Eneloop 2000: hoe is het ermee?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jan brilman, 17 sep 2024.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Vreemd...

Maar die BEC gaat het wel doen met die servobezetting...

2. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Inderdaad is het wel goed om wat over te dimensioneren. Voordeel van de Lipo's is dat je die kunt snelladen en je makkelijk kan zien wat er uit gaat en wat je er in stopt. Mijn NIMH pakketjes deed ik altijd laden met een oranje Robbe langzaamlader.

3. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Die NiMH kun je ook gewoon laden met diezelfde lader waarmee je je LiPo's laadt, en om heel eeerlijk te zijn, die langzaamladers waren accuslopers: Iedereen hing voor de zekerheid de NiCd en NiMH 14 uur lang aan de 0,1C en aangezien niemand zijn paketten ooit eerst leegtrok, werden die paketten iedere week zwaar overladen.
    Ik had ze vroeger ook om de haverklap kapot totdat ik eindelijk een "fatsoenlijke" lader (een Imax B5) kreeg van een enthousiaste en dankbare leerling.

4. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Haha ik overlaad ze nog steeds omdat ze hier in verlichting gaan of afstands bediening en in de deur bel.
    Het zou eens handig zijn als ze overal 2 of 4 van die cellen in zouden zitten.
    Maar in het ene zitten er 2 in een ander ding drie.
    Het verbaast me hoe lang ze meegaan.
    Voor een lamp of telefoon of deurbel gebruik ik ze tot ze kapot zijn maar ze doen het na ruim 10 jaar nog steeds.
    Ik zou ze niet zo opladen als het een vliegaccu betrof dan gebruik ik liever een goede lader.

5. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Maar goed, allemaal leuk en aardig, maar nu weet ik nog steeds niet waarom, als mijn lader zegt 'END', die Eneloops maar voor 81% vol zitten.

Je kunt zeggen dat die capaciteit testertjes niet deugen, maar zitten die er zo ver naast?

(Overigens, als ik een 4S 5.000 mAh accu aan die tester hang, ziet die dat het 4S pakket is (dat snap ik), maar hoe weet hij dat het een 5.000 mAh pakket is?)

jan.

6. ked

ked

Lid geworden:
    25 dec 2009
    Jan die tester weet niet dat het een 5.000mah pakket is.
    Dingetje kijkt puur naar de spanning, niet meer.

7. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ja... die zitten er ECHT zo ver naast...

Om dat te begrijpen: wat doet een "batterijtester" eigenlijk? Het ding kan maar ÉÉN ding, en dat is spanning meten.
    Bij sommige accu's zoals LiPo is er een redelijk goede grafiek te geven van het verband tussen ladingstoestand en de open (=onbelastte) spanning van de cel.|
    Bij NiXX is die grafiek niet echt te maken.
    Bij loodaccu's is die grafiek zelfs helemaal NIET te maken en moet je de soortelijke massa van het zuur bepalen om de ladingstoestand te checken, een vervelende klus, ERG onnauwkeurig, en bij gesloten loodaccu's zelfs gewoon onmogelijk.

Vermoedelijk zal die tester 100% aangeven op het moment dat de lader afslaat, maar beter dan dat krijg je het niet.

De ENIGE manier om te "bepalen" of een NiXX vol zit, is door het ding te laden met een goede delta-peak afslag. Dan weet je dat ie vol zit, maar hoeveel er in zit, valt op geen enkele voor de gebruiker beschikbare manier te bepalen.
    Wat er in ZAT, kun je bepalen door het ding te ontladen met een capaciteitsmeting. Dan is hij leeg, maar weet je in ieder geval of het ding zijn nominale capaciteit nog haalt.
    Je kunt een lege accu laden, met capaciteitsmeting, en dan weet je wat er in ging, maar dat is geen keiharde garantie of je dat er ook uit haalt.

Nogmaals: Het beste wat je doen kunt, is een ontlaad-laadcyclus doen met capaciteitsmeting, bij een voor de nominale capaciteit geschikte laad of ontlaadstroom (bijvoorbeeld 0,5C), dan weet je de conditie van je accu (hoe goed/slecht levert hij), EN je weet wat er in gegaan is (wat valt er theoretisch uit te halen?).

Een betere garantie is er niet te geven, maar geloof me vrij, die methode is betrouwbaar genoeg om te kunnen stellen: bij regelmatig gebruik (gewoon delta-peak laden voor gebruik) is één keer in de 2 a 3 maanden zo'n ontlaad-laadcyclus ter controle is dat 99,9999% betrouwbaar.

Laatst bewerkt: 18 sep 2024
  8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Wat Karl al zegt: Dat wéét ie niet. Daarom geeft hij ook geen capaciteit aan in mAh, maar in procenten. Daar zit dan ook een ontzettende adder onder het gras: Die procenten, die zijn van "wat de accu daadwerkelijk is"... NIET van wat er op het labeltje staat.

Ik heb één LiPo die stokoud en vreselijk rot is. Dat is niet erg, want het ding zit in mijn starter. Dat ding heeft op het label 3S 2200 mAh staan, maar door ouderdom is de werkelijke capaciteit nog maar ongeveer 800 mAh. Als ik die laad, geeft de tester na het laden gewoon 100% aan (in werkelijkheid 97 of zo, maar da's een kniesoor die daar op let), maar er gaat toch echt maar 800 mAh in, en er komt ook echt niet meer uit.

Die tester, die verteld je (ALS je weet hoe je de info moet interpreteren) of je accu "vol" of "reeds aangebroken" is, maar meer ook niet.
    Bij LiPo vertelt ie je na het vliegen of je ongeveer goed zat met je vluchttimer, of dat die iets korter of langer moet, maar echt méér ook NIET...

Niet weggooien dat ding, die tester is echt nog wel nuttig, maar pin je niet vast op die getalletjes.

9. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Nogmaals, de nominale cellspanning is 1.2v, van de lader is een 1.4 tot 1.5v per cel mogelijk. De meter meet 5.6v, ofwel 1.4v per cel.

Ik snap dan ook niet waarom de tester 81% aangeeft terwijl de accu nog ver boven de nominale spanning zit.

MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    heb niet alles gelezen, maar denk dat ik dit nog niet gezien heb..
    @blaauwen
    waar jij last van hebt/had, is dat de capaciteit er niet meer is.
    een nimh doet zijn ding, maar op een punt slaat de accu af, maar heeft de accu maar 90 % van de oorspronkelijke lading opgeslagen
    een stuk later, maar 80
    en zo verder
    op een punt kan dit zo ver gaan dat je zelfs met 3001 servo's de accu plat trekt. Terwijl 3001 helemaal niets nodig heeft.
    meestal een paar keer ontladen en weer laden, even in de gaten houden wat de lader zegt over hoeveel erin en eruit gaat.
    Meestal bij dit soort accu's zie je dan per keer ontladen / laden best grote verschillen.

@jan brilman
    jouw lader zegt "END", omdat de afslag is getriggerd.
    Langzaam laden is gebaseerd op die lange weerstandsdraden van vroegah. 0,1c
    als de accu vol zit, is zijn voltage hoog genoeg.
    De spanningsval op de kabel zorgt dat er in feite geen stroom de accu meer in gaat, en er dus automatisch niets kan overladen.

de nieuwe laders hebben korte, dikke kabels.
    en die meten wanneer de accu vol is. Niet op voltage, maar op het gedrag van het voltage tijdens het laden.
    Dus hij slaat in jouw geval af op een spanningsval van 5 mv (zag ik net op je plaatje)
    bij mij, voor mn gloeiplug, staat deze op 7mv.
    dus dan slaat de lader wat later af.
    De accu wordt dan een beetje handwarm (wat mag en eigenlijk hoort)
    op 5 deed hij dat niet, en was hij ook steeds leeg.

Die capaciteitsmeter zegt niet veel.
    wat is zijn 100% waarde?
    Is dat op de lader, zodra deze de afslagvoltage raakt?
    want net erna zakt die zomaar een volt of wat
    Is dat in rust?
    De ene nimh accu zit in rust wat lager dan de andere..
    Voor de test een keer ontladen, kijken wanneer hij op leeg afslaat. capaciteit bekijken.
    vol laden, kijken wat er in gaat.

Wel op 1C minimaal laden. Anders wordt de lader niet goed getriggerd.
    te langzaam, kan zijn dat ie nooit afslaat. (veel) te snel, en hij slaat veel te vroeg af.

Qua hoe weet een lader of een pakket 5000 ma is
    dat weet ie niet.
    Dat zeg jij tegen hem.
    Maar maak je er per ongeluk 500 van ipv 5000, de lader kijkt in de basis naar de voltages van de cellen.
    Ik heb al eens een 2200 3s met 2500 volgestopt.. dus hij slaat niet af op de max ma die je invult.
    zal ook per merk nog wel een beetje uitmaken

11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat vroeg Jan niet... ;) hij vroeg hoe die accutester weet of dat ding 5000 mAh is...

12. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    ah, net het verkeerde gelezen :D

13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Simpel: omdat die laadtoestand NIET te bepalen is via een voltmeting. Daar zit een "ongeveer-grafiekje in het ROM geheugen van dat ding, en dat is gewoon een lapmiddel.
    Meestal is een NiMH na en paar dagen rust, zelfs volgeladen maar ongeveer 1,3 volt per cel. Maar zelfs volledig ontladen ("nominaal ontladen") is de spanning, ook al is die bij afslag van het ontlaadroces maar 0,9 volt per cel, na een paar uur rust loopt die weer op naar 1,2 volt per cel.

Wil je een NiMH testen, dan hang je er een significante belasting aan van ongeveer 0,5C en je wacht een minuutje. Geeft ie dan na dat minuutje nog steeds 1,3 volt per cel, dan heb je ongeveer 1% van de capaciteit verspeeld, maar weet je dat ie "ongeveer vol" is.
    Meet je 1,2 volt per cel na dat minuutje, dan zit ie "ergens tussen de 80 en 40%, en zie je 0,9 volt per cel, dan issie leeg...
    Veel preciezer gaat het echt niet worden.

Die tester, die heeft geen belastingsweerstand. Dus die is afhankelijk van het grafiekje in zijn ROM, en dat grafiekje is maar een gok.

14. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Ik heb 'm nu aan de lader, en hij is bezig met laden/ontladen, 5 cycli.

Laden met 0,1C, ontladen met 0,5C.

Dat is volgens sommigen dus niet goed, maar ik ben wel benieuwd.

(Ik laad die dingen al 30 jaar met 0,1C. Nooit problemen mee gehad . . .)

jan.

15. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    op een computerlader KAN dat wel een "probleem" geven.
    die 0,1C is eigenlijk te laag, triggert hij de afslag grafiek niet

die delta V is die 5 mv waarde.
    kan zijn dat je die aan moet passen om weer een correcte afslag te hebben.
    handiger is gewoon een paar ampere erop te zetten..

upload_2024-9-18_15-28-55.png

https://www.defotopagina.nl/INFOopladers.php

An sich niet erg, maar dan moet je eigenlijk met een timer erbij gaan zitten.
    en weet je nog niets over de echte capaciteit van de accu.
    persoonlijk zet ik hem op 1c laden (of in ieder geval 2 amp als de accu groter is dan 2000mah)
    meestal zet ik de mijne op 0,5 amp ontladen, een slechte accu zit anders wel heel snel in de ontlaad afslag.

Mij is altijd geleerd dat een (nimh) accu enigszins warm moet worden, en dat hij dan redelijk vol begint te raken
    op 1C, en de afslag correct, klopt dat tot nu toe mooi..

op 0,1C zal hij dan ook weer niet kapot gaan..
    alleen is de computer in de lader dan het probleem

16. Rene Neefe

Rene Neefe PH-SAM

Lid geworden:
    15 feb 2008
    Ok, ik doe met je mee. Nee, geen Eneloop, tenzij Futaba die ook gebruikt voor hun Tx-en. 5 cell Nimh 1800mAh, ontlading tot 0,9 V (ingesteld) per cel is 4,5 v totaal. Strakjes laden met 1,3 A...
    Lader Ultramat 16
    Image1726666538.366334.jpg

17. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
  18. Rene Neefe

Rene Neefe PH-SAM

Lid geworden:
    15 feb 2008
    Uh, je hebt toch de Ultramat 16 met gecontroleerd laden, max deltapeak etc. Er staat niet laden ZONDER controle systeem.

19. Rene Neefe

Rene Neefe PH-SAM

Lid geworden:
    15 feb 2008
    Delta peak is een systeem uit de late 80er jaren dat zich miljoenen keren heeft bewezen en word ook vaak in de stekker laders voor NiCd en NiMh oplaadbare batterijen gebruikt.

20. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Kan het veilig dagen achtereen aan laten staan?

jan.

Deel Deze Pagina