Een zelfbouw CNC portaalfrees

Discussie in 'CNC' gestart door stef stuntpiloot, 7 mrt 2013.

1. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    ga je het ook nagloeien?

2. stef stuntpiloot

stef stuntpiloot Forum veteraan

Lid geworden:
    26 dec 2010
    je bedoeld om de spanning uit het metaal te halen? Ja dit wordt ook voor mij gedaan. Daarnaast heeft hij het lassen gedaan met warmte rondom de verbinding zodat er geen ongelijke (of iig zo min mogelijk) krachten komen na het rondom lassen.

3. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Ik heb weer eens overdreven..... Hier heb ik even de spullen op elkaar gezet met een DX8 voor de schaal

160x95cm(buitenmaten)

4. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    haal dat tapijt er maar uit. binnen notime zitten de spaanders daar in hoor:D

5. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    dat gaat nog gebeuren 1 ding tegelijk ;)

6. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    En weer een stapje verder. Rails gemonteerd en op elkaar afgestemd zodat ze parallel zijn ( en ook gelijk met de kogelomloop) Was even geworstel maar afwijking is nu max (uiteinden tov mekaar) 0.05mm

Het gaat uiteraard om de geleiders en kogelomloop van de Yas. De Xas laat op zich wachten. Ik kwam er eergisteren
    achter dat ik niet de juiste ontvangen had. Ik heb 1400 ontvangen ipv 1600mm

7. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Dit zou ik anders hebben gemonteerd.
    De Z-as staat nu in de onderste stand. Met spindel (Kress oid) en frees erin ben je al door de bodemplaat heen, terwijl de Z-as nog niet eens op de helf is van de weg naar beneden die de geleide-assen in pricipe mogelijk maken. Je kunt zo net 2,5D frezen, maar zelfs met wat dikker materiaal kom je wellicht al in de problemen ...
    Je moet dat bakje van de Z-as zo hoog mogelijk monteren. Had die andersom gemoeten? Wat nu de onderkant is, aan de bovenkant, en daar de motor bovenop?

2e puntje: Gaat die verticale plaat waarop de Kress gemaontterd gaat worden niet buigen onder (frees)belasting? Moeten daar geen zijkanten tegenaan?

Dirk.

8. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Bedankt voor je reactie.

Punt 1 is geen punt de Zas is namelijk nog niet gemonteerd. (heb hem er voor de foto ff tegenaan gezet) deze komt uiteraard hoger want anders heb ik inderdaad nouwelijks Zas travel. Hij komt met de onderkant van de Zas bodemplaat bijna tegen de geleiders aan. Die plaats ik dus deze week

Punt 2: Die plaat is 8mm rvs. ik denk dat dat wel los loopt. Mocht het toch nodig zijn maak ik er wel zijplaten op. (ik ga hooguit aluminium frezen. Had geen intenties om deze machine te gaan gebruiken voor staal/rvs

9. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Makkelijker is gewoon die 8mm rvs plaat tegen de X as te monteren en dan het stevige gedeelte je spindle te monteren stuk stabieler. denk nog steeds dat je t erg onderschat hoe erg freeskrachten zijn..........die 8mm plaat gaat flexen, die garantie geef ik je alvast.

hij is namelijk miss 8mm dik, maar ook lang... kracht x arm =koppel en daar gaat het fout.

PS: x as is dwars, Y as is brug voor naar achter

10. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Hoe bedoel je anko? ik volg die niet helemaal

Xas is brug heen en weer Yas is Z over de brug heen en weer

11. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Nee, Y as is brug heen en weer, X as is Z module op brug van links naar rechts... t komt niet vanuit t alfabet maar vanuit het cartesian systeem

Tenzij je vanaf de zijkant je machine wil bedienen natuurlijk;)

12. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Yep en ik bedien hem vanaf de zijkant ;)

De Zas montage is erg zwaar dus ik denk dat om het allemaal een beetje beweegbaar te houden ik het maar zo laat. De Zas bestaat uit 1 groot blok aluminium wat op maat gemaakt is. Dit is erg sterk maar ook best zwaar.

Even voor de vergelijking, Wat weegt jouw Zas compleet en jouw Brug met motor en spindel/geleiding ( maar zonder Zas) ongeveer?

13. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Z as module(dus incl de plaat die ik aan de x lagerblokken schroef 21 kilo..
    Spindel is 6 daarvan.
    Brug zou rond de 50 kilo moeten wegen... totaal van die 2 zat nl tegen de 75 kilo.

Steppers merken dat echt niet hoor.....3nm steppertje, met 1:1 vertraging op de spindel van 5mm doet iets van 600nm wegdrukken ofzo. een zware z as is alleen maar beter tov een zwabber plaat omdat je dan gewicht heb wat je in t materiaal kan drukken;)

frame is ook zwaar, ongeveer 90 kilo. komt dan nog mn bed bij wat ook rond de 40 kilo zal wegen...:), de poten van mn tafel staan iig flink diep in t zeil inmiddels:worship:

14. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Ah oke dan is het gewicht van mijn machine niet zo heel gek. Ik was bang dat het allemaal wat zwaar zou worden. Gewicht is ongeveer gelijk ik moet exacte gewicht nog even opmeten.

15. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Vergeet niet dat bij mij meer als 80 procent van dat gewicht beweegt op mn Z.. ook mn stepper zit nl op het bewegende deel.;)

Zwaar is 1 ding, gewicht op de goede plekken hebben een 2e...

als jou machine t zelfde weegt, isie licht gebouwd.. want jij heb 2x het bereik van mijne straks. having that said, mijn machine is al aan de lichte kant.. met 5 en 8mm alu delen(en af en toe wat 12 en 15)

16. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Kijk ff hiernaar:
    [157877] bouwen-van-een-cnc-frees-2

Beter kan je de Z-as helemaal omdraaien, (achter en voor)....dan heb je helemaal geen plaat die uitsteekt en kan doorbuigen.

Probeer ook iets van een beugel aan de bovenkant voor de frees te maken , ik vond het toch nog iets teveel bewegen met 1 beugel aan de onderkant.

Cor

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. stef stuntpiloot

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Ik heb alle beugels al klaar liggen ik moet het alleen nog in elkaar schroeven. Naar jullie mening is dit niet sterk genoeg voor wat carbon, plastic en aluminium frezen?

18. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Die plaat van 8 mm gaat zeker vibreren, waardoor je frees gaat breken (frees blijft daardoor niet in dezelfde baan, bij een 2e of 3e gang).

Cor

19. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Ligt er een beetje aan of het een beetje moet opschieten. Om een idee te geven: mijn metaalfreesbank (conventioneel) weegt net geen ton. Als ik die op vol vermogen in een blok aluminium zet, staat die ook te daveren.

20. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Ik heb ernaar gekeken.

en ik vraag me af hoe jij die lagerblokken hebt bevestigd aan die plaat.
    Normaal gesproken gaat er een bout door die plaat heen het tapgat in het lagerblok in. Bij de eerste vier (voor de X-as) lukt dat nog wel, maar die voor de Z-as moet je zo te zien dwars door de eerste vier heen schroeven ...

Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina