eindwerkstuk: vliegen op zonne-energie

(nog) niet, deze vleugels zijn zo flexibel dat dat naar mijn inzien geen zin heeft. er moeten nog tippen met winglets op komen, die tippen krijgen waarschijnlijk wel wat tipverdraaiing.

Groeten Halmar

ik ben weer wat bezig geweest, er zit nu een motor en servo's op. de bedoeling is dat hij nu met een klijn accutje kan zien of het kan vliegen, zoja dan ga ik zonnecellen betellen en een zonnecelverzie bouwen.

afb13599.jpg

de besturing gaat via twee visdraadjes van iedere servo.

Groeten Halmar

plinke prop touwens, zal wel voor het hoge rendement zijn???

heb je trouwens een speciale regelaar voor je zonne cellen, dat er bij teweinig opbrengst alle stroom naar de servo's en ontvanger gaan?

die prop is geloof ik 28cm, met een vertraging van 1:11.8 aan de motor gekoppeld. zo'n grote diameter is idd goed voor het rendament.

de meeste regelaars hebben een bec waardoor de motor uit gaat als de spanning wegvald, hoe het met deze zal gaan weet ik niet. eerst eens op de grond uittesten wat er gebeurt als hij in een beetje schaduw komt.

het geheel is nu 107gram (zonder accu) en zal op een vlieggewicht komen van 160-170gram. dat betekend dat ik een vleugelbelasting heb van 6.6g/dm2 :D

groeten Halmar

ik heb de roeren aangesloten, de accu er op. hij is nu dus klaar voor een eerste testvlucht :D met accu is hij nu 131g, en heb dus een vleugelbelasting van 5.5g/dm2 :D
alleen nog even zien hoe ik hem op een groot genoeg veld ga krijgen... 2 meter vliegtuig van 131g :?

afb13609.jpg

groeten Halmar

Echt prachtig :D , dit heb ik ook altijd al een keer willen doen. En nu kan ik kijken of dat het ook werkelijk kan met zo'n grote zwever en niet te duur natuurlijk. Het ziet er veelbelovend uit inieder geval. :D

Succes met bouwen en testen verder.

O Ja, van welke site heb je die zonnepanelen eigelijk vandaan??

Groeten Maarten.

hij heeft gevlogen!!! :D

vanochtend had ik de eerste 2 uur vrij, en het was (nog) nagenoeg windstil, dus heb ik maar eens de stoute schoenen aan getrokken en heb alles in gereedheid gebracht en ben naar het veld gelopen, anders zou hij kapot waaien.

vlucht 1
de balans lag mooi dus in de hand genomen en eens kijken of het kan zweven, uit de hand bleef hij mooi stabiel, dus maar eens met motor aan gooien. achter de prop zit met 3 lipo's een behoorlijke hoeveelheid vermogen en hij vliegt dan ook moeiteloos schuin naar beneden. naar beneden ja, omdat de luchtstroom van de prop het hele stabilo vervorm en daardoor zelf de controle overneemt. het stabilo zorgt er voor dat hij vlot naar de grond gaat en ik kan nog net genoeg up uitoefenen waardoor de landing iets zachter is. alles is nog heel. uiteindelijk heb ik toch nog 10 meter gevlogen.

vlucht 2
om toch een beetje lering uit de vorige vlucht te halen eens gekeken wat er gebeurt als je volgas geeft. precies wat verwacht, het stabilo vervormt vreselijk. met ongeveer half gas haat het beter en dus probeer ik het nog eens.
met half gas de lucht in geschoven en hij maakt een lichte stijgvlucht. het stabilo vervormt nog wel maar er is, zij het met volle uitslagen, behoorlijk controle over de hoogtebesturing te krijgen. veel tijd is er niet wand dan moet de eerste bocht gemaakt worden, anders zou hij in een boom hangen. de richting besturing werkt ondanks de kleine roertjes eigenlijk heel goed. ook hier zijn grote uitslagen nodig maar verder luistert hij heel goed naar de comando's.
de hoogte besturing laad het niet echt toe om veel hoogt te winnen, en na ongeveer 150 meter gevlogen te hebben en een bocht van 180 graden is met de wind mee de grondsnelheid behoorlijk hoog, en heeft hij weer de nijging naar de grond te gaan. de grond komt steeds dichterbij en ook nu weer een behoorlijke klap met de grond.
bij het vliegtuig aangekomen blijkt de motorsteun afgebroken te zijn, maar dat is niet moeilijk te maken. ook zit er een gat in de vleugel waar een propellerpunt doorheen kijkt, maar met een beetje plakband is dat ook zo weer gemaakt.

al met al een geslaagde vlucht. de staarconstructie verdient nog wat aandacht, waarschijnlijk iets met koolstof. verder is er ruim voldoende vermogen om het zaakje de lucht in te krijgen, en aangezien de zonnecellen haast het zelfde kunnen leveren moet haast wel lukken.

Groeten Halmar

netjes!!! Ben beniewd wanneer die helemaal klaar is.

zou hem ook graag eens willen zien vliegen op een zomers(lees: zonnige) dag. Dan kan je pas echt lange vluchten maken :wink:

Denk je dat de zonnecellen genoeg vermogen kunnen leveren om zelfstandig te klimmen? (Dus zonder gebruik van termiek)

na vandaag weet ik het wel zeker, ik heb net weer een paar vluchten gemaakt, en met minder als half gas zit een stijgvlucht er nog steeds in dus moet het met zonnecellen ook wel lukken.
de problemen met de staart zijn met een dun houten liggertje opgelost dus was het tijd voor het volgende (kleinere) probleem om zicht aan te dienen. doordat het toestel totaal geen romp heeft is er ook geen zijwaarts oppervlak waardoor als een bocht te scherp, en schuin genomen word hij begint te schuiven en dat resulteert algauw in een harde landing. ik hoop dit door winglets op te kunnen lossen dus die ga ik een dezer dagen maken.

ditkeer heb ik mijn broertje meegenomen voor een paar foto's:
afb15146.jpg

afb15147.jpg

afb15148.jpg

afb15149.jpg

Groeten Halmar

Kom op Bertus, niet zo depresief. Er komt dadelijk weer een tijd dat het mooi weer is en we kunnen vliegen tot het ons de neus uitkomt.

Inderdaad Theo, enne.... slechter dan de vorige zomer zal het heus niet worden. Die zonnecellen worden dus heus nog wel aan het werk gezet... 8) .

@Halmar,
Uitermate interessant project 8O . Houd ons op de hoogte :o !

Back