Een fluytschip in eik

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 29 dec 2022.

1. janzwart

janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 22.
    De nieuwe hennegat omlijsting is geplaatst en kiertjes zijn gedicht. De aansluiting met het hakkebord wordt tzt ook wat verbeterd.

De stand nu is als hieronder:

Ik heb nu ook de geplande opening in het achterschip open gezaagd. Een puntje van een las is eruit gevallen, wordt nog teruggezet. Ook kan je nu de kajuit, de roerganger plaats en het ruim eronder weer zien. Moeilijk te fotograferen maar het idee is duidelijk.

Dit model gaat nu weer even aan de kant om plaats te maken voor de Bounty.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt: 17 feb 2024
  2. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 23
    Zoals ik al meldde in het verslag van JanZMC ben ik niet tevreden over het verloop van de latten naar de spiegel toe.

Ik heb een of twee latten verder geplaatst maar die bocht hou je erin. Terwijl dat stuk van de huid juist vlak is zonder ronding. Dat is op alle foto’s ed te zien.
    Hier een foto van de Batavia, nog in goede doen, maar ook zonder ronding.

En ook in de handleiding van Kolderstok is dit zonder ronding bedoeld.

Daarom heb ik besloten het weer los te maken en te proberen het rechter te krijgen.

Daarna heb ik het laatste stuk van de latten met een kwastje goed nat gemaakt en stukjes stevig hout aan de binnen en buitenkant geplaatst en stevig vastgeklemd. Jammer genoeg heb ik daarvan geen foto gemaakt.
    Na een poosje heb ik het geheel weer in positie gebracht en zonder lijm in de klemmen gezet.

Toen alles goed zat heb ik verdunde houtlijm op de naden aangebracht wat zich er netjes heeft tussen gezogen.
    Na droging is dit het resultaat:

Bij het opnieuw in positie brengen heb ik geprobeerd de rechte vorm er met een hulpstukje in te brengen maar dat kreeg ik niet stabiel genoeg. Alles stortte weer in elkaar. Achteraf heb ik de vorm er wel mee gecontroleerd.

Ik moet nog wel iets doen aan de spiegel, die staat niet helemaal haaks op de middellijn. Ik had ook het idee om die hele spiegel aan te passen.
    Het rechthoekige stukje spiegel is één stuk van 4 mm dik en 15 mm breed en 35mm hoog. In werkelijkheid zou dit dan (maal 72) 28,8 x 108 x 252 cm³ hoog zijn. Ik had dit willen vervangen door twee balkjes met latjes ertussen. Maar achteraf denk ik dat de moeilijkheidsgraad van deze kit dan met 7 sterren gewaardeerd had moeten worden.

Wel wil ik *Hans* Kolderstok de tip geven om het spiegeldeel nr 21 welke in het stemvorkdeel zit niet meer een latdikte ruimte te geven maar er strak in te laseren. En dan in de handleiding aan te geven om het spiegeldeel én de stemvork schuin af te vijlen zodat de huidlatten onder een hoekje tussen spiegel en stemvork worden geklemd, in plaats van 90º nu.

Weer een hindernis overwonnen, nog ??????? te gaan.

Wordt vervolgd

Dave Bekers, Edwin1966, Baker en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Ik denk niet dat je e.a met de Batavia kan vergelijken. Ook met de desbetreffende vork ben ik toch redelijk recht. Je zou die vork ietsie kunnen schuin vijlen waardoor je inderdaad niet haaks start. Hoe verder je naar boven kwam hoe rechter ik uit kwam. Screenshot_20231231_150656_Chrome.jpg

Laatst bewerkt: 31 dec 2023
  4. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    OK, een retourschip is geen fluit. Maar er zat nooit zo'n kromming in.
    Ik hoopte ook dat het wel rechter zou worden maar na twee extra latten zag ik nog geen echte vooruitgang. Dus ik besloot nu in te grijpen en niet te wachten tot ik misschien veel meer had moeten loshalen.

Dave Bekers en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Screenshot_20231231_152519_Chrome.jpg

Dave Bekers, ISOLA2, Pingu57 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Papier en verf is gewillig :)

Het blijft de allermoeilijkse rompvorm om op model na te maken, dus hoe dan ook petje af voor allen die zich aan deze Kolderstokbouwdoos wagen.

Geen zorg, vanaf morgen begint er een gans nieuw jaar om het in goede banen te leiden.

Dave Bekers, pauwels, Pingu57 en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Het lijkt een kleinigheid Jan, maar ik heb zo het idee dat je hier een leuke bezigheid mee hebt gehad.:rofl::rofl:

janzwart vindt dit leuk.
  8. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    We nemen het op in de to do lijst

janzwart en JanZMC vinden dit leuk.
  9. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 24
    Het achterschip is nu tot bovenaan beplankt en een beetje bijgewerkt. Het zit nu naar mijn zin.
    Dit is van opzij gezien,

en dit van boven.

Die rare S-bocht is eruit. En het eerste dekje is ook gelegd. Hier is ook de helmstokbediening goed te zien. Het lijkt of de helmstok boven de plaats voor de bezaanmast steekt maar de helmstok kan nog een stuk naar achteren schuiven.
    Dit is het begin van het dekje boven de kombuis en “eetzaal”.

Ik wil de deur daarnaar toe open laten staan om zicht te geven. Maar dat betekent ook dat de koepel op het dek van onder open moet zijn en dat er daaronder een trapje moet zijn. Deze dus.

En het trapje in de “eetzaal” komt een beetje ongelukkig uit t.o.v. de tafel en de bank met een eter.

Na het dicht planken van het dek even controleren hoe het eruit gaat zien.

De brandende kombuis is goed te zien.
    Nu een begin gemaakt met het middelste voordek.

Maar eerst heb ik de omlijsting voor het grote luik gemaakt. De beplanking sluit daar tegenaan. Omdat ik op het zaathout een mastspoor heb aangebracht voor de fokkemast, heel moeilijk te zien, en het dek erboven al een doorvoer heeft is de plaats van de fokkemast al bepaald. En moet het tussendek om de mast heen aanbrengen. Ik kan dit niet dicht beplanken en dan op goed geluk ergens een gat voor de mast aanbrengen. Vandaar dat de mast er al los in staat.

Wordt vervolgd.

10. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Een hele verbetering Jan, dat nieuwe kontje :worship::thumbsup::worship:

janzwart vindt dit leuk.
  11. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Mooie vooruitgang Jan, ziet er goed uit. :rofl::rofl:

janzwart vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Leuke details zo Jan. En het lastigste gedeelte heb je nu wel gehad.

janzwart vindt dit leuk.
  13. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 25
    Nu het achterschip aardig is gerestaureerd is het voorschip aan de beurt.
    Hans Groenenberg, je was iets te voorbarig met de aankondiging dat ik het lastigste nu wel gehad heb. Kijk maar verder.
    Na het middendekje ben ik verder gegaan met het grote dek naar voren.

Zo lijkt het heel wat, maar dan moet je toch wat beter kijken. Hier staat ook de fokkemast (=wazige vlek rechts) en de boegspriet er in.

De bedoeling is dat vóór de mast de beting komt te staan met een nagelbank. Nu komt hier nog het bakdek boven zodat de doorgang van de boegspriet door dit dek iets naar voren komt. Maar er is slechts een 2 cm ruimte over tussen mast en steven.
    Hoe zit dat dan op de modellen van de Hansen ?

Links: Hans Groenenberg en rechts *Hans* Kolderstok. Op beide foto’s is te zien dat die afstand beduidend groter is. Hoe kan dat? Wat heb ik dan fout gedaan ?
    Ik heb de plaats van de fokkemast al in een vroeg stadium bepaald omdat de voet van de mast een beetje zichtbaar is door de zijopening. Overigens valt dat erg tegen en is er weinig van te zien.
    Ik heb de tekening van het opperdek uit de bouwbeschrijving op schaal uitgeprint en op mijn model gelegd.

Hieruit blijkt dat bij mij de mast iets voor of op het midden van het bakdek staat. Op de foto’s van de beide Hansen staat de mast iets achter het midden dus iets meer naar achteren. Een halve tot een hele cm of zo. Dat is op zo’n kleine ruimte best veel.

Als we dan wat nauwkeuriger naar het dek kijken dan zit het grote luik niet precies in het midden. De langsscheepse zijbalken zitten precies tussen de dekbalken maar het luik is iets korter om het gelijk te houden met het luik eronder. Dat oogt niet mooi. Dus het hieronder aangegeven deel van het dek gaat eruit en moet beter. Tegelijk moet ik dan eens kijken hoe ik de fokkemast iets naar achteren kan plaatsen.

En gedemonteerd.

Wordt vervolgd

Dave Bekers, ISOLA2, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ik druk niet op het leukknopje, want dit vind jij vast niet heel leuk, om weer zo veel te demonteren.:oops::oops:
    Maar wel veel succes met de reparatie.

Hans Groenenberg en janzwart vinden dit leuk.
  15. JanZMC

JanZMC

Lid geworden:
    6 jan 2007
    Succes met het herstel.
    Ik zal tzt ook een kopie van het dek maken en de opening en de masten eerst uitzetten voordat ik begin met het dek te beplanken.
    Is in ieder geval al een uitdaging om de gaten voor de masten te boren conform de bouwbeschrijving.

janzwart en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Het zit je even niet mee Jan...

janzwart vindt dit leuk.
  17. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 26
    Na het sloopwerk nu weer opbouwen. De fokkemast moest een stukje naar achteren. De doorvoer in het bovenste dek leidde de mast naar een mastvoet op de kiel. Die kon nu niet meer worden gebruikt. Ook de doorvoer door het dek niet. Ik heb daarom een blokje, met een gat voor de mast, op het dek gelijmd op de plek waar nu de mast moet komen. Die moest natuurlijk precies onder een dekbalk met wat bedrading. Ik kon die doorzagen en wat schuin plaatsen met een las eronder naar het andere stuk. De fokkemast staat nu dus op het dek en niet meer op de kiel.
    Ook het luik heb ik nu gefatsoeneerd, helaas iets groter dan het luik eronder maar dat valt niet erg op.
    De verlichting doet het in ieder geval nog.

Na beplanking ziet het voordek er zo uit. Vóór de fokkemast is er nu genoeg ruimte voor de beting etc. De boegsprief komt strak te rusten in het “holletje” schuin links van de mastdoorvoer. Het bakdek komt dus nog hierboven. De plaats van het holletje is zodanig dat de boegspriet straks de juiste helling krijgt.

Nu even naar het achterschip.
    Hier ziet u de helmstok lopen boven het dak van de kajuit. Maar hij loopt ook onder de vloer van de hut erboven. Ik moest dus iets maken waar ik de vloer van de hut op kon leggen.

Onder het hakkebord heb ik een latje gelijmd wat tevens de bovenkant is van het hennegat. Daaronder een smal latje wat iets naar binnen uitsteekt, genoeg om de vloer op te leggen.
    Op de foto hieronder ziet u dat latje omcirkeld.

Ook aan de zijkant eenpaar latjes gelijmd voor de vloer. De vloer heb ik gemaakt door eerst een paar latjes tegen elkaar te lijmen en daarna passend gemaakt op de juiste plaats. Met als resultaat op de volgend foto.

Nu het dak van de hut en het schot met toegangsdeur ervoor.
    Maar eerst de kap maken voor de deur. Dit is uit een stukje 10x15 lindehout.

Het is aan de onderkant ook uitgehold omdat de deur straks open komt te staan en je dus in de hut naar binnen kunt kijken. Daarom moest er ook een vloer in.
    Ik heb net als de vloer het dak ook los van het model gemaakt, net als de voorkant. De ruimte onder de deur in het voorschot is wat smaller gemaakt omdat daar de helmstok onderdoor loopt. Door de gleufjes aan de buitenkanten loopt bedrading door.

En na plaatsing en nog twee dekjes ziet het er zo uit. Ook al een beginnetje gemaakt met de railing.

Duidelijk is te zien dat je in de hut naar binnen kunt kijken. Daar is geen verlichting.
    Het hele schip ziet er nu zo uit.

Tot slot een doorkijkje door het hennegat. Daarboven zit de vloer van de hut en eronder het dak van de kajuit. En je ziet de helmstok door de gleuf lopen onder de deur van de hut.

Wordt vervolgd.

18. JanZMC

JanZMC

Lid geworden:
    6 jan 2007
    Het gaat mooi worden Jan.

19. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ze wordt weer mooi Jan. Ondanks de tegenslagen die je even gehad hebt gaat het nu weer helemaal de goede kant op :wave

20. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Ook hier begint het erop te lijken mooi hoor Jan :worship::worship:

janzwart en Hans Groenenberg vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina