En weer een Kontronik-Jive vraag.

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door JPV, 8 feb 2016.

1. JPV

JPV

Lid geworden:
    21 mei 2009
    Ja, maar dat heeft geen nut, want hij maakt zijn eerste riedeltje niet, en dan gebeurt er ook niets als je de jumper trekt.

Groet, Jan.

Laatst bewerkt: 12 feb 2016
  2. helihenk

helihenk

Lid geworden:
    4 apr 2004
    Sorry dat ik mijn hulp heb aangeboden , prul maar lekker verder .
    Als het te veel werk is om me ff te bellen ,....
    Succes ermee !

3. JPV

JPV

Lid geworden:
    21 mei 2009
    Hallo.

Nee, dat is het niet, ik ben momenteel nogal druk met van alles en nog wat, moet over een paar minuten ook weer weg, en dat bellen wilde ik doen als ik er eens rustig voor kan gaan zitten. Die heli komt er steeds effe "tussendoor" en je kunt volgens mij bij dit soort rare storingen altijd het beste even rustig de tijd nemen om erover van gedachten te wisselen. Ik neem zeker contact op (hopelijk dat het jou dan ook uitkomt).

Groet, Jan.

4. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Jan,

ik heb even mijn heli erbij gepakt. Ik had het hoofdtandwiel er toch uit liggen dus kon ik vrij experimenteren. Als ik de zender uit heb of de gasknuppel niet in de "nul" stand dan piept mijn jive ook niet en lijkt ie net zo dood als de jouwe. Zet ik de gas knuppel daarna naar de "nul" stand dan gaat ie zijn 3 startpiepjes geven en werk ie verder gewoon.

Misschien kan je nog wat met deze info.

Steven.

5. JPV

JPV

Lid geworden:
    21 mei 2009
    Hallo.

Helaas, ik heb de waarde van de gasschuif bij de minimumstand (gas-dicht) tijdens het proberen laten zakken van -100 tot aan -150, maar zelfs dan wilde de Jive niet tot leven komen.
    In een video van Mr. Mel zet hij de gasknuppel ook ergens in het midden, en duwt 'm vervolgens terug richting minimum totdat op zeker moment de regelaar armed ( dus wat jij hierboven ook doet), maar bij mij gebeurt er helaas niets als ik dat ook probeer (zelfs als het endpoint op -150% staat).

Groet, Jan.

6. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Ik vrees ondertussen ook het ergste vwb je jives. kan ik nog een test voor je doen om nog wat info voor je boven water te krijgen?

7. JPV

JPV

Lid geworden:
    21 mei 2009
    Nee, ik vrees eigenlijk van niet. Ik bedoel, zoals je al aangaf, wat het meest voor de hand ligt als een esc niet armed is dat het gas-signaal niet op nul staat op het moment dat de lipo wordt aangesloten, dus dat hij signaal ontvangt, maar dat is voor zover ik kan bekijken bij mij niet het geval. Dus ik denk dat de Jive maandag weer naar Kontronik gaat, dan hoor ik wel wat er aan de hand is.

Groet, Jan.

8. bones7

bones7

Lid geworden:
    13 feb 2016
    Een tip heb ik nog...

Hoe heb je de kabels van de Jive naar de motor liggen? Geen kabel gekruisd of rare bochtjes erin? Ik weet van iemand uit een andere forum dat dit het probleem was.

Normaal als de BEC nog werkt en je geen ledjes ziet knipperen , is ie niet kapot.
    Maar als de Jive kortsluiting ruikt op de kant naar de motor toe, gaat ie ook niet initialiseren. (dit kan ook door kruising van motorkabels gebeuren)

De rest is allemaal al opgenoemd ... meer kan ik ook niet verzinnen.
    Welke scorpion motor heb je trouwens (type) ?

Heb je de slave BEC kabel erop zitten ? Zo ja , dan kun je het signaaladertje uitpinnen (is toch niet nodig). Dit wordt onder anderen bij Mikado geadviseerd .

Heel veel succes...

Laatst bewerkt: 14 feb 2016
  9. JPV

JPV

Lid geworden:
    21 mei 2009
    Hallo.

Toen ik begon met de ellende zat alles nog netjes in de heli gebouwd, en liepen de kabels mooi recht en parallel van de Jive naar de motor (ik ben juist nogal pietluttig als het op kabeltjes netjes leggen aankomt :) ), de latere experimenten heb ik steeds gedaan met de Jive en de ontvanger naast de heli, maar ook dan de drie motorkabels netjes niet-gekruisd naast elkaar (ook dan nog steeds een pietlut).

Ik weet uiteraard niet of er met de motor iets aan de hand is, 't ding komt nieuw uit de doos en heeft nog nooit gelopen. Het zou natuurlijk kunnen, maar het rare is daarbij dan dat bij beide Jives de eerste programmering van begin tot eind goed verliep, pas bij de tweede keer aansluiten van de lipo was het leven eruit (bij de eerste helemaal, bij de tweede doet de bec het inderdaad wel). De motor is trouwens een Scorpion, 890KV, maar zat bij de Hirobo Shuttle in de bouwdoos, en Hirobo heeft er natuurlijk in dikke letters de eigen naam op gezet. Er staat wel een serienummer op, H10053, maar als ik daar op zoek op het internet kom ik letterlijk niets tegen. Hier staat er wel een afbeelding van

http://hirobofanusa.com/products/hirobo-0305006-se-ep-brushless-motor-by-scorpion-for-hirobo

Wel heb ik in het verleden in een of ander forum gelezen dat het eigenlijk een Scorpion 4025 is, maar de bovenkant is aangepast voor de Hirobo Shuttle, dat wil zeggen, geen gewone uitgaande as waar een tandwiel op kan, maar de koppelingschoen uit de brandstofheli wordt overgenomen, zodat deze boven op de motor wordt geschroefd. Verder ben ik als pool-aantal zowel 8 als 10 tegengekomen op het internet, ik weet niet meer waar, ik heb het ooit eens opgeschreven.

De slave van de bec zat er in het begin wel op, die liep van de Jive rechtstreeks naar de regelunit van de Helicommand, met inderdaad het signaalkabeltje afgekoppeld, dat stond in de manual van de Helicommand. Bij de latere tests heb ik die kabel effe niet meer gebruikt.

Groet, Jan.

10. Chopstick

Chopstick

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Misschien is het verstandig om die jive eens bij een ander te testen. Andere zender & ontvanger. Dan kun je dat elimineren.

11. JPV

JPV

Lid geworden:
    21 mei 2009
    Hallo.

De Jive is weer terug van de fabriek, volgens de tracking ook dit keer via
    Parijs van Duitsland naar Nederland gekomen, maar dat terzijde.
    Volgens het begeleidend briefje hebben ze geen fout vast kunnen stellen, hij is alleen gereset. Met daarbij het verzoek of ik m'n gaskanaal wil checken. Met alle plezier, zal me benieuwen of het deze keer wel lukt (voor de zekerheid is de Helicommand eruit en de ontvanger vernieuwd). Wordt vervolgd, ben nog effe wat aan het wijzigen aan de heli.

Groet, Jan.

12. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Hopen dat het nu wel lukt Jan

13. JPV

JPV

Lid geworden:
    21 mei 2009
    Ja, die eerste programmering ben ik niet zo bang voor, dat lukt iedere keer :) .

Maar er is hoop, want de ontvanger is nieuw, en de rest is eruit. Ik kwam op het idee toen ik on line stomtoevallig in een Graupner manual van een esc die ik niet eens heb las dat er in de ontvanger "kurzschluss-änliche" verschijnselen op zouden kunnen treden als de spanning van de bec en de back-up accu niet dicht genoeg bij elkaar liggen, misschien is dat bij mij het geval geweest, de Helicommand begon (láter) namelijk ook ineens raar te doen. Misschien dat de ontvanger op het gaskanaal ook een raar signaal had staan. Alhoewel de eerste programmering steeds wel goed ging.

Ik heb trouwens eens in gedachten bekeken wat dat ding inmiddels gekost heeft; daar koop je tegenwoordig vier van die complete Blade-setjes voor met zender en al, maar goed, ik wilde zelf met bijna uitgestorven spullen vliegen, dus eigen schuld. De komende dagen eerst nog wat vijlen en frezen, in verband met de plaatsing van de heckgyro en de accu, daarna weer verder (t'is hobby).

Groet, Jan.

jjdehaan vindt dit leuk.
  14. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Ik heb een gelijkaardig probleem.

Jive 100+ LV zit op een heli met een Align BL 650L motor. Werkt perfect.
    Na vervangen van de Align motor naar een Kontronik Pyro 600-09 sluit ik de Jive aan en koppel de 6S lipo. Geeft plots géén geluidje meer maar een led die 2x pinkt. Volgens de Jive handleiding is dit te wijten aan de motor (geen motor aangesloten of motorinductie te hoog, vervang motor).

Het vreemde is dat wanneer ik de jumper uit de Jive haal, de programmeergeluidjes wel komen. De geluidjes komen van de motor en die beweegt dan een klein beetje. Dat wil toch zeggen dat de motor wel degelijk in orde is?
    Ik geef dan bij het eerste biepje full throttle (en laat dit zo staan). Het bevestigingsgeluid komt en weer 1x biep. Dan koppel ik de lipo los.
    Vervolgens plaats ik de jumper weer, throttle laag, lipo aangesloten op de jive. Geen enkel geluid maar weer de 2 pinkjes van de led. Ga ik dan de jumper weer verwijderen dan gaat ie weer in programmeer mode. Ik kies dan voor mode 4 en koppel de lipo af na het bevestigingsgeluid. Jumper terug, throttle laag, lipo op de jive en weer hetzelfde: 2 pinkjes van de led...

Defecte motor? (is gloednieuw, heb er zelf de connectoren aan gesoldeerd) Maar dan zou ie toch ook niks mogen bewegen in programmeermodus?

Of is het mijn 6S lipo die nog in storage staat? (23,5V wat 3,9V/cell is)

Net ook even de oude motor er weer aan gehangen. Dat werkt perfect....
    Toch de Pyro die de schuldige is?

Laatst bewerkt: 4 mrt 2016
  15. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Is ondertussen al opgelost!
    De nieuwe motor opnieuw aangesloten en alles werkt zoals het hoort. Dat is straf!

Best terug de hele instelling opnieuw doen? (reset en mode 4) Vroeger gebruikte ik de KSA mode ook (mode 10), dat is normaal toch niet nodig met een Kontronik motor?

16. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    En toch niet opgelost.... Vanmorgen wil ik even testen en weer blijft de Jive hangen in een alarm met pinkende led 2x.

Ben nu de lipo aan het laden en ga dan eens terug mode 1 en mode 4 instellen.

Kan er even niet meer aan uit.

17. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Ook met volledige geladen lipo blijft het probleem.

Iemand een goed idee?

18. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    @Nevermore Heb je het 1e filmpje op de 1e pagina goed gevolgd?
    Jij zegt:
    jumper er uit,wacht op 1e piep, dan volgas,en dan accu er af?
    Als je het 1e piepje hoort en volgas doet dan geeft deze een riedeltje en dan MOET je ook eerst de knuppel van de zender naar beneden doen en dan pas de stroom er af,en deze mist ik nu in je verhaal dat je de stroom er af haalt zonder de knuppel weer naar beneden te doen(gas dicht)
    wellicht ligt het hier aan?

19. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Heb het nu dan toch gevonden en opgelost.
    Procedures waren juist, het is niet mijn eerste en enige Jive. ;-) Toch bedankt voor de melding, een fout is snel gemaakt.

Waar zat het nu:
    Op een 4mm bullet connector op de motor (male) was er geen contact tussen die "lobben" en de eigenlijke connector.
    Het zijn die lobben (of hoe noem je dat?) die tegen de binnenwand van de female connector verbinding maken. Maar gaf om een duistere reden niks door naar de rest van de connector. Heb hier een half uur liggen meten aan de motor voor ik er achter kwam. Want heel soms had ik wel contact.

jjdehaan vindt dit leuk.
  20. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Dan zou ik iig zeker deze stekker verbindingen GOED controleren want dit wil je niet in de lucht hebben dat deze af en toe geen contact heeft ;)

S6

Deel Deze Pagina