Een eerste schaalmodel welke kiezen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 12 dec 2003.

1. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Iwan,

Mag het ook 1700mm span zijn, ga namelijk een nieuwe Spitfire Mark IX tekenen zal nog wel even duren maar die komt er zeker.

Ton

2. Phoenix

Phoenix Guest

Ton, dit jaar zal ik er toch wel niet aan toekomen dus ik heb nog wel even. Heb je al wel een idee wat het leeggewicht ongeveer gaat worden? MkIX is erg fraai, een vriend van me is een PICA 1:5 versie hiervan aan het bouwen. En helaas ik heb hem diverse malen geprobeerd het forum op te krijgen, maar nog niet gelukt. Dus hiervan geen bouwverslag.

Verder ben ik momenteel op zoek naar een P47 tekening, ik wil namelijk ook wel eens een kist van scratch gaan bouwen. Een P47 staat heeeel breed op z'n pootjes, middendekker en schijnt behoorlijk stabiel te vliegen net als de Hurricane overigens. Misschien toch maar eens een Rhinopakketje aanschaffen (maar daar gaat ook weer zoveel tijd inzitten om het onder de knie te krijgen...)
    Hier is overigens een linkje naar een P47 tekening die volgens mij wel aan mijn eisen voldoet: http://www.airbornemagazine.com.au/artP47Th.htm

3. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Phoenix,

interesse in de TF P-47 tekening??? (zijn wel allemaal A-3 bladen maar dat moet niet zo`n probleem zijn).

En het klopt, deze kisten vliegen zeer stabiel er vliegt er eentje bij ons op Ede.

Check de filmpjes maar eens:
    Top Flite P-47 1min 13sec / 3.1mb
    P-47 Thunderbolt take off`s 54sec / 3.2mb

4. Phoenix

Phoenix Guest

Berto,
    daar heb ik wel oren naar, wat is de span ? Heeft verder geen haast. Hij gaat dan wel een stuk lichter worden dan de standaard TF (electrominded).

Trouwens een beetje bumpy landing in het eerste filmpje.

5. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Iwan,

Denk (hoop) dat het vliegklaargewicht zo rond de 4500 gram zal liggen en daar zou ik dan zeker tevreden over zijn.

Loopt al snel op met retracts, flaps etc etc.

Maar zou graag een hele serie Warbirds willen ontwerpen voor een Spanw van 1700mm.

Berto,

Leuk filmpje en ja de P47 is een prima keuze als Warbird, dat zeker ook telt voor de Topflite Focke Wulf welke ik samen met Ger Kovac gebouwd heb voor een verslag in Modelbouw Aktueel en super vliegt.

Ton

6. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Phoenix,

de P-47 is 1600mm zeg het maar ik kopieer de A3 vellen zo voor je en stuur ze naar je op:wink:
    Jammer genoeg niet mijn P-47 maar de tekeningen heb ik dus we zijn op de goede weg.

Ik wil ook graag een keer al m`n warBirds tegelijk klaar hebben maar er zal er tussendoor wel 1 crashen maar ik wil ze zeker allemaal wel eens bouwen.

De P-38 lijkt me helemaal geweldig om te bouwen en te vliegen maar is niet echt een eerst schaalmodel dus lichtelijk :offtopic:

Dus nu weer :eek:ntopic:

7. jaap

jaap Guest

Eeeuh Berto,
    Als je toch aan het kopieren bent.... :D

De komende vijf jaar zal het er nog wel niet van komen, maar is altijd handig als je de spullen al hebt natuurlijk.

Groet,
    Jaap

8. Phoenix

Phoenix Guest

Berto,

dan wil ik wel een kopietje van die tekeningen, kosten uiteraard voor mij. Ik stuur je vandaag nog wel even een pb-tje.

9. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Een ander eerste schaalmodel zou ook een Stinson Reliant kunnen zijn:

Hoogdekker, eenvoudige bouw, geen intrekbaar landingsgestelen en verder moeilijke poespas, en het vliegt zeer goed (check de films op mijn site maar eens).

Dus duidelijk een leuke instapper voor de onervaren schaalbouwer.

ps. Phoenix en Jaap, ik maak even kopieetjes voor jullie 8)
    (hehe ik moest wel even reageren dit was m`n 1000ste post :lol: ).

10. arjen27

arjen27

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Ben als eerste (semi) schaal een Fokker DVII van Flair aan het bouwen. Is goed te behappen. Schijnt te vliegen als een trainer en een 10 cc viertakje past mooi onder de kap. Ik heb de uitlaat met een flexibel verlengstuk van Hobby-Inn onder uit de motorruimte geleid, voor mooi schaal effect 8) (zo'n uitlaat die boven uit de zijkant prikt vindt ik geen gezicht). Enige nadeel vond ik de beperkte keuze in paint schema's: nagenoeg alle DVII's uit WO 1 hadden het "lozenge" motief op zijn minst aan de vleugel onderkanten en daar zag ik echt geen brood in. Dus gekozen voor het schema zoals te vinden in kamp zeist: egaal olive met Oranje roundels. Lekker makkelijk :D . Ik heb wel ondertussen een airbrushset aangeschaft, dus dat lozenge motief moet te doen zijn... :roll:

Ik denk er over om hierna een Fokker D21 (semischaal) van tekening te maken (span ongeveer 100 cm). Volgens mij een draak om te vliegen maar een ideaal studie object om de volgende technieken te trainen:

1. Van tekening een kit maken.
    2. Indekken met balsa.
    3. Zelf een canopy maken
    4. Zelf een epoxy motorkapje maken.
    5. Glassen van de kist
    6. Het Camo schema biedt een uitdaging voor het airbrushen.

Ben wel bang dat de kist loodzwaar :? wordt maar op deze schaal hoeft het niet veel geld te kosten en is het niet erg als het resultaat tegenvalt . Ik zie het vooral als een ideaal project om wat nieuwe technieken onder de knie te krijgen.

11. arjen27

arjen27

Lid geworden:
    24 feb 2005
  12. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    In het kader van het wassende enthousiasme voor het watervliegen:

Dit is ook mooi (en simpel):

Uit deze lijst:

http://skystone.biz/pictures/scale/k l/

(Wie kan uitzoeken wie toch die 'Skystone'is? Mailadres etc. . . . )

jan.

13. jaap

jaap Guest

Zeg Berto,

Heb ik die kopietjes wel eens gehad????
    Nu weet ik dat ik de laatste tijd een geheugen als een vergiet heb, maar kan het me echt niet herinneren.

Groet,
    Jaap

14. Phoenix

Phoenix Guest

en ik heb ook nog niets mogen ontvangen....'t was me ook wel een beetje ontglipt. Maar ik heb nog steeds interesse!

15. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    hehe, nop jullie hebben die kopietjes nooit gehad.
    Het was mij ook ontglipt totdat deze post ineens weer opgerakeld werd :oops:

Geef jullie adres even in een PB dan zal ik ze de P-47 deze of komende week kopieren en opsturen (en ik zet het ook nu in m`n online agenda)

16. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
  17. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    of de harvard van flair, zou ook meteen een goede eerste laagdekker kunnen zijn.

hij is dan wel semi-schaal. :wink:

18. arjen27

arjen27

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Toevallig had ik lange tijd de Harvard ook in mijn achterhoofd. Echter; "op schaal" betekend ook een landingsgestel op schaal (dus ook intrekbaar), en dan wordt het voor een eerste schaalmodel toch wel weer kostbaar.
    Het intrekbare LDG wil ik reserveren voor iets echt moeilijks. Misschien wel een Grumman Avenger. Maar dan heb ik het over het jaar 2010 :roll:

Misschien wel deze: http://www.skysharkrc.com/avenger.htm

Deel Deze Pagina