Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 23 jul 2011.

1. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Melvin,
    Ik denk dat men hier bedoeld dat ook het deel wat er op moet, een corresponderend gat heeft, dan wel met een stevige stelschroef vastgeramd wordt.

2. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Ik snap hem wel, maar het uitleggen is misschien wat lastiger.

stel nu dat de hechting van de lijm aan de alu niet voldoende is, dan kan in het linkerplaatsje de as verdraaien.

In het rechter plaatje niet want de lijm zit ook waar de platte vlakken van de staaf zitten en dan kan deze dus niet verdraaien.

Snappen jullie het nog?

Voorbeeldje, op een ronde as maken we een vlak kantje waar de imbus op grijpt van bijvoorbeeld een neuswiel.
    Doe je dat niet dan zou de makkelijker kunnen verdraaien ondanks dat je de imbus muurvast heb zitten.

Nu misschien duidelijker?!?!?!?

3. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Het gaat om weerstand bij rotatie krachten. Platte kant houdt weerstand ook als de lijm minder goed hecht.

4. Edwin Lievaart

Edwin Lievaart

Lid geworden:
    30 jun 2006
    Al zijn het een 3-4 tal groeven over de lengte........ blijft hij toch rond;)

5. MadRay66

MadRay66

Lid geworden:
    10 feb 2011
    weerstand tegen verdraaien

Berto en Tadango verwoorden beide exact wat ik bedoelde :D.

Gr. Raymond

6. Rene microturbine

Rene microturbine

Lid geworden:
    13 jun 2004
    reneetjes ideetje.

Ook een mogenlijkheid is gaatjes in de as te boren zodat er door verlijming kleine penntjes van hars ontstaan , het beste is metaal epoxylijm te gebruiken.
    op deze manier zul je verdraaien voorkomen.
    gaatjes 3mm is genoeg hoeft niet door en door geboord te worden .
    mischien is het een te gebruiken ideetje.

gr rene.

7. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hey mannen,

Ben inmiddels weer terug uit het koude Noorwegen (plaatselijk -11 en 30cm sneeuw gehad)
    Thanks voor al jullie tips, we gaan er mee aan de slag!

Eerst maar eens mooie bussen vinden om de bestaande in de romp te vervangen. Als die erin zitten dan pas ga ik de assen verlijmen in de roeren.
    Op deze manier kan ik beter zien adv de losse as of de bus goed oplijnt met de andere.

Zender is inmiddels terug van controle en is 100%. Hij was niet verdacht maar toch fijn om even uit te sluiten!

Komende tijd eerst op strooptocht naar kunstof pijp met een binnendia van acht mm....

8. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee buurman,

goed dat je er weer bent, zal binnenkort de L-39 weer thuis zetten dan kom je maar weer eens buurten. (of je komt een keer op Hilversum kijken in het weekend).

Mooi dat de zender goed is maar dat was al wel verwacht, nu weer snel verder ermee ;-)

Grt,
    de buurman.

9. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Zo!

Even hier wat nieuw leven in blazen.

Ben nu bezig met nieuwe tekeningen maken voor de assen, en tevens kunsstof bussen.
    Er wordt dus een heel nieuw setje gemaakt.

De andere assen waren qua maat niet naar mn zin, en de bussen uigesleten.
    Het deel van 8 MM op de nieuwe (en inmiddels dus weer oude) assen was niet overal exact 8.

Komend weekend doorspreken en dan hopelijk snel meer (bouw)nieuws.

Verders nog aan het kijken naar twee nieuwe servo's voor de hoogteroeren.
    Ook de LiFe's moeten vervangen worden.
    Tenminste, 1 is er minder (wil nog maar 800Mah in, dus dan maar twee.
    Ik zat aan deze te denken:

Li-Ion 6,6 V R

Als er iemand nog suggesties heeft voor servo's of LiFe's graag.

Hieronder een vergelijkje van mogelijke kandidaten.
    De bovenste is de servo die in mn vision zat (hitec) en de rest zijn mogelijke kandidaten.
    Als er ervaringsdeskundigen zijn op het gebied van Savox dan hoor ik het graag (speling?)

10. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    eej, het seizoen is al voorbij hoor....., nog ginne meter gevlogen nie? ;) Volgend jaar weer nieuwe kansen!

