Eigenbouw pylon400

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door DennisK, 22 mrt 2008.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    pm send:) hoor het wel!:)
     
  2. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Nieuw filmpje

    Filmpje (ook wat klein en af en toe buiten beeld maar valt niet mee blijkbaar :D )

    Pylon racer


    Had de spinner en prop fluor oranje gespoten maar je ziet er niets (meer) van

    Heb ook het probleem dat hij heel erg reageerd op hooglaag bij volgas of geen gas in de zin van kan hem aftrimmen op volgas rechtdoor maar daalt hij zonder gas en andersom

    Heb nu meer motordomping gegeven maar als ik nu direct volgas geef trekt hi jde neus eerst omlaag en komt weer terug als hij op snelheid komt.

    Zit er ergens iets niet goed of mee leren leven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    sorry als ik het in dit draadje vraag, maar om een nieuwe te starten mss zinloos...

    ik heb volgend motortje
    RCtechnics Internet Store

    Type: A2208/8
    KV (RPM/V): 2600
    Werk Voltage: 6-12V
    Werk Stroom: 4A-8A
    Max. Stroom: 20A (60 sec. max)
    Max. Eff.: 8-15A > 74%
    Stroom Onbelast: 1.3A@10V
    Interne Weerstand: 62 mΩ
    As diameter: 3mm
    Afmetingen: D27.5 x L26mm
    Gewicht: 36g. (excl. mounts)

    ik zou die op een klein snel depron ding willen zetten van jomari...

    ik heb 2cell 1500mah, en 3cell 610mah... iemand enig idee welke prop ik mag gaan gebruiken op welke cellen...

    en valt dit te vergelijken denk je met een speed 400??
     
  4. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Laatst bewerkt: 7 okt 2008
  5. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Amsterdam
    Compenseren in je zender

    Heb ook het probleem dat hij heel erg reageerd op hooglaag bij volgas of geen gas in de zin van kan hem aftrimmen op volgas rechtdoor maar daalt hij zonder gas en andersom

    Heb nu meer motordomping gegeven maar als ik nu direct volgas geef trekt hi jde neus eerst omlaag en komt weer terug als hij op snelheid komt.

    Zit er ergens iets niet goed of mee leren leven.[/QUOTE]




    De aangegeven waarde's aanhouden in de tekening m.b.t. doping etc.

    De rest kan je compenseren met je zender, hoe harder je vliegt, compenseert je zender hem met down dit moet je zelf uit testen.

    Vroeger deed je dit handmatig.
     
  6. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Welke tekening :lol: heb weinig op papier staan afgezien van een zij en bovenaanzicht schets van de romp om te kijken of ik de inboedel er wel in kon krijgen.

    Ik heb een kleine 2 weken geleden nog gevlogen met wat down mix en toen was hij al iets rustiger. Was maar 3% down vanaf half gas tot vol. Net te weinig maar wel merkbaar.

    Trouwens uit duikvlucht naar up geven is ook niet zo een best idee bleek. Krijg je ineens de wind onder de vleugel en is dat beetje up wat je geeft ineens een hele berg up. Ging van niets tot 90 graden omhoog in no time. Grof berekend op 16G dus vleugeltje toch nog best aardig gebouwd.

    Snelheid vanuit zweef naar vlakke vlucht volgas was á 200km/h met doppler software.
    Vanuit continue vol gas zou er dus nog wel meer in zitten.

    Groeten Dennis
     
  7. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Setup

    Dennis,

    Jij hebt vlieg ervaring met dit een slipso 'alike'. Denk jij dat dit model gaat vliegen met een 'maar' 100 watt setup (simulatie met DC laat zien dat ik rond de 14A uit 7.4V ga trekken). Als je denkt dat dat te weinig is om het model manouvreerbaar te houden, dan ga ik eerst aan een andere setup denken, voordat ik de romp te slank maak.

    Jij hebt (als ik het goed geschat heb van de foto) een vleugel met ongeveer 8% dikte gebouwd. De vol-balsa vleugel (die ik wil bouwen) is 5-6%, en heeft dus meer snelheid nodig om lift te produceren.

    Harm
     
  8. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hallo Harm,
    Vleugeltje loop van een kleine 11mm tot 8mm aan de tip qua dikte.
    Wel half symmetrisch profiel. MH 43 dacht ik....staat vast wel ergens in de topic.
    Het is een verkleinde rib van de pylon 400 van Paul Ravensbergen (Paulraaf).

    De mijne vliegt met 1/4 gas gewoon rond. Zweven doet hij ook behoorlijk. Dat maakt landen wel weer lastig. Als ik bij wind stil net op 1.5m hoogte binnen kom krijg ik hem diagonaal net binnen op het veld. van 100x60m. Je zou nog wat verder terug kunnen remmen voor het veld maar dan blijft een stall een risico. Zeker in een bocht. Tot nu toe geen rare overtrek eigenschappen gezien bij het landen en uiteindelijk gaat hij wel langzaam genoeg.

    Mij lijkt de 100Watt wat weinig voor het leuke. Ik zou als minimum toch voor tenminste 200W gaan. Maar goed je had al wat spul liggen en anders moet je alles weer nieuw kopen.
    Motortje van mij doet het wel maar zit rond 50% gas in zijn eigen resonantie te rammelen. Daarboven is het weg. Net wat veel lager speling. Met een in-runner heb je hier geen last van.

    Dat zelfde motortje pushen sommige op HC tot over de 400Watt. Ik merk ook niet echt hoge temperaturen momenteel.
    Anders het Himodel motortje wat ik hier boven heb beschreven. Alleen is 30mm neus dan wel het minimum. wel op 3s.
    op RCG staat vast wel ergens een setupje tussen al die pagina's slipso400


    Gr. Dennis
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2009
  9. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Je wordt er bang van...

    De vleugel is grofweg geschuurd uit een 6mm plank balsa. Wat dun is dat zeg (ik ben tot nu toe alleen depron en balsa gewend met 12-15% vleugeldikte), en dit is klein en 6%.......

    Het weegt maar 30 gram. Maar ja daar komt natuurlijk nog wel wat bij voor de koolstof, folie, en stuurstangetjes (rolroeren).


    [​IMG]

    Dit kan (bij wijze van spreken) toch geen luchtweerstand meer hebben ??
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Waarom koolstof, die volle plank is sterk zat. Mijn Rapster had ook een 6 mm dikke plank als vleugel.
    Nu ben ik er 3 tegelijk aan het maken en de vleugels worden nu 8 mm omdat ik een ander profiel erin wil schaven. Dit is inmiddels al gedaan, de vleugels zijn ruwbouwklaar, een rompje is helemaal klaar nu de andere 2 nog. En dan de roeren maken aan de vleugels en stabilo's.
    Daarnaast heb ik nog een vleugeltje geschaafd van 15 mm dik balsa, dit moet samen met een gfk romp een mooie racer gaan worden die een iets sterkere motor mag hebben.
     
  11. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Theo,
    Het is te laat.... hij zit er al in, de 3mm koolstof staaf. Ik heb wel het idee dat de vleugel er iets stijver van geworden is. Nou ja, kwaad zal het wel niet kunnen...
    Kan ik gewoon met oracover folien? (ik gebruik maar een 100watt setup, dus zal wel niet sneller gaan dan 100kmh) of moet er glasvezel overheen (ik las dat amerikanen ook wel brown paper (bruin pakpapier met verdunde houtlijm) als versteviging gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2009
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    he zonde, maar niet getreurd, snel die folie erop en afbouwen.
    Vergeet dat papier en houtlijm gebeuren van die amerikanen maar snel. Dat is alleen maar extra gewicht en brengt niet veel extra sterkte.

    Voor dit soort vleugeltjes zoek ik vrij hard balsa uit en hoef dan niets te versterken.
     
  13. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,
    Vraagje?

    Bij volgas dalend voorbij vliegen fluttert er iets.
    Maar merk niets. Kan het ook de prop tegen de max snelheid zijn?
    Ben een paar keer flink tegen de grens aan geweest maar zie geen raar vlieg beeld maar er komt een raar resonerend geluid op zetten.

    Propspeed zit rond de 230km/h

    Trouwens down gebruiken kan ik beter ook niet doen. Dat reageert helemaal als een gek in vlakke vlucht. Hoogteroer staat denk ik nu op 2mm uitslag en dat is bij volle snelheid nog aan de grote kant. Voor het landen gooi ik soms de dualrate even om. Afhankelijk van de wind die er staat.

    gr. Dennis
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2009
  14. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Had nog een filmpje van 25 mei 2009


    Op youtube zelf is het beeld wat groter.
    even in het venster klikken...

    Door het ingezoomde beeld ziet het er wat trager uit dan het is.
    Vlieg niet zo heel dichtbij.
    (lukt bijna niet om hem in een strakke lijn vlak naar me toe te sturen. Als je iets down aantikt schiet hij direct een eind naar beneden.)

    Hoogte / throttle mix is nu bijna goed.

    Gr. Dennis
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    zwaartepunt ?

    Hoi Dennis,

    Ik had ook een speed 400 racertje, zelfbouw. Is helaas geneuveld in Diest, maar na de wedstrijd gelukkig.. helemaal stom maarja.

    Als ik jouw kistje zie dan denk ik meteen: wat een klein stabilo...
    Misschien komt het instabiele gedrag daar door, of door een te ver naar achteren liggend zwaartepunt.
    Mijn laatste (eigen ontwerp en bouw) F5D limited met ook MH43 profiel had ongeveer hetzelfde instabiele vlieggedrag. Zwaartepunt 10 mm naar voren deed wonderen.
    Eerst tape ik er dan gewoon een strip lood onder, later kun je het mooier doen.

    Mijn racertje had een massief balsa (8-6 mm dikke) vleugel. Met een hand geschuurd profiel met zeer vervelende eigenschappen. Zeer vroege stall over linker tip. Echt tig keer gecrashed door low speed maar ook high speed stalls.
    Hij was wel heel slank, nergens meer dan 1 mm tussen hardware en rompje...
    Ik zou er graag een plaatje bij doen, maar hoe werkt dat op dit forum???


    Succes, Tjarko
     
  16. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    hoi Tjarko,

    Zal als ik mn nieuwe accu heb de accu eens een stukje verder naar voren houden.
    Misschien scheelt het inderdaad wel.

    Stabilo valt wel mee, heb enigzins de maten van de sokol aan gehouden qua spanwijdtes.

    Over het algemeen laat ik het wel om langzaam bochten te maken, ofwel ruim aanvliegen.
    Stall bij het uitmelken nog nooit gemerkt. Hij valt uiteindelijk rechtstandig uit de lucht.

    vol door de bochten ook geen rare highspeed stall eigenschappen.

    Had het idee dat mn accu nu minder werd dus maar een nieuwe besteld, kijk daarna wel wat hij doet.

    f5D's lijken mij ook wel wat maar heb er geen geld voor. tegen de 400 euro voor alleen het kistje. was nu 45 euro kwijt aan materiaal.

    Foto's hier op het forum weet ik niet maar je kan een photobucket account aanmaken.

    dan http://linknaarplaatje.jpg [/img ] laatste img zonder de spatie tussen het haakje.

    gr. Dennis
     
  17. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    F5D te duur?

    Ik heb net een Valenta Flash in elkaar gezet. Die is ook best mooi en maar 139 Euro. Vol glas met carbon ligger.
    Wel is de schalen vleugel alleen aan de buitenzijde van het schuim met glas bekleed. Er is erg hard schuim gebruikt, onbekend soort. Ziet er licht bruin uit, PUR misschien.

    Nog even na meten of het vleugeloppervlak groot genoeg is voor F5D, Volgens de beschrijving haalt hij net geen 15.39 dm^2 (1000/65)
    Net nagemeten:
    vleugel is 14.34 dm^2
    stabilo is 1.68 dm^2
    Totaal FAI = 16.03 dm^2, dus iets te groot!!!
    Dat staat in de FMTnr 8 niet juist. Ik had uit de foto's al nagemeten dat het meer moest zijn en op grond daar van het model besteld.

    Anders dan het geteste model in FMT zitten er gewoon 2 servo's in de vleugel, met afdek kapjes. Dat is essentieel voor spoilerons.

    En er past een 36 mm motor in, dat geeft echt power.

    Groeten Tjarko

    PS in het begin van het jaar is er in Belgie nog een speed400 wedstrijd in Diest. Als je mee wil doen? Dat is echt gezellig.
     
  18. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Even toch nog een keer een vraag die ik al gesteld had.

    Gister nieuwe lipo....wel eerst een paar keer rustig gebruikt in wat anders.
    Maar bij aan duiken en er uit trekken krijg ik een laagtonig flutter geluid.
    Is dit nou echt flutter of wat anders.
    Merk echt niets aan het toestel.
    Zou het zinvol zijn om de roeren nog af te tapen over de scharnierpunten?

    Trok trouwens de lipo helemaal plat zonder er erg in te hebben.
    Had echt nog bijna vol vermogen toen ik ging landen maar moest nog een rondje extra die ik op 1/4 gevlogen heb. Na de landing gaf ik gas was ie helemaal plat.
    Lijkt wel of die lipo's steeds rechter naar beneden afslaan. Soms is het gewoon van bijna voluit naar niets in een paar seconde.

    Toch maar even kijken of de regelaar wat beter in te stellen is of anders vlucht timen.

    Gr. Dennis
     
  19. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
  20. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Uhmm nee dank je.
    Dan geef ik in dat geval wel 75 euro meer uit voor iets leukers.
    Hij is kleiner dan de mijne (spanwijdte ) maar weegt 150 gram meer en er mooi ziet ie er niet uit.


    Gaat me meer om of het probleem nou flutter is of niet anders push ik hem wel een tijdje tegen de limiet op veilige afstand en dan kom ik er zelf wel een keer achter wat het is.

    Gr. Dennis
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2009

Deel Deze Pagina