Electric Formula one

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door robbert, 21 nov 2009.

  1. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    Voorhout
    Het is de bedoeling om iedereen het zelfde vermogen te geven.

    Het vermogen regelen is natuurlijk wel mogelijk, als je het kan meten kan je het ook regelen.

    Het is er op dit moment nog niet.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2009
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Er zijn al zat klasses om naar F3D over te stappen, dus daarvoor is het niet nodig. Wel is het een onwijs leuke klasse met mooiere kisten dan de standaard Quickie kisten. Dan moet ik er wel bij zeggen dat mijn Mad dog erg mooi aan het worden is.
     
  3. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    We willen helemaal geen formula 1, die regels zijn er al, F5D en F3D.
    We willen vooral iets dat voor iedereen die nog nooit zoon wedstrijd heeft gevlogen toegankelijk is.
    Jep, heb ik ook een beetje, een pylonracer moet met een doel gemaakt zijn, niet ergens op moeten lijken. Die neus slaat nergens op voor een electromodel imo, lijkt ontworpen voor een boxer :?...
    Dat een brandstofvlieger daar opgewonden van word heb ik toch niks aan...

    Onhaalbaar, ja. Maar niet onmogelijk. Dat er iets is dat je regelaar terugregeld zodra je boven een bepaald vermogen uitkomt (bv) is niet onmogelijk.

    Tja dat verhaaltje werkt 2 kanten op, Bij energielimiet geef je de persoon die nog niet zo goed is minder vermogen.

    Als je met een vermogenslimiter vliegt (en dus allemaal met exact gelijk vermogen) zal altijd degene winnen die het minste energy gebruikt in zijn vlucht.

    imo is een vermogenslimiet het meest fair uit die 2, (vast toerental en prop is nog weer beter, haalt efficientie van de motor/regelaar eruit oa).

    Toestel en dergelijke is met de E-q500 al voormekaar, als we nu een energilimeter zouden invoeren zouden we kwa vermogens en snelheden al dichter bij elkaar verwacht ik (tov nu). Maar daar zitten ook een aantal nadelen aan (oa kosten) en is zeker niet de ideale oplossing, maar ik ben voor (heb ik al eerder gezegd overigens)
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2009
  4. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Nando, noem het dan geen "Formula one" ;) Sterker nog, eigenlijk zouden ze van mij part F5D de naam Electric Formula One mogen geven als bijnaam.

    Voor F5B heb ik eigenlijk geen andere naam. Er is niks wat er op lijkt in de auto wereld.

    Om terug te komen op het onderwerp. Ik zie deze klasse en dit draadje als niet veel anders dan een duurdere versie van we-gaan-weer-racen . De voorgestelde kisten zijn ingewikkelder/duurder en er zou een limiter in moeten waarbij mensen dus ook een goed werkende setup moeten optimaliseren naast de aanschaf van de niet bestaande limiter.

    Als je het simpel wilt houden en je 1 motor specificeerd zoals; leuke-klasse-e2k
    krijg je dat mensen een betere lipo gebruiken, deze voor verwarmen als ze al niet gewoon een grotere prop gebruiken. Ach ja, de Lipo mag toch helemaal leeg getrokken worden, jammer dat dit maar 1 keer per pakket kan.

    Het handhaven van een bepaald toerental is ook onzin als mensen met verschillende props rond vliegen. Een bedenk dat een prop met meer spoed (snelheid) een lager statisch toerental zal hebben tijden de meting.

    Gebruik je allemaal dezelfde prop, hoe ga je dat toerental meten? Hoe weet jij of iemand tijdens het meten niet wat minder gas geeft, zijn lipo niet helemaal vol is, zijn lipo nog niet warm is enzovoorts.

    Als je een meet doosje met logica in het electrisch circuit zet en deze laat ingrijpen in het signaal naar de snelheids regelaar (volgens het vermogens regelaar concept) ga je naar alle waarschijnlijkheid een feedback loop krijgen waarbij de regeling altijd een stapje te laat is wat betreft het gemeten vermogen. Omdat het vliegtuig nooit dezelfde snelheid heeft zal dit stukje electronica dus een lastige taak hebben.

    Daarnaast zal een borstelloze regelaar een vrij groot formaat moeten hebben gezien deze niet graag op deel last opereren en daarbij veel warmte produceren. Als hij niet groot genoeg is of te weinig koeling heeft zal hij in rook opgaan. Dat is, als de bovengenoemde feedback hem al niet in rook zal laten opgaan.

    Met andere woorden, ze hebben bij F5D en bij F5B al vele jaren over dit punt gediscusseerd en de meest wijze mensen hebben toen uit eindelijk een Energy limiter bedacht en gemaakt.

    Maar goed, ik stel voor jij maakt een werkend concept en rapporteerd dan terug hier. Mocht jij het werkend krijgen denk ik dat er misschien wel interresse is van de F5D mensen. Die zouden nog wel eens overstag willen gaan voor een constant vermogen kwa principe. Weet wel zeker dat F5B hier niks aan heeft cq dat dit echt onmogelijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    Voorhout
    Denk nou is in oplossingen!
     
  6. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Mijn oplossing heb ik je al gegeven.

    Neu F5D Energy limiter.

    Goedkoop, precies, betrouwbaar en 100% eerlijk.

    Groet, Jos
     
  7. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Thx Wubbo ;)

    De naam Formule One komt van het full scale air racen onder dezelfde naam met idd boxer motoren Nando.

    Ondertussen gaat het zoeken naar oplossingen gewoon door en worden de eerste ARF's volgend voorjaar in de winkels verwacht !!!

    Robbert,

    Onderstaande correspondentie uit USA FYI


    Yes we are working on an Electric Formula 1 event. Scott McAfee and Jerry Small are the two guys really driving the development. The initial rules are in the last NMPRA newsletter at: http://www.nmpra.org/NewsLetters/Oct09NWL.pdf They start on page 8 I believe.

    There are prototypes being flown. I have one here that I'm flying that was loaned to me. It's a Midget Mustang. You can see a photo of it in the newsletter, it's silver. Travis has been flying and showing off a Toni. There is a lot to learn about controlling the event to keep it where we want it to be but we are determined to find a way. The main RC hobby suppliers here in the USA, Horizon and Hobbico are onboard and prototypes of ARF planes are in development. The rules are being written to keep the planes simple and require today's ARF construction so that off the shelf planes will remain competitive and fun. They are a blast to fly, relatively simple and not too expensive. Still lots of work to do to get to the right power package. Everyone who sees them flies them feel the size and look are excellent. Jerry Small had a prototype of the first ARF at the Championship race in Florida this weekend and it looked very nice. We are looking for speeds similar to a Q500 with a Thunder Tiger .40 on it. In the 120 MPH range (195 KPH) is what we are after with a reasonably inexpensive power package. We are hoping the motors and speed controls can be sold easily at local hobby shops.

    The purpose is to develop planes that the manufacturers can sell a lot of to average modelers that can also be used for fun racing. It is not intended to become the next F5D. Fun for everyone is the goal.



    Keep an eye on our NMPRA newsletter.
     
  8. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    wat lees ik nu,onderweg naar 50 rakken, jos?
     
  9. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    This is what the Toni looks in bare bones.


    Attachments[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
  10. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    Voorhout
    Mooie kisten!
     
  11. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Erg leuke kistjes! Lijkt me ook best leuk om eens te gaan racen in de lucht. Mag ik deze klasse dan vergelijken met de stock klassen bij elektro modelauto's? Die klassen zijn bedoeld voor de beginnende racer waarbij de nadruk ligt op racen en niet op investeren in het beste spul. Wat daar goed blijkt te werken is het afspreken van een goedgekeurde standaardmotor. Kies 1 motor/prop combinatie uit en spreek een type accu af. (aantal cellen en max C rating en capaciteit) beter nog, kies ook een standaard accu. Daarmee beperk je de investering en voorkom je ook dat mensen een andere setup in hun kist gaan leggen als die van de buurman nét iets harder gaat dan die van jou.
    Ieder seizoen kun je opnieuw bekijken of de setup nog actueel is, dus goed verkrijgbaar en deze evt aanpassen. Max eens per jaar (of eens per 2-3jaar) een andere motor mag geen probleem zijn als deze een paar tientjes kost.
     
  12. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
  13. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    Voorhout
    MrBlobby, iets van die strekking zal het wel gaan worden, het doel is inderdaad om het niet te duur te maken.
     
  14. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    De eerste twee kits zijn onderweg naar Nederland :D

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1178471

    NMPRA Electric Formula One Racing is Here!
    All speed addicts and potential pylon racers,

    I started this thread to spread the news about a new class of pylon racing that NMPRA is developing. For those that may not know, NMPRA is the SIG group that is responsible for Quarter 40 and Q500 pylon racing in the USA. The new NMPRA #427 class is based on scale formula 1 racers that utilize electric power. I wanted to get the word out and show some pictures of what’s happened so far. I’m pretty busy but hope others involved in this venture including Danny Kane and Travis Flynn will step in and share their experiences and photos in this thread.

    The Idea – An Inexpensive Electric Formula 1 Class

    Sometime last year the National Miniature Pylon Racing’s President Scott MacAfee started discussions with a few members about creating a new class for electric pylon racing in the USA. As we know, gas pylon racing can be a rarified sport like the current F5D class for international electric pylon racing competition. Because of a lack of flying fields for these speed demons and the difficulty of getting new racers into the fold, it was felt that something needed to be done. With the obvious success of the ad hoc club .40 and .25 racing at local and regional venues, and the burgeoning group of electric speed addicts like those on the High Performance Ezone thread, it was felt the time was right to add an electric scale racing class that was inexpensive with readily available ARF’s and electric power systems that would appeal to racers at the local and grass roots level. The planes would be designed so they can be sport flown or raced at most of the local club fields on any Sunday afternoon, just like the old Formula One class started out in the 60’s. Deja Vu! In summary, the purpose of this newly defined “Electric Formula One” class would be to help bring new pilots into pylon racing and help grow the sport.

    Initially Scott and Jerry Small a prolific Q40 airplane designer started the ad hoc discussions. Soon, George Parks and I along with others were drawn into the discussion with Jerry because of our current experiences with Q40 and F5D.

    The Airplane Design

    One of the main weaknesses of Quarter 40 scale pylon racing is the fact that there is up to a year wait to acquire a racer from a select few builders that supply the sport. The airplanes utilize molded composite construction which is above the ability and commitment of the average builder. The goal NMPRA set was to work with the manufacturers to make readily available ARF’s and all the equipment needed to compete available at the local hobby shop. This required a ground up approach to the airplane design that could be easily reproducible by the ARF manufacturers.

    The airplane design was targeted at the 110 -120 mph range. The planes are based on scale Formula 1 racers with 375 sq. inches of wing area. This is a sweet spot on airplane size and power requirements. The airplanes are large enough to appeal to most while the power requirement for the speed range targeted is extremely modest and inexpensive. They are very scale looking, have a landing gear, and are well behaved and easy to take off or land. The airfoils used are similar to the current Q40 planes that have good stall characteristics needed for stable pylon turning ability. Most sport ARF’s have airfoils that are designed for aerobatics and easily perform such maneuvers as fast snap rolls, not a good thing in pylon racing.

    As it turned out, the planes are a lot of fun to sport fly and are capable of 1000 foot loops. They are capable of faster speeds with a simple motor and battery upgrade, but the initial class is specifically designed to be very easy to fly and not require super human flying skills. Speed and structural limits have not been tested yet, but the prototypes are fairly sturdy and could easily surpass the 135-140 mph range with moderate power adjustments. I certainly can see an advanced class with a simple motor and battery swap.

    The Motors and Props

    Inexpensive out runners are readily available at most hobby shops and have the torque and power requirements to turn the larger props such as an APC 8x6 which is a perfect fit for the speed range targeted. There is a possibility that the motor may become a spec. item, but the motor rules are really in flux at this point. What’s easily enforceable for National Level Racing may be different than for local club racing and this certainly could be a factor in the motor rules.

    The first motors used were the Turnigy 35/42, (35mm dia. X 42 mm length) 1250KV out runner motors. However, Eflite has been working with the group and has developed a prototype out runner that is a 35/50, ~ 1200kv motor for testing. I believe this motor is a little low on the KV for us because it required an 8/8 APC prop and is not up to speed yet. George Parks has just started testing a Steve Neu inn runner as well.

    The Batteries

    We are currently using inexpensive 4 cell Turnigy 2650 20 and 30C lipos. That combination is right at the Lipos weight limit in the rules. Certainly other battery / KV combinations are useable, although 3 cells is probably less desirable because of the increased controller amperage requirements. I am using a Castle 100 lite controller which may be a little overkill, but others are using inexpensive ESC’s that work fine. The batteries just get warm with this combination, and one pack can be used all day.

    The Prototypes

    There are about 12 airplanes that have been built and flown by a number of die hard racers. There are about 9 more designs others are working on that are in various stages. Jerry Small in Grapevine, Texas is a prolific airplane designer for Quarter 40, and has produced a stable of winning airplanes for that event throughout the years. Scott and Jerry are really the fathers of Electric F1 because they have graciously dedicated a majority of their time making this happen. Jerry has been working almost full time designing, prototyping, test flying and working with Horizon and others about jump starting this event. He is very serious about seeing this class become a reality.

    The following electric F1’s are currently flying:

    Pete Bergstrum (Horizon Hobby) - LR1A, New Horizon Prototype
    Scott MacAfee (NMPRA president - LR1A
    Jerry Small - LR1A, De Knight Special, Miss Outrageous
    George Parks - LR1A, Lil Toni
    John Jennings - Lil Toni
    Archie Adamisin - LR1A
    Travis Flynn - Lil Toni
    Jim Allen - Midget Mustang

    The following electric F1’s are under construction:

    Jerry Small - Miss Outrageous
    Dan Kane - Miss San Bernardino
    Arch Adamisin - Thunder Chicken, Proud Bird
    Archie Adamisin - Sweet Pea, Rivets, Endeavor
    Mark Scarborough - Thunder Chicken
    Kevin Matney - Miss Lynn

    The Public Debut

    Jerry along with a host of others have one of these airplanes or has flown one of the prototypes. You may recognize some of these names as they are pillars of the pylon scene in the USA and some including Danny Kan and Travis Flynn who have been on the F5D electric scene on the TEAM USA for years.

    Jerry, Pete and Archie took their prototypes to the 2009 - Q40 NMPRA (AMA) Nationals at Muncie and the response was unanimous: everyone loves them. Even some of the diehard gas racers that only live for 200+ mph love them. The list of hard core gas racers that flew them included some of the most well known names in the pylon world. They included Fred Burghoff (Owner-APC), Jim Allen, Archie Adamisin, Mike Helsel, Dub Jett(Jett Motors-Owner), Pete Bergstrum (Horizon), Jerry Small and Gary Freeman Jr. The response was incredible. Jerry thought that most of the hard core racers would laugh at the concept or planes, but the only question was immediately, “Where can I get one of these, I want one now! They are fun to fly!”

    Pylon Party at Hearne

    Last week at our local test session by the pylon gang in Texas at the Hearne municipal airport, (formerly an Air Force auxiliary field) we had 3 of these planes at the session that was mixed with Q40's, Q500’s and my F5D. Dub Jett and Mike Helsel always have radar setup during these sessions because they do a lot of Q40 testing. We actually had a race between George Parks, Mike Helsel and me that was a blast. Unfortunately Mike and I had a mid air after takeoff and his plane hit hard on the concrete runway with amazingly little damage. (I guess we should have staggered the takeoff, but there was too much daring going on.) My Little Toni had its vacuum formed turtle deck knocked off, but kept flying until the end of the race against George. I simply re-taped the turtle deck back on.

    The Future

    NMPRA is working with Horizon and the first airplane an LR1A is slated to be released as an ARF sometime in early Q2-2010. Pete Bergstrum from Horizon has already been test flying the production prototype. I believe the target price is around $140. And feel free to build your own. Bear in mind that the rules are only a first cut, but fairly firmed up and there has not been any official races yet. All of us would like to see an Electric F1 event happen in 2010.

    If you have any submissions for new designs that you would like to submit for NMPRA class approval, you can contact Jerry Small at:

    jerry@jerrysmallcreations.com

    as he is serving as the class airplane design approval committee. And as usual, I expect there will be a lot of discussion about Electric Formula One in the forums here on Ezone.

    The Rules

    These rules are posted on the NMPRA.ORG site by the Scott McAfee, the NMPRA President. They are posted in the “NMPRA Discussion” forums at: http://www.nmpra.org/ .

    Attached Thumbnails
    • [​IMG] 131.7 KB · Views: 509
    • [​IMG] 133.7 KB · Views: 345
    • [​IMG] 131.7 KB · Views: 368
    • [​IMG] 133.7 KB · Views: 279
    • [​IMG] 92.4 KB · Views: 506
    • [​IMG] 83.0 KB · Views: 403
    • [​IMG] 89.5 KB · Views: 318
    • [​IMG] 92.3 KB · Views: 346
    • [​IMG] 101.1 KB · Views: 317
    • [​IMG] 109.8 KB · Views: 330
    • [​IMG] 113.4 KB · Views: 388
    • [​IMG] 89.2 KB · Views: 272
    • [​IMG] 116.4 KB · Views: 333
    • [​IMG] 108.9 KB · Views: 480
    • [​IMG] 121.2 KB · Views: 330
    • [​IMG] 125.9 KB · Views: 411
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2010
  15. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Ik ben benieuwd, welke kits zijn er besteld? Zijn het echte bouwkits of ARF's?
     
  16. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    [​IMG]

    Miss Outrageous. Het is een kit. Ik hoop ze vliegend te hebben op 25 April in Wijchen. Dit is de Carbon slipper uitvoering

    [​IMG]

    Horizon komt een dezer dagen met de Pogo LR1A hij stond al in Neurenberg

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2010
  17. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dat is een nemesis neem ik aan?
     
  18. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Nee dat is een andere. Google maar op de naam met F1
     
  19. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
  20. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    25 Maart ,morgen dus, komen de pogo's bij Horizon op de site.

    25 April de eerste demo's in Wijchen.
     

Deel Deze Pagina