Een fluytschip in eik

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 29 dec 2022.

1. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Mooie vorderingen. Ik zie dat je tegen dezelfde problemen aanloopt als ik met beplanken. Breken op de nerf bij torderen en spleten tussen de gangen.
    Ik vul die spleten op met hout splinters die ik met de schaaf maak. Werkt perfect.

janzwart vindt dit leuk.
  2. janzwart

janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Goede tip. Ga ik ook proberen.

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit is weer prachtig om te volgen Jan. :rofl::rofl:

janzwart vindt dit leuk.
  4. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 13
    Even een snelle update.
    Het overloopdek is geplaatst Met openingen voor de mast en fokkemast en het hoofdluik voor beladen van het ruim. Dit dek blijft zichtbaar door een kleine spleet (2cm) aan de stuurboordkant.

Door het luik naar beneden kijkend is de bemanning te zien.

En nu dus de volgende laag spanten aanbrengen.

Op dit dek worden ook enkele dingen toegevoegd. Ik heb besloten dat het voorste deel het verblijf is van de bemanning. Daar komen een paar hangmatten te hangen. Verder loopt de pomp door dit dek naar boven en is ook een glimp van de kombuis te zien.
    Op het achterschip, op het verhoogde dek bevind zich de kajuit. De bedoeling is dat die enigszins gemeubileerd word. Daarvoor is de roergangersruimte en daarvoor staat de bezaanmast.
    Op diverse plekken moet ook verlichting worden aangebracht. En uiteraard komen er enkele bemanningsleden te staat. Bert Mogelin is al druk bezig met zijn printer.
    Zie: Mogelin.nl

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt: 16 feb 2024
    tone, robberdebop, JanZMC en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 14
    De volgende klus is het aanbrengen van de spanten boven het overloopdek. Maar dit dek is ook enigszins zichtbaar en worden er dus diverse dingen aangebracht. In ieder geval verlichting, en dat heeft bedrading nodig. En verlichting moet je testen.

Alles werkt, dus kunnen we doorgaan.
    Voor het aanbrengen van de bedrading heb ik de dekbalken nog niet op het model vastgezet. Het is makkelijker om dat aan te brengen wanneer je er overal bij kan. Daarom heb ik de dekbalken met langsscheepse balken aan elkaar vastgezet zodat het geheel er nog af kan. Daarbij heb ik uiteraard rekening gehouden met de luiken in het dek. Daar kan natuurlijk geen balk onderdoor lopen. Ik heb daarom ook de plaats van de spanten iets moeten aanpassen. Ik vermoed dat dat geen kwaad kan omdat de scheepswanden daar parallel lopen.

Op een gegeven moment realiseerde ik me dat als de zijkant eruit is gezaagd dat dan de spanten voor de opening weg zijn en de dekbalken dus geen steun meer hebben. Dei zweven dan aan de dekplanken. Lijkt me niet wenselijk. Daarom heb ik onder de dekbalken, zover mogelijk aan de buitenkant een eiken lat gelijmd. Aan beide kanten buiten de opening nog onder twee balken door. Hopelijk geeft dat voldoende steun.
    Aan deze spanten, zo los van het model is het makkelijker om de bedrading voor de leds aan te brengen, rekening houden met de zichtlijnen, zodat ze zoveel mogelijk buiten beeld blijven.

Hier ziet u in het rood de bedrading. Gele rondjes zijn de leds, Groen zijn de weerstanden. De gele streep onderaan is de plaats van de opening met de gele pijlen als zichtlijnen. Via de zichtlijnen mag je dus geen bedrading zien.
    Verder bevind zich op dit dek het bemanningsverblijf. Om dat aan te geven ga ik een paar hangmatten ophangen. Dat gaat ook makkelijker zo.
    De ruimte tussen dek en het hogere dek is hier slechts 18 mm. Dus 18 x 72 = 130 cm. Genoeg om in je hangmat te liggen.

