hier het koepeltje het moet nog wel mooi rond geschuurd worden maar het past wel echt perfect er op nu nog een messing randje er rond maken en klaar gr raf
Dat is wel een heel erg mooi koepeltje, grrrrr, ziet er beter uit dan mijn zelfkrimp exemplaar, zijn er nog bruikbare resten over?, want dan kan ik mijn Marder eventueel ook een mooie koepel upgrade geven. Ben erg benieuwd of die van jou hetzelfde vaargedrag gaat vertonen als die van mij, heb trouwens nog even gecheckt wat mijn totale accu capaciteit is, ik kom uit zo rond de 600 maH, ik heb namelijk 4 minicellen gekoppeld in twee paren erin zitten, ik vaar dus op 2,4 volt.
hallo manfred er komt er eentje mee naar de subsail hahaha ja dank zei mijn vriend mark die een goed oog heeft wat grote betreft en zeggen dat die jaren lang de vuilbak zijn ingegaan harm gewoon die eieren eens meten dan weet je dat dit past gewoon perfect op de pvc buis mijn accu is dus 1.2 volt en 2.100 Mamp ik kan dus 8 uur varen op een lading hij staat nu te laden en dan kan ik de boot dicht lijmen en kan er een lak laagje over heen gr raf
Ben niet zeker of het dezelfde maat is. Dacht dat ze een beetje groter waren. Werk in een DHZ zaak en krijgen dikwijls verpakkingen binnen van vulmiddelen.Deze vulmiddelen staan altijd op hun schroefdeksel in een plastiek voetstuk van zes.In de tussenruimte van de tuben zitten deze koepeltjes.Hoef ze er dan maar uit te knippen,daar ze ook nog een vlak gedeelte hebben. Dat is wat Raf noemt" een kleine aanpassing aan de Marder". Gr,Marc.
hallo mark het is exact dezelfde maat die nodig is er moet nog een messing ringetje rond komen waar de koepel in komt te liggen die ga ik morgen proberen te maken als ik de tijd vind er komen ook nog scharniertjes en dergelijke aan maar open zoals martijn zijn koepeltje gaat het niet kunnen ik doe dat toch nooit open hahaha gr raf
Dag Raf, Bedoelde gewoon,dat ik dacht dat die eieren van die kauwgumballen een ietsje groter waren. Gr,Marc.
hallo zo de marder zelf heeft zijn grijze kleurtje gekregen als deze droog is komt de torpedo aan de beurt deze wordt in donker grijs met een bronze kop er op de twee stopjes moet ik nog draaien en daar begin ik nu aan zodat deze mee kunnen gespoten worden foto' volgt gr raf
hallo de marder in zijn kleurtje nu morgen de kop van de torpedo in het brons en dan een laagje matte vernis er over heen en dan is dit project weer afgewerkt en kan aan het volgende begonnen worden gr raf
hallo hein de marder kon op zich zelf gewoon varen er was een vergroot roer aangezet en een diepte roer de marder vaarde naar zijn doel op zijn eigen motor waarna hij de torpedo lanceerde en dan rechtsomkeer maakte om zo snel mogelijk weg te komen de torpedo heeft maar heel kleine roertjes en die doen niets af bij de besturing van de marder ik heb twee roeren net zoals manfred zijn marder omdat ze de zelfde besturing als basis hebben namelijk een 2 kanaals speelgoed bootje (zie foto 2 aan het begin) toen in manfred zijn topic hebben we reeds deze oplossing bedacht om toch te kunnen sturen met die twee kanaaltjes tentoongesteld gaat hij dus maar met 1 roer te zien zijn en om te varen komt dat tweede er aangezet hier zie je een neger zonder zijn torpedo er onder in of uit het water komen een betere foto heb ik tot nu toe niet gevonden ze staan in muzea maar allemaal met de torpedo er onder de neger kon niet duiken de marder wel omdat ze in de boeg een duiktank gebouwd hadden daarom is de boot ook iets langer dan de neger en zitten er langs beide kanten verstevigings strips tegen gelast omdat de boot begon te vervormen en die strips gingen dat tegen bij de marder kon de koepel langs binnen wel open gedaan worden bij de neger kon dat niet de neger is de volgende boot die ik ga bouwen gr raf
hier reeds een voor smaakje van wat er nog gebouwd gaat worden hier zie je de marder met een en met twee roeren er moet nog een laag matte vernis over heen dan is dat blinken van de verf ook gedaan en dit is de neger in het begin van het bouw stadium en dit is dan nummer drie en de laatste versie van dit type boten dat gebouwd is geworden maar voor deze boot moet ik nog een besturings printje hebben en is het dus wachten tot ik terug zo een klein bootje kan kopen deze zijn aandrijving gaat wel iets verschillen dan bij de neger en marder maar dat lees je wel tijdens het bouw verslag gr raf
Ik schrijf duidelijk over de torpedo en niet over de Marder, Als de torpedo weg was kon hij, volgens mij, ook niet meer bestuurd worden. Ik heb nog foto's van de Marder en de Neger.
hallo hein dacht dat je het over de marder zelf had het tweede roer is er opgezet om te kunnen sturen met het modelletje door de eenvoud van de printjes was dit de enige mogelijkheid om te kunnen sturen voor de hai ga ik een ander principe gebruiken maar of dit gaat werken blijft de vraag dat de torpedo zelf niet kon sturen daar heb ik mijn bedenkingen bij daar er op de torpedo wel degelijk roeren zitten hij moest zo wie zo sturen om diepte te kunnen houden dus er zaten wel roeren op deze torpedo heeft wel degelijk roeren ook hier zijn degelijk wel roeren te zien een acoustische torpedo bestond in WWII wel degelijk en deze kon wel zijn richting wijzigen of deze onder de marder/neger/hai gemonteerd waren geworden laat ik hier te buiten daar op haast geen enkele foto dit goed te zien is gr raf ps die foto's mag je wel altijd posten hoor hein info is altijd welkom
hallo hier het filmpje van de boot in het test basin en toen was het gedaan met de pret hier vaart hij reeds op 1 motor want hij maakt een bocht naar links ik had reeds een run of 4 gedaan en het ging goed dus ik de camera eventjes er bij gehaald en na 2 opnames wilde er plots een motor niet meer werken en nadien hield de tweede er ook mee op bleek er een lek te zitten in de romp ergens ????? het printje was nat geworden en bij het terug er uit breken heb ik twee soldeer vlakken beschadigd straks naar een vriend onder zo een groot vergroot glas proberen de print nog te redden ik heb er nog eentje maar die wilde ik gebruiken voor in de neger eerst eens zien waar dat lek vandaan komt de motoren zitten in de siliconen rubber dus langs daar kan geen water binnen ik verdenk de twee verbindings buisjes tussen de twee boten er van dat deze niet goed dicht waren eerst maar eens zien om de print terug aan het werk te krijgen en dan terug de boot herstellen gr raf
hallo lex dat was omdat de boot dus een rondje wilde varen hem recht uit te laten gaan toen was de bovenste motor reeds uitgevallen gr raf en ja dat weten we zo rond 3 uur of het herstel baar is
hahahaha. kost niet veel maar is wel heel efficient. er zat condens in hé want 1 liter gaat niet in zo'n bootje hopelijk kan je het maken raf!