Die Savox 0251 ga ik ook binnenkort testen in een grote jet. Is een econimische maar zeer sterke servo in zijn klasse. Als je 8 JR's nodig hebt is je bankrekening ook al aardig geplunderd ha ha ha! Heb al veel info links en rechts gevonden over de savox en nog maar weinig negatief nieuws dussss... we zullen zien.

Groetjesss,

11. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Idd gerald! Geen meter!

Wich s*cks big time! Baal er van!

Maar stug volhouden want t kreng mot en zal weer 100% in orde komen en vliegen want als bijzettafeltje heb je dr ook niks aan!
    En een niet-vliegbare jet doet t ook slecht in de verkoop mocht ik straks wat anders willen.
    T komt dus wel goed, t kost alleen tijd.

Prijstechnisch zijn de savox'en idd interessant en ook sneller als de 8411's.
    Heb je er effe 8 nodig ben je idd wat lichter.
    Desnoods ga ik voor de 16kg titanium gear. Dikke overkill want 10kg is voldoende maar dan heb je meer speelruimte qua kilo's maar wel €40 per servo goedkoper!

12. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Ach, je kunt de servo's ook altijd weer later voor een grotere kist gebruiken, toch?

Groetjessss,

(ps, met 16kg weet je in ieder geval zéker dat je elevators niet verdraaien als gevolg van TQ overload ha ha ha! ;))

13. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Trouwens, vorige week je leeuwarden vrienden bij ons op oefening gehad, iets met een papegaai of zo :rolleyes:, ginnen ruimte bij jullie? (Wij met ons fokkertje stuiteren over die trekhaak kabel.....:cool:)

14. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee de buurman is ook weer wakker :D
    En meteen goed bezig :thumbsup:

Die 0251`s hebben we nog liggen voor in de L-39, haal ik wel een ander setje ;-)
    Kan je meteen verder.

Titaan best leuk maar meteen weer iets duurder en echt nuttig op de Vision? denk van niet, kan je altijd voor een volgend project voor Titaans gaan en die 0251`s laten zitten.

2013 wordt jouw jet jaar burrman :yes:

Grt.

15. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    @gerald wat doe jij aan t eind van de baan met die fokker??? Want daar ligt die kabel!!! Slechte remmetjes??? ;-)

Ja die mannen hadden een verplaatsingsoefening. Hele boeltje oppakken en zsm verplaatsen, opbouwen en dan een week lang vliegprogramma draaien.

@berto thanks! Gaat goed komen!

Vanavond aan t pielen geweest: alle mogelijke combi's met hevels, vulbussen en assen van links naar rechts geprobeert en nu twee setjes weten te combineren die geen speling hebben!
    Wel een vulbusje vernieuwd want die was slecht.
    Blijkbaar toch geholpen dat afkoelen in noorwegen!

Rest nu nog vlakke kanten maken aan de assen en de boel weer in elkaar plakken.

Ik heb gelijk dan ook maar twee Savox SC-0251 16 kg servo's besteld en twee nieuwe 2300mah A123 2s LiFe accu pakketten voor de spanningsvoorziening.
    De eerder genoemde pakketten waren qua afmetingen/Mah en gewicht exact gelijk aan wat er in zat dus dat scheelt weer!

16. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Beetje off topic...;)

Aan het einde van baan 04 ligt afslag-A die wij altijd gebruiken, staat de wind voor 04 dan hobbelen wij er over. Las trouwens in de eindhoven notams dat de kabel nu stuk is.....misschien iets te hard er over gebonst? :rolleyes: Remmetjes fokker niets mis mee, we kunnen binnen 400m stilstaan, moet lukken op deze 3000m baan. (niet doen met pax, vinden ze niet zo leuk)

Groetjes,

17. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    @ gerald; ah zo! Ja dr over heen taxien zijn die dingen niet voor gemaakt. Maarja, dat blijft lastig op zon veld als ehv om te voorkomen.

Verders weer teleurstelling, een as blijkt bij een kwart slag draaien toch speling te hebben.

Toch maar de tekening afmaken dan, nieuw asje. Jammer, ik dacht dat ik er was.
    Nog even doorgaan dus!

18. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Zo, de tekeningen zijn af, alles staat netjes op papier voor fabricage, helaas kan ik zelf niet draaien( handig zo'n pa)

Vandaag ook gelijk maar een nieuwe staaf alu gehaald en een stuk akulon kunstof om de bussen van te draaien.
    Dit op advies van de verkoper

Terug achter de pc vroeg ik me toch af wat akulon nu eigenlijk precies is. Je komt t spul wel vaker tegen nl.

Helaas bleek toen dat het eigenlijk gewoon nylon is, wat niet erg maatvast is omdat het gemakkelijk vocht opneemt.
    Niet echt handig als je bussen wilt maken met een exacte passing.
    Nou kostte een stukje van 30cm maar drie euro dus t is geen ramp.

Toch weer even verder zoeken en kwam ik POM en PETP tegen.

POM is maatvast, PETP is maatvast en slijtvast.

Mij leek PETP dan de beste optie.
    Na wat telefoontjes naar leveranciers blijkt PETP lastig aan te komen te zijn (kleine hoeveelheden) erg prijzig en is het slecht te verlijmen.

Toen maar even gebeld met Gerald, kijken of hij nog tips heeft.

Gerald gebruikt POM in zijn F16 als lagerbussen voor de twee pendelroeren, kreeg gelijk een adresje waar ik t kan halen dus van de week maar eens langsgaan!

Hieronder een omschrijving van de drie genoemde materialen:

Polyamide (PA)

Materiaal toleranties volgens DIN 16980

Maat toleranties volgens DIN 16980

Handelsnamen:

Akulon, Nylon, Ertalon, Nylatron, Ultramid, Vestamid, Zytel, Sustamid en Zellamid.

Kenmerkende eigenschappen en toepassingen:

Door de vochtopname gaan maatvastheid en elektrische eigenschappen achteruit. Hoge slagsterkte en taaiheid, trilling-dempend. Uitstekend materiaal voor mechanische onderdelen die bij verhoogde temperatuur belast worden en tevens in contact komen met olie of oplosmiddel. Bij mechanische bewerking ontstaat een langspanige krul.

Polyacetaal (POM)

Materiaal toleranties volgens DIN 16985

Maat toleranties volgens DIN 16977-16978-16980

Handelsnamen:

Delrin, Hostaform, Ultraform, Sustarin en Zellamid.

Materiaal lijkt veel op nylon. Polyacetaal is echter stijver en taaier vooral bij hogere temperaturen. Daar het materiaal geen vocht opneemt zijn de eigenschappen beter. Wel is POM gevoelig voor ultraviolet licht vandaar dat het voor gebruik buiten veel in de kleur zwart wordt toegepast. Het is zeer goed te verspanen (kort spanig).

Polyethyleentereftalaat (PETP)

Materiaal toleranties volgens DIN 16807-16811

Handelsnamen:

Arnite, Ertalyte, Hostadur, Sustadur en Zellamid 1400.

Arnite is een zeer hard materiaal waardoor het een zeer hoge vlaktedruk kan hebben. In verbandmet kerfwerking scherpe binnenhoeken vermijden. Het wordt veelvuldig in de levensmiddelenindustrietoegepast. Echter niet geschikt in water boven 70°. Zeer maatvast, hoge hardheiden stijfheid, goed slijtvast. Toepassingen: tandwielen met klein modul en precisiewerk.

Bron:
    http://www.hemimex.nl/page/TechnischeKunststoffen/

19. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Inderdaad, waarom zelf het wiel uitvinden ha ha ha! Doe ik ook zelden hoor, véél rondkijken! ;)

Zoals ik je gisteren ook al zei, dat POM-C zit er inmiddels al meer dan 100 vluchten in en vertoond geen enkele spoor van slijtage en loopt nog steeds soepel. Verbazend goed zelfs want koolstof is op zichzelf helemaal niet zo'n goede geleider. Dezelde constructie zit nu ook in de dual gelijmt.

Groetjesss,

10mm koolstof assen voor de grote F16 elevators:

20. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Toppie gerald! Thanks voor de foto.
    Vandaag moest ik toevallig voor de baas effe naar woensdrecht, en door 200 meter van de route af te wijken stond ik ineens bij staalmarkt den bosch voor de deur! Handig!

Gelijk een stukje gehaald, rond twintig bij een halve meter. Kleiner hadden ze niet... Naja, heb ik gelijk genoeg voor de komende tien setjes :D

Ik heb alleen de zwarte versie, wit hadden ze niet

Deel Deze Pagina