Wordt vervolgd

Baker, Jaques, Pingu57 en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit geeft ook al weer een flink stuk denkwerk om dit bouwpakket zo aan te passen Jan, mooi hoor. :worship::worship:

Herby63 en janzwart vinden dit leuk.
  7. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 15
    Vorige week is mijn jongste kleinzoon 1 jaar geworden. Mijn dochter is ooit naar Wales vertrokken voor het mooie landschap en is daar blijven “hangen”. Dus moesten we naar Wales om die verjaardag te vieren. Mijn schoonzoon is echter een kunstenaar in het schilderen van fantasy en science-fiction figuurtjes. Een paar weken geleden heb ik hem mijn figuurtjes toegestuurd met het verzoek ze te schilderen. Deze figuurtjes waren door Bert Mogelin heel bereidwillig op mijn verzoek en in de gewenste stand en op maat geprint. Zie ook Mogelin.nl.
    Nogmaals hartelijk bedankt Bert.

En zo kon ik de verjaardag vieren en ook mijn figuurtjes ophalen.
    Onder andere zijn de volgende kunstwerken door hem in elkaar gezet (stuk of 6 onderdelen) en geschilderd.

Al mijn figuurtjes en een paar van hem bij elkaar:

Twee zittende figuurtjes. Als ze wisten wat er achter hun stond zaten ze niet zo rustig.

Op het model wil ik zo goed mogelijk ook het dagelijks leven aan boord weergeven. Het dagelijks leven speelt zich af op het dek direct boven het ruim. Het dek is daar 18 mm hoog dus 1,30 m. Vergelijkbaar met het lage dek op de Batavia in Batavialand. (Leliestad).
    Dus niet erg comfortabel, maar voldoende om een hangmat op te hangen en daarin te klimmen.

Of om aan een tafel wat te eten.

Een van de activiteiten aan boord is het toilet bezoeken. Of de plee of het gemak, hoe je het noemt. Het model heeft geen galjoen dus daar is niets te vinden. Daarom veronderstel ik dat er een soort gemak aanwezig was met een emmer die regelmatig geleegd moet worden. Een figuurtje is geprint in zittende houding met zijn broek op zijn hielen en zit op het gemak.

Een hoekje op dat dek wil ik wat afschermen voor het gemak waar dan het figuurtje met zijn broek op zijn hielen op zou zitten. Dat wordt nog even lastig want het figuurtje is 18mm hoog. Hij zit dus met zijn hoofd tegen het dek aan, maar ook achter een dekbalk. Daar moet ik dus iets op verzinnen.

Links: Van boven door het dek gezien, wat er nog niet is, en rechts gezien door de zijopening met een dekbalk in het zicht. Misschien ga ik die dekbalk daar weghalen, zodra dat kan.

Verder heb ik nog een zittend figuurtje dat de kapitein moet voorstellen. Hij zit in de kajuit achter een tafel met een kaart en nog wat meubilair.

Hier goed van boven gezien en hieronder van opzij zoals het door de zijopening is te zien.

Hier ziet u ook rechts de openstaande deur naar de kajuit en links is het raam van de kajuit te zien.
    Deze figuurtjes kan ik pas plaatsen als ook de spanten er in staan, dan kan ik de figuren daarop uitrichten.
    En vlak voor de kajuit komen twee man die met takels de helmstok bedienen. Straks allemaal zichtbaar door de achter opening. De andere figuurtjes zijn om het dek op te fleuren.

Wordt vervolgd

Hans Groenenberg, Pingu57, Ptèr en 11 anderen vinden dit leuk.
  8. Hoosterw

Hoosterw

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Zeer kunstzinnig Jan. Top :thumbsup:

9. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
  10. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Je zal maar met je broek op je hielen door zo'n action-figuur verrast worden.
    Mag hij even wat privacy, ja? :)

Leuk schilderwerk van je schoonzoon :thumbsup:

En gefeliciteerd :feli: met de eerste verjaardag van de kleinzoon.

janzwart en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  11. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat zijn heel mooi geschilderde figuurtje Jan:rofl::rofl::rofl:

Herby63 en janzwart vinden dit leuk.
  12. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 16
    Dit verslag plaats ik ook op Ships of Scale (https://shipsofscale.com/sosforums/threads/kolderstok-fluyt-in-oak.11109)

Naar aanleiding van update 15 gaf Maarten mij dit commentaar:

From research work of Swedish archeologist Niklas Eriksson it seems that on the smaller Fluyt schepen the complete crew was housed in the great cabin and galley in front of it and the small cabin on the upper deck.
    On some of the wrecks he investigated the loo was located in the great cabin I don t know if this was in a separate enclosed space but back in the 17th century it was quite normal this was just in plain sight. From the French king Louis the 14th it was even known that his toilet visits were publicly accesible for high ranking people. To us 400 years later unthinkable.
    I will look in my files if I can find the part about the toilets on the fluyt schepen.

