Electronica

Discussie in 'F5J' gestart door trebor siuhyn, 19 dec 2011.

  1. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Zoals ik het lees/interpreteer is er blijkbaar niets wat een zoom a la F3J in de weg staat: loggers schakelen blijkbaar de motor af op 30s looptijd + hoogte <=200m. FF snelheid halen net onder de 200m, motor uitschakelen en dan door stijgen is blijkbaar niet tegen het reglement en ook niet technisch te voorkomen.
    De F3J zoom was tot voor een paar jaar ook niet gebruikelijk tot een of andere slimmerik dit trucje bedacht en F3J een nieuwe dimensie gaf (en nu vliegt iedere F3Jer zo). Dat heet dan innovatie / competitie. Nogmaals tot spijt van wie het benijdt: competitie leidt tot het opzoeken en verleggen van de grenzen.
     
  2. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Loggers schakelen af op tijd en lezen alleen maar hoogte uit.
    Over zoomen is wel iets opgenomen in het FAI reglement.

    Zooming is not allowed. It is defined as the storage of extra energy in the form of kinetic energy (speed), which is then converted into potential energy (height) after the height reading is made. Any model observed by the designated timekeeper or Contest Director, to be attempting any zooming techniques, after the period of 10 seconds has elapsed, will be penalized by deduction of 100 points from the round score.
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Toch wel. De uitgelezen starthoogte is de hoogte 10 seconden na het uitschakelen van de motor. Als je ná die 10 seconden ineens omhoog gaat (zoals bij een zoom) is dat te zien op de log en wordt je gediskwalificeerd.
     
  4. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Nee hoor, het is de maximale hoogte die je in de 1e 40 (30s motor+ 10 s "anti-zoom") seconden van je vlucht hebt bereikt . Dit is ruim voldoende om zoomen onrendabel te maken, de toevoeging ivm strafpunten is dus voorlopig waarschijnlijk overbodig, maar je weet nooit wat de toekomst brengt...
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.429
    Locatie:
    Harderwijk
    Stel dat je aan het eind van de 30 seconden je motor uitschakelt in een goeie bel... je zou aan de log wel kunnen zien dat het geen "zoom"effect is, maar je zou dus wél doorstijgen. Ik neem aan dat daar in de regeltjes rekening mee is gehouden...?
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.763
    Locatie:
    Ede
    Daarvoor is nou de waarnemer ;).Dat is een annaloge logger:D
     
  7. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    ...
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2011
  8. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    hmm, niet echt, dan heb je "pech" (voor de puntentelling) en "geluk" tegelijk (want je zit direct in de bel...)
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.763
    Locatie:
    Ede
    Je vergeet de waarnemer achter je ,die is daarvoor doorslaggevend .
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.429
    Locatie:
    Harderwijk
    Waarvoor in dit geval? Moet die opletten of je je gas dicht gooit? (...en als je gas op een schakelaar hebt, moet-ie dat dan niet weten?)
    Ik denk, indachtig het reglement dat ik gelezen heb, je dan toch strafpunten krijgt voor zoomen. Of diskwalificatie.
     
  11. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Hmmm, niet echt. De waarnemer beslist inderdaad of je al dan niet probeert te zoemen. Maar stel dat je naar 200m bent geklommen en direct in de thermiek (5m/s bvb) uitschakelt. 10 seconden later ben je de gelukkige bezitter van 150 extra strafpunten, en daar kan die waarnemer niks aan veranderen....
     
  12. peterk

    peterk

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Oostkapelle
    waarnemer

    In feite is er sprake van twee soorten waarnemers. De organisator zorgt voor een officiele waarnemer/tijdopnemer; jezelf als vlieger hebt een helper, die jou vertelt over thermiek, tijd, andere modellen, enz. In de praktijk kan dat om praktische redenen dezelfde persoon zijn. En deze persoon handelt volgens het reglement. De wedstrijdleider ziet daarop toe.

    Peter Keim
     

Deel Deze Pagina