Elf 20 - David Boddington (RCME, 1988)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bipeflyer, 26 aug 2021.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.382
    Locatie:
    NB NL
    .
    Top opgelost inderdaad Rob! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel sub250 en Ramses!

    Vandaag de stuurstangen ingelijmd met epoxy en de aansturing vanaf de servo in elkaar gezet. De binnenste delen van de achterlijst op maat gemaakt, alleen nog de uitsparing voor de stuurstangen en de hoek bepalen en dan kan ik dit deel van de bouw afronden en door naar de aansturing van het voorwiel.
     
  3. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    535
    Locatie:
    Ede
    Ziet er goed uit. Weer lekker bezig :thumbsup:.
     
  4. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    Thanks Kjel!

    De stuurstangen zijn af en zitten nu definitief bevestigd, alsook de ball links en de servo-armpjes:

    [​IMG]

    Vervolgens de laatste stukjes (inboard) van de achterlijst op maat gemaakt en de voorzijde uitgehold in de juiste diameter, zodat ze de elevonaansturing mooi opsluiten:

    [​IMG]

    Met twee plankjes aan elke kant als referentie en een beetje epoxy de stukjes achterlijst vastgelijmd. Uiteindelijk besloten die geen reflex te geven maar gewoon onderzijde vlak in lijn met het profiel, omdat dat ook was wat ik op de foto's van het originele RCM&E artikel meen te zien (op de bouwtekening staat er in ieder geval niets over vermeld..):

    [​IMG]

    Ze sluiten mooi aan op de vleugel:

    [​IMG]

    En zo is de Elf qua vleugeloppervlak voor het eerst compleet! Erg tevreden met het resultaat tot nu toe (er komt nog een 'uitlaat' op dus het kontje wordt nog iets langer):

    [​IMG]

    Na het drogen van de epoxy de roeren weer verwijderd, die lijm ik pas vast na het bespannen, anders kan ik er met de folie niet meer bij:

    [​IMG]
     
    ramses, eric_laermans, E.hof en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    529
    Locatie:
    limbolala
    Mooi silhouet.. Wordt mooi
     
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    Thanks! Ben ook erg benieuwd hoe het uitziet met de bespanning erop straks, het ontwerp daarvoor is al af!

    Voor de aansturing van het neuswiel heb ik een kleine servotray gezaagd uit triplex en die met epoxy in de hoek tegen het spant gelijmd voor wat extra stevigheid (zodat de kracht niet alleen op de balsa rompzijkant komt). Uiteraard zo gepositioneerd dat de stuurstang straks exact in lijn loopt (qua hoogte) richting de aansturing voor het neuswiel:

    [​IMG]

    Vervolgens een stuurstang gemaakt met aan de ene kant een clevis en aan de andere kant een ball link, heveltje op maat gemaakt en alles gemonteerd. Alles paste perfect zoals bedacht:

    [​IMG]

    De servo zit trouwens met opzet wat verder naar achteren, zodat deze niet tegen de accu aan kan komen, die straks door dat open spant rechts steekt.

    Ik heb de aansturing getest met een losse draad met een vlaggetje van tape... mijn voorpoot is nog niet op maat (wel gebogen):

    [​IMG]

    Hier kun je goed de aansturing van de poot zien, en hoe hij opgesloten zit en zowel de poot kan draaien als de poot borgt in de romp. Ik heb het ook met opzet zo gemaakt dat ik de poot kan verwijderen, mocht ik toch eens zonder poten willen vliegen, of de poot moeten repareren of aanpassen. Ik kan door de 'luchtinlaat' het inbusboutje losdraaien en de poot eruit schuiven - het mechaniek blijft dan netjes op zijn plek zitten en er kan eventueel een kort dummy staafje voor terug:

    [​IMG]

    En natuurlijk ook hiervan bewegend beeld, een sturende neuspoot voor mijn Elf:



    Het voorste deel van de cockpit was nog open, dus daar heb ik nu een eenvoudige cockpitvloer in gelijmd met latjes aan de zijkant zodat het optisch een beetje doorloopt vanuit het achterste deel:

    [​IMG]

    Ik ga waarschijnlijk geen details aanbrengen, maar de cockpit van binnen enkel lichtgrijs verven. Denk ook niet dat er een pilootje in komt, het wordt geen schaal maar een sportkistje. Toch vond ik een doorzichtig plastic kap veel mooier dan een dichte - dat zie je ook veel voorbij komen bij deze kist en was natuurlijk veel eenvoudiger geweest om te bouwen, maar ben blij dat ik het extra stapje gezet heb.
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2022
    ramses vindt dit leuk.
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    Nu is het de beurt aan de onderzijde van de romp. Die wil ik in tegenstelling tot bij het origineel volledig 'serviceable' hebben. Ik wil overal bij kunnen en niet moeten gaan snijden als er iets stuk is. Ook omdat ik graag periodiek aansluitingen en speling op aansturing controleer. Het bouwplan schrijft 2 mm balsa gelamineerd met 1 mm vliegtuigtriplex voor voor de onderkant. Lekker stevig, maar 3 mm bouwplaat van de Gamma blijkt lichter qua soortelijk gewicht en ik denk dat dit ook veel minder snel krom trekt (voor de klepjes) dan assymetrisch gelamineerd hout. Ook nog makkelijker en iets steviger dan balsa!

    De voorzijde op maat gemaakt en vastgelijmd. Er zit een klein stukje verenstaal in om het mechanisme van de poot op z'n plek te houden. De voorpoot kan dus door dit gaatje verwijderd en teruggeplaatst worden en ik kan qua servo-aansluiting ook nog overal bij:

    [​IMG]

    Vervolgens de laatste onderdelen van de luchtinlaat vastgelijmd en de hoeklatjes in vorm geschuurd. Op nog wat afronden van de hoeken na wordt dit de luchtlinaat. Uiteraard in mijn geval alleen voor koeling van regelaar en motor (en de onderzijde van de neus bovenaan op de foto moet natuurlijk ook nog dicht):

    [​IMG]

    Rondom de bevestiging van de hoofdpoten komen twee vaste stukjes die houvast creëren voor de lip van de klepjes:

    [​IMG]

    En ze gaan mooi om de bevestiging voor de hoofdpoten heen, die zakt er op deze manier mooi in weg straks:

    [​IMG]

    En dat betekent dat dit (na ook het vastlijmen van het kleine stukje achteraan) de ruimte is die ik heb om onderhoud te plegen aan alle componenten! Ik kan dus overal nog mooi bij:

    [​IMG]

    Zo zien de klepjes eruit, een vliegtuigtriplex (1,5 mm) lip aan de achterzijde, gaatje aan de voorkant, en een latje eronder om het klepje in de romp te centreren:

    [​IMG]

    Dichtgemaakt ziet het er dan zo uit. Voelt stevig aan, zeker ook ruim voldoende voor een buiklanding mocht het nodig zijn (al hoop ik natuurlijk dat de poten een succes zijn want dat vind ik veel leuker landen!):

    [​IMG]

    De klepjes zitten vast met witte nylon kruiskopschroefjes. De onderzijde van de romp wordt straks wit, dus die ga je niet zien. En ik hoef ze op het veld ook niet los te draaien, zijn echt alleen voor onderhoud. De accuwissel kan zonder gereedschap, die zit namelijk vast met een magneet:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2022
    ramses, Kjel Postema, <250 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    535
    Locatie:
    Ede
    Dat ziet er weer strak uit! Mooie oplossing zo met die serviceluikjes :thumbsup:.
     
  9. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel! Ach, het is maar simpel, die luikjes, zeker vergeleken met jouw Gee Bee.. maar op het totaal ben ik, als eerste scratch build met toch wat eigen aanpassingen, best trots.
     
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    Vandaag wat kleine leuke klusjes opgepakt, naast een heerlijke nazomerse vliegmiddag met de Christen Eagle!

    Het motorkruis en de propadapter met lock bond vastgezet, en de 6.5x6.5 APC-prop passend gemaakt, het is geen pusher prop, dus de motor draait de andere kant op en de prop zit achterstevoren. Gelukkig komen de bladen niet tegen de hub aan, dat is een meevaller (was bij de e-props wel zo):

    [​IMG]

    Ook de aansluitingen voor de regelaar gesoldeerd en alles getest vanaf de zender:

    [​IMG]

    Dat werkt prima, dus klaar om in te bouwen. Maar voordat de motor erop kan, moet de 'uitlaat' er nog op, het laatste stukje van de romp. Die heb ik vastgelijmd, en vervolgens de binnenkant mat zwart geschilderd, zodat je langs de motor af niet tegen het kale hout aankijkt straks:

    [​IMG]

    Moest hem overigens wel wat inkorten om de motor te laten passen, maar dat heeft verder geen functie en kan prima.

    En nu ik toch aan het verven ben, meteen maar de binnenkant van de cockpit een kleurtje gegeven:

    [​IMG]

    De rest van de kist ga ik bespannen, maar hier kan ik straks niet meer bij, dus het is wel handig als dat alvast een kleurtje heeft.

    Nu kan ik, als de verf droog is, de motor, regelaar en ontvanger gaan installeren, en dan kan de bovenkant van de romp dicht. Daarna moet ik de voorpoot nog op lengte maken, het uiteinde buigen, en de wielen monteren. Pas dan kan ik voor het eerst echt goed het zwaartepunt testen. Als er dan nog lood bij moet, dan kan dat in de neus - daarom heb ik die van onder nog open gelaten. Als de kist uitgebalanceerd is, kan de neus voor dicht, alles bespannen worden, en de cockpit 'beglazing' gemaakt en vastgelijmd worden. De maiden komt in zicht!
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2022
    ramses, <250 en Kjel Postema vinden dit leuk.
  11. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    529
    Locatie:
    limbolala
    Ziet er mooi strak uit, ook mooi hout gebruikt (kwartiers gezaagd).
     
  12. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    Thanks sub250! Dit zijn best mooie plankjes ja, goed zoeken bij de lokale hobbyshop :D.
     
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    De motor geïnstalleerd, past perfect!

    [​IMG]

    En vervolgens de rest van de aansturing. Uiteraard moet alles nog een mooi plekje krijgen en goed vast gezet worden, maar ik denk dat dit hem wel wordt (de ontvanger en regelaar ieder in een eigen compartiment):

    [​IMG]

    Heel kort filmpje, maar toch leuk om even te delen, de eerste motortest:



    Mijn bevindingen van vandaag:
    • het zwaartepunt zit maar een paar millimeter te ver naar achteren zo! Uiteraard moet het keilvlak er nog op, en de poten eronder, en de neus moet nog beplankt aan de onderkant, maar dit valt me 100% mee. Goede layout dus, en de positie van de accu ook! Ik verwacht dus weinig lood nodig te hebben voor een goede balans.
    • de accu steekt door spant 4 en hoewel dat past, is het erg onhandig om hem er in te krijgen doordat de draden bol uitsteken en het is ook een heel gedoe met aansluiten.. ik overweeg sterk om dat spant boven die accu gewoon door te zagen zodat ik hem er van bovenaf in kan leggen. Dat maakt ook het aansluiten makkelijker, en voorkomt bovendien dat de aansluiting gaat schuren tegen dat spant. Mijn vermoeden (of hoop) is dat zonder die verbinding de kist nog steeds sterk genoeg is.
    • als ik nu alles bij elkaar weeg, zonder de bespanning maar verder alles compleet, kom ik op 960 gram. Het vleugeloppervlak is 23,5 dm2 en inclusief romp 27 dm2. Dan kom ik afhankelijk van de manier van berekenen tussen de 35 en 40 g/dm2 uit.. dat is ergens tussen een zwever en een trainer in - en dat voor een delta. En dan ook nog eens met 370 W vermogen. Ik verwacht een vrij brede 'flight envelope' zeg maar. Uiteraard neemt de vleugelbelasting nog toe door de bespanning, maar ik denk dat ik redelijk goed zit. Het blijft gokken want ook op dit vlak geen informatie te vinden op de bouwtekening.
    • door de gewone prop achterstevoren draait de motor andersom, en ben ik bang dat de prop er makkelijk afloopt.. handvast draaien van de moer, 1 tikkie gas en hij vliegt los. Aangezien het behoorlijk wat vermogen is bij vol gas (nog niet geprobeerd in m'n eentje!), moet ik denk ik toch de propeller borgen met een dubbele moer. Iemand suggesties of ervaringen op dit vlak?
     
    ramses en E.hof vinden dit leuk.
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.016
    Locatie:
    Sneek
    Ik zou een zelfborgende moer gebruiken, onder voldoende spanning vastgezet, komt die niet los door het koppel van de motor.

    Groeten, Jan.
     
  15. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    Dat is misschien wel een goed idee Jan, en dan dubbel, omdat twee moeren elkaar ook borgen. Dus de originele die er nu op zit en daarachter nog een borgmoer. Dat is wel weer minder mooi dan alleen een borgmoer.. ik ga als de kist af is even wat experimenteren en de verschillende opties testen op vol vermogen.

    Eerst verder met de lipo!

    De knoop doorgehakt, de bovenste verbinding van spant 4 moet eruit, want anders krijg ik de lipo nooit passend. De zaag erin en netjes afgerond, en gelukkig absoluut niets aan stevigheid ingeboet, maar wel een veel beter toegankelijke ruimte nu:

    [​IMG]

    De lipo is precies even breed als de opening in het spant, maar de rest van de ruimte is breder en ik wil niet dat de lipo kan schuiven. Daarom twee vullingen gesneden van stevig schuim op basis van het zijaanzicht van de bouwtekening:

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik een zadeltje nodig, voor een strap, maar ook om de lipo in de goede positie te krijgen - hij moet namelijk schuin omhoog liggen, gelijk met bovenzijde romp, en niet vlak, want dan zou hij aan de voorkant boven de romp uitsteken. Bijkomend voordeel van die gekantelde positie is dat de uitstekende draden aan de onderkant weer vrij komen te liggen van spant 4.

    Een zadeltje getekend en gezaagd van multiplex en vliegtuigtriplex:

    [​IMG]

    En vervolgens opgedikt en afgeschuurd in dezelfde hoek als de bovenzijde van de romp:

    [​IMG]

    Dat komt er dan zo in te liggen - als ik tevreden ben gaat ie met epoxy vast, nu ligt alles er nog los in om te passen:

    [​IMG]

    En de schuim zijkanten passen perfect en interlocken met het zadeltje, waardoor hij nu ook optisch symmetrisch lijkt (maar voor de stevigheid zit hij voor aan beide rompzijkanten gelijmd straks):

    [​IMG]

    En als ik nu de accu erin leg, past hij werkelijk perfect! Verder naar voren kan niet, hij steekt niet uit en er is zelfs nog een millimeter ruimte voor een dunne strap. De accu kan ook niet naar achteren schuiven, want de cockpitkap heeft in het midden een knikje ter hoogte van de achterzijde van de accu en borgt daarmee het geheel:

    [​IMG]

    Het enige puzzeltje wat ik nog op moet lossen is dat de draden / stekkers te lang of juist te kort zijn, ik krijg de regelaar en de accu niet aangesloten, krijg de draai niet gemaakt. Als ik daar een oplossing voor heb ga ik pas lijmen.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2022
    ramses, eric_laermans, <250 en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    Het was even puzzelen maar het is gelukt, tot twee keer toe de draden vanuit de regelaar ingekort en nu kan ik de draai met de stekkers maken in de romp en de lipo goed aansluiten! Daarop vervolgens alles definitief bevestigd in de romp, regelaar en ontvanger, en alles aangesloten. Nu van boven toegankelijk, maar als het goed is voor onderhoud ook van onderen straks, zij het wat lastiger:

    [​IMG]

    Voor de antenne had ik in de romp niet echt voldoende plek zonder naar mijn zin een te scherpe knik te maken. Toen kreeg ik het idee hem door de rompzijkant in de vleugel uit te laten komen. Straks verborgen door de bespanning, en zo ver mogelijk weg van motor, regelaar en andere bedrading en magneten. Nog niet helemaal blij met de spanning op het laatste stukje tegen de binnenkant van de indekking, en ik weet ook niet of die doorsteek door de romp met zint, maar heb nog even de tijd om het te veranderen als ik op een beter idee kom:

    [​IMG]

    Nu alles ingebouwd is en uitgezocht is, tijd om de bovenkant dicht te maken. Vooraf met iets overmaat de indekking passend gemaakt (drie plankjes zijdelings aan elkaar) en van te voren de sleuf voor het kielvlak op maat en passend. Met tape kan ik iets meer spanning zetten dan met pinnetjes, en ik krijg niet allemaal gaatjes in de beplanking:

    [​IMG]

    Na het drogen van de lijm de zijkanten gelijk geschuurd en ook wat afgerond:

    [​IMG]

    Ook erg tevreden met de aansluiting op de afneembare cockpitkap:

    [​IMG]

    Even een fotootje van het resultaat tot nu toe, gewoon omdat ik de lijnen van dit kistje zo mooi vind:

    [​IMG]

    Om vervolgens mijn aandacht te verleggen naar het onderstel. De voorpoot moest nog op maat gemaakt en gebogen voor het wiel. Dat was lastig op zo'n korte afstand van elkaar met mijn relatief groot buigijzer, maar na wat gefriemel en een aantal kleine correcties met bankschroef en hamer toch redelijk tevreden met het resultaat:

    [​IMG]

    Ik heb hem al getest, maar vind de voorpoot nog te lang, waardoor de invalshoek te groot wordt. Hij moet iets van een positieve AoA hebben zodat ie makkelijk los komt bij de start, maar niet te veel want dan gaat hij bij het landen makkelijk stuiteren. Uiteraard expres aan de voorzichtige kant begonnen, maar daar mag dus nog een stukje af. Als dat naar tevredenheid is, kan ik de wielen gaan monteren en is het landingsgestel klaar, wat ik nodig heb voor het bepalen van het zwaartepunt voor eventueel lood in de neus, waarna de onderkant van de neus dicht kan.

    Overigens een ietwat ongewenst karakteristiek ondekt van de hele setup.. de achterpoten staan redelijk ver naar voren, maar net achter het zwaartepunt (zelfs nog ietsje achter waar de facultatieve poten stonden ingetekend). Dat gaat natuurlijk helpen bij het roteren bij de start, maar het nadeel is dat als ik de lipo eruit haal, het kistje achterover valt. Misschien dus toch maar een stand bouwen voor opslag en transport, dan kan ik op het veld ook makkelijker accu's wisselen. Dat is dat meteen ook een oplossing voor opslag los van de wielen! Ik laat kisten nooit op de wielen staan, bij schuim banden krijg je super snel vlakke stukken en je hebt continu belasting op de poten. Daarom hangen ze altijd op de romp, maar deze krijgt dus iets van een zadeltje.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2022
  17. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    457
    Locatie:
    Nunspeet
    Het ziet er op alle fronten strak uit:thumbsup:!!

    Groeten, Eddy
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.382
    Locatie:
    NB NL
    .
    Zeer strak werk inderdaad weer :thumbsup:
    Erg fraaie lijnen heeft de kist ook!

    Groeten, Ramses
    .
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  19. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    529
    Locatie:
    limbolala
    Ook van hiwruit mijn complimenten op alle vlakken.
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel heren, leuk om zulke mooie complimenten te lezen!

    Vandaag heb ik de voorpoot verder ingekort zodat ik op een mooie 2,5 graad AoA uitkwam, en vervolgens de wielen definitief gemonteerd. Vlakke stukjes op het draadstaal gevijld en de stelringtjes vastgezet met lock bond. De wielen zijn van Kavan, rubberen Ultra Lights. Voor ligt er de kleinste maat op (40 mm) en achter een maatje groter (45 mm). Het verschil valt niet super op, maar staat een jet in mijn ogen net iets beter:

    [​IMG]

    Ik heb aan beide kanten van het wiel een stelring geplaatst zodat het wiel niet aanloopt op de bocht van het verenstaal en mooi spoort tussen de twee stelringen:

    [​IMG]

    Vervolgens de poten in de romp gestoken, werkt perfect en eenvoudig (de)montabel:

    [​IMG]

    Voor het eerst op eigen benen! Hier zie je goed wat de licht positieve AoA doet en ook het kleine verschil in de wieltjes. Overigens ben ik blij dat ik de neuspoot niet zoals op tekening voor de inlaat heb geplaatst, dit ziet er veel beter uit:

    [​IMG]

    De 'prop clearance', de ruimte tussen de propeller en de grond, is ruim voldoende voor een mooie rotatie.

    Nog wat plaatjes, een mooi shot van voor op de neus:

    [​IMG]

    En ook vanaf de achterkant ziet dit er prima uit, ik ben zeer tevreden met hoe de kist op z'n poten staat:

    [​IMG]

    En toen kon ik het toch niet laten alvast even gewicht en zwaartepunt te checken. Ik mis de indekking onder de neus nog, en de beugeltjes voor de hoofdpoten, en natuurlijk de Oracover bespanning, maar verder is ie compleet. De roeren had ik bij het wegen en uitwegen wel aan de kist geschoven. In totaal kom ik dan op 972 gram zoals ie hier staat (inclusief accu). Dat is nog altijd netjes op schema! Het zwaartepunt is niet onaardig, maar ligt nog wat te ver naar achteren: precies 10 mm. Er komt nog indekking onder de neus, maar dat zal niet heel veel doen gok ik. Een klein beetje extra gewicht in de neus is dus nodig; dat ga ik de volgende keer op mijn gemak eens uitzoeken.
     
    <250, E.hof en Kjel Postema vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina