Als je een accu met echt hele hoge stromen gaat ontladen kan je (moet je?) wel tot 2,7V gaan anders kan je niet eens behoorlijk vliegen of varen. Dit soort stromen komen bij fikse heli's, speedboten en heel snelle race vliegtuigen voor! Nee het is geen algemeen iets en voor veruit de meeste van ons "recreatieve" modelpiloten of coureurs speelt dit niet.
Je hoeft ook niet bang te zijn dat je de LiPo daardoor zal beschadigen. Dat doet die enorme stroom die je er uit trekt wel voor je. Ook zal de LiPo er niet te ver door worden ontladen. Bedenk je goed dat er weerstanden in het circuit zitten die bij dit soort stromen echt een rol van betekenis spelen.
Neem bijvoorbeeld een splinter nieuwe 4S 5000mAh accu. De inwendige weerstand van die accu kan, als je een goede merk accu hebt, rond de 8 milliOhm (0,008 Ohm) zijn. Tel daarbij de weerstand van de draden, de solderingen en de connectors bij op. Je zal dan op ongeveer 10 milliOhm uit kunnen komen.
De spanningsval over die weerstand zal bij 150A behoorlijk op lopen. Dit wordt dan 150A x 0,01Ohm = 1,5V. De spanning die je regelaar dan binnen krijgt is dus 1,5V lager dan de spanning intern in de accu! Deel dat door 4 en je komt op 0,375V per cel.
Met andere woorden de celspanning zal 0,375V hoger zijn dan de regelaar "meet".
Er zijn diverse regelaars waarop je ook de balansstekker kan/moet aansluiten. De computerchip in de regelaar kan dan de celspanning meten zonder de invloed van de kabels, connectoren en soldeerverbindingen. Die zullen dus een iets hogere spanning meten en bij die regelaars moet je inderdaad een iets hogere spanning instellen. Dan is 2,7V inderdaad te laag maar 3V per cel zal nog steeds prima kunnen zijn. Het spanningsverlies over de inwendige weerstand van elke cel zal je altijd hebben.
Nogmaals bij de relatief lage stromen zal het verlies over die weerstanden niet zo heel erg merkbaar zijn. Juist bij de hele hoge stromen wel en dan is een lagere afslagspanning noodzakelijk.
Je hoeft ook niet bang te zijn dat je de LiPo daardoor zal beschadigen. Dat doet die enorme stroom die je er uit trekt wel voor je. Ook zal de LiPo er niet te ver door worden ontladen. Bedenk je goed dat er weerstanden in het circuit zitten die bij dit soort stromen echt een rol van betekenis spelen.
Neem bijvoorbeeld een splinter nieuwe 4S 5000mAh accu. De inwendige weerstand van die accu kan, als je een goede merk accu hebt, rond de 8 milliOhm (0,008 Ohm) zijn. Tel daarbij de weerstand van de draden, de solderingen en de connectors bij op. Je zal dan op ongeveer 10 milliOhm uit kunnen komen.
De spanningsval over die weerstand zal bij 150A behoorlijk op lopen. Dit wordt dan 150A x 0,01Ohm = 1,5V. De spanning die je regelaar dan binnen krijgt is dus 1,5V lager dan de spanning intern in de accu! Deel dat door 4 en je komt op 0,375V per cel.
Met andere woorden de celspanning zal 0,375V hoger zijn dan de regelaar "meet".
Er zijn diverse regelaars waarop je ook de balansstekker kan/moet aansluiten. De computerchip in de regelaar kan dan de celspanning meten zonder de invloed van de kabels, connectoren en soldeerverbindingen. Die zullen dus een iets hogere spanning meten en bij die regelaars moet je inderdaad een iets hogere spanning instellen. Dan is 2,7V inderdaad te laag maar 3V per cel zal nog steeds prima kunnen zijn. Het spanningsverlies over de inwendige weerstand van elke cel zal je altijd hebben.
Nogmaals bij de relatief lage stromen zal het verlies over die weerstanden niet zo heel erg merkbaar zijn. Juist bij de hele hoge stromen wel en dan is een lagere afslagspanning noodzakelijk.