ec 135 van hirobo bouwverslag

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door 3dwin, 17 apr 2008.

1. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Wat zeg je?

2. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    hee aldert, pfff best druk op het moment dus als er verdere vorderingen zijn hoor je het
    ...gyro is alwel gekocht ;-) en staart servo zal ik ff opzoeken voor je

3. hezik

hezik Guest

User Mantra op dit forum heeft zijn Vario turbine EC135 inmiddels ook omgebouwd naar een electro-variant, op basis van een eigen mechaniek.

Bovenstaande is het mechaniek uit z'n Vario Bell 230.

Helaas is het de zeikers hier al gelukt hem van dit forum weg te jagen, mogelijk dat je op Runryder nog contact met 'm kunt maken voor een schat aan informatie.

Hier het mechaniek voor de EC135:

Voor meer foto's, zie zijn runryder pagina:
    RunRyder - Ben (2)'s gallery

Reden dat ik dit post, is de regelaarvraag. Van hem begreep ik dat koeling toch wel een probleem was, een qua specs passende regelaar werd toch al snel te warm. De tip is dus om je regelaar te overdimensioneren of actief te koelen.

Let ook even op zijn tips om de fenestrom blaadjes sterker te maken voor een betere aansturing.

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  4. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    dank je ik heb die website idd bekeken en is wel heel erg commercieel maar je kan er idd wel dingen vanaf halen thnxx

5. hezik

hezik Guest

Eh? Heel erg commercieel?!?!

6. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Ik denk dat Edje runryder bedoelt;-)

7. hezik

hezik Guest

ah dat zou kunnen.. ik link niet zozeer naar runryder maar naar Ben's fotogalerij daar.. en die is niet commercieel. Wel mogelijk minder geschikt voor jeugdige kijkers wegens overdaad aan vrouwlijk schoon..

8. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    ja bedoel idd runryder sorry lig te slapen hier
    ....
    vrouwelijk schoon?

9. hezik

hezik Guest

Klik gewoon op die link en je begrijpt wat ik bedoel ;)..

10. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    ik slaap echt maar die link met die bell 222 is alleen een filmpjeeeeeeeeeee.snrrrrk

11. hezik

hezik Guest

't is toch echt al 16:11.. wakker worden! ;)

12. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    hezik wat lees ik heb jij een saito 82a liggen?

13. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    vind dat ze nog wel veel aan heeft!

14. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Die staart rotor had ik ook al aan gedacht ivm met een andere heli met een nog lastigere aandrijving ;) Waarom niet een losse motor op de staart met ook een govenor??? Dan heb je altijd een perfect strakke staart aandrijving zonder lastige overbrengingen en het goede toerental.

15. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    weet niet of een losse motor op de staart zo een mooi gezicht word met die fenestrom...

16. hezik

hezik Guest

In Ben's geval weet ik dat hij niet met een Governor vliegt, noch wil vliegen, dus dat zal voor hem de reden zijn, gok ik zo. Je ziet ook op het mechaniek de 'versnelling' zitten voor de fenestrom. Als je een beetje op runryder zoekt, kun je ook de vertandingen wel vinden die hij gebruikt, maar of dat bijster relevant is betwijfel ik, daar die heli wat groter is.

Ik zou mij kunnen voorstellen dat je een fixed-pitch fenestrom zou kunnen maken door de blaadjes direct aan een klein buitenlopertje te zetten, maar of dat op deze schaal zou werken, geen benul.. sowieso niet of dat uberhaupt zou kunnen.

De vraag mbt. FA82 heb ik via PB beantwoord.

17. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    De motor voor de fenestron zit ook niet achterop natuurlijk maar bv in de romp bij de aansluiting van de as. Je hebt dan geen koppeling met het mechaniek.

Ik zat de denken aan een MD900 met een blower achterop en met electro is een fan aanstuwing op de hoofdas wat inefficient. Je zet dan een EDF in de romp naar achteren met een losse motor.

Het is maar een idee :)

18. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    hmm klinkt op zich mooi..als je het zo zet ;-)

19. 3dwin

3dwin

Lid geworden:
    15 okt 2007
    maar hoe stuur je zo een motor dan aan ?

20. Aaalie

Aaalie Guest

Regelaar op de gyro, net als bij de meeste FP's. Voor een schaalheli is dat een perfecte oplossing! Mooie binnenloper in de "blower", goed idee Herman!

Ik ben benieuwd en volg het. Inmiddels heb ik een Jeti Spin 200 en een Advance 200 in gebruik. Eigenlijk bevalt de Spin wel erg goed, een powerjazz komt er dan alleen wanneer ik er toevallig tegenaanloop.

Vriendelijke groeten,
    Aldert

Deel Deze Pagina