Electric Formula one

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door robbert, 21 nov 2009.

  1. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    8x8 of 8x6

    Mijn Polecat is als bouwdoos onderweg.

    Dus ik kan er nog weinig over zeggen.

    Ik heb SLS APL45C accus besteld. Met verzend kosten kom je dan redelijk in de buurt van 60 euro /stuk.
    Maar deze gaan hopelijk lang mee. Dat is uiteindelijk belangrijker..

    Met een beetje lader is 2 genoeg..3 zeker.
    Ik heb op de Peel maar 2 van m'n 4 Q500-E lipo's gebruikt...
    Dat zijn pas dure jongens, 5S 4000 mAh..

    Tjarko
     
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Welke motor komt er in je Polecat?

    Ik heb tijdens de laatste wedstrijd 3 accu's nodig gehad.
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Op het Amerikaanse forum zitten we wat te steggelen over waarom het daar zoveel harder gaat, en minder stroom vraagt. We denken het antwoord gevonden te hebben:

    RC Groups - View Single Post - NMPRA Electric Formula One Racing is Here!

    De lucht op de hoogte van 1.600m, waar het nationaal kampioenschap gevlogen werd, is veel dunner dan hier. Wat ik zo snel kan googlen iets van 16% minder dichtheid! Da's best veel. Ik ga de timing van de motor eens terugzetten, kijken of dat werkt. Hopelijk morgen vliegen en meten.

    Hugo
     
  4. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    tjarko's polecat

    Hoi Emanuel.

    Ik heb er de OS bijbesteld, en 4 servo's, en mooie alu spinner.
    Die doos is best mooi, maar je moet er toch nog wel het een en ander bij kopen: stuurstangen, folie, wielen,
    De AFR shoestring is misschien nog wel goedkoper..Maar dit is echt heel lekker bouwen. De vleugels zijn bijna klaar!

    Helaas heb ik 2 rechter motorkap helften.
    Ik zal straks een plaatje naar Rob Bulk mailen..


    PS vrijdag wel gevlogen.. geproberd althans.... Mijn Q500-E accus zij nu alle 4 dood. na ca 20 sec vliegen zakken ze onder de 15 V en gaat de regelaar stotteren, 3V/cel safety stand. Erg jammer ze zijn nog geen 2 jaar oud en hebben elk er < 20 vluchten op zitten.
    Ik koop dus nooit meer HK NANOTECH accus...
    Het goede nieuws was dat ze het 2 weken geleden goed genoeg deden om op de Peel lekker mee te doen [​IMG]
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi Tjarko,

    leuk dat het vordert met je Polecat. De stuurstangen die erbij zitten zijn in principe gewoon bruikbaar, hoor. Folie en wielen inderdaad naar eigen smaak. Ik ga binnenkort bij HK folie voor de mijne bestellen, als je wilt bestel ik wat voor je mee en delen we de verzendkosten. PM maar bij interesse.

    Vorige wedstrijd had ik het zwaartepunt conform de kit, nu heb ik het verder naar voren en dat vliegt voor mij beter. Ik weet ook dat sommige de instelhoek van de staart veranderen, met hetzelfde doel / resultaat. Dus lijm de staart niet direct vast, zoals ik deed, maar gebruik de bouten om te kunnen experimenteren.

    Qua accu's, daar zit hem de kneep. En daarom ook de vraag over de propmaat. Ik las op het Amerikaanse forum dat gewone 30 tot 45C packs het niet houden. En zij trekken 'maar' 55-58A voor 80 seconden heat. Dus een 2650mAh pack van 45C, die dus constant 120A zou moeten kunnen leveren, overleeft het racen niet. Dat is bewezen. Ze racen daarom daar allemaal met 65C packs. Hier op zeeniveau trekken we zelfs nog meer ampères.

    Hugo (die eerst de schuur nog moet opruimen voordat hij aan z'n Little Toni voor volgend seizoen kan beginnen)
     
  6. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Hoi Tjarko,

    Mijn ervaring met nano techs is ook erg slecht, maar dat komt ook omdat ik ze destijds nogal mishandelde. Na het vliegen direct laden en vol laten liggen tot de volgende vlucht, wat soms weken duurde. Het blijkt dat ze daar heel slecht tegen kunnen. Ik ben erg benieuwd hoe lang de Gens Ace het uit gaan houden in de EF-1.

    De O.S. motor is een goede keuze, ik vind hem mooier lopen dan de eflite.

    Succes met de bouw, je hebt gelijk, ARF is goedkoper, maar kan niet tippen aan een zelfbouw als het op bouwplezier en voldoening op het veld aankomt.
     
  7. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Hugo,

    Ik denk dat de packs het racen wel overleven, maar ze houden de dure packs niet bij. Als je de packs goed behandeld moeten ze 2 minuten belasting onder hun specs aankunnen, of de specs kloppen niet.
     
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Hoi Hugo en Emanuel,

    Leuk zon forumpje..

    Ben net gestopt met bouwen, vleugels nagenoeg af.
    Maar de mijne heeft niet de mooie sikkelvormige tippen. Net mailtje naar Rob gestuurt of die een schetsje heeft van de tip vorm als op de foto's.
    Hoe hebben jullie dat gedaan.
    Rob had ook al terug gemailt dat ik asap een goede motorkap helft krijg! Service he!

    Over die accu's, Hugo, ik ga toch echt die 45C SLS APLs gebruiken, en geloof me die gaan echt heel lang mee. (Ik weet niet waar jij je bewijs haalt??) Ze zullen geen 120A hoeven doen...
    In F5D vlieg ik 1800 mAh, ca 70 A 70 seconden. Dat is veel hogere C waarde en minstens zo ver leeg als in EF1 met 60 A 90 sec op 2650 mAh.

    Emanuel, ik leg mijn packs meestal ook vol weg. Mijn goede packs kunnen daar prima tegen (Lipolice blackline, Graupner V-Max, Kokam H5 ). Ik heb geen tijd om op het veld eerst te gaan laden. Wel jammer van de NANOTECHs...

    En nu naar bed...

    Tjarko
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik haal mijn wijsheid gedeeltelijk uit eigen testen, zowel op de testbank als in de lucht. Ik heb al meerdere packs opgeblazen met de 8x8 prop. De rest haal ik uit dit topic:
    NMPRA Electric Formula One Racing is Here! - RC Groups
    Vanaf het prille begin van de EF1 tot nu. Er zijn vele packs getest, de enige die het bewezen uithouden zijn de Nanotech 65-130C, en de Thunder Power 65C packs. De rest houdt er vroeg of laat, meestal vroeg, mee op. Ondanks dat ze stromen trekken die veel lager liggen dan de packs aan horen te kunnen. Er zijn nu nieuwe packs van performancerclipos.com, ook 65C, en die zijn 'veelbelovend'. Nog niet bewezen.

    Ik hoop echt dat jou packs het goed zullen doen, met de 8x8 prop. Dan weet ik namelijk welke ik veilig kan kopen! De Gen's Ace accu's van Emanuel hebben zich wel op de 8x6 props, maar niet op de 8x8, zover ik weet.

    Over sikkelvormige tips weet ik eerlijk gezegd niks,ik heb de tips in het verlengde van de vleugels vlak geschuurd.

    Hugo
     
  10. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Mijn vleugeltips zijn ook recht. Er was iets met de rechten voor gebruik van de andere tips meen ik.
     
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Tja ik kreeg net een mailtje terug van Rob..
    Vleugeltippen en ook staartvlakken dan maar volgens tekening.

    Ik zie op de mooie foto's van de Peel dat jullie kisten er zo ook prima uit zien.:D

    Hugo, ik moet het RC groups forum nog even nalezen...
    Zag wel dat je er veel op had staan, leuk.

    Folie van HK zou te laat komen, de romp zit ook al ruwbouw in elkaar.

    En accu's ,, we zullen het zien.
    De motor heeft erg dunne draadjes,, ik begin ook maar even met 8x6..
    Ik zal de stekkers conform mijn F5D kisten maken, dan kan er ook een unilog in zetten om te meten wat de stroom is in de lucht.
    Die SLsen zijn getest op 45C continu... en 90C piek. 15 cycles "Hoch strom", zie test site van Gert Giese.
    SLS-45C-90C - Elektromodellflug Infos
    SLS-APL 45C - Elektromodellflug Infos
    De GensAce komen er ook goed uit (> 45C) , maar minder netjes in balans. Ik had wat twijfels over de levensduur (onbewezen) en ze zijn niet in 4S 2600mAh > "55C" op voorraad..

    Ik ben benieuwd of ik vandaag nog aan wat bouwen toe kom.

    Is de jouwe al weer gerepareerd Hugo?
     
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ja:
    [​IMG]

    Ik heb met de 8x6 gevlogen en het zwaartepunt een stuk naar voren gebracht. Geen downtrim meer, en veel makkelijker in bochten.

    Zojuist heb ik de 8x8 erop gezet. Ik wil 3 accu's (Zippy 45C) erop leegvliegen. Iedere vlucht met een andere ESC instelling; low, medium en high timing. Ik meet stroom en voltage, toerental, motor en accu temperatuur, en GPS snelheid. Helaas ben ik echter dit weekend wat minder actief, want ik heb een holteontsteking. Mochten de pijnstillers beter gaan werken, dan kan ik misschien vanmiddag nog vliegen, maar ik gok van niet.

    Hugo

    Hugo
     
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Wow Hugo, die ziet er weer mooi uit man !
    Ik ben dol op die smalle sleuf koel lucht inlaten.

    Waarmee log jij?
    Zo'n GPS is wel een uitkomst.
    Ik heb zelf wel een pitot buis voor op de Unilog, maar dat is best een gedoe met aansluiten. In een F5D heb je erg weinig plek.

    Oh nog een vraagje, hoe kleur jij de motorkap?
    Ik dacht aan spuitbus. Moet je nog voorschuren, primen?


    Beterschap gewenst,

    Tjarko

    PS vleugels zijn folie klaar en romp moeten nu de staart vlakken in. Maar ik had dan ook hulp van mijn zoon Jorrit vandaag :p
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik ben jaloers, mijn zoon Daniel van 3 wil ook meehelpen, maar dat richt vaak schade aan...

    Ik heb een Eagle Tree set van HK. De logger, twee temperatuursensoren, een rpm sensor, en een GPS sensor. Is even een aanschaf, maar het werkt goed. Er zijn allerlei sensoren voor.

    Ik maak de kap met epoxy en microbaloons strak (een beetje...) en spuit met een primer. Ik gebruik die van Revell, die hecht goed op plastic en blijft flexibel. Er zullen ongetwijfeld ook andere zijn. De lak ik gewoon een goedkope bus van de Karwei. Voor mijn nieuwe kist ga ik een bus (auto?) lak laten mengen op de folie kleur. Ik heb niet blank afgelakt, deze keer, maar dat raad ik wel aan. En uiteraard in dunne laagjes spuiten. Op de mijne zat 2 lagen primer, 3 kleur en 1 blank. Op de nieuwe niet, die is maar even snel gedaan.

    Maar, eh, zoals de Amerikanen roepen: "Pics or it didn't happen!" We willen je Polecat zien! Sta je ook op de uitnodigingenlijst voor half november? Zo niet, dan meld ik je wel even aan.

    Hugo
     
  15. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik heb ook epoxy met veel microbaloons gebruikt als plamuur. Daarna gespoten met primer en lak van de Action. € 2,99 per spuitbus, en het is prima lak. Enige nadeel is de beperkte kleur keuze. Blanke lak had ik niet nodig, de kleurlak glanst van zichzelf erg mooi.

    Welke kleuren folie heb je nodig, ik heb nog een aantal rollen HK folie liggen.
     
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    mijn bouwhulp.

    Hoi Hugo, en Emanuel,

    Jorrit is al 5, dus dat bouwt perfect :)
    Ik wil er wel en plaaje opzetten, maar hoe gaat dat? Dat gedoe met imageshack vindt ik maar lastig.

    Foto's
    De laatste in de lijst. (De accu boormachine hoogdekker en depron SU37 en F5D stuff zijn ook van mij )

    Bedankt voor de verf tips!

    Net kwamen de lipo's binnen. Die zijn steen hard, en m'n
    F5D packs helaas niet meer..toch ietsje boller.
    Zal deze niet meer opgeladen laten liggen.

    Welke uitnodiging half novenmer???

    Tjarko
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2012
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    [​IMG]

    Gave foto. We willen misschien een soort race / trainingsdag doen, ragbak organiseert. Ik zal je op de mailing toevoegen.

    Hugo
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  19. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb afgelopen jaar nog een EF1 pogo van iemand op het forum overgekocht.

    Alleen heb ik er nog niet mee kunnen vliegen omdat de motor erg veel trilt.....
    (ben bang dat de hele kist binnen 1 min uit elkaar trilt met vol gas!)

    Er zit een infinite motor op de kist met een 9x6 en of 8x6 APC prop. Valt deze motor binnen het regelement??
    Het typen regelaar is voor mij totaal onbekend, er staat nml niets op! Kent iemand dit typen?? Of weet iemand hoe je de timing van deze regelaar kan instellen??

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    De motor valt niet in het reglement, moet de E-Flite of OS zijn. De regelaar lijkt een oudere hobbyking, op zich niks mis mee. De 8x6 propmaat is goed, maar het moet een APC-E zijn. Die op de foto lijken APC voor brandstofmotoren. Kom je ook naar Almere 3 november? Daar mag je vast wel meedoen om eens te proberen, als je het leuk vindt kan de daarna de juiste motor gaan kopen.

    Hugo
     

Deel Deze Pagina