Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Bij snel laden heb je inderdaad maar een kabel nodig, maar bij gewoon laden en balanceren heb je er twee nodig. Ik zie in het display en de menu's tijdens het laden niet het verschil tussen gewoon laden en balancen.

Nogmaals, bij gewoon laden moet de extra kabel er ook op anders ziet de lader de lipo niet. Ik zie dus het verschil tussen deze standen niet. Uiteraard gebruik ik nu de balance stand.

Zo net nog eens hier geprobeerd..
Er zijn dus op de Imax B6 3 standen om lipo's te meten..
1: fastcharge, laad dus de lipo sneller vol door gebruik te maken van een constante laadstroom en schakelt af indien 1 van de totale laadspanning boven de 12,6 volt komt. Maakt gebruik van alleen de Plus/min draaden..
Voordeel: snelle laad methode. (max 60 minuten)
Nadeel: creeert onbalans in de cellen en kan slechte accu's kapot maken, Verder de accu's nooit goed "vol" geladen worden.

2: Charge, Laad de lipo vol waarbij de laadstroom afneemt naar mate de laadspanning dichter bij de 12,6 volt komt. Druppelt als het ware de laatste miliampere's in de accu.
Bij een lage laadstroom zullen cel verschillen niet zo groot zijn en dus worden zelfs slechte cellen niet snel overladen. De charge stand maakt gebruik van alleen de plus en min draden zodat je met een kapotte balans kabel toch de accu goed kan laden..
Voordeel: normale laadtijd van max 1,5 uur (als je alles goed insteld) en zelfs te gebruiken als de balans kabel kapot is.
Nadeel: Geen cel informatie als de balans kabel niet is aangesloten en de cellen worden niet optimaal geladen, Kleine onbalans is nog steeds mogelijk. Slechte cellen worden niet goed opgeladen.

3: Balans, Laad de lipo vol waarbij de laadstroom afneemt naarmate de celspanning dichter bij de 4,2 volt komt. Laad net zo lang door tot de celspanning van alle 3 cellen gelijk is aan 4,2 volt. Ook de balans stand maakt gebruik voor het laden van de plus en min maar heeft de balans aansluiting nodig om de celspanning te meten.
Voordeel: Optimale laad tijd voor het goed opladen van elke cel en accu paket. Houd zelfs slechte cellen in een zo optimaal mogelijke conditie.
Nadeel: Kan alleen gebruikt worden als alle kabels aangesloten zijn (de balans kabel/stekker wil nog wel eens beschadigd worden waardoor de accu dan niet meer op te laden is.

Zo werkt mijn Imax B6 en staat het ook ongeveer in de bijbehorende laad instrukties..
Dus concluderende ..
Je hoeft de balans stekker aleen aan te sluiten als je cel informatie wilt kunnen aflezen of de balans laad stand gebruikt. Verder is de balans laad stand de meest optimale voor je accu levensduur en vliegtijd. Als je haast hebt (bv. op het vliegveld) kun je best de fast charge stand eens gebruiken maar doe dat niet te vaak achter elkaar. het is zeker verstandig na 1 fast charge cyclus (dus laden en vliegen) de balans cyclus weer te gebruiken. Verder kun je voor nood (als de balans kabel kapot is) wel de normale charge stand gebruiken maar moet je wel de accu weer repareren...

Benno

Benno,

Nee ik wordt ook niet echt warm van die nieuwe transmitter.Ik wacht wel even totdat ik de nieuwe mx16/ 12 of iets van dien aard heb gekocht. Eerst nog even sparen want zo'n vakantie van bijna 3 weken hapt er lekker in. Voorlopig vliegt ie weer bijna als vanouds ondanks de plastic kop.
Hij leek wat stabieler met de alu variant maar dat zou zo maar tussen de oren kunnen zitten. Ik heb in ieder geval alweer 4 accu's leeggetrokken vandaag,jaja was lekker vroeg op en het weer is perfect.En volgens benno mag ik wel 1 keertje de fastcharge gebruiken dus dat scheelt weer een uurtje.

gr,
Frans uuuuut H/lem

Zo, handtekening even aangepast, nu alleen nog iemand vinden die mij kan uitleggen hoe ik de DX6i programmeer voor de King in combinatie met de HH gyro :-)

Nope, maar ze zijn wel erg duur vergeleken met Ebay.

Op Ebay koop je dezelfde voor 13 euro

Zo, handtekening even aangepast, nu alleen nog iemand vinden die mij kan uitleggen hoe ik de DX6i programmeer voor de King in combinatie met de HH gyro :-)
Bedankt egbert.. en klopt het nu ook met jou ervaringen.. want jij moest toch de beide kabels aansluiten??

Wat betrefd die DX6i..
Probeer het eens bij wilbert in veldhoven.. (mr nice) heeft ook zo'n zender dacht ik..
Is hier wel te vinden anders op het belt-cp draadje of de mini meeting...

Benno

Wilde vanmiddag nog even gaan vliegen. Vanochtend de nieuwe staartservo gemonteerd op de king. Ik dacht, laat ik de zender even opladen....

*PLOF*....zekering eruit. Waarschijnlijk de polen van het kabeltje verkeerd in de lader gedrukt!
Balen !!!!.......nou, hopelijk neemt Frans morgen wat zekeringen mee. Kan ik weer verder :thumbsup:

Manuel, ik zou eerst maar eens informeren of het wel 10 setjes zijn.
Meestal zijn deze aanbiedingen 10 bladen. Dan worden het dus 5 setjes van 2.
Mochten het echt 10 sets (20 bladen) zijn, dan is het retegoedkoop en zeker de moeite waard om het te proberen.

Manuel, ik zou eerst maar eens informeren of het wel 10 setjes zijn.
Meestal zijn deze aanbiedingen 10 bladen. Dan worden het dus 5 setjes van 2.
Mochten het echt 10 sets (20 bladen) zijn, dan is het retegoedkoop en zeker de moeite waard om het te proberen.
"10 Sets", ja dus :p
Bidproduct is nou helemaal retegoedkoop :), servotjes voor 3dollar enzo:cool:

Hoi Justin,

Ben je er al wat verder mee gekomen?

Ander setje bladen geprobeerd?
Zit er nergens een linkje los?
Tail fin niet beschadigd?
Denk effe terug of je iets vervangen hebt voordat dit ontstond misschien zie je wat over het hoofd.
Jij vliegt al 3d zeker zolangzamerhand?:D

gr,
Frans
Gister avond nog effe de heli helemaal uitelkaar gehaald.. Zou toch zeker niks over het hoofd zien??..:confused:
Heb net nieuwe tail blades er op gezet en nieuwe blades.. Dus daar mag het niet aan liggen..
Zo maar weer is effe de heli uitelkaar halen..:evil:
Mrja..
Justin

Net mijn eerste crash gehad! Gelukkig niet met de King, maar met een FPtje van Walkera.

Vliegen met de king gaat echt beter dan ik verwacht. Hoveren gaat echt zonder enig probleem. Ik heb er nu 2, waarvan 1 voor de onderdelen (helemaal standaard), en de andere is brushless met HH gyro.
Alle 2 heb ik gevlogen. Een HH is toch wel lekker. Vooral voor een onervaren iemand als mij. ik kan nu alleen nog een beetje hoveren. De ruimte voor mijn deur en mijn ervaring laat niet veel extra's toe. Maar het gaat lekker.

Ik heb wel een 9 tands pinion op de motor gezet. Zat eerst een 10 op, maar die viel er steeds af. Toeren van de rotor zijn een stuk lager, en vliegt nu lekker stabiel.
Alleen wel jammer dat er niet zo veel heli-vliegers in A'dam zijn. Ik ken er nu pas 2.

Gister avond nog effe de heli helemaal uitelkaar gehaald.. Zou toch zeker niks over het hoofd zien??..:confused:
Heb net nieuwe tail blades er op gezet en nieuwe blades.. Dus daar mag het niet aan liggen..
Zo maar weer is effe de heli uitelkaar halen..:evil:
Mrja..
Justin

Onbalans bij de king is meestal..
slechte afstelling (bladspoor en flybar hoek en positie)
Feathering shaft.. (dat asje tussen de bladhouders..) weet je trouwens dat die ringetjes aan beide zijden van het messing lagertje niet gelijk zijn.. Kleinste gat buiten????
Kromme hoofdas.
onbalans in de bladen..

Effe doorzoeken dus..
Benno

Mijn speeltjes zijn vandaag dus binnengekomen en een hobby is geen hobby als er nniet veel tijd in gaat zitten ;-)

De DX6i zender was bij de vorige eigenaar (1 mand gebruikt) mode 1. Om hem mode twee te maken, heeft deze de potmeters om laten draaien en de kanalen revers laten zetten. Het gevlog was dus dat je met de pitch van de linker stick, de rechterstick pich bediende en vise versa. :-(
Nu ben ik liever lui dan moe, dus na een vluchtige blik heb ik besloten dat ik NIET de potmeters terug ga zetten. Ik heb de connectors losgehaald en ben met de volgorde van de draadjes gaan spelen. Afijn, ik kan garanderen dat ze zéker niet meer origineel zitten, maar na een uur had ik het voor elkaar dat nu alles goed is.
Vervolgens met behulp van het boekje en youtube de zender geconfigureerd en dat ziet er erg goed uit.

Het enige dat ik nog moet uitvogelen is hoe je de limit van 10% voor de 0704B HH Gyro instelt op de zender. Iemand een tip?

Mijn speeltjes zijn vandaag dus binnengekomen en een hobby is geen hobby als er nniet veel tijd in gaat zitten ;-)

De DX6i zender was bij de vorige eigenaar (1 mand gebruikt) mode 1. Om hem mode twee te maken, heeft deze de potmeters om laten draaien en de kanalen revers laten zetten. Het gevlog was dus dat je met de pitch van de linker stick, de rechterstick pich bediende en vise versa. :-(
Nu ben ik liever lui dan moe, dus na een vluchtige blik heb ik besloten dat ik NIET de potmeters terug ga zetten. Ik heb de connectors losgehaald en ben met de volgorde van de draadjes gaan spelen. Afijn, ik kan garanderen dat ze zéker niet meer origineel zitten, maar na een uur had ik het voor elkaar dat nu alles goed is.
Vervolgens met behulp van het boekje en youtube de zender geconfigureerd en dat ziet er erg goed uit.

Het enige dat ik nog moet uitvogelen is hoe je de limit van 10% voor de 0704B HH Gyro instelt op de zender. Iemand een tip?

Klinkt goed egbert,
Ik weet niet precies wat je bedoelt met de 10% HH instelling maar normaal heb je de HH sens draad op channel 5 aangesloten. Op je zender vindt je die waarschijnlijk terug als gear en daar moet je dan de servo limit op instellen.. Ook wel travel adjust..

Suc6
Benno

Benno, dank voor je antwoord. Op de HH gyro heb je Delay en Limit die resp. 70% en 10% moeten zijn.....
Nou dat zie ik dus toch weer anders..
de delay stel je op minimaal in... de limit stel je op de HH gyro in zodanig dat de maximale uitslagen van de staart servo net niet de maximale uitslag op de staart schuif is.. De servo mag dus niet vast lopen. verder stel je op kanaal 5 de gevoeligheid of gain in... door middel van een pos en min travel adjust.. van tussen de 50 en 80 procent.. Hoe hoger hoe beter echter gaat de staart op een gegeven moment zwaberen dan zit je te hoog...
Bij mij is -70 en +65 de optimale instelling.. -70 is voor rate (dus zonder HH en het lampje op de gyro is dan uit) +65 is voor met HH...
Als ik een lagere Headspeed vlieg mag de 65 iets hoger maar vlieg ik op 90% headspeed dan is 60 % hoog genoeg.. Ook als je een beetje onbalans hebt in bv de rotoren is een lagere gain noodzakelijk...
De delay heb je nooit nodig als je de gain op de zender insteld...

Benno

Back