Elf 20 - David Boddington (RCME, 1988)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bipeflyer, 26 aug 2021.

1. <250

<250

Lid geworden:
    23 apr 2021
    Mooie kist zo in de ondergaande zon.

2. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Vandaag was het dan eindelijk zo ver! Mooi weer in het weekend met weinig tot geen wind. Heerlijk zonnig weer voor een maiden. De Elf heeft gevlogen :). Mijn eerste volledige scratch build, met eigen aanpassingen, zonder al te veel info op de bouwtekening over roeruitslag, neutraalstand van de roeren of beoogd gewicht. Spannend, maar ook voldoening. En hij is terug op de grond zonder ook maar een krasje.

Uiteidelijk heb ik gekozen voor een middenstand van de roeren tussen de reflex aan de tips en de vlakke stand aan de wortel van de vleugel. Meer reflex kan altijd als hij niet los wil komen, maar te veel up is geen pretje, dus daarom lager gekozen als uitgangspunt en dat was perfect.

Bij de start was het nog even zoeken naar de juiste gasstand, en hij wilde best flink naar links steeds, dus heb aardig wat trim naar rechts bij moeten geven. Maar gaandeweg de maiden voelde hij stabieler aan en begon ik er ook wat strakker mee te vliegen. Met een mooie landing als kers op de taart, voelde erg stabiel, mooie glijhoek en zweeft mooi rustig door.

Ik heb sinds kort een Ultra Stick 60 van Hangar 9 als sportkist erbij, met heel toevallig een matchend kleurenschema, is een mooie set zo:

Gewicht kwam uiteindelijk uit op 1121 gram met nog een klein beetje extra lood in de neus, zwaartepunt exact volgens tekening. Vleugelbelasting is ongeveer 48 g/dm2. De aandrijving op 4S (2400mAh) met een Turnigy SK3-3536 1400 kV en 6.5x6.5 prop is een goede match, power over, maar niet overpowered of te zwaar. Ook ruim voldoende ground clearance voor de prop.

Helemaal tevreden en happy zo! Nu nog wat meer vlieguren maken met de Elf, wat verder finetunen, en genieten.

Laatst bewerkt: 25 jun 2024
    HansH, strutter, ramses en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Kjel Postema

Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Gefeliciteerd Robbert! En inderdaad een hele mooie landing!

bipeflyer vindt dit leuk.
  4. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankjewel Kjel!

5. <250

<250

Lid geworden:
    23 apr 2021
    Wat een mooie beloning voor het werk. Alles klopt. Weer, model maar ook een mooi vliegveldje...

6. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Knap gedaan, :worship::thumbsup:

7. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankjewel <250 en René! :)

8. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Gefeliciteerd Rob :thumbsup: :thumbsup:
    Prachtige scratchbuild, kist en maiden flight, kers op de taart!

Geniet ervan, happy landings!!

Groeten, Ramses
    .

9. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Dankjewel Ramses!

10. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Vandaag weer met de Elf 20 gevlogen, vlucht nr 5 en 6. Vanaf de 2e vlucht had ik hem helemaal neutraal gekregen qua trim, het zwaartepunt is werkelijk perfect zoals het op tekening staat.

Het vliegt echt heerlijk, strakker en sierlijker dan ik van zo’n klein kistje verwacht had. En de stabiliteit is enorm door de deltavorm met V-stelling op de buitenste vleugeldelen. Voelt in de lucht ook groter (en stabieler) dan je zou verwachten bij deze spanwijdte en zo’n laag gewicht. Bij de landing is een high alpha flare prachtig, remt mooi, eerst de achterwielen aan de grond en rustig door op de neuspoot. Posities van de poten zijn ook goed, en ook de stand met de puur gegokte lengte van de neuspoot is top. Bij de start rustig gas erop, en na een aantal meters vol gas voel je dat ie los wil komen, tikje up en hij draait gracieus de lucht in.

De aandrijving en het gewicht zijn top, voor handstart had ik hem lichter gehouden met een 3S aandrijving, maar voor op asfalt is 4S beter. De laatste 10 a 20% gas voegen echter weinig toe qua snelheid, alleen qua geluid van de prop (op het einde overtrekt de prop ook zo te horen), dus blijf vrijwel altijd onder de 80%. Haal ook een comfortabele 8 minuten vliegtuig uit de 2400mAh dus da’s mooi.

Low passes zijn leuk, snel en langzaam. Rollen doet ie ook mooi neutraal. Natuurlijk geen acro kist, maar toch een hoop fun om mee te vliegen. En te wennen aan het delta-concept, want er komt ooit nog een mooie grote delta!

Al met al een groot succes wat mij betreft, erg leuk om te vliegen, en echt een mooi vliegbeeld ook.

ISOLA2, ramses, HansH en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Kjel Postema

Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Mooi dat hij zo goed vliegt, het is een bijzondere en niet alledaagse verschijning!

12. <250

<250

Lid geworden:
    23 apr 2021

Deel Deze Pagina