Enigma/Alex/???

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Kimble_Schmitz, 23 mrt 2009.

1. Wimh

Wimh

Lid geworden:
    25 mei 2005
    Vraag eens aan Willy hoe hij de extra "verstijvingscarbonrovings" heeft aangebracht op hun romp(en)...

2. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004

Ik heb 2 streepjes gezet waar die barstjes zijn, ze zijn ook niet groter dan die streepjes.
    Voorlopig wil ik de buitenkant laten zo als i is omdat de instelhoek en zo nog niets veranderd is.

Ik was eerst aan het denken, om er een voorgeglast buisje in te schuiven, of de natte methode met een ballon zoals hb busking beschrijft( jouw draadje heb ik trouwens volledig gevolgd perfect gedaan:).)

Nu heb ik de motor verwijderd en de rest, en zie dat het de deelnaad is die los is. De beide helften met de rovings zijn intakt maar boven en onder lijkt de overlapping niet mooi aan te sluiten. nu vrees ik al dat ik die staart in 2 zal mogen snijden omdat de binnenkant dus niet mooi glad is. Ik zou durven spreken van een produktie fout. Want de eerste 27cm vanaf de achterkant van de vleugel zijn mooi strak. En verder in de staart gaapt de overlapping of lijkt hij wat opgerold tijdens het assembleren van de 2 helften. Ik geef ook toe van enorme G's getrokken te hebben zoals de vleugel 2x plooide tijdens het rakken. (perongeluk een bochtje getrokken van 10m aan 200/h):p maar wat wil je, de romp is van Kevlar en zeer dik te noemen, dus dat zou eigenlijk moeten houden.

Val

Ps: Kan iemand me PRIVE een tel of email nummer sturen van Willy?

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Als het de deelnaad is dan moet het een productieprobleem zijn.
    Probeer eens een mailtje te sturen naar de winkel waar je hem gekocht hebt, misschien krijg je een nieuwe romp.
    Ik zou het fixeren met secondelijm, dan de deelnaad inslijpen en afvullen met ingedikte hars met katoenvlokken of glassnippers.

GJ

4. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Wat GJ zegt.

Als aan de binnekant van de romp het goed zichtbaar is dat de stof niet aan ligt, is het gewoon een productie fout/probleem. Zou ik idd eerst proberen een vervanger te regelen voor je deze repareert.

Even een scherp mesje er tussen om de naad een beetje open te trekken. Dan CA er tussen en de naad weer dicht duwen. Zonder Kicker uit laten harden.

En dan na het opvullen (als dit nodig is) een stuk tape (Kapton of schilders afplak tape) er over heen doen. Na het uitharden trek je de tape er af en is het een vrij gladde finish.

Je kunt daarna overwegen om extra koolstof rovings te plaatsen aan de buitenkant. Je moet dan de romp afplakken waar je de rovings niet wilt hebben (zijkanten). De rest opschuren, de rovings aan een kant vast zetten boven op tape met een beetje CA, nat maken met 24 uurs epoxy, strak trekken en aan de ander kant vast zetten met CA op tape. Stuk Kapton tape er over heen en uit laten harden. Na het uitharden snij/schuur je de CA uiteinden weg en klaar. Mocht je de deel naar niet vertrouwen kun je tijdens deze stap bijvoorbeeld ook een matje glas over de koolstof heen leggen die de deelnaat dan mooi overlapt.

Het idee is dat de extra koolstof de romp stijver maakt en kwa optiek ziet het er "professioneel" uit. ;)

5. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Als je de achterkant echt wil verstevingen zou ik het niet aan de buitenkant met rovings doen maar aan de binnenkant met een carbon kous.
    Aan de buitenkant ziet er niet uit!
    je meet de diameter aan de buitenkant op.
    Stel het is 20mm
    Dan koop je een stuk carbonkous bij EMC Vega van uitgezet 25mm.
    Je snijd een stuk af, de lengte kies je ruim voorbij de zwakke plek, dus als de plek 5cm is dan neem je een stuk kous van 12 cm.
    Makkelijkst zal zijn om het kielvlak aan de achterkant open te maken, dan kan je in de romp kijken.
    Je doet de kous om een modelleerballon, impregneert de kous met epoxy.
    De kous trek je aan beide kanten wat uit, dan wordt hij dunner.
    Dan doe je een stokje in de modelleerballon (prik hem niet lek) en het geheel breng je in de romp in.
    Zorg dat het carbon goed de zwakke plek overlapt.
    Als dat zo is dan trek je het stokje uit de ballon en blaast hem op tot ongeveer 0,5 bar.
    De kous zal uitzetten en tegen de romp aan liggen.
    Je krijgt dan een weefwerkje aan de binnenkant van de romp wat hem torsiestijf maakt.
    Je laat dat uitharden (12 uur minimaal) en dan trek je de ballon uit de romp.
    Het is latex, dus dat lost prima.
    Dan het kielvlak weer dichten met wat epoxy, plakbandje erover om hem te fixeren en klaar.

GJ

6. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    Bedankt voor het mee helpen denken allemaal.

Ik heb vandaag een kous gevonden van 20mm Deze ga ik naar het einde toe wat uitdunnen zodat hij nog smaller wordt, de dunste plaats is 14 vanbinnen op het breedst 20. de kous weegt 20gr/m. Een ballon van 20cm hadden ze niet, dus denk dat ik het met een gewone langwerpige figuur ballon ga doen.

Val

7. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Mijn voorspelling. Dat wordt een hoop geklieder.

Veel makkelijker om er aan de buitenkant wat op te lijmen. Je kunt dit altijd nog zo glad maken als je zelf wilt. Als het mislukt kun je het opnieuw doen of als het niet geheel glad is kan je het schuren, plamuren en spuiten.

Wolf (ex wereld kampioen) en Rudy Freudenthaler vlogen in Kiev ook met Koolstof tow op boven en onderkant van de romp gelijmd. Als het goed genoeg is voor hem, is het goed voor mij.

Nog nieuws van de fabrikant/dealer?

Jos

8. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    Vanbuiten is makkelijker maar niet mooi en meer weerstand. en een kous kan niet over de plug, ik zou dan met single rovings moeten werken.
    Aan de andere kant ziet die carbon kous er eigenlijk een beetje te sterk uit, het zijn wel 50 rovings van een mm breed...

Ik verwacht geen nieuws, omdat ik dit tuig al 1,5jaar geleden kocht, ik heb hun(mibo-modelli) er wel attent op gemaakt. dat ze zo geen onvolmaakte toestellen moeten opsturen.

Val

9. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Nou, ik heb net zo'n 2 uur naar een foto zitten zoeken maar kan niks vinden.

Die rompen (S13/S14) van Rudy en de Avionik B06 van Wolf zagen er anders best cool uit met die rovings er zo strak opgeleimd. Wat betreft weerstand, dat zal dus ook wel minimaal zijn als die lui dit doen. Wolf stond op de 2de plek in Kiev en vloog het meeste aantal rakken (44) van iedereen.

De truck is het gebruik van tape om er een redelijk strakke finish op te krijgen. Maar ook al mislukt dit, je kunt altijd een busje clear laquer pakken en dat er over heen spuiten, dan is het echt super glad en mooi. Probeer dit maar eens voor de gein op een proef stukje. Ziet er echt gelikt uit!

Sperker nog, je hebt kans dat ik zelf ook die koolstof tows over mijn rompen ga plakken. Om de romp stijver te maken. Dit implaats van lood op het kielvlak plakken als het CofG naar achteren moet. Op de B1 romp zit nu ongeveer 25 gram aan lood op de staart.

In jou geval, vergeet niet wat 20-25 grams glas onder of over die carbon tows te plakken, dit is namelijk wat de 2 schalen bij elkaar houd straks. De carbon tows lopen in de verkeerde richting (voor naar achter). Je kunt het glas onder 45 graden doen maar denk dat dit weinig uit maakt in dit geval.

10. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Dat glas is niet nodig, de rovings in een kous lopen onder 45 graden dus overlappen ook de deelnaad.
    Dat is ook de reden waarom je een grotere kous moet nemen dan de diameter.

GJ

11. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    Ja inderdaad een kous is op 45°geweven. De kevlar van de romp daarentegen loopt horizontaal 90° dus.
    Ik heb hier nu van die modelleerballons uit de bazar, (wist niet dat je deze bedoelde om van die poppetjes te maken, tot ik de naam op de verpakking zag staan.) er waren er van 50 voor 1,5€ en sterkere 8 voor 1,45€ Die laatste heb ik in een buis opgeblasen als proef. en er is al een in vrije lucht ontploft ojee:eek:
    Ze hebben redelijk wat druk nodig, anders hebben ze de neiging om ofwel vol ofwel dicht te slaan. dit kan dan midden in de buis zijn waardoor je geen druk hebt op het weefsel.
    Ik ga eerst nog wat droog oefenen.

Als ik de methode van Jos ga volgen dan zou ik eerst een mal willen maken van deze. Ze laten toch niets weten, en verkopen hem ook niet eens meer.

