Ek 2008

Discussie in 'F3A' gestart door Hans Meij, 19 aug 2008.

1. hezik

hezik Guest

Dat rudder zeg.. wat onwijs lelijk :p

2. Dick

Dick

Lid geworden:
    23 aug 2002
  3. gertje

gertje

Lid geworden:
    18 apr 2006
    Hoe zit dat met die landing?Want hij sporong nog een keertje omhoog.

Of is het in deze klasse 0 of 10 zoals bij F3M.
    Wat ik ook zag is dat hij het programma gevlogen had naar het publiek/jury draaide.Dit is bij F3M ook geen waar want dan heb je O vvor landing.Gedaan met het programma is wegdraaien van de jury.Is dit bij F3A dan anders?Want dat is toch ook FAI

Groeten

4. hezik

hezik Guest

Landing wordt geloof ik uberhaupt niet gejureerd.

Wat mij aan het begin van het filmpje opvat, is dat CPLR kennelijk niet veel prijs stelt op z'n vingers. Hij slingert z'n YS gewoon met blote vingers AAN DE PROP aan..

@Dick: bedankt!

5. gertje

gertje

Lid geworden:
    18 apr 2006
    weet wel waar hij met bezig is.Als je op een F3M wedstrijd komt zie je er ook maar enkele die een handschoen aantrekken om te starten.En dan zijn de motoren wel een stuk zwaarder.

Groeten

6. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Zoiets heb ik al jaren op mijn tsubasa.....(met dank aan Christ Maas ;-) )

7. hezik

hezik Guest

Tsja, dat bewijst ie wel.

Dat zijn dan ook benzinemotoren, wat iets anders is dan nitromotoren. Een nitro viertakt en zeker een YS slaat veel sneller en gemener terug dan een benzinemotor.

Wat ik mij zou kunnen voorstellen, is dat dit een YS met ontsteking is. Dan zou het gevaar op terugslag al kleiner zijn, of mogelijk zelfs afwezig?

8. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Tjah, een benzinemotor met ontsteking kan ook terugtikken, als je hem maar genoeg verzuipt..... (en een ontsteking kan ook stuk zijn)

Grt.

9. bob_romijn

bob_romijn

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Sinds dit jaar wordt de start en landing niet meer beoordeeld. Je mag omhoog en omlaag zo je wilt. Met de start hoeft de procedure turn niet meer en ook na het laatste figuur mag je direct om draaien. (de kant waarop maakte eerder ook al niets uit)
    Je mag dus de andere kant op landen als dat je opgestegen was. En dit hebben we ook een aantal keren gezien.

10. hezik

hezik Guest

Dat startbaantje lijkt mij nogal kort? Zeker voor een verharde baan, waarop een toestel minder snel tot stilstand komt?

11. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Ik moet zeggen dat elke beton piste waar ik al gevlogen heb meestal redelijk kort is.
    Ik heb nog nergens een "mega" betonpiste gezien, dat kost nog altijd heel veel geld.
    Meestal zijn ze net lang genoeg om aan de perfecte snelheid te landen met een big scale model. Maar een F3A kan misschien wel nog trager.

12. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Waarom wordt de stall turn in figuur 9 (3/4 rol stall-turn 1-1/4 snap) met de wind mee uitgevoerd en dus stall tegengesteld aan de richting van waaruit men kwam gedraaid?

13. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    Omdat de wind gedraaid was en eenmaal boven, CPLR merkte dat hij eigenlijk verkeerd begonnen was. Dat was het enige nadeel van weinig grondwind, je kon moeilijk vaststellen van welke kant de wind boven stond.

14. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Is 2 km asfalt ook goed? Dan heb je zeker nog nooit op De Peel gevlogen....

15. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Ik bedoelde dus een veld die speciaal gemaakt was voor modelbouw e... ;-)

16. hezik

hezik Guest

Tsja, neem dan geen beton/asfalt. Doe het goed, of doe het niet.. gras kan ook gewoon he

17. James Tomba

James Tomba Guest

Punten

Hallo allemaal:
    Ik heb met veel interesse alle discussies gelezen. Dat gezeik over punten en scores blijft toch maar altiijd door gaan! Het zit in ons nederlands bloed! En vergeet niet: F3A is en blijft een judgement sport. Over het algemeen winnen meestal wel de besten. Maar...politiek blijft een rol spelen. Hoe kan je dan anders Seba als 2e hebben als zelfs de nederlandse FAI EK judge vertelde dat hij "te diep" vloog? De regels zeggen dat je tussen de 140-170 m afstand moet liggen, of je kreigt een zware downgrade! Ik heb mijn schild klaar voor het volgend commentaar...

18. hezik

hezik Guest

Ik denk niet dat 'het gezeik' ons in het bloed zit, ik denk dat ons in het bloed zit om een vraag naar iets wat gevoelig ligt, als 'gezeik' te bestempelen ;)

19. James Tomba

James Tomba Guest

Ach hezik je hebt gelijk wat dat betreft! Ik kwam namelijk net van de braziliaanse (waar ik woon) f3a kampioenschappen en vond dat mijn scores vergeleken met verscheidene anderen niet eerlijk waren (te laag). Het blijft een gevoelig punt! Toch is er niets mooier in de lucht dan een f3a model en doen we het voor de liefde van de sport. Als je dat leuk vindt stuur je e-mail, en dan stuur ik je een reportage. Wat doet Henny van Loon deze dagen?

Deel Deze Pagina