Zoals ik het lees/interpreteer is er blijkbaar niets wat een zoom a la F3J in de weg staat: loggers schakelen blijkbaar de motor af op 30s looptijd + hoogte <=200m. FF snelheid halen net onder de 200m, motor uitschakelen en dan door stijgen is blijkbaar niet tegen het reglement en ook niet technisch te voorkomen. De F3J zoom was tot voor een paar jaar ook niet gebruikelijk tot een of andere slimmerik dit trucje bedacht en F3J een nieuwe dimensie gaf (en nu vliegt iedere F3Jer zo). Dat heet dan innovatie / competitie. Nogmaals tot spijt van wie het benijdt: competitie leidt tot het opzoeken en verleggen van de grenzen.
Loggers schakelen af op tijd en lezen alleen maar hoogte uit. Over zoomen is wel iets opgenomen in het FAI reglement. Zooming is not allowed. It is defined as the storage of extra energy in the form of kinetic energy (speed), which is then converted into potential energy (height) after the height reading is made. Any model observed by the designated timekeeper or Contest Director, to be attempting any zooming techniques, after the period of 10 seconds has elapsed, will be penalized by deduction of 100 points from the round score.
Toch wel. De uitgelezen starthoogte is de hoogte 10 seconden na het uitschakelen van de motor. Als je ná die 10 seconden ineens omhoog gaat (zoals bij een zoom) is dat te zien op de log en wordt je gediskwalificeerd.
Nee hoor, het is de maximale hoogte die je in de 1e 40 (30s motor+ 10 s "anti-zoom") seconden van je vlucht hebt bereikt . Dit is ruim voldoende om zoomen onrendabel te maken, de toevoeging ivm strafpunten is dus voorlopig waarschijnlijk overbodig, maar je weet nooit wat de toekomst brengt...
Stel dat je aan het eind van de 30 seconden je motor uitschakelt in een goeie bel... je zou aan de log wel kunnen zien dat het geen "zoom"effect is, maar je zou dus wél doorstijgen. Ik neem aan dat daar in de regeltjes rekening mee is gehouden...?
hmm, niet echt, dan heb je "pech" (voor de puntentelling) en "geluk" tegelijk (want je zit direct in de bel...)
Waarvoor in dit geval? Moet die opletten of je je gas dicht gooit? (...en als je gas op een schakelaar hebt, moet-ie dat dan niet weten?) Ik denk, indachtig het reglement dat ik gelezen heb, je dan toch strafpunten krijgt voor zoomen. Of diskwalificatie.
Hmmm, niet echt. De waarnemer beslist inderdaad of je al dan niet probeert te zoemen. Maar stel dat je naar 200m bent geklommen en direct in de thermiek (5m/s bvb) uitschakelt. 10 seconden later ben je de gelukkige bezitter van 150 extra strafpunten, en daar kan die waarnemer niks aan veranderen....
waarnemer In feite is er sprake van twee soorten waarnemers. De organisator zorgt voor een officiele waarnemer/tijdopnemer; jezelf als vlieger hebt een helper, die jou vertelt over thermiek, tijd, andere modellen, enz. In de praktijk kan dat om praktische redenen dezelfde persoon zijn. En deze persoon handelt volgens het reglement. De wedstrijdleider ziet daarop toe. Peter Keim