Enigma bouw/foto verslag

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door holco, 5 mrt 2011.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nahmoe! Gewoon 'by the book'! :yes:
     
  2. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Iemand toevallig nog een RFM CFK Spinner 38/6mm mit Versatz, 5° verdreht und Kühlbohrung over?
     
  3. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    634
    Locatie:
    Eindhoven
    Mijn Enigma is ook geland :D
    Hier maar eens afkijken hoe het 1 en ander gedaan word en maar eens broeden op een leuke set-up ;)
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben ook maar eens begonnen. Servo's gesoldeerd, gedeelde plus en min voor aileron/welfklep per vleugelhelft, scheelt weer 4 draadjes aan de groene Multiplex connector. Ben nu de geometrie voor de aileronaansturing aan het controleren en heveltjes aan het tekenen.

    Groet,
    Gerben
     
  5. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Da's mooi ken ik ook een beetje afkijken :rolleyes:
     
  6. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik wil de stuurstangen aan de servo kant borgen met een snelborger, iemand een idee waar ik deze kan krijgen in 1,5mm? stuurstang meet 1,7mm en een 2mm die ik wel heb gevonden zal denk ik net te ruim zijn.

    [​IMG]
     
  7. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
  8. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Een Z bocht gaat niet werken omdat dat te breed wordt en gaat aanlopen in de uitsparing van het kapje.
     
  9. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    De Avionik kapjes zijn half zo breed als de Enigma kapjes. Als jij echt een probleem hebt dan doe je iets verkeerd?
     
  10. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Krijg van Starlock NL 25 st. als monster opgestuurd :)

     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben het met Jos eens, een krap z-bochtje is net zo breed als een L met een starlock.

    15 jaar geleden heb ik eens Starlocks gebruikt om wielen op het landingsgestel te houden. Na een paar vluchtjes mooi een wiel kwijt, sindsdien gebruik ik ze niet meer. Is slechts mijn beperkte ervaring met die Starlocks.

    Groet,
    Gerben
     
  12. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Bij twijfel (eerst even testen) zal ik ze natuurlijk niet gebruiken, maar normaal gesproken zitten die dingen als een huis.
     
  13. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Waarom opnieuw het wiel uitvinden? Als de ervaren cracks het met een Z bocht doen dan zal daar wel een goede reden voor zijn.

    Een bescheiden poging het ''eigenwijs'' uit de Nederlander te slaan. Zal wel niet helemaal lukken maar ach.
     
  14. Rob Hermens

    Rob Hermens

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Steenwijk
    Starrlocks

    @Holco

    Indien je de starrlocks op de servohoorn kunt plaatsen is je servohoorn te lang! :2gunfire:
    Hierdoor krijg je slappe roeren (speling).:rolleyes:
    Gewoon met een passend boortje zo kort mogelijk langs het naafje van de servohoorn boren, stuurstang krap in dubbele L buigen en vlak bij de servo/stuurstang een plaatje/blokje balsa met CA lijmen zodat de stuurstang nooit uit het servohoorntje kan vallen.
    En Hey presto een spelingsarme roeraansturing (voorbeelden zat op internet te vinden).

    Met vriendelijke groet,

    Rob Hermens
     
  15. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Zal het even laten bezinken ;)

    Wat voor materiaal en dikte gebruiken jullie voor de stuurstangen, heb nu standaard 1,7mm dikke stuurstangen van 20cm lang met aan een eind een stukje m2 draad, en het valt niet mee om hier krappe bochten aan te buigen.

    En als ik het gat aan de servohorn zo kort op het naafje boor kom ik uitslag te kort, zou betekenen dat ik de horns op de roeren nog korter op het draaipunt moet monteren.

    De starlocks zijn uitwendig 6,3mm en het gat op mijn servohorn zit op 4mm van de naaf dus dat zou passen en de uitslag komt zo ook aardig uit.

    Gr,

    Mario
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2011
  16. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zet verenstaal haaks om , slijp er 3mm naast het bochtje een gleufje in, zet hem op het hoorntje en doe er dan een nylon draad omheen en borg dat met secondelijm.
    Komt ook niet ongewenst los.

    Ik heb nu servokapjes van 5mm breed aan de buitenkant en daar past dit alles gewoon in.

    GJ
     
  17. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Da's ook een goeie GJ, welke dikte gebruik je?

    Gr,

    Mario
     
  18. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dit systeem wordt regelmatig gebruikt bij de pylonmannen en ook sommige duitse bouwers doen het op deze manier.
    Ik heb de maat die in een servohevel past, geloof dat dat 1,5mm is.
    Je hebt maar stukjes van 3cm max nodig.
    Hoogteroeraansturing zou ik iets dikker doen, of carbon buisje er omheen.

    GJ
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooie tip GJ!

    Maarrrrrr.... als je zo kort op de naaf van de servo gaat zitten haal je dan de je maximale spoilerstand wel? Ik kwam in de clinch met de vleugel, zou gaan aanlopen als ik te dicht op de vleugelonderzijde ging zitten.

    Ter illustratie onderstaande foto...

    [​IMG]

    Welliswaar nog niet vast geklipt.... maar bij uitslag 22,5 mm gemeten aan de achterlijst... raakt het net niet.... spoiler is 17 mm up, rest is stuurmarge...

    Als je plaatjes kunt importeren... graag...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wie zegt dat ik kort op de naaf van de servo zit?
    Ik zeg, 3mm vanaf de bocht van het stangetje.
    dat stangetje kan je op het binnenste gaatje doen maar ook op de buitenste.

    Hier 2 fotootjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nu ga ik echt naar bed.. morgen 18 uur in zo'n stuk aluminium zitten...

    GJ
     

Deel Deze Pagina