"Elektro dragracen,. wat heb je nodig"

Het beste resultaat tot nu toe. Even uitgeknipt voor de overzichtelijkheid.

full
full
full


Ik heb het schuine kantje er deze keer onder gedaan en dat helpt. Deze keer kreeg ik de mal al bijna niet uit de Lexan.

full


Met de schuifmaat eens gemeten hoe dik de zijkant is. 0.2mm. Dat is te weinig. Het voelt aan als verpakking van goedkoop speelgoed.

Daarmee is voor mij wel bevestigt dat deze mal te groot is voor deze vacuüm tafel. Het zal in de hoogte van de kap zitten. Alleen de motorkap en de kofferbak hebben de benodigde dikte.

Dat wordt dus opnieuw bouwen en ergens zo'n bredere bbq op de kop zien te tikken. Op naar de kringloop.

Op deze kan ik altijd nog wing's en spoilers maken voor de verschillende soorten dragsters.

Laat ik deze week eens kijken of ik een mal voor een vleugel kan fabriceren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een kleine update van het vacuüm feest.

Afgelopen week kreeg ik de mal van @wvr binnen. Daar wachtte ik al een ik al even op omdat ik zeker wilde weten of mijn bevindingen met het trekken van Lexan bodies klopte.

Ik was tot de conclusie gekomen dat ik een te kleine vacuümtafel had gebouwd.

De mal die ik ontving is een stuk kleiner dan die ik zelf heb gemaakt dus deze zou moeten lukken op mijn tafel en zou ook netjes dik moeten blijven.

En zie hier:

full


Een keurige undertray voor een t4.

Nu kan ik dus met een gerust hart een grotere tafel bouwen.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een kleine teaser:

full


full


Nog geen nieuw warmte element gevonden. Wel alvast een volgende mal begonnen. Deze keer in hard hout.

Nog veel te vijlen en te schuren;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat duurder, maar op het werk gebruik ik enkel nog PUR voor mallen. Je zou je er mee amuseren, ipv hout. Redelijke hoge densiteit, prachtig materiaal.
Of gewoon gips, bewerkt heel mooi, en kun je blijven plamuren en schuren.
 
Wat duurder, maar op het werk gebruik ik enkel nog PUR voor mallen. Je zou je er mee amuseren, ipv hout. Redelijke hoge densiteit, prachtig materiaal.
Of gewoon gips, bewerkt heel mooi, en kun je blijven plamuren en schuren.

Het gaat mij vooral om de combinatie duurzaamheid, stootvast en niet opnieuw hoeven beginnen als je een keer uitschiet.

Daarnaast vind ik het makkelijker om deel voor deel te maken. Dan weet ik zeker dat e.e.a. evenwijdig is.

Zelfs dan gaat het soms nog mis. Ik stond net op het punt om het dak te gaan monteren toen ik er achter kwam dat de linker raampartij net een mm anders zit dan de rechter. Die gaan er dus nog even weer af. Gelukkig was ik wel zo slim geweest om slechts een aantal punten te verlijmen.:rolleyes: (ken u zelf)

Waarschijnlijk volgende week wel klaar of bezig de details toe te voegen.

Is er iemand die een goede manier weet om lijnen secuur aan te brengen. Ze moeten ongeveer 1mm breed en diep worden. Voor de deuren bijvoorbeeld. Bij de hot rod kon ik dat doen met een mini rattenstaart vijltje maar dat waren vooral rechte lijnen.

De ramen heb ik anders gedaan. Die kan ik er zo uit pakken.
 
Misschien afplakken, en dan met een klein freesje ( ik weet alleen niet of die er zo klein zijn )
En anders afplakken en met een Dremel?
Alleen is dan de diepte weer een probleem...
 
eerst met een cuttermes een sneetje maken als start. Zit je er wat naast, kun je eerst ook nog uitschuren.
Eens goed, er een aantal keer door gaan met je mes.
En dan met de punt van een vijltje.
Heb ik al vaker zo gedaan. Assortiment vijlen en sleutelvijlen helpen hierbij .
Maar vooral: niet in hout... De vezels doen je gaan waar je meestal niet wilt.
 
eerst met een cuttermes een sneetje maken als start. Zit je er wat naast, kun je eerst ook nog uitschuren.
Eens goed, er een aantal keer door gaan met je mes.
En dan met de punt van een vijltje.
Heb ik al vaker zo gedaan. Assortiment vijlen en sleutelvijlen helpen hierbij .
Maar vooral: niet in hout... De vezels doen je gaan waar je meestal niet wilt.

Ja lekker zeg;) ik heb alleen maar hout.

Maar het idee is niet gek. Tot op heden heb ik het eerste lijntje met een balpoint gedaan omdat er dan een geultje ontstaat. Dat geultje dieper maken met een mesje klinkt niet zo gek. Vijltjes heb ik in allerlei soorten dus dit ga ik proberen.

Ps. Het mmtje verschil is er inmiddels al weer uit.
 
Zo veel mogelijk tips opgevolgd. Hardhout i.p.v. mdf. Lijntjes gaan in hardhout prima met een minirattenstaart langs een metalen liniaal.

Nu nog achterhalen wat men op mallen spuit om ze perfect glad te krijgen.

De meeste (semi) professionele houten mallen lijken voorzien van een glad grijs laagje.

Iemand een idee?

full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Tinus,..

Spuitplamuur heb ik voor mijn vorige mal gebruikt. Die is echter niet hittebestendig.

Ik vraag me vooral af of er nog iets beters is.

Als het niet anders is gebruik ik dat nog eens.
 
Zo,... dat heeft even geduurd.

De mal voor de Volvo is klaar. Deze keer heb ik alles in de epoxy gezet. Het enige dat nog moet gebeuren is even met een schuurpapiertje er over en de blower op de motorkap plaatsen.

Zie hier het resultaat tot nu toe:

full


full


full


full


full


full


Op de laatste foto heb ik de eerste mal naast de tweede gezet. De achterwielen staan exact in lijn en ze zijn allebei bedoeld voor een wielbasis van 11 inch (28cm)

Inmiddels heb ik ook een gloeielement met temperatuur regeling gevonden met de juiste (grotere) afmeting.

Valt alles mooi op tijd in elkaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
2componenten spuitplamuur, of makkelijker als particulier: strijkpolyesterplamuur. Min of meer als de motip auto plamuur, maar veel vloeibaarder. Nog niet gigantisch hittebestendig maar beter.
Nog beter: epoxy, al dan niet met vulmiddel (bv talkpoeder). Papje van maken, verven met een kwast. Maar alles dan weer gladschuren.
Voor wat jij nu doet, is je manie dik ok hoor zou ik zeggen.
Aleternatief voor hout (al je er nog maakt): koop een blok high density PUR. Duurder, maar je gaat nooit meer wat anders willen :)
Hout is natuurlijk veel goedkoper.
Doe maar gewoon verder.
looking good.
 
Back
Top