Ben erg benieuwd waar je daar van kan maken. Kun je wat maken dan zal ik het met alle liefde voor je testen. In principe hebben we maar 2 aansluitingen nodig. 1 voor de ESC en 1 voor de servo. Die derde zou ik niet weten waarvoor te gebruiken. Zoals ik al zei in een pb aan je we willen wel graag de tijden zelf kunnen aanpassen met pod meters of potentiometers of iets dergelijks. Aangezien we de vluchtduur soms on the spot aan moeten passen (afhankelijk van de omstandigheden) en ook de motorloop in de fly-off die moet dan per ronde 5 seconden omlaag. Bernard
Ik had ook 2 aansluitingen in mijn hoofd, gebruikt voor servo en ESC. De derde aansluiting is voor de startdrukknop, die je neem ik aan op die plaats op het vliegtuig wil plaatsen, waar je hem beetpakt als je hem werpt, zodat als je die knop indrukt, de motor gaat lopen en als je hem loslaat, de teller van motorloop gaat lopen. De timer zelf mag ergens anders worden ingebouwd, zodat de draden zo kort mogelijk kunnen blijven. Het extra drukknopje wat op de timer komt is om de vluchtduur en motorloopduur te kunnen instellen. De configuratieknop. Ik denk aan de volgende functies: 1) Calibratie routine voor de regelaar volgas/idle houd de configuratieknop ingedrukt terwijl de accu wordt aangekoppeld. De timer gaat dan een volgas signaal uitzenden naar de regelaar voor calibratie. Wacht tot de regelaar zijn piepjes laat horen en laat dan de configuratieknop los. De regelaar piept weer om te laten weten dat hij zijn gascurve heeft opgeslagen. Dit hoef je maar éénmalig te doen, tenzij je een andere regelaar monteert. 2) instellen/ veranderen van motorloop en vluchtduur. Sluit de stroom aan op het vliegtuig en druk vervolgens eenmaal op de configuratieknop. De timer gaat nu eerst in de configuratiestand voor instellen van de motorloop. 2a) instellen motorloop tijd in stappen van 5 seconden. druk X maal op de startdrukknop , waarbij elke keer drukken 5 seconden motorloop is. Wil je de motor bijvoorbeeld 15 seconden laten draaien, druk dan 3 maal. Druk vervolgens nogmaals op de configuratieknop. De gekozen motorlooptijd wordt opgeslagen en de timer komt in de configuratiestand voor het instellen van de vluchtduur. 2b) instellen van de vluchtduur in stappen van 30 seconden druk X maal op de startdrukknop , waarbij elke keer drukken 30 seconden vluchtduur is. Wil je de vlucht bijvoorbeeld 2,5 minuten laten duren, druk dan 5 maal. Elke keer dat je de startdrukknop indrukt beweegt de servo (leek me handig als feedback) Druk vervolgens nogmaals op de configuratieknop. De gekozen vluchtduur wordt opgeslagen en de timer komt in de normale gebruiksstand 3) normale gebruiksstand Nadat het vliegtuig is aangezet druk je de startdrukknop in. De motor gaat volgas lopen. Zodra de startdrukknop wordt losgelaten gaat de motorlooptijd aftellen en stopt de motor als de motorlooptijd is verstreken. Op het moment dat de motor stopt gaat de vluchtduur aftellen en als die is verstreken beweegt de servo van de ene uiterste stand naar de andere uiterste stand en klapt het stabilo op. Even aannemend dat je altijd volgas of niks vliegt heb ik denk ik alle features te pakken die nodig zijn. Dat instellen met behulp van potmeters leek me lastig, omdat ik dan niet zou weten hoe je op een handige manier bijvoorbeeld 15 seconden moet instellen. Dat worden er dan altijd 14 of 16. Idee: Als je de startdrukknop indrukt gaat de motor lopen. Wil je dan toch niet starten laat die knop dan even los (motor loopt door) en druk hem meteen weer in. De motor stopt dan meteen en hij komt weer in de normale gebruiksstand.
Klinkt goed allemaal. Inderdaad is een starknop in nek het mooiste om te hebben en verder niks. Dus een klepje in de nek om bij de timer te komen voor de configuratieknop. Ik zie het wel voor me. Tot hoever zou je de vluchtduur kunnen instellen minuut of 10? en de motorloop seconde of 40? In dat geval kun je de timer namelijk ook gebruiken voor een andere klasse. De servo van de ene uiterste stand naar de andere is wat minder handig. Zou zeggen in ruststand gewoon haaks op de servo en bij de "DT" de servo arm richting de neus zodat het armpje los kan. Is iets makkelijker te maken en wat veiliger voor ons. Mocht dit niet kunnen ook goed. Ik werk er wel omheen Zoals ik al zei zou m graag willen testen voor je. We houden contact. Bernard
Mooi aanbod om mee te denken en maken! Is het mogelijk om na het instellen van motorloop en vluchttijd feedback te krijgen? Via een led of via piepjes uit de motor. .. Drie keer kort = 15 sec motorloop en vier keer lang is 120 sec totale vluchttijd oid
Ik vind het te spannend om een kist omhoog te gooien waarvan ik niet helemaal zeker ben of de instellingen kloppen. ... Zou jammer zijn om te vroeg te DT-en tijdens een flyoff....
Ja goeie Erik. Ik zelf zou graag piepjes willen horen als je de accu aansluit met de tijden. Veel vrije vlucht timers hebben dat ook. En ik ken mezelf een vertraging in de startknop van een seconde of 4 zou ook handig zijn. Heb met F1B vaak gehad dat ik per ongeluk de knop indrukte en alles begon te leven. Vooral als er een beetje wind staat die onder de tip komt en je model te pakken krijgt. Dan wil je nog wel s grijpen waar je kan. Bernard
Een led past er niet mooi bij op het printje wat ik al heb. Op zich kan zo'n led natuurlijk wel, maar dan zou er eerst een nieuw printje gemaakt moeten worden, of je moet de led op een houtje touwtje manier via een draadje met een los weerstandje er in aan de print solderen. Piepjes uit de motor is iets wat de ESC verzorgt, maar dat kan niet vanuit de timer module aangestuurd worden. De enige vorm van feedback is het kortstondig laten lopen van de motor of de servo laten bewegen. De eerste vervalt, want dat leek me gevaarlijk. Ik kan wel tijdens het instellen van de motorloop ook de staartservo laten bewegen om het aantal seconden motorloop te melden.
Ok duidelijk. De servo lijkt me dan goeie feedback. Kun je die ook feedback laten geven in de gebruiksstand als je de accu aansluit. Paar keer bewegen en dan is ie klaar voor gebruik. Kwestie van het armpje goed zetten van de staart en dan vliegen. Denk dat het vooral proberen is met een versie en dan kijken wat echt wel en echt niet werkt kunnen we altijd nog kijken of jij zin hebt om een andere print te gebruiken. Bernard
Ik ga even de wensen inventariseren in dit bericht, zodat ik het overzicht behoud. 1a) Piepjes die na aanzetten die ingestelde motorloop en vluchtduur aangeven. Hiervoor is een piezo speakertje nodig. of 1b) feedback via de servo. Na het aanzetten gaat de servo X keer een kwart slag snel omhoog en vervolgens Y keer wat langzamer helemaal omhoog. Elke X = 5 seconden motorloop, elke Y = 30 seconden vluchtduur. 1c) diezelfde manier van feedback ook gebruiken in de configuratiestand, als de motorloop en vluchtduur wordt veranderd. 2) In de gebruiksstand moet de startknop 4 (?) seconden ingedrukt gehouden worden, alvorens de motor start. Uitstekend idee, wat zo ingepast kan worden en de veiligheid zeer ten goede komt.
Ja ik kan de servo laten bewegen na het aanzetten. Dan zou je geen speaker nodig hebben. Als ik de suggestie van crins er even bij pak " Drie keer kort = 15 sec motorloop en vier keer lang is 120 sec totale vluchttijd oid" en dat vertaal naar een servo beweging dan gaat de servo 3 x een kwart slag snel omhoog en vervolgens vier keer wat langzamer helemaal omhoog. Ik kan diezelfde manier van feedback ook gebruiken in de configuratiestand, als je de motorloop en vluchtduur aan het veranderen bent.
Hardwarematig heb ik het prototype klaar. Dat weegt nu 3,2 gram, maar het IC zit nog in een voetje, zodat ik het makkelijk kan herprogrammeren en er zit nog een 4e rij aansluitpinnen op voor eventuele extra's op aan te sluiten. De uiteindelijk versie blijft dus onder de 3 gram. Nu nog de software maken. Dat is een ander verhaal en daar ben ik dus even zoet mee. Hans
Wow!!!! Mooi gewicht ook. Mooi klein ook zo te zien gaat prima passen. Zou je ruimte hebben voor een speaker op de plaat?? Mij zou het niet echt uitmaken welke optie er op zou komen. Akoustisch zou makkelijker zijn denk ik mits mogelijk.. Bernard.
Als alternatief zouden er ook gebogen pinnen gemonteerd kunnen worden. Die zijn iets duurder en zwaarder (+ 1gram) maar dan blijf je met aansluitstekkers er bij in een platter vlak. Of voor de puristen zonder pinnetjes en dan de draden direct aan de print solderen (wel fixeren met smeltlijm)
Recht is prima aangezien de startknop elders komt. Extra gewicht liever niet. Tenminste hoop dat t dan nog past in de nek . Ik ga de tekening opsnorren voor de dikte van de nek. Vastsolderen voor mij persoonlijk liever niet wil snel mijn esc en servo kunnen wisselen liefst op het veld nog. Dus stekkers voor mij it is. Klopt Erik weer extra gewicht allemaal. Servo feedback lijkt me idd erg mooi... Bernard
Hmm rechte pins kan wel s erg krap worden. Nekje lijkt erg smal. Die stekkers op de ESC en Servo zijn ook al dik. Dus met gebogen pins zou je op 4 gram uitkomen?? En ja iets duurder, de timer in engeland kost je met verzending ook al een euro of 30 dus als we rond of onder die prijs blijven Bernard
<10,- werd genoemd. . Gebogen pins lijkt me het mooiste. Iemand die gewicht wil besparen mag ze eraf solderen en vervangen door directe kabels.
O heb ik dat gemist. Zou nog mooier zijn. Ja absoluut interesse. Benieuwd wat t eindresultaat word. Bernard