Een fluytschip in eik

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 29 dec 2022.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    8.098
    Locatie:
    Ittervoort
    Je bouwt een Hollander en die werden in het echt ook niet zo netjes gebouwd. In Den Helder staat een Pinas uit die tijd en daar zitten ook veel kieren in. Ik denk dat de breewers veel werk hadden na de bouw. :)

    20190727_125730.jpg
    Bron afbeelding: Maarten.
    Veel kieren zullen door het drogen komen. Maar er zullen er ook veel opgevuld zijn geweest.
     
    Ronk en janzwart vinden dit leuk.
  2. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.696
    Locatie:
    Werkendam
    Ik zag zulk soort details ook bij het nog varende Statenjacht. Als er een stuk(je) niet meer voldoet wordt er gewoon een klein stuk tussen gezet.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    8.098
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat kan je inderdaad beter doen Jan, dan opvullen met zaagsel. Lijm er splintertjes hout in. Na schuren zie je dat veel minder.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.424
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zal het onthouden Stephan. En Mees in het vervolg van deze bouw zal er nog wel meer op zijn "Hollands" gaan. Een fluit was immers een snelle en goedkope bouw.
    Betreffende kier heb ik zoals beschreven aardig weten te repareren. Zie hieronder. Hier zit ook al een volgende gang onder.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2024
    ISOLA2, Scheveninger, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.696
    Locatie:
    Werkendam
    Hier zo'n lapwerkvoorbeeldje 20211015_111738.jpg
     
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.424
    Locatie:
    Hillegom
    Update 6
    We zijn verder gegaan met beplanken en en zijn zover gekomen dat de MDF-stutten eruit konden.
    De bodem ziet er nu als volgt uit:
    [​IMG]

    En de twee stevens zo:
    [​IMG]

    En dit zijn de twee zijkanten:
    [​IMG]

    Als je het geheel tegen het licht houdt zie je een schip waar je niet in moet gaan zitten als je geen nat pak wil halen. Gelukkig maak ik er geen varend model van.
    [​IMG]

    Ik ga hier voorlopig niets aan doen, van buiten zie je het niet. Als het met verven zichtbaar wordt zien we dan wel weer.
    En van binnen ziet hij er zo uit:
    [​IMG]


    Op de achtersten zijn twee vierkantjes geplakt die de plaats aangeven waar er twee laadluiken in moeten komen. Verder is het zaathout ook geplaatst en opzij daarvan twee bodemplanken.
    De beide mastsporen liggen er nog los in.


    Er komen vier laadluiken in. Twee achter in de spiegel en twee in bakboord. Als ze nu stammen aan het laden zijn die in de takels hangen, dan denk ik dat ze ook wel binnen mensen hebben die het een en ander moeten geleiden. Als je dan op de bodem staat en nauwelijks iets kan zien naar buiten lijkt me dat niet handig. Ik stel me zo voor dat je vlak achter het luik wil staan en zo kunt communiceren met de mensen buiten. Ofwel een klein platform onder de laadluiken, waar je op kan staan en naar buiten kijken is wel handig. Daarom heb ik tegen de achtersteven net onder de laadluiken een klein platform gemaakt met een klimpaal vanaf de bodem.

    [​IMG]

    Links de achtersteven met een platformpje onder de laadluiken. Rechts de boeg met het mastspoor voor de fokkemast. Daar komen nog de draaispanten.

    Om nu goed te weten wat er later bovenop gebouwd moet worden heb ik het dekplan uit de BB gescand en afgedrukt op schaal 1:1 met model. Dan kan ik het op het model leggen en zien wat er hogerop gebouwd moet worden.

    [​IMG]

    Dan zie ik dat een van de de onderste laag dekbalken met bijbehorende spant nr 04, precies onder het grote dekluik loopt. Ik wil beide luiken open laten dus moet die balk een stukje opzij.

    [​IMG]

    Dit spant bestaat uit drie delen waarvan ik de twee opstaande delen heb losgeweekt en een stukje verplaatst. Door de kop van het rijtje spanten heb ik een latje gelegd om de juiste hoogte van de verplaatste spant te bepalen. Anders krijg ik later problemen bij het leggen van het dek.
    Op de koppen van die spanten komen dekbalken te leggen voor ondersteuning van het dek. Maar die dekbalken heb ik ook nodig om daar enkele lantaarns (gele ledjes) aan te hangen en een heel aantal ogen waar takels aan kunnen hangen.
    Ik heb daarom een nieuw dekplan gemaakt.

    [​IMG]

    Hier ziet u dat dekbalk 4 iets is verplaats naar voren zodat het luik nu vrij is. Onder de laadluiken aan bakboord is ook een platformpje getekend evenals in de boeg. Dat wordt een platform voor wat lading. Verder ziet u de plaatsen van de gele ledjes die worden voorzien van 6 volt. De connector hiervoor zit rechts onder.
    Het principe schema voor de ledjes is de volgende:

    [​IMG]

    Twee ledjes in serie met een weerstandje en dat een aantal keer tussen de + en – van de voeding.
    Er loopt dus een directe verbinding tussen de ledjes. Op het dekplan ziet u dat er dus een directe draad loopt tussen de ledjes op verschillende dekbalken. Daarom maak ik tussen de dekbalken ook langsscheepse balken waar ik dan de bedrading achter kan wegwerken. Bij de mast en het luik kan ik er maar twee kwijt elders drie.
    Er komt ook grotendeels een dubbele beplanking en daar kan ik ook wel wat bedrading kwijt.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2024
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.657
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.830
    Locatie:
    Dordrecht
    Vroeger moesten ze ook veel breeuwen hoor :)
     
    Pingu57 en janzwart vinden dit leuk.
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.942
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als zo een schip lang droog staat dan lekt het als een zeef.
    45 j geleden heb ik een restauratie gezien van een karveel gebouwd motor yacht.
    Toe het klaar was 2 weken binnen met natte doeken vochtig houden, dan in ondiep water met een pomp om de schuit drijvende te houden.
     
    Pingu57, *Hans* en janzwart vinden dit leuk.
  10. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.696
    Locatie:
    Werkendam
    Ben je niet bang dat de nu vrijwel niet zichtbare kieren met ledjes wel erg zichtbaar worden?
     
    janzwart vindt dit leuk.
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.424
    Locatie:
    Hillegom
    @Mees,
    Nee hoor, want er komt ook een binnen beplanking. En de ledjes geven niet veel llicht.
     
    Mees Ippel vindt dit leuk.
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.942
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gelijk de echte, huid, spanten en wegers > triplex ! Of dacht je dat dat dit iets is van vorige eeuw :) :thumbsup:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.424
    Locatie:
    Hillegom
    Er komt geen triplex op dit schip. Het meeste is eiken. Alleen de bodem is van wat goedkoper hout.
     
    ISOLA2 en Sjors Blomberg vinden dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.262
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mogelijk heb ik inderdaad iets meer afgeschuind waardoor mijn latten niet te kort waren. Maar ik herinner me wel dat het net aan was. Maar ook het aanbrengen van de latten met name bij de achtersteven was lastig. De kleine naadjes tussen je latten komt ook de lengte van de latten niet helemaal ten goede.
    Ik ben overigens benieuwd hoe ver je nu bent en of het een beetje wilt lukken?
     
    janzwart vindt dit leuk.
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.424
    Locatie:
    Hillegom
    Heel binnenkort weer een update.
     
    Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.942
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @ Janzwart huid + spanten + Wegers dat is triplex
     
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.424
    Locatie:
    Hillegom
    Update 7
    Ik had een snelle update beloofd dus bij deze.
    Er zijn verschillende onderwerpen toegevoegd.
    Allereerst de draaispanten in de boeg. Hier komt nog een platform voor. Ik weet nog niet of ik hier ook een binnen bekleding aanbreng. ISOLA2 vind dat dan op triplex lijken, en dat is een anachronisme.

    [​IMG]

    Hier is ook het mastspoor voor de fokkemast aanwezig en rechtsonder is de aansluiting voor spanning voor de ledjes te zien. Het eerste setje is aangesloten en hangt er nog een beetje boven.

    Ook de achtersteven is wat uitgebreid, omdat dat toch goed zichtbaar blijft.

    [​IMG]

    Er zit een hoogte sprong tussen de laatste spanten en daarom loopt de binnenbekleding ook met een hoogteverschil door. Het laatste deel is geheel beplankt.
    Ook de laadopeningen zijn van binnen voorzien van een omlijsting. Dit geeft wat meer stevigheid bij het uitzagen van de openingen.
    Ook de vloer zelf is wat verder beplankt en voorzien van wat kleur. Niet mooi glimmend bruin gelakt maar behandeld met azijn. Bedenk dat het een afgebeuld vrachtschip is wat zo goedkoop mogelijk zijn ding moet doen.

    [​IMG]

    Hier is de kleur goed te zien. Ook zitten er hier (nog los) enkele dekbalken op met balken in de lengterichting. Die heb ik nodig om de verlichting aan op te hangen en om oogbouten in te zetten waar de boomstammen aan worden opgehangen.

    Het dekplan wat ik in vorige update al had laten zien heb ik opgeplakt op een stuk karton met inkepingen ter hoogte van de spanten zodat het vlak over de dekbalken gelegd kan worden. Zo heb ik goed inzicht in waar bepaalde zaken op het dek komen te staan zodat ik eronder daar rekening mee kan houden.

    [​IMG]

    Bijvoorbeeld de plaats van de mastsporen en de luiken.

    [​IMG]

    En zo lijkt het al een beetje op het eindresultaat. Het ledje is hier te fel. Ik denk erover om er een kapje omheen te schuiven, maar dat komt later. Ik weet in ieder geval dat het werkt.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2024
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.816
    Locatie:
    Tilburg
    Het gaat hier gestaag vooruit, mooi hoor Jan :worship::worship:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  19. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Bleiswijk
    Het blijft leuk om een (voor mij) iets onbekends in iets bekends te gaan zien.
    Weer een klus apart zo.
    Ik heb ontzag voor de timmerlieden van vroeger die dit in het groot moesten volbrengen.
    En voor jou Jan dat jij het in het klein doet :)
     
    Hans Groenenberg en janzwart vinden dit leuk.
  20. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.424
    Locatie:
    Hillegom
    Update 8
    Heeft u er wel eens over nagedacht hoe u een boomstam met een doorsnede van zo’n 75 cm en een lengte van een meter of 10 in een fluitschip zou laden ?
    En niet nu met tig vorkheftrucks maar zo’n 400 jaar geleden ?
    Even rekenen:
    Doorsnede oppervlak x lengte x soortelijk gewicht. π.r2 x l x sg.

    3,14 x 0,35 x 0,35 x 10 x 600 = 2308 kg. Ruim 2 ton. En het enige waar u bekend mee bent zijn takels. En u weet dat u de kracht die u op het takel uitoefent kunt vermenigvuldigen met het aantal lijnen tussen de blokken. U hebt enkele zogenaamde vierlopers ter beschikking. Zo’n takel bestaat uit twee tweeschijfs blokken dus met vier lijnen ertussen. Uw kracht wordt dus met 4 vermenigvuldigd. U bent sterk en kan wel 50kg trekkracht uitoefenen. Dat is dus effectief 200kg. U wilt dat boomstammetje van 2000 kg tillen dus u hebt minstens 10 takels nodig met aan elke takel een mannetje die minstens 50 kg trekkracht kan uitoefenen. Mannetjesputters dus.

    OK. U hebt dus een paar man die hem van de grond kunnen krijgen. Maar nu de boomstam het schip inbrengen en op zijn plaats leggen. Met die takels beweegt u hem verticaal maar nu horizontaal?
    Dat kan ik het beste laten zien aan de hand van een paar tekeningen.

    [​IMG]

    De stam hangt aan twee (10) takels A. De takels B hangen spanningsloos aan ogen een stukje verder het ruim in. Nu worden de takels B aangetrokken terwijl de takels A worden gevierd. Door de zwaartekracht zal de boomstam meer aan de takels B gaan hangen en dus een stukje voorruit bewegen. En dat alles een paar keer herhalen.
    Aan de berekening hebt u gezien dat twee takels onvoldoende is en er minstens 10 nodig zijn. Het zal dus beslist geen makkelijk en ongevaarlijk klusje zijn geweest.
    Het lastigste zal het eerste stuk zijn geweest. De boomstam vanaf de kade (neem ik aan) voor de opening in de achtersteven takelen en het schip in sturen, en dan daar ophangen en op de kade steeds verder lossen. En uitladen alles precies andersom. Ik wil ze dat nu nog wel eens zien doen in de Rotterdamse haven. Zal wel niet mogen van de arbeidsinspectie.

    Maar er is ook voortgang.
    In de boeg is een begin gemaakt met een vlonder.

    [​IMG]

    En na opvullen met wat lading ziet het er zo uit.

    [​IMG]

    De eerste ledjes zitten nu ook vast onder de balken die nog wel los liggen maar niet meer weg kunnen door de bedrading. Die bedrading is van boven nog wel te zien maar vanuit de zij-opening niet. De verdere bedrading zal voornamelijk worden weggewerkt achter de omlijsting van het dek. De bedrading zal op allerlei plekken ook worden ingefreesd in balken en dekbalken. Ze mogen niet boven de balken uitkomen want dan ligt het dek niet vlak.

    Ook zijn de luiken in de achterspiegel nu open gemaakt.
    [​IMG]


    Dit is een voorproefje van het inzicht straks door het open gedeelte.
    [​IMG]

    Ook de binnenomlijsting van de laadluiken aan bakboord staan er in.
    [​IMG]


    Op het vlondertje ervoor kan iemand de planken etc aannemen.

    Hieronder is een deel van de lading nog goed te zien.

    [​IMG]

    Voor het vlondertje liggen een aantal planken/balken en daarvoor liggen twee boomstammen. Er komt er ook nog een in de takels te hangen, maar dan moet ik eerst wat verder met de dekbalken en de verlichting zijn.

    En dit is het totaalplaatje.

    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2024
    Ronk, arvaa, Jinny en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina