Ek 2008

Discussie in 'F3A' gestart door Hans Meij, 19 aug 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Ah, ik heb de unknowns gevonden:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Eibergen
    Derk je kunt ook overdrijven door de vlucht letterlijk bijna blindelings te doen ;-p
    Ik vind dan eigenlijk ook dat de K factor omhoog had gemoeten.
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Lisse
    Individuele prestaties van de hoogste scores worden bewonderd .
    Fantastisch dat Derk in de semi finale is gekomen , er wordt een ploeg uitgezonden , ook Haijo en Danny hebben zich bijzonder ingespannen . Als ploeg is er een bijzondere prestatie geleverd door zowel de helpers als de teammanager en de deelnemers.
    Ook het jureren is voor ons op een hoger plan gekomen . Inmiddels hebben wij 2 juryleden die op WK en EK acteren . De doelstellingen van de sub commissie binnen 5 jaar minstens 1 deelnemer in de semi finales is bereikt.
    Zo een EK is zwaar voor alle ploegleden . De TM moet elke dag om 6 uur opstaan om de zenders op tijd in te leveren . Een paar minuten te laat en de ploeg wordt voor die ronde uitgesloten van deelname .
    Dit overkwam de Ierse ploeg. Als Nederland zijn wij op de goede weg ,om dit vol te houden vraagt veel van de deelnemers en de steun van ons allen . Ook onze toppers worden geconfronteerd met de trainings inspanningen van de Europeese en wereldtoppers. een top 10 piloot traint regelmatig per vliegdag 12 tot 13 vluchten op elk uur van de dag ,ook met 35 graden in de felle zon en in het schemerdonker . Uiterste concentratie tijdens de wedstrijd en uren wachten totdat je aan de beurt komt, voor 1 vlucht per dag in de voorrondes. Je materiaal perfect in orde hebben en de duurzaamheidsproblemen van de modellen onder controle hebben . 1000 -1500 vluchten per jaar maken om bij de top te blijven behoren. De onderlinge verschillen tussen de deelnemers die strijden voor een semi of finaleplaats zijn slechts enkele punten . Alleen de inschrijfgelden worden betaald , de overige kosten betalen de deelnemers zelf. Als je dan de vluchten ziet en de inspanningen die de deelnemers verrichten om zover te komen is het jammer dat de presentatie van zo een evenement naar de belangstellenden niet wat beter wordt gepresenteerd. Voor mij was dit het 6e EK / WK wat ik heb mogen beleven en heb genoten . De perfecte vluchten van diverse deelnemers , de techniek , de nieuwe ontwikkelingen ,de doorontwikkelingen . De electro aangedreven motoren , de viertakten gesmeerd met 6% olie ,de tegen elkaar indraaiende propellers van de Dubbeldekker van SEBA ,de 1.5 dekker van CPLR ,de richtigsroer grootte discussie van de 1.5 dekker . De blijheid van Wissinger met de 3e plaats , de inspanningen van de jury , en de organisatie . Volgende keer ga ik weer.
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Wat betreft die zenders.. ik begreep dat Carrier problemen had met een lege TX-accu, ze leveren die zenders toch in? Had hij 'm dan aan laten staan, of had de organisatie het ding per ongeluk aangezet ofzo?

    Het is inderdaad jammer dat er niet meer informatie te vinden is in de vorm van foto's, verslagen en video's. Gelukkig zijn er nog mensen die de moeite nemen om hier te posten.

    Wat mij betreft zou het uitzenden van mensen naar een WK/EK gewoon betaald worden door de KNVVL, net zoals dat bij elke andere sport ook zo is, maar ja..

    Misschien een idee om de inschrijfgelden voor wedstrijden te verdubbelen en het dubbele deel voor dat doeleinde aan te wenden? Daarmee red je het niet, dat begrijp ik ook, maar het zou in elk geval iets zijn.

