Emma Maersk 1:65

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MarcoB, 7 dec 2012.

1. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    En de laatste kleur voorlopig. Nu eerst weer verder met het achterste deel.
    Adam, bedankt, goeie tip. Ik heb vandaag gebeld en DD coat is ook transparant beschikbaar in zijdeglans.

Groeten, Marco

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Klopt, heb ik in een donker verleden ook op m'n Fairmast gebuikt. Ik heb het gespoten maar dat vond ik wel lastig. Op he glans zie je bijna niet waar je gebleven bent.

3. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Schi-ter-rend!!!!!

4. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Ziet er erg netjes uit,

Met kleur lijkt ie nog langer

5. Daan Bart

Daan Bart

Lid geworden:
    4 apr 2007
    Marco,

Één woord: WOUW!!

Gr, Daan

6. Koos82

Koos82 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 dec 2007
    een woord PRACHTIG!!!!!!

7. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    prachtig, inderdaad zoals mijn voorgangers reeds schreven.
    ik hoop echter dat je achterste deel schip straks nog dezelfde kleur zal hebben.
    Ik twijfel niet aan je kunnen, maar daar er wel wat tijd tussen zal zitten kom je straks mogelijk met een kleurverschil zitten wat wel heeeel jammer zou zijn.

8. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    Hallo allemaal,

bedankt voor jullie vriendelijke complimenten, maar voorzichtig daarmee, anders durf ik niet verder te bouwen :)

Marc, je hebt wel een punt. Ik ben echter nu snel met het achterste deel begonnen en ga er van uit dat een tijdsverschil van twee weken niet echt een probleem zal zijn, of zie ik iets over het hoofd? De verf voor het voorste en achterste deel zijn tegelijk en samen gemengd namelijk.

Enfin, twee plaatjes van hoe het achterste deel er nu bij ligt. Ze is sinds de laatste posting geschuurd, in de epoxy en glasmat gezet, geschuurd, geplamuurd en weer geschuurd. Nu nog een paar kleine plekken bijwerken.

Afgelopen zaterdag heb ik een workshop bij Mr Boat gevolgd over het werken met epoxy, uiterst leerzaam, ik heb het meteen kunnen gebruiken bij dit achterste deel.

Ook de basis voor het roer is gemonteerd. Dat heb ik gedaan na de epoxy zodat mocht het roer ooit een klap krijgen en afbreken de romp waterdicht blijft.
    Ook heb ik de schroef al moeten monteren want ik kwam er achter dat de schroef niet langs de basis van het roer kan.

Groeten maar weer! Marco

9. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    :confused: :rolleyes:

Raar verhaal.
    Hoe ga je ooit een schroef wisselen dan zonder je scheg te moeten afzagen?

Die schroef kan toch zeker nog wel los van de as?

10. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    als de verf reeds gemaakt is en je binnen enkele weken reeds kan schilderen zal mijn opmerking niet van tel zijn.:oops: wist niet dat je reeds zo ver gevorderd was met de achterste helft.

vind het ook wel een beetje vreemd dat je schroef niet van de as kan.

maar als het zo is , hoe dikwijls vervang je een as of een schroef op een rc model ?

11. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Vaker dan je denkt. Een beetje waterplant doet wonderen met een schroefas hoor. Ik heb al menig keerring mogen vervangen doordat ze kapotgedraaid waren door waterplanten. Als je de as een kleine cm naar buiten kan schuiven heb je al genoeg ruimte om de contramoer los te draaien waarna je de schroef van de as af kunt draaien dus ik denk dat onderhoud mogelijk moet kunnen zijn bij de Emma.
    Maar ik weet natuurlijk hoe Marco zijn oplossing heeft gemaakt.

12. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Schroef

MarcoB,
    Ik heb met mijn Oceanic het zo geregeld dat ik de assen naar binnen kan trekken en zo schroeven etc kan wisselen of checken, zie mijn forum site, de motoren zijn wegneembaar. Oceanic roeren en scheggen staan nl in de weg als ik ze naar buiten zou willen trekken. Jij moet toch ook die ruimte hebben om het zelfde te doen ?
    grt
    Hawser

13. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Zelfs mijn askoker met lagers en keerringen kan er naar binnen uit.

keerring

plaatje met nog een oude schroef.

14. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    Heren,

Uiteraard was het mijn bedoeling dat ik de complete as met schroef uit de koker kon trekken. Ik had er echter geen rekening mee gehouden dat de schroef er niet langs kan. Dat had ik wel kunnen bedenken natuurlijk want een 6 blads lage cavitatie schroef heeft erg weinig ruimte tussen de bladen. Het pakt dus iets anders uit dan ik bedacht had.

Ook kan de schroef wel van de as af maar met grote moeite. De schroef is een special en door Propshop gemaakt op basis van een centrale naaf met zes bladen. In beide zijden van deze naaf is een stuk messing/brons geperst met daarin een schroefdraad. Die beide staan niet exact goed ten opzichte van elkaar. Dat houdt in dat de as er het eerste stuk makkelijk op draait maar zodra de as in het tweede deel terecht komt er veel kracht nodig is om hem verder te draaien. Ik heb klaar gestaan om dat aan te passen maar bedacht dat het meteen meehelpt in het borgen van de schroef. Ergo, de schroef kan van de as maar met veel moeite en kracht. Hij zit me niet in de weg dus ik heb hem maar gemonteerd.

Overigens heb ik geen keerringen in de as koker. De koker is gemaakt van 15 mm stalen pijp en heeft aan de uiteinden lange glijlagers van POM. Dit is een soort nylon dat gesmeerd mag worden. Het spul wordt ook in de industrie gebruikt voor zwaar belaste glijlagers. De as zelf wordt gevuld met vet. Ik verwacht eigenlijk dat ik hier niet meer bij hoef en mocht dat toch ooit nodig zijn dan kan het dus wel, maar met moeite. Ik heb voor deze constructie gekozen omdat ik bij de assen van de Maersk Kaikoura vaak problemen heb gehad met de keerringen en afsluitingen aan het eind van de koker. Vaak had ik na een hele dag in het water toch een paar CC water binnen en dus de noodzaak alles weer uit elkaar te trekken. Dit leek me een meer betrouwbare oplossing ondanks het nadeel van de weerstand van het vet.

Mochten er overigens goede ideeen zijn om dat in de huidige fase nog te verbeteren dan hoor ik het graag.

Groeten, Marco

15. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Die weerstand van het vet neemt af tijdens het varen. Ik gebruik in al mijn schepen die ik gebouwd heb origineel schroefassen van kroon dat op de 1:1 schepen gebruikt wordt. In het begin is er even weerstand maar na twee minuten niet tot nauwelijks meer. En het is gegarandeerd waterdicht. Een keer aanbrengen en daarna geen onderhoud meer.

16. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    En een kleurtje er op, toch wel handig zo'n herfstvakantie.

De kleur van de eerste laag is niet helemaal goed, er is verschil tussen laag 1 en 2 die lichter is. Het is momenteel redelijk warm dus hopelijk kan ik morgen weer verder. Het valt me trouwens op dat op de plaatsen waar de epoxyplamuur zit (epoxy met microbaloons) de verf na de eerste laklaag meteen mat wordt. de structuur is daar toch meer open en poreus dan elders. Na de tweede laklaag zie je het verschil niet meer.

@ Wiggie, kan je me iets meer info geven over het vet dat jij gebruikt en waar je het haalt? Ik gebruik normaal vet voor lagers maar dat is natuurlijk niet voor gebruik met vocht bedoeld.

Groeten, M

17. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    wauw prachtig! is denk ik het zelfde effect als je de eerste laag verf over onbewerkt hout doet ;)

18. Michael van der Hoek

Michael van der Hoek

Lid geworden:
    28 mei 2010
    Zo, ik heb even op me gemak alles doorgelezen. Ik ben zelf meer van het vliegen maar hierbij viel me mond toch echt open!

Volgens mij heb je alles prima uitgedacht, ik weet alleen niet of je boeg en hekschroeven zo functioneel zijn als een open dwarspijp, maar dat merk je snel genoeg :D

Wat ik me ook afvraag is waar je gaat varen met dit bakbeest. Een normale sloot is al snel te klein dus je mag zowat wel uitwijken naar de kanalen!

Ik blijf je volgen, want ik ben toch wel heel erg benieuwd wat je verder nog voor ons in petto hebt!

Gr Michael

19. rcboy

rcboy

Lid geworden:
    9 nov 2011
    Prachtig werk Marco, maar wat voor motor komt er dadelijk in? Of ben ik ergens overheen gelezen?

MVG: Melvin

20. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Marco,

Ik vaar ook met origineel schroefassen van bij ons aan boord, Dit bestaat in verschillende diktes. Ik gebruik de dunste, die wij gebruiken bij de schroefasafdichting. Dit gaat prima in een spuitje en vervolgens in de as. Koud is het in het begin ietwat zwaarder maar naar een paar minuten varen loopt het als een zonnetje. Geen druppel water binnen.

Ik zie dat je Voorst als woonplaats heb. Je zou het eens kunnen proberen bij de oliehandel in Zutphen aan het water (zover ik weet bestaat deze nog) In de grotere watersport winkels hebben ze het vast ook wel.

Deel Deze Pagina