Een recept voor SPW (Cloverleaf) antenne's

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door SanderFPV, 14 aug 2011.

1. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Misschien leuk idee om voor de volgende meet wat spullen mee te nemen om ze ter plekke te maken? :)
    of gaat het maken niet zo snel?

ook handig voor mensen die het zelf niet goed voor elkaar krijgen :D

2. freijn

freijn

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    volgende meeting workshop CL !!

Kan ook als het regent :)

3. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    IK vind dat geen slecht idee.
    Evt de mogelijkheid om (samen) er 1 te maken, en deze dan te testen en kopen?
    Misschien dat iemand met de juiste apparatuur (en meet apparatuur) hier iets in ziet?

IK zou wel interesse hebben... in een stevige 1360 mhz variant dan wel.

4. freijn

freijn

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    testen doe je tijdens de vlucht. Denk niet dat de dure meetapparatuur me e het veld ingaat.
    Gewoon buigen knippen solderen vliegen.

Je moet dan zelf de juiste connector regelen/mee nemen.

5. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    ik wil ook nog eens wat zelf proberen, maar zit dus met 1360mhz.

Iemand had al eens de tip gegeven, wat dikker materiaal te gebruiken, zodat het wat robuster is.

iemand ideen?

zodat bij vervoer het spul wat beter heel blijvt?
    Kan het utieraard in een doosje doen, maar dan nog...

6. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Afstraalpatroon van een 4 blad heeft wat minder deuken en gaten dan een 3 blad, echter een 3 blad is makkelijker te maken én is minder kritisch met de afstemming.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality

7. HBFP NL

HBFP NL Guest

Mijn VTX heeft een omni en oefent invloed uit op mijn rc bereik (verholpen met dipolen).

Hoe zit dat met een een CL? Stoort dat ook? Juist minder, meer of even veel?

8. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    heb je dat verholpen met een dipool op je vtx?
    bij mij maakte het niet uit, omni of dipool :(

9. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Hi Pieter,

Ik heb er eentje gemaakt voor 1360. (is dus de kleinste op de 1.2/1.3).
    Een Cl op de zender ... op 3/4 van de linkervleugel met de zender verdiept in het vleugel profiel (Easy Star)

Op de ontvanger een 4 blads.

Materiaal: rvs draad 1mm.

Ik merk tijdens het vliegen niets van de eventuele drag van de Clover.

Heb wel een (voor mij onbekend) effect, dat het beeld volledig wegvalt ( als bij het vastlopen en inbranden van een super 8 filmpje.... opeens zwart beeld en dan vanuit het midden opkomend wit vlak... geen video) dit gebeurd alleen op lage hoogte boven een maisveld.
    Vermoed dat dit hoge en nog groene (en zijknatte) gewas een behoorlijke reflectie teweeg brengt. Als ik boven de 30 meter over dezelfde plek gaat vliegen wordt het minder.
    Helaas moet ik laag over dit maisveld... is aan het eind van het vliegveldje, voor de landing.

Groet,
    Jacques

10. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    pm :)

EDIT:
    hoe zit het trouwens met de plaatsing van deze antennes?

moeten ze perfect (of zo perfect mogelijk) rechtop staan? of maakt dat niet zoveel uit?

Laatst bewerkt: 16 aug 2011
  11. HBFP NL

HBFP NL Guest

Ik heb dipolen op mijn rc ontvanger gemonteerd. Nu heb ik weer genoeg bereik om over het hele lokale veld te vliegen zonder gedoe.
    VTX/RX is nog omni setup.

12. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    ahhh ok, op die manier.

Ook maar eens uitzoeken of die dipolen op mijn assan kunnen (met lange antennes)

13. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Dank Sander, dat was het antwoord dat ik zocht.
    Nog een vraagje als ik mag, misschien beetje onwetend, maar is de lengte van de coax van belang ? Dus het deel vanaf connector tot aan feedpoint.

Is die coax kabel altijd 50 ohm, ongeacht de lengte ? Mag je dus ongestraft een stuk coax inkorten van een bestaande antenne, om bvb minder verlies in de kabel te hebben ? Ik weet wel dat die 50 ohm impedantie is, en niet ohmse weerstand zoals bij een gewone geleider, maar is de inductantie, capaciteit en ohmse weerstand van die coax dan zo afgestemd dat die altijd 50 ohm is ongeacht de lengte ?

14. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Lengte van de coax is wel van belang, maar niet heel kritisch, pas alleen op dat je niet lengtes van 1/4, 1/2 of 1 golflengte neemt.

En een stuk 50 Ohm coax is bij benadering 50 Ohm, feitelijk is de impedantie complex omdat de weerstand en capaciteit frequentieafhankelijk zijn, vandaar ook de grotere verliezen bij hogere frequentie. Je spreekt dan ook over een karakteristieke impedantie die gekoppeld is aan de frequentie, een coax kabel heeft dus géén ohmse weerstand van 50 Ohm.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

15. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Om alles net even wat beter verteerbaar te maken voor mensen die liefst niet eerst pagina's tekst doorworstelen hieronder een video, die prima de verschillen tussen lineaire (verticaal of horizontaal) polarisatie en circulaire polarisatie laat zien.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Handig filmpje :D

misschien dat iemand eens de tijd heeft dit te doen met o.a. ook nog dipole op de video tx? :)

heeft de persoon hier op de ontvanger ook een omni bij die omni, en een CL bij die CL? :)

17. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    De standaard whip antenne's zijn dipole antenne's, da's dus precies wat de video laat zien.

Nee, er wordt volgens mijn informatie een patch antenne gebruikt op de ontvanger, je hoeft namelijk niet altijd de combinatie lineair - lineair of circulair - circulair te maken. Als je lineair - circulair gebruikt dan heb je wel altijd 3dB verlies, maar verder bijna alle voordelen van circulaire polarisatie, idem voor vice-versa.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Laatst bewerkt: 20 aug 2011
  18. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Dank je voor de uitleg!!!!

19. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Sander had op de 7.5 meet beloofd om een SPW antennebouw recept te maken.
    Onlangs is dit door hem geplaatst en dat heeft het zeker een stuk duidelijker en makkelijker gemaakt.

Ik heb vernomen dat er behoorlijk veel mensen in blije afwachting van dit recept zijn geweest, dus deze zullen intussen wel hard aan het bouwen zijn.....

Op deze meet 7.5, had ik al een test-setje meegenomen (gemaakt van 0.8 rvs draad) en deze bleken het goed te doen. (ikke blij)
    Sander had ze even op zijn apparatuur geplaatst en er was in ieder geval goed mee te vliegen (mijn eigen Airwave 5.8 ontvanger was/is defect, dus ik kon het zelf niet testen)

Daar de info nu perfect is, probeer ik nu ook zo optimaal mogelijke antennetjes te maken. Ik heb (en weet) geen toegang tot tuning/meet apparatuur, dus kan ik alleen maar zo nauwkeurig mogelijk de afmetingen volgen. Getracht dit op .01mm nauwkeurigheid te houden.

Vandaar dat ik 3 setjes gemaakt heb ... Voor kanaal 1 (5740), kanaal 4 (5800) en voor kanaal 7 (5860). Een setje bestaat uit een CL en een SPW.

Ooit heb ik 2mtr zend en ontvangers gebouwd (Veron) en hiervoor gebruikte ik verzilverd koperdraad voor de spoeltjes (skineffect als ik me goed herinner HF gaat liefst in buitenmantel van spoeldraad zitten).

Volgens Sander heeft dit inzake antennes niet zo veel zin. Maar ja... van RVS weet ik intussen dat het goed werkt, dus proberen we ook wat anders.

Ben dus op jacht gegaan naar dit soort zilverdraad en dit is ruim voorhanden in de hobbyzaak (diverse diameters en dus ook 0,8 mm) voor schilderen borduren en sierraden maken. Een paar meter van dat spul kost nog geen 2 Euries.

By jacquesfpv at 2011-08-19

Het heeft een koperen kern (taai soort getrokken koper) met zilveren laagje.
    Gezien het formaat/afmetingen van de 5.8 antenne is dit in mijn optiek sterk en stevig genoeg voor een toepassing op de modellen en ontvanger.

Tevens zijn de hoeken en het ARCdeel netjes te modelleren en tijdens het buigen voel je het materiaal harder worden (is ook een eigenschap van koper).

Het solderen gaat ook perfect en laat het toe om niet teveel soldeer te gebruiken.

De 3 en 4 blads zijn eigenlijk even eenvoudig te maken.

Het is best wel leuk om zo nauwkeurig mogelijk deze antennetjes te bouwen en ze straks in de praktijk te kunnen testen. (ze zullen in ieder geval niet roesten..)

Zoals gezegd, mijn (Airwave) 5.8 ontvanger is DOA ( ik heb hem nadien open gemaakt om te checken en weerstandje verwijderd " de modificatie voor SPW tjes") Derhalve kan ik hem niet onder garantie laten herstellen/omruilen. Dom he..

Ben nu in blije afwachting voor de nog uit te komen Immersion UNO. Maar als intussen nog iemand een 5.8 fatshark compatibel ontvanger heeft liggen, (om de tijd te overbruggen totdat de UNO leverbaar is ) hou ik mij aanbevolen.

In ieder geval... Sander, many thanks voor je recept.!!

Ik hoop later te rapporteren hoe ze het doen.

groet,
    Jacques

20. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Vandaag ook geprobeerd een klaverbladje te maken voor 2.4Ghz. De antenne lijkt te werken en ik heb duidelijk beter beeld en minder uitval dan met de omni's.
    Nu nog uitvissen waarom ik vroeger 1km bereik had en nu maar 200-300m meer, zowel met omni's als met klaverblad.

Deel Deze Pagina