Het is dus nu helder
1 Thermiek kan een bel zijn of een kolom,
2 kan linksom draaien , of rechtsom, of niet
3 Kan op de grond ontstaan of hoog in de lucht.
4 kan ook allerlei vormen hebben en hoeft dus helemaal niet rond te zijn.
1 Soms zak je onderuit de thermiek, dan is het dus een bel.
Soms kun je de thermiek een uur lang als roltrap gebruiken, dan is het dus een kolom.
2 Als je niet goed kunt draaien in de thermiek, kan het goed zijn dat de andere kant op veel beter gaat. Dan draait de thermiek dus.En zoals het bad ook niet altijd linksom gaat, doet thermiek dat ook niet.
3 Veel thermiek begint overduidelijk op de grond, maar als ik 300m niets heb en daarboven overal thermiek, dan begint het dus kennelijk hoger. Zal wel komen door luchtlagen met verschillende temperatuur waaruit bellen ontsnappen (waarom niet?).
4 Soms lijkt de "bel" groot genoeg om in te draaien, maar heb je niet de hele cirkel thermiek. Kennelijk is dus niet elke bel rond. Vaak is het een U-vorm, of langwerpig.
Hoe graag we dat ook willen, de lucht wil maar niet in een eenvoudig patroon.
Als je dat kunt accepteren, wordt het thermiekvliegen gemakkelijker, want je gaat meer kijken hoe je moet vliegen ipv proberen jouw bekende vliegpatronen aan de bel op te leggen.
Voor mij was een eye-opener "Das Thermiekbuch für Modellflieger" van Markus Lisken en Ulf Gerber, die dit ook allemaal beschrijven.
Na 20 jaar met een vario te hebben gevlogen denk ik het wel te kunnen onderschrijven.
Belangrijkste les: geloof altijd je vario en laat je ideeén van hoe het eruit ziet los.
André