Uit onderzoek van de Zweedse archeoloog Niklas Eriksson blijkt dat op de kleinere Fluyt schepen de complete bemanning in de grote kajuit met kombuis ervoor en de kleine kajuit op het bovendek was gehuisvest.
    Ik weet niet of het gemak in een aparte afgesloten ruimte in de kajuit was, maar in de 17e eeuw was het heel normaal dat dit gewoon in het zicht was. Van de Franse koning Lodewijk de 14e was zelfs bekend dat zijn toiletbezoeken openbaar toegankelijk waren voor hooggeplaatste personen. Voor ons 400 jaar later ondenkbaar.
    Dit heeft mij toch aan het denken gezet of ik het hier wel goed doe. Daarom laat ik alleen de hangmatten hangen, daarvoor is een hoogte van 1,6 m niet zo’n bezwaar. Dit is een vrij grote fluit (bijna 34m). Ofwel 113 voeten, 160 last en 20 eters. (Volgens tabellen uit “Het Fluitschip” van Andre Wegener Sleeswijk.
    En 20 man wonen in de kajuit is toch wel wat veel dus mogelijk toch hangmatten in de lage ruimte.
    Dan is op het stukje dek vooraan niet veel meer te zien en mogelijk laat ik dat dan ook dicht. Kan ik later beslissen.

Dan nog een stukje voortgang vermelden.

Ik heb een kombuis gemaakt met een rood vuurtje erin.

En voor de kombuis staat een tafel met twee banken. Een logischer plaats. Op het model blijft dit zichtbaar door de deur ervoor.

In het ronde boogje kom straks een openstaande deur. Naar bakboord kijkende zie je de kombuis en naar stuurboord kijkende zie je de tafel waar straks nog een mannetje komt te zitten. Naast de deur is het schot al aangebracht.

Volgens de handleiding is dit het moment om de hoogte van de achterste stutten te bepalen en eventueel te corrigeren.

Dat moet gebeuren door een lat te leggen vanaf spant 6 tot de laatste spant. De lat moet de laatste spanten net allemaal raken. Op de onderste foto is bij de rode kruisen een opening te zien. En bij het laatste groene kruis ligt de lat erop. Die laatste stut moet dus iets lager. Maar dat wordt een beetje link.

Hier ziet u een beetje hoe het zou moeten worden. Alles ligt nog los.
    De helmstok loopt vanaf het roer tot net vóór de bezaanmast, uiterst links. Hij eindigt voor de bezaan en na de voorwand van de kajuit. Aan dat stukje worden twee takels bevestigd waarmee de roergangers de helmstok kunnen bedienen.
    Vanaf de bovenkant van de voorwand van de kajuit loopt het plafond naar de top van de steven, net onder het hennegat.
    De lat op de bovenkant van de stutten is de vloer van de hut. Tussen deze vloer en het plafond van de kajuit beweegt de helmstok heen en weer.
    Het ziet er uit of het allemaal net kan, nu alleen nog maar realiseren.

De voorste stutten staan al vast en die staan redelijk in lijn. De laatste staan nog los, maar dat wordt een stuk lastiger. Deze zijn een paar keer gebroken en heb weer moet lijmen. Vermoedelijk is daardoor de vorm niet helemaal zoals die zou moeten zijn. Een paar staan er stevig uit de lijn. Als het te erg wordt dan zaag ik het topje eraf en lijm het later tegen de binnenwand van de verschansing aan. Dan staat hij toch weer in lijn.

Voorlopig hebben we nog wat te doen. Ik hoop dit afgerond te hebben voor 30 sept. En mogelijk heb ik dan ook het open stuk vooraan ook weer open.

Wordt vervolgd.

13. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 17
    Straks op de bijeenkomst in het Scheepvaartmuseum is deze fluit aanwezig. Dan moet er natuurlijk wel wat te zien zijn van het inwendige.
    Daarom heeft de zaag zijn werk gedaan.

Wordt vervolgd

Hans Groenenberg, Hoosterw, *Hans* en 11 anderen vinden dit leuk.
  14. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ze wordt heel mooi Jan :):)

janzwart vindt dit leuk.
  15. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Mooi hoor Jan :worship:

janzwart vindt dit leuk.
  16. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 18.
    Na een “scheepvaartmuseum” onderbreking gaan we weer volop verder. En nu is het achterschip aan de beurt. Dit is een stukje lastiger dan normaal vanwege mijn eigen aanpassingen met name de helmstok.
    Allereerst is het plafond van de kajuit aangebracht. Hier kijk je op de bovenkant van het plafond wat is gekleurd met vanDijks-bruin. Dit dak blijft enigszins zichtbaar door het hennegat en moet dus een kleur hebben. De helmstok ziet u hier over het dak lopen.

Op de stevenbalk staat een hulpstuk in stemvork-vorm om de oplopende zijlatten op hun plaats te houden. Maar de helmstok moet daar dus doorheen.

Ik vergat dat onder de helmstok ook nog de drempel van het hennegat omlijsting moet komen. Hier ligt het nog los. Hier ziet u ook de twee zijlatten die door het hulpstuk worden vastgehouden.

De ruimte tussen deze twee hulplatten en de tot zover aangebrachte huidlatten moet worden opgevuld met drie vreemd gevormde latten die de “heupen” van de fluit gaan vormen.
    Zo lijkt het nog wel ergens op maar ……….

vanaf een andere hoek gezien?
    Waar moet dat heen ?

Hier ga ik even over nadenken. Maar gelukkig hadden we een “Scheepvaartmuseum” waar *Hans* ook aanwezig was en dus hebben we een voorbeeld.

Maar toch ……

Wordt vervolgd.

Baker, JanZMC, Matthias Noback en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Je zit hier inderdaad bij een paar lastige huidgangen oftewel een heel moeilijk gedeelte:)

janzwart vindt dit leuk.
  18. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Dat blijkt wel Hans. Daarom heb ik ook bijna altijd jouw verslag bij de hand en vergelijk ik mijn model met jouw verslag en de bouwhandleiding.
    En ik krijg dan de indruk dat jouw stemvork wat hoger zit dan de bedoeling is. De zijkrullen van het hennegat komen bij jou onder het hakkebord uit. En de bovenkant van de gleuf in de stemvork zit duidelijk een stukje boven de bovenkant van de stevenbalk.
    Ik heb die bovenkant op gelijke hoogte met de stevenbalk en daarom komt de onderkant van het hakkebord zo laag dat ik de krul van het hennegat er niet onder krijg. Er is dus een hoogte probleem.
    Ik denk dat ik eerst de onderste lat aan het hakkebord ga vastzetten en dan van bovenaf de eerste twee huidgangen erin ga zetten en de derde van scratch maken uit resthout om de laatste kier te dichten.
    En als laatste de rand van het hennegat erin maken. Dat zal waarschijnlijk ook scratch worden.
    En dan kunnen we weer verder omhoog.
    Al met al een pittig klusje.

Hans Groenenberg en JanZMC vinden dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Ik had niet de indruk dat ik hoger zit. De "stemvork" staat inderdaad op de steven en bepaald de maat hierdoor van die huidgangen die daar in passen. Ik had eerst een paar huidgangen pas gemaakt in de stemvork. Daarna pas er onder dicht gemaakt. Het kan zijn dat de stemvork niet goed zat aangedrukt tijdens het nemen van de foto. Er zit tijdens het bouwen wel enige flexibiliteit in zodat die vork eigenlijk elke keer weer moet worden aangedrukt op de steven voor de maat-vastheid

janzwart vindt dit leuk.
  20. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Ik zou eerst het daar zittende berghout maken, en dan in de juiste vorm gezaagd. Dat scheelt een hoop buigwerk. Verder is het misschien handig om een paar hulpspantjes tegen de binnenkant van het berghout te maken. Pas dan kun je dat berghout, en de hulpspantjes, gebruiken om de daar tegen aan lopende huidgangen beter te begeleiden.
    Constant

Deel Deze Pagina