Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Moet het hoogteroer groter
gemaakt worden?
de wind voorkwam de draai van vertikaal naar onderste boven.
Wat bedoel je met "in de lucht gezien? Is dat grondsnelheid of luchtsnelheid....? Je echte luchtsnelheid is vanaf de grond heel moeilijk in te schatten door wat ik eerder met een voorbeeldje uit heb gelegd. Vrijwel iedereen laat zich daardoor foppen (daar hoef je geen beginner voor te zijnTerwijl met de wind mee met veel meer vaart (in de lucht gezien) lijkt dezelfde looping vanaf de grond gewoon op een komma
Juist wel...Maar dan vlieg je een looping die vanaf de grond rond is, als je in het toestel zou zitten zou het een langgerekte druppel zijnAlleen als ik bovenin echt actief pitch (gas) bij geef, kan ik hem rond krijgen, maar dat zou volgens jullie dus eigenlijk niet nodig moeten zijn
Dat kan zoals gezegd enkel met een varierende snelheid.Dus, hoe krijg je hem mooi rond vanaf de grond gezien, zonder de kist meteen te overpoweren?
Wat veel vliegers onbewust doen is tegen de wind in harder gaan vliegen, bijvoorbeeld 40km/u. Over de grond is dat dan 40-20=20km/u. Met de wind mee gaan ze langzamer vliegen, zeg 25km/u. Over de grond is dat 20+25=45km/u. Nog steeds een heel verschil maar het lijkt "beter te kloppen".
psies. En dat is meteen de reden dat veel vliegtuigen in het landingscircuit als rotte peren naar beneden komen.....waarop heel vaak geroepen wordt dat het vliegtuig met de wind mee zo slecht vliegt![]()
Dan had ik hem toch goed begrepen
Ik ben zelf bezig met vliegtuig leren vliegen, en dan kom je erachter dat van heli naar vliegtuig overstappen qua landen en windinvloeden toch wel wat voeten in de aarde heeft
Met mn flybarless heli zonder stabilisatie moet ik ook ernstig rekening houden met de luchtsnelheid tov het model, als dit verandert schiet dat ding opeens de andere kant op (gedraging van fbl zonder stab)
EN bij vliegtuigen is dit toch weer een heel stuk belangrijker om in de gaten te houden..
Wat er bij helivliegen nog bij komt is dat het effect 90° verdraaid optreedt.
Veronderstel zijwind van links:
- Een rotorblad wat van 5u over 6u naar 7u draait (rotor bekeken als een klok vanaf de bovenzijde) heeft dan 'wind op' = hogere luchtsnelheid, meer lift
- Een rotorblad wat draait van 8u over 9u naar 10u ondervindt geen invloed (want evenwijdig met windrichting), hetzelfde voor het blad dat draait van 2u over 3u naar 4u
- Een rotor blad wat draait van 11u over 12u naar 1u heeft dan 'wind af' = lagere luchtsnelheid, minder lift
De heli kantelt dus voorover wanneer niet bijgestuurd wordt...
Een heli die een windvlaag van rechts krijgt, rolt naar links (en een heel klein beetje voor of achterover afhankelijk van de draairichting).
Lastig als dat nou nét niet de bedoeling was ;-)mijne maakte er twee als ik alleen al naar de zender keek