekje met excenter de F104 is, de andere de F104X1?

18. footy71

footy71

Lid geworden:
    30 dec 2004
    Heren, deze discussie leidt naar mijn bescheiden mening niet tot iets concreets. Oordeel gewoon voor jezelf als je met de betreffende auto's (F103 en F104) gereden hebt en er ook enige ervaring mee hebt, en maak vervolgens je keuze. In de huidige cup rijden mensen die met beide auto's wedstrijden hebben gereden en de verschillen kennen. Ga er verder maar vanuit dat de mensen die de DTC organiseren (waaronder Michael L, die veel ervaring heeft met de Tamiya F1) de auto's ook echt wel kennen, en daarmee ook goed de verschillen in kunnen schatten en daar de reglementen ook goed op kunnen baseren. Naar mijn persoonlijke mening is het reglement van dit jaar prima, ik heb niets op de organisatie aan te merken, alleen maar lof!

Groet,
    Marcel

19. footy71

footy71

Lid geworden:
    30 dec 2004
    En nu weer lekker gaan trainen met de F1 mannen, want daar heb je uiteindelijk het meeste voordeel van. Morgen wordt er door enkele leden in Deventer getraind vanaf circa 14.00 uur ;-) Hopelijk houden we het droog, fingers crossed.

Marcel

20. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    @Observer, Laat ik het dan anders formuleren: sommige F104 beklagen zich er over dat het oudere model de F103 beter presteert, Nieuw tegenover oud. Wanneer de F104X1 beter blijkt te wezen dan de F103 en de F104, dan is het weer oud tegenover nieuw. Je 180graden switch!!!

Inderdaad het tweede plaatje met de side-damper configuratie is de F104X1, dit zou weer beter en “oneerlijker” zijn tegenover de voorgaande modellen. (uitreglementeren van een voorgaand model is daarmee sowieso al onzinnig, aangezien deze al out-classed is geraakt, of is Tamiya niet helemaal zeker van zijn zaak???)

Wanneer er een regel is opgenomen, dat je model gebouwd moet zijn volgens de manual, dan kan je hier dus ook niet naar upgraden, met een voorgaand model!!!

Een goed reglement schrijven valt echt niet mee, het blijf altijd een compromis, gunstig voor de 1 en nadelig voor de ander, heb je het eindelijk voor elkaar, dan gooit de vooruitgang in de techniek weer roet in het eten. Wanneer je als deelnemer niet kan “slikken”, dan zal je “stikken” in een reglement, je ontneem niet alleen jezelf het plezier, maar ook die van een ander.

Deel Deze Pagina