Elecrifly G-44 Widgeon ( Update , doos is binnen )

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Bart83, 4 aug 2011.

  1. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    596
    Locatie:
    Amsterdam
    Hi Bart, lijkt erop dat de jouwe bijna vliegklaar is.
    Ik ben een eind verder, gaat wel langzaam. Heb er niet zoveel tijd voor, druk met werk (gelukkig als zelfstandige met personeel in deze tijd van crisis en nog bouw gerelateerd ook).
    Ben blij dat ik heb gekozen voor de onderdelen die geadviseerd zijn door de fabrikant, en door Bart... ;). Alles paste perfect!!
    Moet nog de gaatjes boren voor de control horns, wil dat toch wel precies doen. Even bij een vriend langs die aan hourtbewerking doet.
    Verder alleen de boel vastlijmen (met de glasvezels op de roeren) en inregelen/aftimmen.

    Ben benieuwd naar jou eerste vlucht.

    Grtz, Frans
     
  2. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    @ Johan , je hebt gelijk , veel beroepen worden altijd onderschap , neem nu een auto monteur : die moet zijn hele loopbaan zich blijven verdiepen in de moderste technieken ( en dat gaat rap tegenwoordig bv hybride ) en hij verdient maar een zielig loontje. Waarom moet iemand die bv een hoge functie heeft bij bv een bank zoon ontzettend veel salaris krijgen ( JA KRIJGEN ) en dan ook nog eens een bonus van 10000000000enz.

    Maar goed , we hebben allemaal een dak boven ons hoofd , er zijn goede sociale voorzieningen , hebben allemaal eten en drinken en nog steeds geld om aan heel mooie vliegtuigjes uit te geven ( mooi he 't enige verschil tussen een volwassen man en een kind is de grootte van het speelgoed) en daarbij zijn we ook nog eens allemaal voorzien van internet.

    Terwijl er ook delen op de wereld zijn waar een 8 jarig jongentje elke dag 15 km moet lopen om water te halen voor zijn broetjes , zusjes en mamma omdat pappa het niet meer kan doordat die zijn benen kwijt is door een of andere landmijn.

    Contrasten zijn een beetje groot niet waar ? zo slecht hebben we het nog niet.

    @ Pascall , je hebt idd een zeer grote verantwoordelijkheid , respect!!

    @ Frans , mooi dat je zover bent , welke motoren heb je? en welke props ga je gebruiken?

    Mvg ,

    Bart
     
  3. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.545
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Bart, Johan, Verantwoordelijkheid, ja als je er bij stilstaat misschien wel.
    Het voelt niet zo hoor, je groeit er langzaam in.
    Wij hebben ook het beheer over tientallen kilometers zeewering, als je een doem scenario zou bedenken; een verzaking in de dijk die mij niet is opgevallen, een storm met als gevolg een dijkdoorbraak.
    Oeps, en ja, daar staat wel mijn handtekening onder dat deze op datum is goedgekeurd.
    Zo kan je natuurlijk door blijven fantaseren, en nog maar niet te praten over de gigantische boetes die er op staan als een sluis in storing treed door een menselijke fout.
    Maar zo heeft iedereen wel zijn verantwoordelijk heden, zelf sta ik hier nooit bij stil.
    Ik vind zelf dat ik een super baan heb, ik bepaal zelf mijn werktijden, en deel zelf mijn dagen in, toppie.

    Mvg Pascal.
     
  4. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    596
    Locatie:
    Amsterdam
    Nou Pascall, hou de boel maar goed in de gaten. Anders hebben Bart en ik wel heel veel water om te vliegen...

    Leuk om eens te zien wat de gene hier zo'n beetje voor beroepen hebben. De speelgoedjes moeten toch worden betaald.

    Heb de mijne opgebouwd met de originele onderdelen:
    FUTM0414 (2) Futaba S3114 Micro High-Torque Servos
    FUTM0415 (2) Futaba S3115 Micro Precision Servos
    GPMG4560 (2) ElectriFly RimFireâ„¢ 400 Outrunner Brushless Motors
    GPMM1820 (2) ElectriFly Silver Series 25A Brushless ESCs
    Wel wat duurder allemaal, maar alles paste perfect.

    Ik heb deze props op het oog, Master Airscrew 8.5x6 evt. 1 motor CCW laten draaien met push prop. Om zo het tork effect tegen te gaan. (Staat in 1 van de reviews) eerst maar zien hoe erg dat is. Anders gewoon APC 8x6E.

    Grtz, Frans
     
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Hier weer kleine update,

    Model is bijna klaar,alle metalen delen en alle electronica even ingespoten met corrosionX de stickers er op geplakt en de cockpitvloer gemonteerd.
    Ik heb APC 8x6 props vaarvan de linker een pucher is zodat de motoren tegengesteld kunnen draaien.
    Nu nog de uitslagen instellen het model balanceren en de ''Sea trial's '' doen en
    dan is hij klaar voor zijn maiden.
    Ik zal er voor zorgen dat er zowel van de taxi proeven als van de maiden een filmpje is.

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg ,

    Bart
     
  6. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.545
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Mooi hoor, ik ben benieuwd, maar dat zal jij ook wel zijn.
    Hou het heel!!!
    We zien of horen het wel.

    Mvg Pascal.
     
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Ik wil jullie even atenderen op het volgende,

    Na Flying Wild Alaska : Discovery Channel komt er nu weer een luchtvaart serie ''ice pilots'' op discovery , in nederland is de 1e aflevering maan 23 januari om 20.00 uur te zien.
    De luchtvaart maatschapij uit deze serie vliegt voornamelijk met historisch materiaal.
    Op de site word er gesproken over het afleveren van 2 canadairs naar turkkije dus het belooft wat.
    Al had de trailer wel wat spectaculairder kunnen zijn.

    Home

    Mvg,

    Bart
     
  8. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    596
    Locatie:
    Amsterdam
    Goeie tip!! Altijd leuk dit soort series.

    Laaste onderdelen voor mijn G-44 zijn besteld, was de servo extention en y-cables vergeten. Nou ja, als ie eind maart maar klaar is.....

    Grtz, Frans
     
  9. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hee Bart,

    Leuk verslag, houden we in de gaten :thumbsup:
    Standaard, zit die bij de set?

    Iemand een idee waarom servo onder een hoek staat?
     
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Hallo Rob ,

    Leuk dat je dit draadje hebt doorgenomen.
    De servo's zitten onder een hoek in de servocover gemonteerd zodat ze precies haaks op de scharnier lijn van de rolroeren zitten. De servo cover zit mooi evenwijdig aan de voorlijst.
    De standaard zit idd bij de set en is van pierschuim met PVC.

    Mvg,

    Bart
     
  11. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.545
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen

    Bart, ik denk dat je de lancering op de lange baan moet schuiven, de gehele week ziet het er nog niet zo best uit, wat het weer betreft.

    Mvg Pascal.
     
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Nou idd , voorlopig alleen maar ff op realflight dan maar.


    Mvg,

    Bart
     
  13. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    [​IMG]

    Vandaag heeft de widgeon dan eindelijk het water gezien. Ik wou hem zijn maiden geven maar vond het toch een beetje te hard waaien. Had eerst even wat rondjes met de seabee gevlogen maar vond het te veel wind voor de maiden van de widgeon.
    Dus heb ik hem maar even wat laten taxien. Dit is goed verlopen , wat een prachtig gezicht als hij op ''step'' voorbij komt.
    Ook het sturen met de motoren gaat prima , water roer hoeft er dus niet op.
    Hoop dat het morgen wat minder waait

    Hier de filmpjes .





    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Leuke filmpjes Bart! :thumbsup:
    Knap van je dat je je kon beheersen, als toestelletje op snelheid voorbij komt weet ik niet of ik me had kunnen beheersen niet toch even stukkie te vliegen... :rolleyes:
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Pas maar op! Straks verplaatst de moderator het filmpje naar het elektrospeedbootjes forum :D

    Ziet er prachtig uit! Fraai model! Snelheid valt nog best mee heb ik het gevoel?! Goed recht in de wind... en gaan...
    Heb je nog gemeten of de toerentallen van beide motoren gelijk zijn?
     
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Heb de toerentallen niet gemeten .Het zal toch niet op toer p/m komen hoor , als ze maar dezelfde thrust leveren.

    @ Mijnheer rob ,

    was idd lastig inhouden maar wil de maiden toch wel met iets minder wind.
    Maar wel voor zeumeren als het kan.

    Mvg,

    Bart
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Met vrijwel gelijke motoren en props... is er wel een relatie tussen toerental en thrust.
    Bij wat rustiger weer komt het wel boven water. Of ze 100% gelijk zijn weet je nooit.
    Bij brandstof is het stukken lastiger te regelen overigens...

    Had je contra roterende props? Of beiden dezelfde draairichting? Ivb met de propellor wash? en een daarmee potentieel neutrale besturing?
    Overigens viel het me op dat bij B-17, Lancaster etc bommenwerpers, de motoren alle dezelfde draairichting hadden. Er zal dan ook stevig getrimd zijn geweest...

    groet Bas
     
  18. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.545
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hoi Bart.

    Dat ziet er goed uit, je had niet veel meer gas moeten geven want dan had hij als nog ongewild het luchtruim gekozen!
    Misschien dit wekend de lucht in, de weerbrichten zien er goed uit.
    Nou, ik zie het wel, succes.
    Mvg Pascal
     
  19. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Ik heb inderdaad contra roterende propellors. nadat ik ergens in een review had gelezen dat je tijdens het opstijgen goed merkte dat de torsie krachten 1 tip drijver in het water duuwde.

    @ Pascall , mischien zondag ochtend dan , zaterdag heb ik vroege dienst , zondag laat. Het lijkt de laatste tijd wel zo dat als het mooi vliegweer is ik moet werken. Jammer dat de widgeon niet in mijn wegenwacht caddy past.

    Mvg,

    Bart
     
  20. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Bij mijn P38 draaien de motoren bijden in de zelfde richting.
    Wat mij opvalt is dat elke motor een andere down en site thrust heeft.
    Bij het opgooien gaat deze heel eventjes naar links, maar dat is verwaarloosbaar, het is zo gecorigeerd.

    Johan.
     

Deel Deze Pagina