EEN VRA E- WAKEFIELD, die windt je op?

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Énke Blériot, 21 sep 2024.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Kijk, dat geld voor mij dan precies zo voor verbrandingsmotoren.
    Ik snap het wel, zeker bij herbouw van oudere walkefield typen maar voor mij geld dat ik in feite mijn originele modellen weer in de vaart breng (en hopelijk iets van de oude glorie kan her-creeren).
    Verder is Wakefield mijn oude stiel, dus voor mij is het eigenlijk eenvoudiger dan de alternatieven.
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    Nu zie ik ze altijd wel vliegen..maar die van jouw wel heel graag..
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.987
    Locatie:
    Rottevalle
    mooi project :)

    De Corda wacht ook nog op restauratie , het papier is zo bros dat als ik het model uit het depot haal , de gaten bijna spontaan in de bespanning vallen.

    Is het overigens een idee om de overbrenging uit een model heli over te zetten. daar zit een loei van een vertraging op . En een Lama coaxiaal heli kost nagenoeg niks op marktplaats .


    IMG_4905.jpeg






    IMG_4908.jpeg
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    CR 103...

    We zijn met de Super VV Club Condor ( voorloper van TFA..wat weer de voorloper van PH-SAM was)..begonnen met tellen bij nr 100..

    De nrs 100 t/m 105 waren allen wakefields van mij maar zijn uit het zicht verdwenen..behalve dan deze beroemde Korda wakefield.

    Ja..een kleine heli motor met vertraging zou misschien kunnen..potdikke..heb er een half jaar geleden zeker 10 stuks weggegooid...
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Almere
    Zie ik daar een Micromax T03/15?
    Dat zegt jullie diesel snuffelaars waarschijnlijk niets, maar dit is de motor die hoort bij "het eerste elektro vliegtuig" vrijevlucht, van graupner 1960. Van ontwerper Fred Militky die later ook achter de hifly en mosquito zat.
    Screenshot_20241125-135421~2.png

    upload_2024-11-25_14-3-4.png
    upload_2024-11-25_14-10-34.png
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2024
    Bruno van Hoek en Raymond-v-M vinden dit leuk.
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Almere
    De silentius van 140 gram steeg met 4V loodaccu (rulag accu, voor aanstekers) en slecht 1.5A hoogstens 1 m/s.
    Iets ander dan een wakefield denk ik. Daar kan beter een vertraagde dronerace motor op voor beste stijgen.
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    Doe eens een link naar een dergelijke motor

    De vergrote wakefield gaat 150 cm span worden en 500 gram wegen...prop 600 mm..500- 1000 toeren.

    Bvd!!!!
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Almere
    Even aan rekenen. Wat is de spoed van die prop?
    Is die propmaat bindend? Met kleinere prop meer toeren en niet een hele grote vertraging nodig.
    Vertraging is het lastige. Die zijn er niet met hele grote verhoudingen (update: dus wel!)
    Wat is de beoogde stijgsnelheid?
    Wat kan/mag je als accu gebruiken?
    Gewicht, of cellen beperking volgens regels?


    Update:
    De motoren die in drones worden gebruikt om de camera-gimble stabiel te houden zijn hele lage Kv. Geeft wat mogelijkheden voor langzame grote props
    Update:
    Op aliexpres 2 en meetraps planetaire gears gevonden wat past op modelbouwmotoren.
    Grote verhoudingen bijv 1:25 geen probleem. Betere optie.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2024
    lecraM vindt dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    Dia 600..spoed 500 mm..spoed mag minder..

    Stijgen 2 m/ sec..bv in 50 sec 100 meter halen.

    Geen regels..is recreatief

    2S 350mAh zou mooi zijn

    Grote prop is een must..eerst dan is het wakefield achtig.
     
    lecraM en Harold vinden dit leuk.
  10. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Almere
    Ik denk dat een 2-traps planetair mogelijkheden bied voor grote overbreng verhouding.
    Bij deze chinees krijg je als je de 320RPM versie kiest een 2traps vertraging met 1:25.

    Die motor gooi je weg, want die is voor laag vermogen en hoge spanningen.
    Vervang je door een speed400 borstel motor of binnenloper met zelfde asmaat (2.3mm) en gatafstand.
    Of met wat knutselen een droneracemotor

    Bierviltje/envelop erbij:
    Een speed400 6V heeft een Kv van ongeveer 2800 rpm/V
    met 2S350 flink belast heb je 6V. Motor draait op ca 60% van onbelast bij 8-10A:
    6V x (60%x2800) = ongeveer 1000 RPM

    Sp400 weegt 80 gram. Hier ga je die 2 m/s wel mee halen.
    Wil je lichter neem je een binnenloper
    Wil je nog lichter een buitenloper.
    Er bestaan buitenlopers met as 2.3mm en zelfde gaten als een RS385=speed400 maat.

    Leukste optie:
    Een dronerace motor met ngeveer Kv2300. RPM zakt minder in. 80% van 2300 ongeveer zelfde als de speed400
    Er bestaan dronerace motoren met zelfde bevestingsgaten als speed400 en als je er 1 kiest met een holle als, dan kan je asje maken zodat de vertraging op de ACHTERKANT van de dronerace motor kan komen.

    Motor met 2traps planetair gear. Kies 500 of 320 RPM en je hebt 1:16 of 1:25.
    Ja het is wat zwaarder, maar 60cm prop vraagt stevige tandjes.
    https://www.aliexpress.com/item/1005006217867058.html

    Voorbeeld motor. geen advies, is voor het idee. Een stalen holle as kan je makkelijk wat mee. Hier zit dan weer een schroefje in.
    https://droneshop.nl/emax-eco-2-series-2306-motor-2400kv

    Ik heb een vergelijkbare motor(racestar2306@-2200) met een clip ipv een schroefje. Kan je door de as heenkijken. 2.3mm asje erin maken en hij past op de planetair vertraging.
    Piek stroom tot enkele tientllen ampere geen probleem. Zijn ze voor ontworpen.
    66c4aa6b-b7bc-44f4-a893-56540f323e57.jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2024
    Bruno van Hoek, Rene Neefe en lecraM vinden dit leuk.
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Almere
    Ja goed idee. Dat moet ongeveer wel kloppen. Trekkracht "halve lama", maar met goede geprofileerde prop nog meer.
    Er stonden op mijn club meerdere van die dingen te geef. Niemand had het nodig. Uiteindelijk door iemand "voor kleinzoon" meegenomen.
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    Mooie vertragings motoren..en idd wel zwaar..200 gram bij een model van 500 gram


    5 oude helies gekocht...zal wel wat bruikbaars bij zitten..

    En..ik heb nog een Hacker A10 liggen met 1:4 en een Graupner tandwielset met 1:2,5..(van jouw gekregen) .

    Maar voor navolgers is een goedkopere oplossing beter ( die Hackertjes zijn duur)..dus mogelijk dat de tientje heli iets kan bengen..had er toch meerder nodig voor het einde jaar indoorvliegen 2025 ..dus 2 vliegen in de ene klap..
     
    Bruno van Hoek en Harold vinden dit leuk.
  13. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Almere
    Achtergrond voor onbekende borstelmotoren te testen:
    Even om op te letten is niet alleen toerental, maar ook de blokeerstroom van de motor.
    Je kan een motor zinvol gebruiken tot maximaal de helft van de blokeerstroom.
    Liefst beetje eronder (40% blokkeerstroom), want het laatste stukje kost 25% meer stroom stroom maar levert in theorie slechts 6% meer output. ("Top grafiek loopt vlak")
    Je echte toerental zal dan 40% minder zijn dan onbelast

    Een andere grove vuistregel (ballpark, uber dem daumen) is om de onbelaste stroom te meten (zonder tandwielkast) en die dan keer 10 voor goed rendement tot 15 keer voor maximaal zinvol haalbaar vermogen te nemen.
    Je zit dan ook in de buurt van die 40% blokeerstroom.
    Je kan ook toerental meten belast en onbelast.
    Toerental belast zakt in. 80% van onbelast (RPMnul)is in de buurt van beste rendement. Je kan tot 60% van RPMnul gaan.

    Oja:
    Als je met een motor wil dezelfde grote prop wil draaien als met de orginele 80 gram rubber, dan moet die motor dus in staat zijn om als opwindmotor voor datzelfde rubber te dienen.
    Dit is wat Isaac Newton zei net voordat hij een appel op z'n hoofd kreeg.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    Isaac..met dien verstande dat we niet naar vol vermogen van het rubber gaan..bij vol toerental op het rubber..de burst..gaat de kist 4..5..6 seconden bijna verticaal.

    Die brust er af..ongeveer 50% torsie kwijt..is dan goed voor een mooie rustige stijgvlucht.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Almere
    Ik zie op alie veel vertraagde motoren in verschillende maten
    Zoek op n20 en je komt een heel klein maatje tegen. Motortje te zwak, maar met een 1104 dronemotorje voor een verkleinde wakefield.

    Voor een 500gram wakefield kom je toch op iets robuster uit als je echt halve meter prop wil draaien.
    De 1:25 is een 2 stappen planetair met dezelfde bevestigings gaten als die 2306 motor van de foto boven.
    Toerental belast op 2S dan ongeveer;
    6V x 70%x2300kV = ongeveer 10000 rpm van de motor
    1:25: 250rpm

    Vergeet even de burst. Gaan we uit van contante stijgsnelheid.
    Maar wat doet een wakefield?
    kan er niet heel duidelijk wat over vinden.

    Om het vergelijkbaar te houden met een orginele wakefield wil ik weten:
    Wat is het startgewicht van een wakefield?
    Hoeveel runner zit er dan in? 40gram?, 200gram?
    Hoe lang loopt de motor?
    Hoeveel turns totaal? 500? 1500?
    En hoe hoog komt die wakefield dan?
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    Wakefield is een groepsnaam..oude naam..
    En loopt van 250 gram met incl 80 gram rubber..tot heden 230 gram incl 30 gram rubber.

    Ik ga voor vergrote wakefields..ongeveer 125%..en kom dan uit op 500 gram startgewicht.

    Dat is ongeveer gelijk aan een hedendaagse F1Q.

    Die doet het leuk..geen winnaar..op een Hacker A10 met 1: 4 vertraging.

    Maar dan is de prop te klein..leuker vindt ik met een grote org lijkende klapschroef te werken..

    Toerental van 700..800 toeren is dan wakefield conform.

    Ik denk dat met de wat grotere indoor helies te halen..heb er wat gesloopt nadat ik ze had laten draaien.

    Props krijgen dan iets grotere dia dan de huidige rotordia...maar veel minder spoed.

    Ik heb 5 motoren met tandwielen liggen..1
    trap..en wat 2 traps

    Bij een 2 traps zijn de tandwielen kleiner en passen prima in bv een 6....7 cm breede romp.

    Gaan dan op 2S 350 mAh..goed voor 2 tot 3 starts..rond de 40..50 sec motorloop en 80..tot 100 meter hoogte.
     
    Bruno van Hoek, Harold en janhein vinden dit leuk.
  17. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Almere
    Om een keuze voor zo veel verschillende combinaties van vliegtuig, props motoreen en vertragingen te kunnen maken roept dit eigenlijk voor het maken van een ouderwetse nomogram.
    of nog leuker: een speciaal voor deze toepassing gemaakte rekenlineaal (maken met de lasersnijder)

    Maar dat idee moet nog even wachten
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2024 om 01:22
    HansH, Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina