Electro TT-02 Audi R8

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Helge, 29 aug 2023.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Toch zou ik willen weten waarom je vader als kenner sensorloos aanbeveelt. Kijk, die sensorloze zijn er nu eenmaal en zijn op zich ook niet slecht maar als je voor een dezelfde prijs sensored kan hebben zou ik het wel weten. En zeker bij snellere motoren is de kans op stotteren bij het weg rijden aanwezig als je sensorloos hebt.

    Je bent niet misleid, ik denk eerder dat je zelf te hoge verwachtingen stelt en over zaken praat waar je nog geen ervaring in hebt. Nu heb je geluk dat de TT02 meer gemaakt is om met diverse borstelloze motoren te werken, even gekeken en je zult iets in de richting van 1:7 moeten vertanden.
     
  2. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    Ik heb vandaag oli gekregen en shock dempers zijn gemonteerd.

    upload_2023-9-18_15-39-56.jpeg
     
  3. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond

    Ik heb 68 tanden op mijn spur gear, dat van aluminium is. Welk pinion gear moet ik gebruiken? 24 tanden?
    Ik wil graag mijn tanden wiel van aluminium gebruiken.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Aangezien pinions standaard ook van aluminium zijn raad ik je aan om gewoon een plastic spur te gebruiken. Een aluminium spur en pinion zullen in no time versleten zijn.

    Voor je pinion vraag mag je ook best wel wat eigen initiatief tonen want die info ligt voor het oprapen. In de manual staat een tabel van de ratio bij welke tandwielen. Ook online genoeg te vinden: Tamiya TT02 High Speed Gear Set Query - General discussions - Tamiyaclub.com

    Dus bij 68 moet je een pinion van 25 hebben om op een FDR (final drive ratio) van 7 uit te komen maar 24 kan ook.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.109
    Locatie:
    Rotterdam

    Ja.

    enerzijds doe je wel een beetje wat je aangeraden wordt.
    maar aan de andere kant gooi je advies weg, en gaat er vanuit dat jouw google actie een beter advies oplevert
    op zich niet erg...
    maar je auto gaat dan niet worden wat je wilt

    het gaat niet rijden zoals je wilt, of je bent continu onderdelen aan het vervangen.

    Zoals de tandwielen, staal op staal slijt. en snel ook.
    kunststof tandwiel op een stalen tandwiel, dat houd het meestal lang uit.
    ga er nou geen bak vet tussen doen, dat zorgt er alleen maar voor dat zand blijft plakken (en dan slijt de boel nog sneller)
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.109
    Locatie:
    Rotterdam
    wheelspin zal niet zo'n probleem zijn.

    Besturen ook niet.
    Op de grond houden.. dat wel :D
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Nou, met zo'n snelle sensorloze motor zal langzaam wegrijden niet zo makkelijk zijn....

    Hoe minder wikkelingen des te slechter de terugkoppeling van de rotor gelezen wordt, cogging all the way! (bij het wegrijden)
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.368
    Locatie:
    Gavere/België
    Bij grotere modellen toch doorgaans staal op staal voor zover ik weet? In mijn 1/8 buggies allen staal op staal. Zowel pinion als spur gehard. Slijtage heel beperkt.
    Bij 1/10 modellen weet ik dat bv een alu pinion op staal spur niet lang mee gaat, maar messing op staal betere keuze is. Of staal/messing pinion op kunststof spur.
    Ik heb al meerdere POM spur tandwielen gemaakt. In combinatie met staal of messing pinion, prima! Al rij ik met al deze auto's (behalve de 1/8 buggies) eerder sporadisch, slijtage valt wel snel op normaal.
    Al wat open is, idd geen vet of zo.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Staal op staal zijn 2 super (ge)harde materialen op elkaar dus dat slijt niet zo snel. Het probleem is dat 2 gelijke materialen ook microscopisch kleine gelijke oppervlaktes in elkaar gaan haken en dus elkaars oppervlaktes aantasten. Bij zachtere materialen zoals Aluminium zal je dat merken....
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.109
    Locatie:
    Rotterdam
    dan heb ik waarschijnlijk precies de verkeerde tandwielen gehad :D
    vanuit het vliegend spul zie ik eigenlijk alleen maar staal / kunststof combinaties, wat letterlijk vele jaren meegaat
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat klopt, 2 verschillende materialen kunnen microscopisch niet in elkaar haken.
     
  12. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    Ik heb vandaag veel nieuwe upgrades per post ontvangen, maar het metalen differentieel paste niet, ook al stond er dat het voor de TT-02 was.

    Dan kies ik ervoor om mijn twee plastic differentieel te gebruiken.

    Ik had aluminium aandrijfassen in plaats van plastic, maar ik heb ze vervangen door aandrijfassen met aan één uiteinde een kruiskoppeling. Ze zijn ook van aluminium.

    De auto heeft nieuwe banden die origineel Tamiya zijn. De nieuwe banden zijn veel steviger en hebben een betere kwaliteit rubber.

    Ik wacht voor batteri holder van Carbon.

    De velgen zijn van 100% aluminium.

    upload_2023-9-20_18-40-0.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2023
  13. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    Ik heb een 3 kanaal Futaba radio controller gekocht. 2,4Ghz. Ik houd van Futaba radio.

    Kanaal 3 ga ik gebruiken voor een elektrische ventilator die op de koelribben zit die ik op de elektromotor ga zetten.

    Vandaag kwamen er twee lipobatterijen met de post.
    Ik vroeg of iemand een link kon geven naar goede batterijen en ik kreeg een link en ik kocht de batterijen.


    upload_2023-9-20_18-49-30.jpeg
     
  14. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    Ik heb 30 jaar ervaring met nitro- en benzineauto's, die allemaal een topsnelheid van 100 km.u hadden. 2 seconden 0-100km.u
    Alleen zijn elektrische auto’s compleet nieuw voor mij. En ik heb bijna geen kennis van esc, batterij en motor.
    Ik kan een snelle auto rijden, maar wat ik niet weet is of elektrische auto's anders reageren dan benzineauto's als ik rijd.

    Ik denk dat ik in het begin voorzichtig moet zijn

    Ik had een oude Tamiya Bigwig toen ik 12 was, maar die had de originele 540-motor en reed 35 km per uur
    Er zaten noch lipo-batterijen, noch borstelloos in. Bovendien was ik toen nog een kleine jongen, dus mijn vader hielp me veel en ik leerde niets over elektrische auto's - ik reed gewoon.
    En de technologie heeft zich in 35 jaar ontwikkeld.
    Op mijn 17e ben ik overgestapt op een nitro auto en later werd het een 23cc benzine.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2023
  15. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    Dan is het maar goed dat mijn auto een betje zwaar is. Ik heb veel aluminium en een ca. 400 gram stalen plaat onder het chassis.
    De stalen plaat onder het chassis zorgt voor bescherming en een zeer laag zwaartepunt.
     
  16. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    De veren aan de voorkant zijn prima in orde, maar ik had graag iets hardere veren aan de achterkant gehad.

    Heeft u een link naar sterke veren voor schokdempers?
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij iedere winkel dat Tamiya verkoopt kan je andere veren bestellen. The Border, De Heilige Koe, Marco's Modelbouw etc. Misschien dat je ze niet online kunt vinden maar vaak worden ze als TRF veren verkocht.
     
  18. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    Dankje well. Ik heb bestelt
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Let wel op dat je de oude TRF veren besteld, de huidige TRF heeft een zogenaamde short body demper waarbij ook kortere veren horen. De TT02 heeft naar mijn weten nog de oude lange dempers.
     
  20. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    link, alsjeblieft?
     

Deel Deze Pagina