Val

12. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Haha, ja, je moet de ballonnen eerst uittrekken dan blazen ze wat mooier op.
    Ik heb gisteren een gele romp en stabilo voor een Surprise 14 besteld, daar gaat dan een Hawk vleugel op.
    Misschien kan dat ook bij jouw vleugel, mocht de romp het toch opgeven.

GJ

13. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    Enigma - Spider

Het lijkt er op dat de Enigma terug in produktie is.

Zie dit draadje van 13:22 (gisteren een abo genomen en nu zie ik dit verschijnen, en hoe snel nieuws kan gaan)

Tun zou dus de produktie in handen genomen hebben. :D Hopelijk met de beste kwaliteit.

Wat wel vreemd is, mijn romp is 103,5cm die van hun 99,5 dat lijkt een beetje naar de korte kant te gaan.

Val

14. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik ben er al mee bezig geweest, 2 weken geleden of zo.
    Versandkosten nach Holland sind ca. CHF 50.-
    En is alleen in die lelijke kleuren leverbaar.

GJ

15. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hallo GJ en Val :D

Dat is dus de reden waarom ik die ballon zelf had gemaakt.

Ik had ook getest met een modelleerballon, maar met al die breuken trad onmiddellijk vervorming op. Dat ging bijna fout. Ondanks gejojo en getrek aan de modelleer ballon... vandaar de zelfbouw.

Zoveel overdruk heb je namelijk niet nodig. De luchtbelletjes pers je er niet mee weg. Het gaat er om dat de kous goed tegen de romp wordt aangedrukt. Niet meer dan dat.

Als je de DIY-ballon aan een sullivan kabel-doorvoerbuis taped, de buis maximaal in de lengte van ballon, kan je de ballon + reparatie-patch goed positioneren/sturen.
    Het zelf gemaakte ballonnetje was iets stugger en bleef de glasmat daardoor er ook goed aan hangen. Ballonetje wel beschilderd met losmiddel.
    De ballon pompte ik eerst op, wegens de maatvoering, heel belangrijk!
    De natte glasmat erom heen, samenknijpen, hop de buis in.
    De sullivan buis had ik gemarkeerd tot hoever gestoken moest worden en kon het ook eens van uit de helder geschuurde reparatiespot zien.

Als ik koolstof kous had gehad, had ik dat genomen. Was weer heel veel sterker geweest voor m'n kistje.
    Niet te veel tegen op zien. Best een triviaal en leuk klusje... en de kist wordt er alleen maar beter van....

Zwitserse TUN-Enigma? Koppelen aan een heerlijke vakantie... 2 of 3 mee naar huis nemen...
    Mijn lescalmatootje kwam destijds uit Bolzano. Paste gewoon in m'n sportieve fiatje... grote pret, leuke afsluiter van een weekje wandelen in de Süd-Tirol :rolleyes:

16. Wimh

Wimh

Lid geworden:
    25 mei 2005
    Dat is de romp voor de oudere versie zonder flaps denk ik, iets minder spanwijdte

17. Wimh

Wimh

Lid geworden:
    25 mei 2005
    Als je heel goed kijkt zie je hier de roving lopen op de bovenkant van de romp van de Raketenwurm van Willy...:

18. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    Wim, het ziet er naar uit dat er enkel boven en onder wellicht ook een lijn loopt tot aan de staart. als het echt te hortig wordt om het van binnen te doen ga ik het zeker van buiten plaatsen.

Daarnet een ballon ontploft in het model, dus de buis kan nog wat hebben, ik was er dus ook vroeg bij om de schade te zien.
    Ik ga de volgende ballonen opblazen via een vooringestelde druk. ik heb hier een presscontrol van 0.1 tot 1Bar instelbaar.

Zo'n ballon zelfmaken zie ik een beetje op tegen omdat ik dank dat het zal lekken en dan moet de maat ook juist zijn zeker of neem je een beetje overmaat? Dat het dan een beetje rimpeld. gebruik je daarvoor gewoon zakjes plastiek?

Wat de spider betreft, het kleurenschema is wat klassiek geworden maar niet slecht vind ik. en de prijs is allesins goed.

Val

19. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Een modelleerballon werkt perfect, maar hou de druk onder de 0,5 bar.
    Als ie te lang is, gewoon een knoop erin.

GJ

20. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    De Enigma is zo een populair toestel en wordt nog steeds populairder, het lijkt me sterk dat hij niet meer verkrijgbaar is.

Bij SUSA is hij niet snel genoeg aan te dragen.

Je kunt overwegen een nieuwe romp te halen en deze door iemand te laten herstellen die er meer ervaring mee heeft.

Suc6 ermee.

Deel Deze Pagina