hij heeft gevlogen!!!
vanochtend had ik de eerste 2 uur vrij, en het was (nog) nagenoeg windstil, dus heb ik maar eens de stoute schoenen aan getrokken en heb alles in gereedheid gebracht en ben naar het veld gelopen, anders zou hij kapot waaien.
vlucht 1
de balans lag mooi dus in de hand genomen en eens kijken of het kan zweven, uit de hand bleef hij mooi stabiel, dus maar eens met motor aan gooien. achter de prop zit met 3 lipo's een behoorlijke hoeveelheid vermogen en hij vliegt dan ook moeiteloos schuin naar beneden. naar beneden ja, omdat de luchtstroom van de prop het hele stabilo vervorm en daardoor zelf de controle overneemt. het stabilo zorgt er voor dat hij vlot naar de grond gaat en ik kan nog net genoeg up uitoefenen waardoor de landing iets zachter is. alles is nog heel. uiteindelijk heb ik toch nog 10 meter gevlogen.
vlucht 2
om toch een beetje lering uit de vorige vlucht te halen eens gekeken wat er gebeurt als je volgas geeft. precies wat verwacht, het stabilo vervormt vreselijk. met ongeveer half gas haat het beter en dus probeer ik het nog eens.
met half gas de lucht in geschoven en hij maakt een lichte stijgvlucht. het stabilo vervormt nog wel maar er is, zij het met volle uitslagen, behoorlijk controle over de hoogtebesturing te krijgen. veel tijd is er niet wand dan moet de eerste bocht gemaakt worden, anders zou hij in een boom hangen. de richting besturing werkt ondanks de kleine roertjes eigenlijk heel goed. ook hier zijn grote uitslagen nodig maar verder luistert hij heel goed naar de comando's.
de hoogte besturing laad het niet echt toe om veel hoogt te winnen, en na ongeveer 150 meter gevlogen te hebben en een bocht van 180 graden is met de wind mee de grondsnelheid behoorlijk hoog, en heeft hij weer de nijging naar de grond te gaan. de grond komt steeds dichterbij en ook nu weer een behoorlijke klap met de grond.
bij het vliegtuig aangekomen blijkt de motorsteun afgebroken te zijn, maar dat is niet moeilijk te maken. ook zit er een gat in de vleugel waar een propellerpunt doorheen kijkt, maar met een beetje plakband is dat ook zo weer gemaakt.
al met al een geslaagde vlucht. de staarconstructie verdient nog wat aandacht, waarschijnlijk iets met koolstof. verder is er ruim voldoende vermogen om het zaakje de lucht in te krijgen, en aangezien de zonnecellen haast het zelfde kunnen leveren moet haast wel lukken.
Groeten Halmar