    Over die counter rotating props van SEBA had ik een vraag, als je de foto's van zijn kist bekijkt lijkt het alsof er een enkele hacker binnenloper inzit, is dat ook zo? Is hiervan de vertraging uitgebreid met een 2e vertraging voor de 2e prop? Het leek ook alsof de 2e prop kleiner was? (allemaal van een paar onduidelijke foto's, dus gokwerk)
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Lisse
    Alle zenders worden in koffers ingeleverd. Bijna alle deelnemers hebben 2 zenders . Leveren er 1 in en gaan na de wedstrijdvlucht weer trainen . Met 70 % van de deelnemers op 2.4 GHZ een fossiel overblijfsel uit vervlogen tijden . Hoelang zal dit fenomeen nog stanhouden . Verzekering /aansprakelijheid van de organisatie?
    Beide propellers zijn evengroot en dezelfde spoed .
     
  6. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    ik heb begrepen dat één van de deelnemers een lijstje heeft verzameld van het gebruikte materiaal; als het lukt zou hij het op zijn homepage zetten Ola Fremming

    volkert

    PS: een edit: ik heb de website gecontroleerd, inderdaad zijn bevindingen staan erop!
     
  7. hezik

    hezik Guest

  8. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  9. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Het gaat om de gewone hacker motor met een speciale vertraging a la Michael Ramel. Een soort van differentieel tussen de 2 propellers zorgt ervoor dat het aandrijf koppel tussen de 2 props netjes verdeeld wordt waarbij het toerental verschillend kan zijn.

    Het geheel maakt een turbopropachtig fluitend geluid en vooral de downlines waren zeer langzaam.
     
  10. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
  11. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Het model is van Oxai: Oxai - Professional F3A

    Te koop bij Lorenz voor 3950 euro: Kunstflug zie bij 'Oxai modelle'

    En de prop haal je hier: F3A E-Factor Website Zal ook wel een lieve duit kosten.

    Denk dat je voor 7000 euri wel het mannetje bent :)

    Grappig trouwens dat Kyjovski volgens de lijst van Fremming niet met zijn eigen ontwerp Spark vliegt...
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2008
  12. hezik

    hezik Guest

    Koopje!

    .....
     
  13. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Wat betreft die counter rotating props, ik heb nog wat met Michael Ramel zitten praten op het banquet en dat was toch wel erg interessant.
    Voordelen:
    - Veel meer rem kracht
    - Geen Torsie van de prop(s) als je gas geeft, dus geen rolbeweging
    - Geen Propellor wind/spiraal naar de staart toe zodat je richting roer een veel beter effect bereikt.
    - De motor kan recht op de kist gezet worden door alle bovenstaande dingen.

    Al met al een hoop voordelen.
    Het kan alleen met hoogtoerige motoren (Hacker binnenloper) omdat er een 2 op 1 vertraging in zit.
    Systeem is gereed voor productie, maar van massa productie zal het niet komen en dus zal de prijs aanzienlijk blijven.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Zuiver op boerenlogica zou je verwachten dat ze toch kleinere props nodig hebben, of dat er een lager toerental gedraaid moet worden?

    Het is verder een mooi systeem!

    Je zegt trouwens 2:1, maar de normale hacker vertraging is iets van 1:4,7 of 5,7 ofzo.. bedoel je dan dat die 2:1 daar nog extra bovenop komt, of in plaats van, of klopte de 2 gewoon niet?

    //edit
    laat maar, mijn trage brein snapt het al.. je bedoelt een 2 props op 1 as vertraging :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 sep 2008
  15. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Hmm hier heb je het even mis,
    Vorig jaar hebben we in CZ de ontwerper van de Spark nog gesproken, dit is Ales Zapletal.
    Deze was er niet bij in Italië.

    Hier een foto, 2 jaar geleden op het Europees kampioenschap in Zwitserland.

    [​IMG]
     
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Naast bovengenoemde factoren spelen precessie krachten ook een rol bij een hoekverandering van de draaiingsas van de prop.
    Ook die kracht ben je kwijt met twee contraroterende props. Bij een electro-model met zijn grote prop merk je heel sterk dat bij up-en down geven er altijd met flink wat rudder gecompenseerd moeten worden.
    Haal je voorwiel maar eens uit je fiets. Draai het wiel alsof het een prop is en geef up/down door de as te kantelen. Dan zie je heel duidelijk welke krachten er op treden.

    Die kisten uit de 1e wereldoorlog met de roterende stermotoren, kwamen met 90 graden koersverandering uit een halve loop, zo sterk waren daar die precessiekrachten.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2008
  17. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    I stand corrected.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  19. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Die gewichtsbesparingen gaan soms wel erg ver:D

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina