En weer een Kontronik-Jive vraag.

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door JPV, 8 feb 2016.

1. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Is al vervangen hoor. Geen risico!

2. JPV

JPV

Lid geworden:
    21 mei 2009
    Hallo.

Dat van die "lobben" moest ik even op me in laten werken, maar bij mijn motor zitten inderdaad ook van dat soort connectors, af fabriek, dus die heb ik niet gechecked, ging er van uit dat dat wel goed zou zijn. Op welke manier heb jij die connector precies gemeten om die fout vast te stellen?

Groet, Jan.

3. JPV

JPV

Lid geworden:
    21 mei 2009
    Hallo.

Het was me opgevallen dat nou juist in de gebruiksaanwijzing van Kontronik zelf niet wordt gesproken over "het gas weer terugzetten naar nul". Er staat gewoon dat je na de "kontrollausgabe" de antriebsakku moet afkoppelen. En ik heb ook een filmpje van Mr. Mel gezien waarbij de regelaar nog bezig was met het laten horen van zijn controle-piepjes terwijl hij het gas al dicht zette en de accu afkoppelde voordat de regelaar klaar was met zijn gepiep. Leek me ook wat merkwaardig.

Even als aanvulling, om misverstanden te voorkomen: ik ben het eens met Hr. de Haan, ik heb bij mijn programmeerpogingen ook steeds na de controle-piepjes eerst het gas naar minimum teruggezet en pas daarna de lipo afgekoppeld, maar het viel me op dat je in de filmpjes allerlei manieren tegen lijkt te komen.

Groet, Jan.

Laatst bewerkt: 5 mrt 2016
  4. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Tja, hoe moet je die fijne gebogen onderdelen aan de male connector eigenlijk noemen? :)
    Ik bedoel dus zo'n connector:
    Ik meet alijd effe de weerstand tussen de connector en de draad na mijn soldeerwerk (motor, lipo, ESC,...). Tot op heden deed ik dat met mijn multimeter en één pen helemaal aan de punt van de connector en de andere zo ver mogelijk op de nog blote draad. Zo ben ik zeker dat mijn soldeerwerk wat goed is.
    Maar de male connecotor maakt enkel contact met de binnenzijde female connector via die fijne gebogen "dingen". ;-) En die zitten "los" op de male connector. Bleek nu voor die éne connector dat die geen (of een zeer slechte) elektrische verbinding maakte. (dus hoge weerstand) Maar dat had ik niet gemeten.

Omdat het probleem soms wel opgelost was, ben ik beginnen denken richting die connectoren. En dat was het dus.
    Bij een motor kan je tussen 2 draden meten en nagenoeg geen weerstand meten (kortsluiting dus). Heb ik effe met de multimeter getest. Alles was goed. Tot ik eens ging meten vanop die "lobben" (haha) of "raakpunten" of hoe het ook moge noemen. Plots was er telkens één draad die niet in kortsluiting stond met een andere. Aha! Gevonden!
    Heel even gedacht om tussen de male connector en dat losse deel wat soldeertin te laten stromen. Maar snel op terug gekomen. Ik ga een dure grote heli niet laten afhangen van een connector van nog geen 2 euro.

5. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ik denk dat het meer iets van "veren" heet.

Groeten,
    Arie

6. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Wil je goed meten moet je toch de female connector eerst op de male connector (met de Lobben) schuiven en dan gaan meten. De lobben worden aangeklemd wanneer deze in de female connector gestoken wordT
    Trouwens , ik denk dat het meten met de multimeter geen betrouwbare test is. Met de multimeter meet je maar met een paar micro ampere en als je van de kabel ook maar 1 adertje geraakt hebt met soldeer kan de multimeter wel een lage weerstand aangeven. Als je in zo'n geval de motor aan zou sturen brand je dat adertje gewoon weg en is de verbinding kapot. Je kan er beter op toezien dat het soldeer goed uitvloeit in de draad en stekker. Ik denk dat dat veel betrouwbaarder is. Ervaring met solderen is wel gewenst, anders kun je het wel eens verkeerd beoordelen.
    Ik heb overigens bij mijn Kontronik en motor de draden met een adereindhuls direct aan elkaar gesoldeerd zonder stekkers.....

Hier nog zonder krimpkous.......

Steven.

7. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Dat laatste doe ik nooit. Al is het wel een betrouwbare oplossing en bij Kontronik ESC's kan je de draairichting motor aanpassen.
    Maar zo kan je nooit de motor loskoppelen om veilig iets te testen.

Het klopt wat je zegt ivm. dat testen met de multimeter. Mijn eerste controle is sowieso het soldeerwerk. Maar hou nogal van een extra controle. Bij motoren klopt die test volgens mij wel, omdat het maar enkele dikke draden zijn. Maar toch moet ik eens denken of mijn test zo nuttig is. Jou voorbeeld maar ook wat nu bij me fout ging.

Kan iemand me zeggen wat de bedoeling is van die connectorzn die ze bij de Kontronik Pyro's leveren? Vind het maar niks en zie zelfs niet hoe deze makkelijk te solderen... Vermoedelijk omdat ik de juiste toepassing niet ken.

Deel Deze Pagina