Bij snel laden heb je inderdaad maar een kabel nodig, maar bij gewoon laden en balanceren heb je er twee nodig. Ik zie in het display en de menu's tijdens het laden niet het verschil tussen gewoon laden en balancen.
Nogmaals, bij gewoon laden moet de extra kabel er ook op anders ziet de lader de lipo niet. Ik zie dus het verschil tussen deze standen niet. Uiteraard gebruik ik nu de balance stand.
Zo net nog eens hier geprobeerd..
Er zijn dus op de Imax B6 3 standen om lipo's te meten..
1: fastcharge, laad dus de lipo sneller vol door gebruik te maken van een constante laadstroom en schakelt af indien 1 van de totale laadspanning boven de 12,6 volt komt. Maakt gebruik van alleen de Plus/min draaden..
Voordeel: snelle laad methode. (max 60 minuten)
Nadeel: creeert onbalans in de cellen en kan slechte accu's kapot maken, Verder de accu's nooit goed "vol" geladen worden.
2: Charge, Laad de lipo vol waarbij de laadstroom afneemt naar mate de laadspanning dichter bij de 12,6 volt komt. Druppelt als het ware de laatste miliampere's in de accu.
Bij een lage laadstroom zullen cel verschillen niet zo groot zijn en dus worden zelfs slechte cellen niet snel overladen. De charge stand maakt gebruik van alleen de plus en min draden zodat je met een kapotte balans kabel toch de accu goed kan laden..
Voordeel: normale laadtijd van max 1,5 uur (als je alles goed insteld) en zelfs te gebruiken als de balans kabel kapot is.
Nadeel: Geen cel informatie als de balans kabel niet is aangesloten en de cellen worden niet optimaal geladen, Kleine onbalans is nog steeds mogelijk. Slechte cellen worden niet goed opgeladen.
3: Balans, Laad de lipo vol waarbij de laadstroom afneemt naarmate de celspanning dichter bij de 4,2 volt komt. Laad net zo lang door tot de celspanning van alle 3 cellen gelijk is aan 4,2 volt. Ook de balans stand maakt gebruik voor het laden van de plus en min maar heeft de balans aansluiting nodig om de celspanning te meten.
Voordeel: Optimale laad tijd voor het goed opladen van elke cel en accu paket. Houd zelfs slechte cellen in een zo optimaal mogelijke conditie.
Nadeel: Kan alleen gebruikt worden als alle kabels aangesloten zijn (de balans kabel/stekker wil nog wel eens beschadigd worden waardoor de accu dan niet meer op te laden is.
Zo werkt mijn Imax B6 en staat het ook ongeveer in de bijbehorende laad instrukties..
Dus concluderende ..
Je hoeft de balans stekker aleen aan te sluiten als je cel informatie wilt kunnen aflezen of de balans laad stand gebruikt. Verder is de balans laad stand de meest optimale voor je accu levensduur en vliegtijd. Als je haast hebt (bv. op het vliegveld) kun je best de fast charge stand eens gebruiken maar doe dat niet te vaak achter elkaar. het is zeker verstandig na 1 fast charge cyclus (dus laden en vliegen) de balans cyclus weer te gebruiken. Verder kun je voor nood (als de balans kabel kapot is) wel de normale charge stand gebruiken maar moet je wel de accu weer repareren...
Benno