Een eerbetoon aan Evert Kreulen en zijn Impuls

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Bruno van Hoek, 3 okt 2019.

  1. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    465
    Locatie:
    Druten
    Met jouw ervaringen Hans en Henks adviezen ga ik mijn D-Impuls zodanig aanpassen dat de maiden probleemloos zou moeten verlopen
    :yes:
     
    H. de Vries vindt dit leuk.
  2. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Tactisch gezegd. "zou moeten".
     
    RTrider vindt dit leuk.
  3. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    465
    Locatie:
    Druten
    D25ECD7C-1D48-4D92-9D0A-521D5A4F444F.jpeg EB09A5FF-75B2-4804-A17F-D25154264E78.jpeg Vandaag de tank maar eens op zijn plek geplaatst en de aansluitingen gemaakt.
    Nu nog de adviezen opvolgen:
    - het zwaartepunt op de juiste plaats brengen
    - drietal opvulstukken maken om met de instelhoek vd vleugel te kunnen ‘spelen’.
    En dan is de D-Impuls klaar voor de eerste vlucht.

    Oh ja, bijna vergeten.
    Henk, heb je gras al hoog genoeg laten groeien :rolleyes:
     
  4. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    465
    Locatie:
    Druten
    Stomen van de Tipverdraaiing van ~10 naar <= 4mm lukt niet. Door vuren liggers niet mogelijk.
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Zwolle
    Gras ben ik mee bezig...komt goed!!

    Stomen...
    Zelfs koolstof vleugels stoom ik om..

    Handdoek over een vleugelhelft
    Water aan de kook maken
    2e kan/fluitketel ook

    Kokend water over de handdoek sprenkelen goed nat maken.
    30 seconden laten zitten en de doek weghalen
    Dan torderen voor de fluitketel....

    En zie daar..
     
  6. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    465
    Locatie:
    Druten
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Zwolle
    Probeer het eerst met de vleugel van een ander zou ik zeggen...:D:D
     
    RTrider vindt dit leuk.
  8. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Ben ook terug begonnen met de bouw van de Impuls, toen ik de bouwdoos opende van Rc Eu.... en zo verder, stond in versteld hoe mooi deze was samen gesteld. Heb dit toestel eens gebouwd vanaf plan toen ik 14 was. Tenzij iemand nog in het bezit is van het oranje boekje, ben ik eens benieuw waar er sprake is van het dihedraal in de vleugel, toen was het gewoon een Clark Y profiel, zodat beide onder liggers en de achter lijst in een maal gelijmd werden. Misschien moet men eens het herbekijken, ben aan de rechter vleugen bezig, startend vanaf de eerste vuren ligger met 2 mm ondersteuning, nadat de ribben gelijmd waren met de achterste balsa ligger, steeds gewicht op de vleugel plaatsend, dan de bovenste vuren ligger en tenslotte de achterste balsa ligger onder. Nu ik de voor lijst geplaatst heb en nu de achter lijst, die trouwens een mm te kort gelaserd is tov het plan, kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat deze eerder een negatieve dihedraal heeft dan de bedoelde positieve, maar ik kan mij vergissen. Verder had ik graag gezien dat er meer ruimte was voor een brandstof tank, enkel CL bouwers doen nog de moeite om voor hun model een brandstof tankje in elkaar te solderen. Misschien om de bevestiging van het landing gestel van V vorm om te buigen naar U vorm op het spant, zo ontstaat er ruimte om een grotere brandstof tank te plaatsen. Dit is niet bedoeld als kritiek. maar als aandacht puntje.
     
    jef en Harry van Melick vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Zwolle
    Wat denk je..is die vliegklaar op 5 september voor de DOW...in dat geval..mag ik je dan noteren als deelnemer? ( of is Aarschot Zwolle net te ver?)
     
  10. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Nee Elke, dat gaat niet lukken, ben enkel maar eens eventjes met de rechter vleugel begonnen omdat de bouw aan de Nieuport 17 1/3 mij eventjes tegen zat. Zwolle is niet te ver voor mij, lekker weekendje met de caravan, kan ik in NL van genieten. Misschien voor volgend jaar?
     
  11. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    465
    Locatie:
    Druten
    @Johaver
    Op ~2 km hemelsbreed ‘as the crow flies’ van OHA ligt een mooie boerencamping, www.boerhoes.nl.
    Heb hier zelf ook al overnacht en is perfect bevallen. Wel de routebeschrijving op hun site lezen of ff vragen op de camping of OHA want anders rijd je kilométers om. Is mij al overkomen. CFDEBF8A-E9A9-4F00-8CF0-4C54C98386C9.png
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2020
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Zwolle
    We hebben bij aanvang van het Impuls project gedacht dat de grote vleugelinstelhoek problemen zou geven..dat blijkt dus niet het geval..de kist heeft die instelhoek nodig.

    Vergeet de tipverdraaiing en bouw de vleugel plat..dus aan de tip gelijk de wortel met de instelhoek..dus plat op de bouwplank.

    En leg het zwp op 85 tot 88 mm van de voorkant.

    De eerste happening in 2021 zal in mei zijn onze jaarlijks meeting genaamd de MayFly.
     
  13. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    465
    Locatie:
    Druten
    Vandaag de Schwerpunktwaage Grōsse M PLUS van Teil-Q ontvangen.
    Uiteraard meteen in elkaar gezet en de E-Impuls er op gezet.
    Als eerste bleek dat ik de L versie of misschien zelfs de XL of nog groter had moeten bestellen. want het landingsgestel zit in de weg. Maar gelukkig heb ik de Impulsen gebouwd met afneembaar landingsgestel en dus lukte het daarom wel.

    Op de volgende foto zie je dat het ZP met extra lipo in het tankcompartiment bij de E-Impuls op 84 mm ligt.
    Zo heeft de E-Impuls met vlakke vleugel haar maiden gevlogen. Waar ik overigens zelf zeer tevreden mee ben.
    83382E58-416E-447A-9E0E-12F1B5BD4DFD.jpeg

    Op de volgende twee foto,s zie je dat als ik de extra lipo uit het tankcompartiment verwijder het ZP naar 95mm gaat.
    En dat ws te veel naar achteren.
    9F8DF660-C5F6-444A-A6FD-6073AECABE48.jpeg ED1169FE-DA3F-4614-9459-2288A1CDD2A6.jpeg
     
    Rene Neefe en Harry van Melick vinden dit leuk.
  14. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Topsiel is erg mooi.
    Foto?
     
  15. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.171
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Op je wensen bediend: CF1D3F2D-AED4-4A9D-AFDE-6A48A281E262.jpeg
     
    dieselracer, janhein, RTrider en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. dieselracer

    dieselracer PH-SAM

    Lid geworden:
    21 mei 2016
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Tschechje Zaanstad
    Bekend motortje! :thumbsup:
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.190
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En zo goed gerestaureerd ook, hè......:D
     
    dieselracer vindt dit leuk.
  18. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Gister mijn IMPULS de luchtdoop gegeven. Vliegt heel mooi. Trekt alleen iets naar rechts. Vermoedelijk door een beetje verschil in de beide vleugel helften. De wrong volgens de tekening (ongeveer 2, 5 gr.) voldoet prima. Echter bij de derde vliegpoging kreeg mijn SC motortje keuren. Wil absoluut niet meer op toeren komen. Veel (irritante) adviezen van clubgenoten gehad, maar niets hielp.
    Slangetjes gecontroleerd en doorgeblazen. Carburateur schoon gespoeld. Plug gechecked. Tankje gespoeld. Al die tijd geholpen door een geboren Rotterdammer die EK nog heeft gekend. Nx, nix!! Het begint nu krap tijd te worden.
    IMG-20200827-WA0006.jpeg IMG-20200827-WA0004.jpeg IMG-20200827-WA0008.jpeg
     
    RTrider, Bruno van Hoek en ArthurP vinden dit leuk.
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Zwolle
    De hoofd zaken om een motor te laten lopen zijn:
    - brandstof
    - zuurstof
    - timing
    - ontsteking (vonk)
    - compressie.

    Jij hebt een glow begrijp ik ( je hebt het over plug)..dus dat vervangt timing en ontsteking

    Heeft dus tijdje goed gelopen en alles is dubbel en dwars schoongemaakt..is dus ook geen montage probleem ( iets wat verkeerd zit) Hoewel...Is je sproeierbar niet verdraaid ( gaatje moet de keel in wijze)

    Wat dan overblijft is een compressie zaak...lekkage??..ergens een scheurtje in de kop etc..Voelt de compressie koud normaal aan..?
     
    dieselracer vindt dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.190
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Met de vinger op de venturi, zie je de motor nog goed brandstof aanzuigen door de slang? Luchtbellen?
    Zoniet heb je een carterlekkage. Kan een losgetrild achterdeksel zijn of pakking tussen carburateur en carter.
    Verzin ik zo maar even. Wat voor motor is het eigenlijk?
     
    dieselracer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina