Een nieuw F3F toestel gaat ontstaan

Ik schaal het complete toestel en hou de vleugel belasting gelijk. De massa gaat dan met het kwadraat van de spanwijdte verhouding.
 
De mallen zijn binnen.
Mallen Thuis.jpg


De vleugelmallen zijn 11,0 kg voor iedere onder mal en 7.8 kg voor iedere boven mal. Daar is dus het meeste materiaal weggefreesd.
De stabilo mallen zijn zoals ongeveer verwacht 3.2 kg voor de onder en voor de boven mal, ieder steeds voor links en rechts in een mal.
Nu polijsten!
En de mal voor de romp en voor de verbinder.
De mal voor de 5x5 mm² verbinder van de staartvlakken heb ik op mijn eigen frees gemaakt, hopelijk nauwkeurig genoeg.
Mal-V-verbinder-2.jpg

Ook nog verder poetsen.
 
Heb je je lichaamsbeweging ook weer gehad, met dat polijsten. Dat wordt spierpijn de volgende dag..
 
Leuke uitvoering van de V- staart mal. Ben benieuwd of dat een beetje werkt zo. Je zult 'm waarschijnlijk eerst op elkaar moeten klemmen en daarna nog moeten verschuiven. Ga je de pen massief maken of komt er nog een schuim kern in?
Een aantal rovings tegen beide kanten van de mal en een schuimkern met een kousje er tussen lijkt het makkelijkst.
 
@Alex Hoekstra

Ja, Alex dat is de bedoeling. Rovings zo'n beetje op zijn plaats leggen dan de andere kant er op leggen en schuiven tot de aanslagen. tijdens het schuiven moeten beide delen dan ook nog tegen elkaar gehouden worden met van die stalen paperassen klemmen.
IMG_20200626_142816.jpg


Dan van boven naar beneden ook nog een klem.
Deze pen zal massief worden, een goed gecentreerde kern is een stuk lastiger met deze methode.
Een klein beetje meer gewicht voor ons niet zo'n bezwaar. Ik schat dat deze op ongeveer 4 gram uitkomt, met kern hooguit 1.5 gram minder.

De vleugelpen krijgt wel een kern, eigenlijk twee naast elkaar met inderdaad een kousje om ieder en mogelijk nog een om het totaal.

Die mal krijgt in principe de zelfde opbouw maar met wat andere verhoudingen.
 
Ik schaal het complete toestel en hou de vleugel belasting gelijk. De massa gaat dan met het kwadraat van de spanwijdte verhouding.
Om welk toestel gaat het dan? Hij lijkt het meest op een Shinto.........
Het wordt wat minder goed, hierbij een paar vergelijkingen waarbij alleen alle weerstanden van vleugel en staart zijn meegenomen.
Minimum daalsnelheid 3.5 à 4 % hoger
Weerstand bij 25 m/s ~ 8% hoger
Weerstand bij 40 m/s ~ 6% hoger
Weerstand bij 50 m/s ~ 3% hoger
Weerstand bij 60 m/s ~ 1% hoger
Het zijn de Reynolds invloeden die dit veroorzaken. Daarom wordt het verschil bij hogere snelheden geringer.

Mogelijk dat de kleinere afmetingen in de bochten wat voordeel opleveren kan. de bochtstraal zal nier wezenlijk verschillen met een groter model bij de zelfde snelheden en vleugelbelastingen, maar de relatieve bochtstraal zal groter worden en daarom minder verlies opleveren.
Waarschijnlijk is er ook nog wel wat te winnen met de rol snelheid. Minder lang rollen met vergelijkbare weerstand of even snel rollen met iets minder weerstand dan een grote (3meter) kist
 
@Alex Hoekstra
De planform lijkt inderdaad het meest op de Shinto, maar het is wel een helemaal eigen ontwerp, met natuurlijk veel inspiratie uit alles wat ik geleerd, gezien en gevlogen heb.
De vergelijking is met exact het zelfde model maar dan in zijn geheel lineair geschaald.

Wat betreft rollen zal ik ook een voordeel hebben.
 
Update.
Afgelopen week nog aan de romp tekening gewerkt, maar vandaag op mijn eigen frees (Stepcraft 600x210mm) een setje schuur/polijsthulpjes gefreesd.
Om bij het fijn-schuren en polijsten de scherpe rand van de mal aan de voorlijst niet af te ronden heb ik uit 4.5 mm triplex de contour van de voorlijst en de exacte plaatsing van de paspennen gefreesd. Daardoor wordt die scherpe rand beschermd. Een ander optie is om bij het frezen een randje van 1,5 mm hoog en 1 mm breed te laten staan die je na het polijsten wegschuurt. Dit was qua frezen duidelijk goedkoper.

Het malletje voor één stabilo helft ging gemakkelijk in 1 keer op de frees, maar voor de vleugel heb ik het in 3 overlappende delen gedaan, en dat past wel.

De vleugeltip.
Tip.jpg


Het deel aan de wortel, omdraaien voor het middengedeelte van de vleugel.
Root.jpg


En hier voor het stabilo.
stab.jpg


Alles past en zit netjes, nu aan de slag met slijpvlies en polijst pads.
De eerste tests wijzen uit dat het mogelijk mee gaat vallen. :koud:
 
Ik ben vanmiddag bij Rick geweest en heb de mallen gezien.
1 woord: Wow!
Gewicht van de delen valt me heel erg mee.
Maar het is inderdaad nog een heel schuurwerk om ze spiegelglad te krijgen.
Ik bedenk net Rick, ik heb voor de bodemplaten van de Serpent auto's wel eens koperpoets gebruikt, na een tijd poetsen was het een spiegel.
Als die freesbaantjes eruit geschuurd zijn dan zou je dat eens als laatste polijstmethode kunnen proberen.
Maar het zet mij wel weer aan het denken om ook zelf mallen te laten maken.


GJ
 
De eerste tests wijzen uit dat het mogelijk mee gaat vallen. :koud:

Meevallen? Nee!

Er zitten in de mallen afwijkingen van het ideaal, dat is normaal, en die moeten wegslepen worden.
In eerste instantie zijn de freesbanen zichtbaar, netjes in koorde richting en die zijn met het meegeleverde slijpvlies van 3M redelijk weg te krijgen.
Het slijpvlies (groen) voelt aan als erg grof, maar is vergelijkbaar met ongeveer 600 à 1000 schuurpapier.
Daarna met nat 2000 schuurpapier en je krijgt een begin dat met Brasso redelijk op glans te krijgen is (Silvo lijkt grover op alu).
1e-Fase.jpg


Wat nu te zien is dat er stapjes zitten in de mal. Ik moet nog in gesprek met Stefan Bernardy (hij heeft de CAD file gemaakt) en Lars Hofmann (CAM file en frezen) waar iets niet 100% is gegaan. Het lijkt er op dat ergens de spline van het profiel weer omgezet is naar (met te grote stappen) rechte lijnen.
Wanneer de mal met het schuurvlied is geschuurd voel je deze vlakjes niet, maar na het polijsten waren ze duidelijk aanwezig.
Verder zitten er op 3 cm van de tip in alle 4 de kwarten een onregelmatigheid in de mal. Deze foto voor ieder bewerking laat alle 3 de probleempjes zien.
Tip.jpg


Geen van de problemen zijn erg groot, en ik heb gevonden hoe ze op te lossen.

Ik begin met het voorslijpen van de freesbaantjes met het schuurvlies in spanwijdte richting.
Daarna schuur ik, en dat is het meeste werk, in koorde richting de vlakjes weg met 600 schuurpapier, met veel water. De procedure hiervoor is dat ik het deel tot ongeveer kwart koorde van de voorlijst doe met het schuurpapier om een oude bankpas. Die volgt de contour vrij goed maar is toch vlak genoeg. Het achterste deel gaat op de zelfde manier maar nu met een kunststof plaatje van 2 mm dikte, om de geringere kromtestraal van dat profiel deel beter te volgen.
Dit is een paar uur zwoegen tot de krommingen mooi vloeiend zijn.

Dan weer in spanwijdte richting met het schuurvlies, dit doe ik weer droog. Gevolgd door een keer met 2000 schuurpapier, nat, in koorde richting, tot de lijntjes van het schuurvlies weer weg zijn.

Dit wordt gevolgd door een poetsbeurt met Brasso. Alles met de bescherming van de randen door de triplex hulpjes uit post 33.
Final-1.jpg


Al met al ben ik tevreden over het voorlopige resultaat.
De stabilo's en één vleugel deel zijn in principe klaar, nog 3 vleugel delen te gaan.
 
Nog even wat extra info:
De waterproof 2000 die ik gebruik is van Wurth en die is ongelofelijk veel beter dan de no-name van de Karwei.
Ik heb het gekocht in Soest toen ik naar mijn zoon en de kleinkinderen ging.
 
Een vraagje over het weg schuren van de ribbels met kunststof plaatjes. Hoe stel je vast tijdens het schuren dat je niet té ver hebt geschuurd?
 
@Berrie, In ieder geval heb je bij aluminium niet zo gauw het gevaar dat je per ongeluk 'even' te ver door schuurt.;)

Door de aard van het oppervlak zie én voel je goed of je net ver genoeg geschuurd hebt.
Ribbels.jpg

Je ziet de 'diepe' donkere lijnen verdwijnen met het schuren, en je voelt het ook steeds gladder worden tijdens het schuren. Van een soort hindernis baan ga je langzaam aan naar een asfalt weg.
De termen die ik hier gebruik lijken heftig maar het zijn toch slechts subtiele afwijkingen die worden weggepoetst.

Bij het schuren lever ik geen druk op de randen van het kunststof (polystyreen) plaatje maar op een paar centimeter van de rand, zodat je altijd vloeiende lijnen krijgt door de buigzaamheid van het plaatje.
 
Back
Top