DV8R sport model

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door salamander, 11 jan 2005.

  1. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hallo Salamander,

    Als ik zo die handel bij elkaar zie liggen is dat inderdaad een mooi hoopje. Lijkt wel of je in de vitrinekast kijkt bij Hobby-In. Echter wat ik me afvraag is (en nu zal ik wel tegen het zere been trappen) wat heeft het eigenlijk nog met modelBOUW te maken? :oops: De prijzen rijzen de pan uit en dit zou je mischien wel kunnen ondervangen door eens iets zelf te maken of in ieder geval proberen te maken. Okee een ontvanger ECU ed. zal moeilijk worden maar een paar wielen die geremt zijn zou mij een leuk experiment lijken. :D

    Begrijp me niet verkeerd hoor ik gun het je van harte maar het lijkt wel of ook de modelbouwwereld in een consumptiemaatschappij moet veranderen. Bij het zien van jou prijzen zullen mogelijke toekomstige turbine-vliegers die hier op het forum komen meteen hard weg lopen en vervolgens maar postzegels gaan verzamelen. Echter weet ik uit ervaring dat het ook anders kan. Door ook eens iets zelf te maken en te experimenteren kun je bepaalde kosten heel laag houden. Toegegeven er zit dan wel geen mooi zakje om van een modelbouwwinkel maar geeft wel meer voldoening.

    Hopelijk ben ik niet te streng geweest in mijn preek maar vind wel dat dat ook weleens gezegd mag worden............................................

    Groetjes Rob
     
  2. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    @rob,

    Tuurlijk mag dit ook gezegd worden. Dat een deel van de spullen die je op de foto ziet. Ook zelf kan maken.
    En voor de personen die niet het geld eraan willen besteden is dat misschien een hele goede optie om die onderdelen zelf te maken. Althans als je die mogelijkheid hebt.

    Ik heb ervoor gekozen om de onderdelen niet zelf te maken, maar gewoon aan te schaffen. Nu zijn wielen opzich zelf makkelijk te maken. Maar retracts moet je toch iets beter naar kijken om te maken. Want als die niet uitkomen tijdens de vlucht, dan moet je dus zonder wielen landen.

    Maar ik ontken het niet, dat de spullen zelf te maken zijn, en dat het dan ook wel goedkoper zal zijn. Misschien heeft er iemand ervaring mee, en kan hij ongeveer een richtprijs geven als je het zelf doet. Dan kan iedereen het verschil zien.

    Wat wel opvalt. Is dat over dit onderwerp nooit gesproken is. Gewoon weg omdat er eigenlijk nooit prijzen gegeven zijn. Van wat zo'n model nu ongeveer kost. Ga eens naar jets over Pampa. En kijk eens in die toestellen hoeveel gekocht is, en hoeveel zelf gemaakt. Het gros is allemaal gekocht. Dus eigenlijk zijn de hoge prijzen werkelijkheid. Maar nogmaals, als je het zelf kan dan zal het heus goedkoper kunnen.

    Dus iedere modelbouwer, hierbij een oproep. Laat je niet afschrikken door die prijzen. Het kan goedkoper, maar dan moet je het zelf kunnen maken.

    @allemaal

    zoals gezegd toenstraks, zou ik nog een foto uploaden.
    Nou hier is ie dan.
    Er zijn nog een aantal delen niet gelijmd (neus en achterkant voorste gedeelte romp).
    Ik kon de voor en achterkant van de romp niet in 1x aan elkaar lijmen. Doordat er een S vorm in de romp zit, staat er veel kracht op de triplex zijkanten. En moet het dus stuk voor stuk lijmen. Anders springen de delen weer los door de kracht.

    De tape die je ziet, is om de triplex tegen de rest van de romp te houden. zodat de lijm kan drogen.

    [​IMG]


    groeten Paul
     
  3. Sandor

    Sandor Guest

    dan moet je de ecu en de servo,s ook er uit halen daar zit ook een mag veld in

    trouwens uit nieuwsgierigheid
    wie vraagt zich 139,- voor een 8411?
    dat is toch een rip off?
     
  4. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Hoi sandor,

    Wie er 139 euro vraagt voor de servo's houd ik voor me.
    Het is hier een forum om informatie onder de modelbouwers uit te wisselen. En niet waar de winkels hun concurrentie in de gaten kunnen houden.

    Hopelijk heb je er begrip voor

    groeten Paul
     
  5. nickos

    nickos

    Lid geworden:
    22 mei 2003
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    Heemskerk
    Paul,

    Dat wordt al aardig een grote jongen... :lol:
    Persoonlijk zou ikzelf kiezen om alle benodigdheden te kopen voor een turbine kist...
    WAAROM:
    * Een failure is niet gewenst
    * Door hoge snelheden betrouwbaarder materiaal welke getest zijn voor deze krachten
    * honderd procent passend en afgestemd op kist
    * Aanschaf freesbanken enz enz worden de onderdelen weer prijzig...of je moet al een bankje hebbn staan.

    Turbine vliegen is daarom ook niet weggelegd voor iedereen, je ontkomt er niet aan dat een vliegende tubine kist VEEL geld kost....

    Kijk naar de aanschaf van de turbine zelf ... of naar een tweetakt motortje... >>>> denk dan verder in deze prijsverhouding...

    EN TOCH,

    Ik zie dat al het turbine geweld elk jaar stukken goedkoper wordt...
    Zal waarschijnlijk komen door concurentie maar ook door grotere produktie.

    Zeg nooit dat het niet weggelegd is voor je want je weet maar nooit.

    De vraag is:

    HEB IK HET ER VOOR OVER...


    In mijn geval wel maar dat komt vanzelf.....

    Grtz
    Nick
    :lol:
     
  6. Muxje

    Muxje Guest

    Tja jullie hebben allemaal gelijk :) Dat vind ik juist het leuke van deze hobby: de een wil gewoon lekker vliegen, de ander vindt het bouwen minstens even leuk. En weer anderen doen het om hun eigen grenzen van bouw- of vliegkunst uit te dagen en te verleggen.

    Nickos heeft wel een punt... als je een duur model hebt met een turbine van 2000 euro er in, dan ga je niet 20 euro op een servo bezuinigen of een tientje op een accupack. Gelukkig wordt alles steeds goedkoper, en sommige dingen zijn al bijna niet meer goedkoper zelf te maken. Zelfs de turbines beginnen een beetje leuk te worden: een complete kit van Wren doet nu zo'n GBP 1000,- Over een tijdje zal het niet veel duurder zijn dan ducted fan... en tot die tijd heb ik nog genoeg tekeningen om met bouwen bezig te zijn (jaartje of 20 schat ik :) )
     
  7. Sandor

    Sandor Guest

    over 20 jaar vliegen we allemaal met electro motoren
    aangedreven door een klein nuclear plantje :D
     
  8. nickos

    nickos

    Lid geworden:
    22 mei 2003
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    Heemskerk
    Sandor

    Dat zou niet zo gek zijn !! hahaahaha :lol:

    Grtz
    Nickos
     
  9. Erik van Dijen

    Erik van Dijen In Memoriam PH-SAM

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Paul,
    Intussen zijn er ook drie filmpjes over jouw DVR op het internet te zien via WWW.HOUSTONHOBBIES.COM
    Surf naar Jets en daarna DVR 8.
    In ieder geval een zeer goed vliegende Jet!

    groeten,

    Erik.
     
  10. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Het is weer even geleden. Maar binnen kort een UP-DATE van hoe dit project loopt, hij is nog niet af wat je wel zou denken na zo'n lange tijd.

    Reden voor zo late reactie, en een beetje doodlopen van het draadje, is een verhuizing geweest. En helaas is bij ons de bouwruimte als laatste gemaakt. Maar de bouwruimte is af, en ingericht. Dus verder hobbien kan weer.

    Foto's zullen volgen van hoe de romp ruwbouw klaar is. En het begin van het stabilo en kielvlak.
    Inmiddels zijn alle spullen van de apparatuur binnen dus is er een CAD tekening gemaakt voor alle apparatuur die erin moet. Dus die kan binnenkort worden uitgefreest. Zodat hij er mooi uitziet.

    Foto's van de romp zal ik proberen woensdag of donderdag te posten

    groeten Paul
     
  11. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Zoals een post terug. Zei ik dat ik woensdag of donderdag een up-date zou doen. Het is dus de woensdag geworden.

    De eerste foto is zoals de romp in zijn ruwbouw status is. Volgens de beschrijving moet ik de romp nu met rust laten en eerst de stabilo's en kielvlakken doen. Dus doen we dat maar.
    Je ziet niet heel veel verschil met een vorige foto. Alleen dat de bovenkant en zijkanten dichtzijn. Maar intern in de romp is ook het een en ander gedaan. De zijkanten van de romp zijn van 3mm triplex. En de romp heeft een S-vorm. Dus er staat best wat kracht op de triplex. En al deze kracht wordt op een 3mm dwars plank (in de romp) vastgehouden. Ik vond deze 3mm wel heel weinig. Het is precies onder de vleugel. En als de vleugel een klap krijgt tijdens de landing, dan wordt deze op die S-vorm doorgegeven. Ik heb dus de zijkanten helemaal volgestopt met 8x8 driehoek-latjes (binnenkant). Zodat er dus een lip van 19mm ontstaat, en er dus ook meer lijm oppervlakte is.

    [​IMG]

    De volgende foto is een vergelijking in grote, tussen de DV8R en een sniper. Veel mensen kennen de sniper (of de pyranha, is bijna dezelfde grote als een sniper). Dus dan is het mogelijk om een voorstelling te krijgen van de grote van de romp.

    [​IMG]

    Momenteel liggen de beide kielvlakken te drogen.
    Origineel is het een piepschuim-kern, beplankt met 1,5mm balsa. En dan folie eroverheen. Aangezien ik hier niet zo'n lekker gevoel overhad heb ik dit aangepast. Want het piepschuim loopt dun uit aan de achterkant. En het is nogal flexibel balsa. Dus als je straks flink uitslag geeft met je roer en je hebt een aardige snelheid. Dan is er best kans dat de langs-stroomende lucht het roer gaat terug-buigen. Of er ontstaat flutter.
    Ten eerste is er tussen de piepschuim-kern en de balsa beplanking een glasmat gekomen (beide zijde). En het gedeelte wat straks het roer wordt. Is van dun triplex gemaakt. Tevens kan ik op dit triplex de rudder-horn vastschroeven. Balsa is daar te zacht voor.

    Ook heb ik de plaats voor de servo's van het kielvlak verandert. Origineel zitten deze in de romp, en steekt de bovenkant van de servo uit de romp. De originele plaats is op de bovenstaande foto's te zien. Je ziet daar op de staart-bomen links en rechts 2 rechthoekige gaten zitten. Hier zouden de servo's in moeten. NEE doen we dus niet, want vindt ik geen gezicht, in de kielvlakken zijn dus ook maar gelijk servo bakjes gemaakt. Deze zitten onder de beplanking zodat er aan de buitenkant niets te zien is momenteel.

    Maar misschien morgen een foto van hoe het geworden is. foto's zeggen meer dan woorden.

    groeten Paul
     
  12. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    De kielvlakken die gisteren in de pers zijn gegaan, heb ik er vandaag uitgehaald. En ze zijn nog gelukt ook.
    Al het overtollige hout is verwijderd, en het hout wat op het servo-bakje zat is ook verwijderd.

    hierbij een tweetal foto's

    [​IMG]

    Op de volgende foto kun je zien dat er aan de achterkant van de kielvakken triplex zit. Dit worden dus de roeren. Ze moeten wel nog spits geschuurd worden.

    Dat het kielvlak nog niet perfect aansluit aan de romp kan kloppen. Ik moet de onderkant van het kielvlak nog schuin maken. De kielvlakken staan namelijk onder een hoek op de romp. Maar dat volgt later

    [​IMG]

    De stabilo's heb ik al voorbereid, maar nog niet kunnen verlijmen. Want ik heb te weinig dunne triplex in huis om de plaatjes voor de roeren te kunnen maken. Maar aankomend weekend zijn deze aan de beurt.

    groeten Paul
     
  13. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Zoals gezegd kwamen de stabilo's in het weekend aan de beurt.
    Deze zijn dus vanmorgen uit de pers gehaald. En al het overtollige hout/glasmat is verwijderd. En de servo-bakjes zijn opengemaakt.

    [​IMG]

    Momenteel ben ik begonnen met het maken van het frame voor de cockpit. En ook met het uitsnijden van de roeren en de balsa frame's erom heen te zetten

    Ik ben ook op zoek naar 2 aluminium-buizen voor in de vleugel. Weet iemand waar ik deze snel kan krijgen???
    De vleugel is namelijk origineel 1 stuk. Maar ik wil hem graag uit 2 stukken maken. Is voor diverse dingen practischer voor mij

    groeten Paul
     
  14. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Het leek mij wel leuk om de tekening van de radioplaat te plaatsen. Zodat er later in de bouwfase het werkelijke product gezien kan worden.

    Het voordeel van het laten frezen kent iedereen wel denk ik. Alles netjes uitgelijnd, en je kan alles van te voren al een plekje geven, voordat je ook maar 1 gaatje geboord hebt.

    [​IMG]

    groeten paul
     
  15. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    alu buizen kun je goed bestellen / kopen bij http://www.hobbyin.nl voor bijvoorbeeld de Xtra 2000 hebben ze een pijp van 30 mm dunwandig. Ik weet niet of het sterk genoeg is, maar ik denk dat met F3A de krachten op zo'n grote kist ook niet bepaald gering zijn.

    Ziet er trouwens tot nog toe goed uit. Ben altijd wel een beetje jet-fan geweest, maar ik denk dat het te snel en te duur is voor mij.

    succes verder!
     
  16. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Als je een jet-fan bent. Lijkt een EDF-model dan niets voor je??? Vergeleken met deze takt van sport, is de EDF een goed betaalbaar tot redelijk betaalbare sport (afhankelijk van wat je wilt). Dan heb je een jet model, met een iets ander geluid. Maar je bent dan wel in de takt bezig waar je fan van bent.

    groeten Paul
     
  17. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Weer een kleine update voor de DV8R.
    Ik heb inmiddels de radio plaat gefreest en wel binnengekregen, waarvoor ik Look ontzettend dankbaar voor ben. Want dit moeten uitzagen zag ik niet zo zitten.
    Helaas was TPG weer eens niet zuinig geweest met het versturen van spullen. En had de radioplaat wat schade opgelopen bij het vervoer. Maar gelukkig alles terug kunnen lijmen, dat hij wel bruikbaar is.

    :offtopic:
    Zijn er meerdere mensen die daar wel eens last van hebben, een niet voorzichtige TPG???
    :eek:ntopic:

    Maar het ging over de plaat. Een paar reacties terug zie je een tekening van hoe de plaat moest worden. En hier zie je het eindresultaat (bijna dan). Er moeten alleen nog wat connecties in gemaakt worden, voor o.a. het laden, vullen luchttanks, en meters voor de luchtdruk van de tanks. Misschien dat ik nog iets vergeet maar er zit ook zoveel op zo'n plaatje

    [​IMG]
    groeten Paul
     
  18. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    O ja , ik heb ook 2 aluminium buizen gevonden voor het toestel. Een van 32mm dik (voor de voorzijde) en een van 20mm dik (voor de achterzijde). Dus met de vleugel kan ik ook aan de gang.

    groeten Paul
     
  19. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    mmm, daar heb je wel een punt met die edf. helaas vind ik dat net vliegende stofzuigers (ik hoop dat ik geen schenen bewerk nu!! sorry) maar ik heb een impeller met osmax liggen voor een klein f-104 model of iets dergelijks, dus het zal wel komen, maar het duurt nog eventjes. (ik weet dat brandstof niet veel plussen heeft op elektro op dit moment, maar aan deze impeller kon ik geschikt komen vond ik dus zo doende....)
     
  20. nickos

    nickos

    Lid geworden:
    22 mei 2003
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    Heemskerk
    Hoi Paul.

    Tijd niets van je gezien/gehoord.

    Ga je um nu afmaken en vliegen?
    Ziet er wel al indrukwekkend uit he.

    Ben heel benieuwd ... succes maar weer.

    Grtz
    Nickos
     

Deel Deze Pagina