Een fluytschip in eik

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 29 dec 2022.

1. Hoosterw

Hoosterw

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Prachtig zoals gebruikelijk Jan. :wave

Grt Hans

janzwart vindt dit leuk.
  2. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Wat een kleurtje wel niet doet. Mooie combinatie, Jan.
    Gr. Peter

janzwart vindt dit leuk.
  3. Hilbert

Hilbert

Lid geworden:
    8 okt 2023
    Prachtig, de kleurtjes laten het model schitteren (en het vakmanschap natuurlijk :))

janzwart vindt dit leuk.
  4. janzwart

janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 31
    Oei, het is al meer dan een maand geleden voor de laatste update. Hoog tijd voor een update.

Ik heb de berghouten een wat donkerder kleur gegeven. Rambo, warm wengé 776. Het gaat dan meer spreken.
    Maar dan wilde ik wat meubilair op het voordek plaatsen maar dat ging niet helemaal goed symmetrisch.

Met name de nagelbank staat niet in het midden. Dat komt omdat de afdeklat op de spanten, de fortuining, er niet lekker opzit. Op de rechter tekening is de rode verticale lijn het midden van het dek. De lichtgroene puntjes heb ik er op gezet om de afstanden van het midden tot de fortuining te meten. Daar zit wel wat (teveel) verschil tussen. Het oogt gewoon scheef.
    Ik heb een stukje papier strak tegen de rechterkant gelegd en door het midden dubbel gevouwen en toen de linkerkant afgeknipt zodat ze echt symmetrisch zijn.
    Vervolgens de fortuining en de spantkoppen eronder verwijderd. (Klinkt sympathieker als gesloopt)

Zonder zijkanten in de weg kan je met het papier de plaats en verloop van de fortuining beter aangeven. Het midden is ietsje verschoven t.o.v. het scheepsmidden maar dan oogt het voordek wel symmetrisch.

De potloodlijn, getrokken langs het papier, geeft nu de plaats van de fortuining aan. De nagelbak is 2 mm opgeschoven en staat aardig in het midden nu.
    Aan de hand van het papier heb ik uit een stukje 2mm triplex de onder en bovenkant van de fortuining gemaakt. In een paar gleufjes van het onderstuk de spantenkoppen gelijmd en de bovenkant erop.

Die paar scheve stukjes zijn rechtgezet. De wat wijdere openingen geven ruimte voor de kraanbalken.
    De nieuwe situatie is nu als hieronder. De rode lijn is het midden.

Het klopt nog niet helemaal, maar voor mij voldoende.
    Hier is ook te zien dat de schijven in de kraanbalk zijn gesimuleerd. Er zaten alleen twee gleuven in gelaserd. Daar heb ik een stukje op gezet en horizontaal een gaatje van 3 mm doorgeboord en daar een stukje rondhout in gestoken.

De volgende klus was het roer afhangen. Dat heb ik iets anders gedaan dan de bb aangeeft. Uit vorige bouwprojecten had ik nog stripjes messing over. Waar geëtste onderdelen inzaten. Een stukje om het roer gebogen en daar een stukje messing draad ( 0,8 mm ) in gesoldeerd. Aan de stevenkant ook zo’n stukje omgebogen. Een paar 0,6 mm gaatjes in geboord en met dunnen spijkertjes vastgezet. (Slechts een paar woorden maar veel meer uurtjes)

En na een poosje gefriemel alle spijkertjes er in getimmerd ziet het er links en rechts zo uit:

Na wat zwarten en de helmstok door een gaatje in de kop van het roer gestoken, ziet het er zo uit:

Op de kop van het roer zit een mooie gele krul. Die was in het pakket (geprint) meegeleverd en heb ik zorgvuldig bewaard. Geverfd en te drogen gelegd en vervolgens vergeten. Na opruimen van mijn werkplek bedacht ik me dat hij nog ergens lag te drogen. Helaas heeft die de opruimwoede dus niet overleefd. Overigens een hele goede reden om niet te vaak op te ruimen. Maar met een klein beetje beeldhouwen heb ik iets acceptabels gemaakt. Ook het raam is voorzien van een luikje.
    Op het dek is verder nog wat “dekmeubilair” geplaatst.

Door het openstaande deurtje is de rode gloed van de kombuis te zien.
    Ook het achterdek heeft een openstaand deurtje.

Meer dan een kale vloer is daar achter niet te zien. Maar je ziet wel dat daar geen helmstok loopt, die loopt onder die vloer.
    En aan de voorkant zijn er stootwillen aangebracht.

En is dit het totale plaatje:

Hier ziet u in het achterste open stuk een lege lus hangen. Helaas is de boomstam die daar hing uit zijn strop gevallen. Die moet ik er dus nog proberen weer in te frummelen.
    Nog een paar kleine dingetjes, ik moet nog een paar trapjes plaatsen en bij de bezaanmast nog een knecht.

Maar nu gaan we eerst weer met de Bounty een stukje verder.

Wordt vervolgd.

5. JanZMC

JanZMC

Lid geworden:
    6 jan 2007
    Ziet er heel netjes uit zo Jan. Zal je tips ter harte nemen zodra ik op dezelfde punten ben aangekomen.

janzwart en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Mooi gemaakt jan

janzwart vindt dit leuk.
  7. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit wordt heel mooi Jan.:):)

janzwart vindt dit leuk.
  8. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Ziet er prachtig uit !

9. janzwart

janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 32
    Tot mijn schrik zie ik dat de laatste update is van juli, dat is al meer dan 3 maanden terug.
    Mijn enige (zwakke) excuus is dat er ondertussen een bijeenkomst in het Scheepvaartmuseum is geweest, waar u het model heeft kunnen bekijken.
    De romp was al grotendeels klaar alleen de rusten ontbraken nog. Die heb ik de afgelopen tijd aangebracht.
    Op de tekening zag ik dat de bezaanrust op het bovenste berghout wordt gemonteerd. Zonder verder na te kijken heb ik toen ook de grote rust en de fokkerust op dat berghout gemonteerd.

De puttingijzers heb ik hier ook helemaal getwist. Gelukkig heb ik na de stuurboordzijde de fout ontdekt, voordat ik aan de bakboordzijde begon. En ook zag ik dat de bb aangeeft de puttingijzers niet te twisten. Alleen één slag om het jufferblok vast te zetten.
    Lijkt me ook logisch want een staaf ijzer van een paar cm dik draai je niet zomaar rond. Dus bij de hernieuwde poging heb ik ze parallel uitgevoerd.

Hier zitten ze goed.

Dan nog even de naalden op de rusten lijmen en wat kleur repareren hier en daar dan is de huidige toestand als onderstaande foto’s.

Bakboordzijde

Stuurboordzijde

Bovenzijde

Het vervolg is de masten samenstellen en touwen gaan aanbrengen. Ik ben van plan om de hele tuigage met zelf geslagen touw uit te voeren. Hiertoe heb ik de touwslager van Stephan ook nagebouwd en enkele testjes uitgevoerd, die niet allemaal goed uitpakten. Maar ik heb ondertussen wel geleerd hoe het moet. Nu dus met heel veel touwtjes gaan oefenen en de fluit optuigen.
    Maar dat is voor later.

Wordt vervolgd

Herby63, Mees Ippel, P Voogt en 12 anderen vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Mooie update, succes met touwslaan, gaat goed komen. Ik heb in het begin ook ongeveer 3 km. Aan garen kunnen weggooien voordat ik enigszins door had hoe het moest. En toen had ik niemand die mij de kneepjes vertelde.

P Voogt en janzwart vinden dit leuk.
  11. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Ziet er prachtig uit Jan. succes met de touwen.

janzwart vindt dit leuk.
  12. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit is weer een mooie update Jan, veel plezier met je touwwerk

janzwart vindt dit leuk.
  13. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Ben het met Stephan, Dirk en Peter eens: een mooie up-date, Jan.
    Gr. Peter

Stephan Kertész en janzwart vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina