DX6i topic (tutorials & mods pag. 1)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Helihabit, 14 jun 2008.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.430
    Locatie:
    Harderwijk
    Nieuwe terugroepaktie Spektrum DX6i

    Op zoek naar het adres van Horizon Hobby Duitsland, kwam ik een recente terugroepaktie (vandaag) tegen op de site, hier:
    Service Portal :: Fehlerhafte Trainerbuchse

    Wenn Ihre DX6i mit den Produkt Identifikationscodes (PID)HA906X und HA907Xversehen ist,lesen Sie bitte die folgende Anweisung

    Den Produktidentifikationscodefinden Sie auf der Innenseite des Akkufaches des DX 6i Senders.

    Unsere Serviceabteilungen in den USA, England und Deutschland haben Berichte über Kurzschlüsse mit möglichen internen Schäden der DX6i erhalten. Unsere Nachforschungen haben ergeben, dass der Grund dafür eine nicht korrekte Trainerbuchse ist, die bei dem Einbau in wenigen Anlagen verwendet wurde.Wenn Sie diese Trainerbuchse mit einem Lehrer / Schüler Kabel oder einem Flugsimulator Anschluss verwenden, kann es durch dieses Kabel zu einem Kurzschlusskommen, der auch zu Schäden innerhalb der Anlage führt. Unsere Untersuchungen haben ergeben, dass nur ein kleiner Anteil der ausgelieferten Sender betroffen ist. Seitens der Fabrik ist dieses Problem schon jetzt behoben.Bei allen Sendern, die die oben genannten PIDs haben, darf die Trainerbuchse erst nach einer entsprechenden Überprüfung verwendet werden. Sollte Diese fehlerhaft sein, muss eine Reparatur durch Horizon durchgeführt werden. Dieses gilt auch wenn Sie die Trainerbuchse nicht benutzen.


    In het kort: als je een DX6i hebt met een van de genoemde identificatiecodes, dan bestaat de kans dat je trainerkabel-aansluiting kortsluiting veroorzaakt. Dit kan ook optreden als je de aansluiting niet gebruikt. Je kan 'm op kosten van Horizon Hobbies Duitsland opsturen; maar eerst aanmelden, op het bovengenoemde URL.
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.430
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zou zeggen: probeer het "verborgen menu" eens, ik heb het zelf nooit bekeken maar het zou me niet verbazen als je ook wel mode 3 of 4 kan kiezen, dat die er gewoon niet bij vermeld stonden omdat ze weinig gebruikt worden.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2009
  3. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    @sleurhutje: zoals je uitlegt heb je idd gelijk. Zou je misschien kunnen beschrijven hoe je de potmeters demonteert en uitwisselt?

    @ bdoets: ga ik proberen zodra ik er tijd voor heb.
     
  4. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    De DX6i heb ik niet uit elkaar gehad maar ik ga er vanuit dat deze ongeveer hetzelfde zitten als de DX6 en DX7. Misschien dat deze tutorial met duidelijke afbeeldingen van enige hulp is. ;) Voor Mode 3/4 zul je de onderste twee potmeters moeten wisselen. Voordeel is dat je daar iets beter bij kunt. Bij het dichtschroeven opletten dat er geen draadjes tussen de afstandsbusjes komen. :?
     
  5. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Uden
    DX6i ombouw Mode 1 naar 4


    MODE CHANGING THE DX6i
    A really easy way to change mode 1 ( throttle right - aileron right - rudder left - elevator left ) into a mode 4 Tx ( throttle right - rudder right - elevator left - aileron left )
    This will then function completely as mode 4 Tx with all Delta and elevon mixes etc fully operational.

    (Incidentally, this method should work fine for changing any mode to any other mode....just choose the correct wire /pin in the multiway plug to change whichever pot is "wrong" for you together with the correct trim lever PCB Exchanging the throttle spring /ratchet thingy is a simple two minute job - in case you need throttle on another stick.)


    It involves unplugging a few multiway connector plugs from the board, and swopping just 2 x pins with each other. The pins are removed simply by lifting the little tabs that lock them in place ( just like a servo plug pin really )
    The wires involved are the centre ( wiper ) connector of the rudder and aileron potentiometer. However the digital trims need a little more work, and this involves extending the existing 3 wires from each of the two relevant trim PCBs (positioned directly below the trim lever) and swopping them with each other. The pibns did not seem to be removable on these plug connectors, so I simply cut the wires, and extended them - obviously insulating the loints with heatshrink )
    The whole process is detailed in the following pictures.


    1) remove the case back (6 screws) and simply unplug the 3 connecting cables from the rear case half.
    2) locate the cable bundles and carefully snip off the cable ties
    3) carefully unplug the two 6 way plugs and locate the two wires involved ( LH plug orange / RH plug yellow )
    4) swop the two pins over with each other and replace back into the plugs.
    5) Plug the 6 way plugs back into their sockets
    6) Replace the rear case - test - job done !
    Pictures in next post below .
    PS - PROBABLY A GOOD IDEA TO SKETCH EVERYTHING ROUGHLY FIRST TO AID RE-ASSEMBLY

    (voor een grotere afbeelding > klik op de link onder de afb. en klik dan op de afb. in het nieuw geopende venster.)

    [​IMG]
    http://i305.photobucket.com/albums/nn230/Helihabit/DX6i/1case.jpg

    [​IMG]
    http://i305.photobucket.com/albums/nn230/Helihabit/DX6i/2Unplugflyingleads.jpg

    [​IMG]
    http://i305.photobucket.com/albums/nn230/Helihabit/DX6i/4wirestochange.jpg


    [​IMG]
    http://i305.photobucket.com/albums/nn230/Helihabit/DX6i/5Removepin.jpg

    [​IMG]
    http://i305.photobucket.com/albums/nn230/Helihabit/DX6i/6Pinsremoved.jpg

    [​IMG]
    http://i305.photobucket.com/albums/nn230/Helihabit/DX6i/7pinsswoppedover.jpg

    [​IMG]
    http://i305.photobucket.com/albums/nn230/Helihabit/DX6i/8Replacedplugs.jpg

    [​IMG]
    http://i305.photobucket.com/albums/nn230/Helihabit/DX6i/9almostdone.jpg


    [​IMG]
    http://i305.photobucket.com/albums/nn230/Helihabit/DX6i/10Readyforclosingup.jpg
     
  6. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Yep, zo kan het ook. Alleen zitten de trim-schakelaars nog niet goed. De twee T-vormige printplaatjes moet ook gewisseld worden (of de draden/connectors). ;)
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.430
    Locatie:
    Harderwijk
    Hallo, er is een softwarematige manier om mode te wisselen hoor! Ik heb het niet geprobeerd maar ik denk dat dat simpeler is, plus zonder het nadeel dat de trimschakelaars verkeerd komen te zitten:

    DX6i Change Mode Procedure
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2009
  8. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Uden
    Morgûh Bart :morning:
    Je link naar de tutorial, DX6i mode 2 naar mode 1 ombouw, had ik al op de vorige pagina geplaatst (en daar zit ook wat hardwarematig werk aan).;-) Deze tutorial gaat over het ombouwen van mode 1 naar mode 4.

    "However the digital trims need a little more work, and this involves extending the existing 3 wires from each of the two relevant trim PCBs (positioned directly below the trim lever) and swopping them with each other. The pins did not seem to be removable on these plug connectors, so I simply cut the wires, and extended them - obviously insulating the loints with heatshrink)." ;-)
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2009
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.430
    Locatie:
    Harderwijk
    Shit... en ik had nog wel gecheckt of het hier toevallig al in stond, toch overheen gekeken... :confused:
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.914
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    Heren,

    er komen verzoeken binnen om bepaalde delen en posts te verwijderen uit deze draad.
    wij als moderatorteam staan niet achter deze beslissing.

    de posts bevatten info, die ontopic is en van waarde voor diegene die misschien niet zo ervaren aan de slag gaan in hun apparatuur.

    dat hier door mensen op gereageerd word is te begrijpen en aangezien dee wijsheid van somige betreffende de zaken zelfs verstandig vind ik persoonlijk.

    we wissen zomaar geen posts in een draad, enkel als de boel ontspoort, of erg uit de hand loopt.

    een draad waar geen rellevante info meer in voortkomt zakt vanzelf naar de digitale diepte, waar hij opgezocht kan worden door anderen en beginners in de toekomst, die misschien worstelen met hetzelfde dillemma.

    jullie begrip hiervoor is uiteraard gewenst.

    het wissen van de ene zijn post zal onheroeppelijk leiden tot woorden van een ander.

    heb respect en respecteer ook elkanders advies en mening, ben je het daar niet mee eens ? onderbouw het en discussieer er als een man over, de basis van een goed forum.

    gerard_nl de moderator/modelbouwer.
     
  11. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    @Helihabit: Beetje tegen mijn eigen reacties in maar ik heb het verborgen menu ook gevonden voor de DX7. Heb e.e.a. even vertaald en hier geparkeerd. :oops:

    *bukt voor de reacties en gaat zich schamen* ;)
    (maar het hielp wel om alles weer op het midden te krijgen) :yes:
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.430
    Locatie:
    Harderwijk
    Even terugkomen op een probleem dat ik een aantal weken geleden had met mijn DX6i. Een van de trimmers deed het niet meer. Jan schreef toen dit:
    Ik had destijds de kapotte trimmer al bij de gasstick gezet, zo kon dat geen kwaad, maar ik wilde het toch gewoon in orde hebben. Eerst de Horizon importeur voor de Benelux gemaild, een Belg die geen Nederlands spreekt, handig. Die wilde mijn zender wel repareren, maar geen losse onderdelen opsturen. Vond ik geen fijn idee omdat-ie wél werkte, dan wil je 'm niet een tijd kwijt zijn. (Als-ie het nou niet deed, dan was het een ander verhaal.)
    De Duitse importeur reageerde helemaal niet op mijn twee mails, ook fijn.
    Toen heb ik zelf de zender maar weer eens opengeschroefd. Precies zoals Jan schreef, een van de armpjes van het trimheveltje was geknakt, maar zat er nog wel aan. Dat armpje heb ik gelijmd met dunne CA. En waarempel, het werkt. Ik denk dat CA sterker is dan ABS, dus ik heb wel vertrouwen in deze reparatie.
    Nog bedankt Jan!
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2009
  13. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Uden
    Precies dat laatste hanteer ik en als ik waardevolle info plaats en direct daarop een respectloze, hautaine, patroniserende en beroepsgerelateerde pavlovreactie krijg, die ook nog eens geheel misleidend en niet onderbouwd is èn als kers op de taart leidt tot ellenlange vervuiling, is dat voor mij een duidelijk teken dat het uit de hand is gelopen en is de vraag om op te schonen op z'n minst gerechtvaardigd.

    Als Wiebe, die misschien niet eens ervaring heeft met het bewuste calibratie programma, maar na volgens eigen zeggen te hebben gelezen, besluit dat dit uit de hand loopt/gelopen is en de aangegeven off topic posts bijna allemaal verwijdert, komt de volgende reactie:
    Ik heb inmiddels wel mijn bezwaren bij de staf geuit dat dit is gebeurd. Het is m.i. namelijk ook niet in overeenstemming met het beleid. Ik heb daarbij overigens uitsluitend verzocht in het vervolg anders te handelen.einde citaat.
    En dan gaat het me eerst even om die laatste zin.
    Dat 'uitsluitend' slaat natuurlijk op het feit dat er niet om terugplaatsing is verzocht; hoe nobel. Toen ik daarna op de vorige pagina kwam en zag dat er een collage van de door de moderator geveegde berichten in de oorspronkelijke eerste reactie was geplakt, werd me wat anders duidelijk. Dit uitsluitend even voor de genuanceerdere volledigheid ;)

    Ten tweede en weer helemaal in de lijn van eerdere reacties:

    HELIHABIT:

    Citaat:
    Oorspronkelijk geplaatst door Corrien [​IMG]
    Misschien, dat iemand kan uitleggen welk 'voordeel' je hiermee kunt doen?


    Natuurlijk! De enigste die hier voordeel mee doet is JR. Krijgen ze toch meer zenders binnen op de service dienst die tegen betaling moeten hersteld worden :rolleyes: einde citaat.
    -------------------------------------------------------------------------

    Dit is niet mijn tekst en als ik per ongeluk zou denken dat er anders dan bij andere posts, wel werd gecontroleerd op juistheid, had ik het woord 'laster' laten vallen. Maar het is het zoveelste bewijs van ongenuanceerdheid.

    Trouwens, met respect voor de werkelijke auteur, ik heb een andere mening, een ander woordgebruik en maak andere stijl- en spellingsfouten.

    Als laatste:

    Daar zat ik dus al een tijdje op te wachten maar tot dusver, helaas. Het lijkt me nu dan ook hèt moment. Die toevoeging "als een man" interpreteer ik als "zit ik ernaast, dan heeft dat als consequentie dat ik alle off topic reacties weghaal of volledig accepteer dat ze weg worden gehaald".

    Graag de onderbouwing bij deze stelling(en):
     
  14. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Uden
    Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald ;)

    Jaaaaah, straks gaat er iemand die alleen de woorden 'knop' en 'drukken' kan lezen, lopen 'knutselen' met dit menu waar sowieso niemand wat mee opschiet:nooo: Wat ik o.a. wel goed vind is om je zender mode te verwisselen en daarbij eventueel in je zender te solderen en om condensatoren aan regelaars te solderen want dat is zonder risico en gewoon door de fabrikant 'vergeten' vrij te geven voor de Europese markt :rolleyes::rolleyes::rolling: Ooh hilariteit.
     
  15. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik heb mijn DX7 omgebouwd van Mode 1 naar Mode 2 (kon hem voor 75 euro niet laten liggen natuurlijk ;)). Waar het om begonnen is, was het opnieuw instellen van de neutraalstanden omdat gas en hoogteroer verschillende potmeters zijn (aanduiding 10T voor gas vs. 10U - voor alle overige 3). De zoektocht begon eigenlijk vanwege de vraag of alle schakelaars daadwerkelijk aan/uit of analoog waren. Zo ben ik op een vage post gestuit met dit menu. Bij de DX7 kun je geen mode wisselen via het service menu. Maar wel de neutraalstanden hercalibreren (eenvoudig door ze twee keer vol heen en weer te bewegen, de hoogste en laagste waardes worden automagisch onthouden).

    Maar als dit een duurdere zender was geweest, had ik niet gaan zitten roeren in die menu's. :nooo: ;)
     
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Voor de goede orde:

    de in dit draadje onterecht verwijderde postings zijn als één tekst door het beheer teruggeplaatst. Blijkbaar wordt deze tekst zonder gebruikersnamen in de database bewaard. Ik heb de gebruikersnamen er daarna bijgeplaatst, waarbij ik vooraf schreef, dat ik hoopte de juiste naam bij de juiste posting te zetten. Omdat het zo vriendelijk werd gevraagd heb ik inmiddels een correctie geplaatst.

    @Helihabit,
    - in dit draadje ben je de enige persoon, die denkt vast te stellen dat anderen off topic bezig zijn, pas mogen reageren als ze volledig terzake kundig zijn en dat jij mag bepalen welke postings er mogen blijven staan en welke niet.
    - de 'vervuiling' in dit draadje is veroorzaakt door je eigen aangebrande reacties en wordt daardoor nu opnieuw voortgezet. Resultaat is dat er extra aandacht wordt besteed aan de bezwaren tegen het gebruik van serviceprogramma's.
    - ik heb al duidelijk aangegeven welke bezwaren er zijn tegen het advies aan anderen om in serviceprogramma's te rommelen. Blijkbaar ben je de enige, die dat niet heeft gelezen. Als mij was gevraagd om dat nader te preciseren had dat uiteraard gekund. Iemand, die mijn posting kwalificeert als '.....een respectloze, hautaine, patroniserende en beroepsgerelateerde pavlovreactie ......, die ook nog eens geheel misleidend en niet onderbouwd is' kan ik alleen adviseren eerst eens tot tien te tellen en vervolgens na te denken wat-ie nu eigenlijk schrijft. De tekst 'geheel misleidend en niet onderbouwd' vat ik als een ernstige belediging op. De rest werkt te erg op mijn lachspieren om er op te reageren.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2009
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.430
    Locatie:
    Harderwijk
    Amen Corrien!
     
  18. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Uden
    -Als je vriendelijkheid hoopt tegen te komen is het aan te bevelen zelf vriendelijk te reageren;-)

    Omgekeerde wereld. Jij denkt te bepalen wat off topic is zonder enige kundigheid terzake. Meer van hetzelfde ongenuanceerde. Onderbouw het nou eens.

    Omgekeerde wereld. Fijn dat je denkt extra aandacht te krijgen voor het bezwaar tegen serviceprogramma's, heb je je zin. Doe dat lekker in een 'service programma' draadje. De DX6i heeft geen serviceprogramma, slechts een hoog aan te bevelen calibratiemenu dat door de fabrikant om e.o.a. reden niet is vrijgegeven.

    Mooi, dus het is niet waar? Gewoon even, zoals het beleid dat voorstaat, weerleggen met RELEVANTE ONDERBOUWINGEN. Dat zou tevens een leuke primeur zijn en een welkome afwisseling na al die vuiligheid.

    Ik vroeg je al conform forum beleid, om deze stelling(en) even te onderbouwen.

    Loop er nu eens niet voor weg terwijl je een hoop stof maakt door alles buiten jezelf te leggen.
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.430
    Locatie:
    Harderwijk
    Helihabit, dit gezeur gaat al zo lang door dat er misschien nog wel drie mensen zijn die enig idee hebben hoe het is ontstaan en waar het over ging. Dat is niet erg zinvol op een forum.

    Ik mag je er op wijzen dat ik het ook niet helemaal eens was met Jan's idee over het publiceren van "verstopte" programma's, ik denk dat je het aan mensen zelf zal moeten overlaten of ze handig genoeg zijn om er wat aan te hebben of het risico lopen om de zaak te verknallen. MAAR daar kan je ook over discussiëren zonder dat het een onprettige toestand wordt.
    Het vervelende is dat dit ooit een draadje was met zinnige info voor mensen met een DX6i, maar die zullen nou niet gauw meer al deze pagina's doorspitten om te kijken of er iets voor ze bij is, want het gaat voornamelijk nog over wat jij van Jan vindt. Ik zou het fijn vinden als je daarmee op zou willen houden. De meeste mensen op dit forum vinden zelf al iets van Jan en dat ligt niet helemaal in lijn met wat jij vindt, en bovendien heb je een nogal onplezierige manier van je standpunt naar voren brengen.
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.812
    Locatie:
    Salland
    Nou is het mijn beurt, Bart:
    "Amen."

    Niet gehinderd door enige kennis over elektronica zit ik deze soap door te lezen.
    Als er één persoon in de modelbouw wereld is die integer handelt én kennis van zaken heeft, is het Jan wel. En die probeer jij in een kwaad daglicht te zetten? Op z'n minst "een beetje dom", om onze kroonprinses maar eens te citeren.
    Jan heeft zich in de loop der tijd al bewezen. Dat niveau moet jij nog zien te bereiken. Ik geloof niet dat je dat gaat lukken.
    Wees een vent... en neem in ieder geval die opmerking met "pavlovreactie" even terug. Dat haalt wellicht de angel uit dit verhaal.
     

Deel Deze Pagina