Een RC heli (televisie) headsUp ! (User Anko in Wedden dat ik het kan!))

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door ExtremeBB, 10 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rc-Flyfun

Rc-Flyfun

Lid geworden:
    6 jan 2006

Sorry hoor maar dit slaat echt alles, 3 meter tussen heli en publiek, ja dat is zeker ruim voldoende als het mis gaat ga je gewoon ff opzij voor die trex 550 en vooral gewone mensen zoals publiek die hebben een reaktievermogen,, zo misschien nog wel beter dan de piloot.

Echtwaar dus om de keus niet te maken om een rondje over het publiek te vliegen en jij vind dat je een super piloot bent is het met de veiligheid in orde.

Ben benieuwd of je hier ook nog zo over denkt als je een paar jaartjes ouder bent en dan dit filmpje nog eens bekijkt.

Gr

2. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008

WIJZE WOORDEN VAN EEN ECHTE PRO DIE WEET WAAR IE MEE BEZIG IS RESPECT VOOR HEM

EN VEILIGHEID IS:

HET BEWUST NEMEN VAN RISICO'S NIETS OP DEZE AARDKLOOT IS VEILIG MAAR JE KAN ER WEL BEWUST MEE OMGAAN

TOPPIE ANKO VOOR DEZE ACTIE

en dat er wat heli's per week sneuvelen is normaal als je zo bezig ben met de sport fietsen ging toch ook niet in 1 keer zonder zij wieltjes

3. sportandspeedlover

sportandspeedlover

Lid geworden:
    11 mei 2007
    wat mij opvalt is dat als er mensen 3 meter bij een heli vandaan staan dat niet veilig genoemd word.
    maar als men bij het wild vliegen met een rc vliegtuig 3 mensen in de aanvlieg/landings route heeft staan daar niet op gereageerd word, en wat de denken van rc auto wedstrijden waarbij sprongen van 1,5 tot 2 soms zelf 3 meter hoog worden gemaakt en het publiek op nog geen meter afstand staat, afgeschermd door een hekje van 1 meter hoog?

4. startrex

startrex

Lid geworden:
    4 aug 2007
    Wat een azijnzeikerij hier weer zeg. Op het veld (wild of de club) sta je ook op een paar meter afstand te kijken. Dit was geen wild 3D maar het was laag hoveren. Maar je kon het weer verwachten natuurlijk, de afzeikerij kan beginnen, top hoor jongens.

@Anko, goed gedaan man, en laat het lekker afglijden zeg ik.

5. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    @TC01,

Vertel eens het EXACTE verhaal van dat ongeluk dan....
    Want daar was je wel bij kennelijk en was het ook niet helemaal veilig want anders was het niet gebeurd!

6. Tijn G.

Tijn G.

Lid geworden:
    21 aug 2010
    Ik vind het een geweldige stunt, en Anko heeft hier een knap stukje vliegwerk laten zien. TOPPIE ANKO!! :thumbsup:

Laten we nou niet over veiligheid gaan lopen zeiken,... Je wil niet weten wat ze in de entertainment industrie allemaal uitspoken om het publiek te vermaken. :eek:

7. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Hoeveel mensen die hier reageren werken daadwerkelijk in de entertainment / televisieindustrie of hebben daarin gewerkt?
    Ik wel, en ik kan je vertellen dat de mensen die dit soort programma's maken echt de ballen verstand hebben van wat veilig is en wat niet. Je kunt ze alles wijs maken en zeker als het in hun straatje past zullen ze je direct geloven.
    Enig idee wat je allemaal moet doen om een lasje te mogen leggen in een tv-studio? Toestemming van de brandweer (vuurvergunning), brandblussers, afzetting, the works. Maar in dit geval zullen weinig mensen echt weten wat er mis had kunnen gaan, dus op 3 meter afstand van publiek met een heli vliegen is geen probleem.
    Ik vraag me af hoe erop zou worden gereageerd als ik zou voorstellen om, al rondzwaaiend met een draaiende kettingzaag aan een stuk touw hetzelfde te doen. En dan om even te demonstreren dat het veilig is, de kettingzaag even een paar keer op ooghoogte van het publiek rond laten draaien (wel op een veilige afstand van een meter of 3 natuurlijk)

8. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Onverantwoord Anko. Je technisch inzicht is verdomd goed, nu nog aan je veiligheidsinzicht werken. Ik denk dat je je hebt laten overdonderen.
    Geen enkele uitwijkmogelijkheid als het mis gaat. En publiek moet altijd achter je, nooit heli tussen piloot en kijkers, hoe groot/klein die groep ook is.
    Nee! Zeker niet, bij Cumulus krijg je dan bij wijze van spreken een trap onder je gat. Vliegen doe je zo ver mogelijk weg op het veld. De kans dat je bij problemen bij deze show iemand raakt is vele, vele malen groten dan bij vliegen ergens op een veld. En dat er meer mensen onveilig bezig zijn en/of niet weten waar ze mee bezig zijn (blijkt wel uit een aantal reacties hier), maakt het vliegen van Anko er niet veiliger op. Er zijn altijd wel onveiligere/ergere voorbeelden te vinden, niet relevant. Al zou een WK top 3 vlieger zo gevlogen hebben: onveilig, mechanische sport, veel elektronische rommel (tv), veel mensen. Veilig vliegen is vooruitzien en defensief vliegen.

Ik heb het idee dat 'elektro' hier mensen zand in de ogen strooit. En dat heli-vliegers zelf dicht bij heli staan doet niet ter zake, heb ook wel eens bijna antenne van mijn zender gevlogen door stuurfout. Het gaat hier om publiek dat risico's niet in kan schatten, want 'speelgoed', kun je ze niet kwalijk nemen.

En ook ik heb twee heli-ongelukken meegemaakt, niet zelf gelukkig. Bij één van de ongelukken, 10cc heli, twintig jaar geleden, zat rotorblad tot over de helft in de lengte van de handpalm gesneden.

Laatst bewerkt: 11 dec 2011
  9. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  10. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Het ongeval met die modelheli is gebeurd in het MECC. De heli vloog in een kleine kooi, echter was die niet dicht tot aan het plafond. De zender was een 2,4 GHZ zender. De heli zou alleen op 50 cm hoogte hooveren. Direct na het opspoelen van de motor was er geen verbinding met de zender. Oorzaak onbekend. De heli knalde omhoog en helaas over het scherm heen door de zaal. De piloot bleef proberen de controle terug te krijgen, dit gebeurde ook, maar helaas tijdens het terugvliegen werd het bouwhek geraakt wat binnen in de kooi stond. Hierdoor knalde de heli oncontroleerbaar door de kleine kooi en sloeg de piloot achter op de rug waarbij een van de bladen tegen zijn achterhoofd kwam. Hier onstond een grote hoofdwond van ruim 10 cm lang. De piloot is afgevoerd naar het ziekenhuis en kon enkele uren later weer terug komen, maar wel met een hele ritssluiting aan hechtingen in zijn hoofd en een lichte hersenschudding.

Wij, en ook de organisatie hadden alles gedaan om dit zo veilig mogelijk te doen. De heli zou alleen hooveren op 50 cm hoogte in de kooi, wij vlogen met enkele superlichte indoor vliegtuigen buiten de kooi. De plek waar we vlogen werd alleen bij aankomst en vlak voor vertrek gevuld met kinderen om te wachten op de bussen. Dit gebeurde 15 minuten per 2 uur. De rest van de tijd was die ruimte leeg zodat we er konden vliegen.

Wij vonden het toen samen met de organisatie niet nodig om daar verder ruchtbaarheid aan te geven, zeker gezien er toen alleen maar een lichte verwonding was voor de piloot zelf.

Vanaf die tijd is er bij ons op de indoors de regels aangepast en mogen heli's alleen tot het formaat 250 in de zaal vliegen. Is het echter een 250 met veel te veel power zoals je ook wel eens ziet dan mag die gelijk landen en vertrekken. Ook zijn de koolstof bladen niet meer toegestaan.

Diegene die roepen dat dit op shows ook gebeurd zijn nooit op een goede vliegshow geweest, daar werkt men altijd met een veiligheidslijn, kom je daar over richting het publiek dan wordt je gedwongen om te landen en mag je vertrekken.

11. Rodney-s1

Rodney-s1

Lid geworden:
    23 nov 2009
    Loop nou allemaal niet zo te zeuren over de veiligheid anko weet echt wel wat hij doet hoor ! en hij denkt heust wel aan de veiligheid ! anko top prestatie ! wees blij dat onze hobby in beeld komt das te meer mensen er heli willen vliegen

12. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Zo blijkt maar weer eens dat zelfs met een organisatie of een groep die hoge eisen stelt aan de veiligheid een ongeluk kan gebeuren.

Ik snap alleen niet dat hier dan mensen gaan lopen tetteren... in dit geval.Naar mijn mening is het vaker intressant doen dan dat men echt gebonden is met de veiligheid.

13. Tangman

Tangman

Lid geworden:
    20 mrt 2011
    Netjes gedaan Anko,

Ik heb er in ieder geval wel van genoten!!!!!

Wie wed dat hij het beter kan?????

14. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Dus laten we alle alle veiligheidsvoorzieningen maar varen? Non-argument.
    Ik ben altijd blij wanneer mensen op de de man gaan spelen en gedachten gaan lezen (zeikers, interessant doen, jaloers ...), dat betekent namelijk dat ze geen echte argumenten hebben. En niet ingaan op de argumenten van anderen. Ik heb alleen nog maar argumenten van de onveilig mensen hier gezien.

15. chof

chof

Lid geworden:
    30 dec 2002
    Als Anko nu gezorgd had voor een paar netten voor het publiek
    dan had je deze discussie over veiligheid niet gehad.
    Dat is niet gebeurd,dan weet je dat je deze discussie kunt verwachten.

16. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010

Waar haal je uit mijn tekst dat ik vind dat we de veiligheid moeten laten varen dan ???

17. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Een net had wel op zijn plaats geweest, en je zat verdomd dichtbij de cameraman ;) Petje af voor je prestatie, was leuk om naar te kijken.

18. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Dat is de suggestie gewekt in deze context: als het fout gaat bij zo'n evenement als door Theo beschreven, waarom dan druk maken over deze tv-opnames? Ik heb het alleen wat sterk aangezet voor de duidelijkheid.
    Weer op de man, zo komen we geen stap verder.

19. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Goh, wat zijn we weer leuk, is er dan niets wat jullie niet kunnen verzieken ??
    Stelletje kleuters...

Jammer, een goede discussie is tot daar aan toe, maar ongefundeerd blaten ?
    Nogmaals jammer...

20. ExtremeBB

ExtremeBB Guest

Jeetje mensen je kan natuurlijk ook gewoon Anko feliciteren ;) wat ik dus NU ga doen,
    Gefeliciteerd Anko erg leuk dat je dit op T.V hebt gedaan :cool:,

als iemand een youtube filmpje heeft zou ik die graag willen zien ,
    aangezien ik gisteren druk aan het trainen was, dus heb het gemist :(

EDIT ik wist trouwens (gisteren) dat de veiligheid een issue zou worden,
    had ik het maar van te voren aangegeven dat je auto een ban krijgt als je daar over begint :murder:

Groet Ray....

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina