Enigma bouw/foto verslag

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door holco, 5 mrt 2011.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Op dit moment heb ik de volgende geometrie voor ogen:
    Het gat in de hevel op de vleugel staat 13mm onder de bovenhuid.
    Op de servo gebruik ik het gaatje wat 7.8mm oplevert HOH servoas-stangetje.
    Dit geeft me waarschijnlijk voldoende uitslag, en de servo wordt volledig benut (100% servoweg op en neer, misschien iets meer. Vanavond even testen-controleren. Hevels zitten in de vleugel, vanavond weer een stapje.
    Ik gebruik de M2 stangetjes met 2cm schroefdraad en een kwiklink aan de roerkant voor de ailerons. Op welfkleppen wordt het waarschijnlijk een stangetje met Z en L bocht.

    Groet,
    Gerben
     
  2. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Holco, ik zie dat je met een draaibank onderweg bent. Goed bezig! Leuk er iemand bij te hebben die dat soort dingen kan en doet.

    Wat H.B.Busking boven laat zien ziet er zeker netjes uit. Je zou zelfs nog een gaatje korter kunnen gaan op de servo en dan ook op het roer nog wat korter. Dat de stang dan aan gaat lopen op de hoek van het servo gat betekend dat je daar met de dremel even wat plek moet maken. Later gaat daar weer een servo kapje over heen dus niemand die het ziet en zwak wordt de vleugel daar ook echt niet van. Als je een beetje dikke harde draad verenstaal neemt kun je er ook best een kleine knik in zetten.

    Kijk nog eens een keer goed naar deze foto;
    [​IMG]

    Het voordeel om het stangetje bij de servo niet in Z maar aan de binnekant omhoog te buigen (dubbele L) zit hem in de uitslagen bij zeer korte servo hevel. De Z bocht gaan namelijk in de weg zitten als de servo arm ver naar achter roteerd.

    Met een beetje mazzel doe ik vandaag wat werk aan de Enigma van Gio. Misschien dat ik toch nog maar wat foto's maak. Het ziet er bij een ander model altijd weer wat anders uit.

    Jos
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ben ik benieuwd naar de oplossingen voor de flaps.
    (Natuurlijk doe ik nog een zoekrondje RC-groups... maar goed...)
    Zelf haal ik bij voorkeur geen, of zo min mogelijk materiaal weg uit de vleugel.
    Maar je zal er niet om heen kunnen... dan wil ik wel goed mikken met de Dremel... om de stuurstang diagonaal door te steken.

    Verder zie ik/lijkt het, Jos, dat je boorgaatje dicht op een standaard perforatie van de servohevel zit (of is dit de foto?). Is dat niet nadelig voor de sterkte, wijken van materiaal of uitslijten?

    Ook jij hebt het uiteinde getakeld met garen, en gelocked met CA. Toont maar weer hoe compact deze oplossing is.

    Het boven getoonde fotootje is van de Topmodel.fr Wilco.
    Doordat de clip gesoldeerd is, kan in de lengte het stangetje nog gesteld worden. (Kist is slechts krap 500 Watts)

    Overigens prachtige oplossingen bij de kisten van deze...
    Had de link al naar Frank gestuurd.
    http://www.rcrcm.com/?cat=28
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
  4. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Bij de D60 servo die voor de ailerons reeds waren ingebouwd in de B08 vleugel had ik geen keuze, heb het normale kortste gaatje genomen. Ik kon de servo hevel er niet makkelijk afhalen en ik had ook geen goede vervanger.

    Gezien je bij de Enigma de servo's zelf nog moet inbouwen is er echt geen excuus de servo arm niet goed te optimaliseren. Je kan een ander armpje uit het onderdelen setje nemen en daar een gat dicht naast de servo as boren. Doe je het verkeerd, pak je een ander armpje.

    De flap servo ga ik volledig glad uitvoeren, geen uitstaand servo kapje aan de onderkant. Straks meer!!
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gisteren kleine setback gehad. Aansturingen ailerons gemonteerd en getest op de gewenste uitslagen, allemaal naar wens. Toen eerste servo ingelijmd. Na droging spanning erop om te checken, roertje zat nog vastgetaped. Dit was blijkbaar teveel voor de DES427, die begon hysterisch heen en weer te bewegen, die kan dus de bak in.

    Vanavond de DES427'ens eruit knippen, experiment mislukt. En maar hopen dat de 428'en snel binnenzijn. Eigenlijk verwacht ik weinig verschil tussen 427 en 428, op de metal gear na, maar omdat iedereen er zulke goede ervaring mee heeft geef ik ze nog een kans.

    Groet,
    Gerben
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Gerben,
    Da´s zwaar "($(%"#$'!?/^-te" sneu geld!
    Maar zo een carbonite kunstgebit is toch niet zomaar kaduuk bij een beetje belasting?
    Over de DES...MG's? Wel ik heb er eentje met inmiddels een beetje speling op de gear... op de linker aileron....
    De Robbe 3150 zijn ook niet heilig...

    Waar die krengen vooral niet tegen kunnen is 'handbediening'. Dan komt er te veel druk op de as-uiteinden die in het plastic gelagerd zitten.
    Gr Bas
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Vooral zonde van m'n tijd. Het is niet de gear die stuk is, de servo gaat vanuit middenstand willekeurig heen en weer bewegen, tot volle uitslagen aan toe. Is maar lastig rechtuit rakken vliegen met zo'n servo'tje.
    Ik ben bang dat de 428 dezelfde electronica heeft en dus ook gevoelig is voor blokkeren door welke omstandigheid dan ook. We zullen zien...

    Groet,
    Gerben
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Rinkel, rinkel, bel, bel... Tante Post!
    DES-jes gearriveerd van Lindinger.

    Hoop van zegen zullen we dan maar zeggen...
    en ook niet blokkeren onder spanning... we zijn gewaarschouwd.

    Hoei... wel mooie kastje die 448-jes... voelt als 'meer' servo dan de 428...

    Garantie is natuurlijk wel te vergeten na het inpassen in de vleugel... zucht!
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2011
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hmm heb een deel van het probleem gevonden, natuurlijk eigen stommigheid.
    Om de servo's goed te verlijmen, had ik de stikkertje van het huisje gehaald. Stikkermateriaal verlijmt nou eenmaal slecht. Maar de onderste zwarte stikkertjes plakken het bodemkapje van de servo dicht. Normaal niet zo'n probleem als dat los zit, maar bij de DESjes zit de servomotor aan het bodemkapje gemonteerd.
    Servotje open, servotje dicht en hij werkt weer, nog een keer en hij wordt weer hystersich. Vreemd, kan geen draaadbreukjes of andere problemen ontdekken, maar het is een zich herhalend fenomeen. Oftewel, als je servo's inlijmt, de stikkertjes laten zitten :)

    Overige constructie zit wel vernunftig in elkaar. Eerste tandwieltje na de motor heeft een binnenvertanding, motortandwiel draait in dit tandwiel. Netjes gelagerd, stevig uitgaand asje, "hoge" tandwielen op de laatste vertraginstrap, ziet er allemaal mooi uit. En nu kan hij de vuilnisbak in.
    Tot zover de "vordering" voor vanavond.


    Groet,
    Gerben
     
  10. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Gerben,

    Je hebt zo van die vorderingen :). Ik wil ook wel eens van die carbonites proberen, normaal zit daar minder speling op en ze zijn ook nog een beetje goedkoper. heb je die tandjes nog getest voor je hem volledig wegflikkert?
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... mopper.... De kastjes zijn sowieso gammel, breekbaar.
    Dat heb ik toen gemerkt met de staartreparatie. De servokast kwam daar ook niet geheel ongeschonden uit, het domme onder deksel dus. Heb hem met 3M plakband weer vast gezet.
    Werd bij mij niet AD-HD... Maar de motor zit een dubbele sensorring voor het bepalen van de positie. Zoiets zit ook in de D47... (heb ooit van 4 kaduke, weer 2 werkende gemaakt) Als die niet lekker zit... gaan ze swingen?

    Nooit weg kikkeren... je kan er altijd nog een ei mee afwerpen... of een klepje mee bedienen...
     
  12. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Balen van de servo Gerben.

    Ben wel benieuwd naar je hevels en de positie daarvan op de roeren, misschien een foto?

    Gr,

    Mario
     
  13. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ben tussen het werk door nog wel effe bezig geweest. Heb besloten toch maar helemaal geen ''clevis'' te gebruiken maar enkel glad staal draad en een stukje printplaat. De flaps servo's zijn klaar om verlijmd te worden. Nog even geen foto's.
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Eerste paar foto's dan.

    Begonnen met het programmeren van de zender, met als uitgangpunt alle roeren neutraal. Hierbij de servo's voor rol alvast 40% uitslag naar "beneden". Je hebt meer rolroer omhoog nodig dan omlaag, de roeren gaan relatief ver omhoog voor de remklep-functie en maar beperkt omlaag. Doel ongeveer 15a20mm aileron up voor de remkleppen en 10mm down voor 5mm thermiekstand en 5mm rolroer omlaag.
    Remkleppen beginnen met +-90% vooruitslag. Er is maar een klein beetje uitslag omhoog nodig, 1 a 2mm omhoog , en veel down uitslag, +-30mm voor de remklep uitslag.

    [​IMG]

    Hierna bedrading vleugel gesoldeerd, de plus en min worden gedeeld door welfklep en rolroer servo op een vleugelhelft. Spreekt voor zich denk ik, geen foto gemaakt.
    Na meten en rekenen de hevels getekend en uit een stukje epoxyplaat gedremeld. Servo ingelijmd met als resultaat:
    [​IMG]

    In de foto zie je naast hevel en servo een stuk tape wat over de hele vleugel loopt, dit geeft me een haakse referentielijn om de stuurstangen exact in de vliegrichting in te kunnen lijmen, je ziet voor de servo (en als je goed kijkt onder de stuurstang) het lijntje wat haaks op de lange tape getekend is. Tape is deels weggescheurd om te voorkomen dat het rolroer vastgeplakt zit.
    Alsje goed kijkt zie je ook dat de servo niet alleen aan de bovenhuid maar ook aan de onderhuid verlijmd is. Een beetje balsastof tussen servo en onderhuid, drupje dunne CA en presto. Geen flex meer doordat de bovenhuid flext.

    Deze servo is er inmiddels weer uitgerukt, wegens eerder beschreven defect.
    [​IMG]

    Om te kunnen controleren of de juiste uitslag op het rolroer behaald wordt zonder steeds te hoeven meten een stukje tape met markering op de welfklep geplakt:
    [​IMG]

    Vanavond vast even gekeken naar de welfkleppen. Doel is de hevel onder een plat kapje te houden.
    De servo is 9.6mm dik. Tussen servo en onderhuid is nog 2.6mm ruimte. Trek daar 0.2mm dikte voor een afdekkapje en 0.2mm speling vanaf en er blijft 2.2mm over. Vanaf hart servoasje tot uiterste punt servohevel is er dus over: 9.6/2=4.8 + 2.2 = 7mm over.
    Stangetje is 2mm dik, daarnaast 1mm om het gaatje van de stang, dus 7mm - 1 -1=5mm.
    Afstand servoas - stuurstang mag dus 5mm HOH zijn.
    Even nagemeten en gerekend, bij +-90gr seervouitslag komt dat neer op 7mm beweging van de stuurstang.
    Nu een proeftapeje op de welfklep, een punt aftekenen en meten of die 7mm de gewenste uitslag oplevert. Daarnaast controleren of de stang in dezelfde "lijn" blijft, zodat een zo klein mogelijk gaatje nodig is in de bovenhuid v/d vleugel:
    [​IMG]
    (meeste linksonderste kruisje zit ongeveer op de goede plaats nu).

    Voor zover, nog niet echt veel gedaan, beetje druk op werk en dan is de energie in de avond niet zo groot meer.

    Groet,
    Gerben
     
  15. Rob Hermens

    Rob Hermens

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Steenwijk
    (Bijna) Klaar

    Mijn V-Max Evo III (Enigma) is bijna vliegklaar. Ik mis alleen nog de in duitsland bestelde zichtcarbon superplatte servoafdekkingen.

    Het geheel:
    [​IMG]

    Van voren (met koelluchtingang):
    [​IMG]

    Van achteren (met koelluchtuitgang, idem aan andere zijde):
    [​IMG]

    Flapaansturing:
    [​IMG]

    Rolroeraansturing:
    [​IMG]

    Hoogteroeraansturing:
    [​IMG]

    De uitslagen conform F5B.co.uk.
    CG om te starten 67mm
    EWD ongeveer 0 (+0.09) graden
    AUW 1664gr met 4S SLS-APL 3500mAh 45/90C
    Kontronik Kira 500-30 6,7:1
    Jive 80+ LV
    RFM 14,5 x 14 later 16 x 16 smal

    Met vriendelijke groet,

    Rob Hermens
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Dat ziet er prima uit Rob!

    Ga jij straks ook wat wedstreiden mee vliegen?

    :)
     
  17. Rob Hermens

    Rob Hermens

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Steenwijk
    Hallo Jos,

    Ik zal eerst even moeten wennen aan de kist (1e hotliner).
    Daarom ook eerst 14,5x14 als start, daarna 16x16s en dan pas een Kira 600-30 of 38 als "wedstrijdmotor" met de passende regelaar (Jive FAI).
    (Sorry ben Kontronikfan)
    Wel zit er al een unilog met 400A sensor in zodat ik op alles voorbereid ben.

    Met vriendelijke groet,

    Rob Hermens
     
  18. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Ziet er mooi uit Rob !!!

    Gr Frank
     
  19. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Nou, die van mij ziet er min of meer net zo als die van Rob uit. Zie dus niet in waarom ik nog foto's zou posten. Ga zo door Rob.

    Alleen zet ik er een GM 18x21 op met Hacker B50 8L en 5S Lipo eerst maar.

    :)
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb vandaag de akku's van HK DE-warehouse ontvangen.
    Zeer vlot geleverd. 15e 's avonds besteld, vanmorgen 18e geleverd! Pats!
    3600mAh 4s 30c Turnigy, passen prima in de romp.
    Ik zal nog wel even een voorbeeldfoto plaatsen, zodat meelezertjes een indruk krijgen hoe dat steekt.
    Een 5S pakket past dan eveneens prima.

    Ontvangerpakket 800mAh... wat aan de forse kant qua capaciteit... anders later maar een kleinere 450 of 500 setje. In de romp past het wel.

    Kira 600-36, 38mm versetzt 0graad spinner, 2x FRM props komen ook mijn kant uit heb ik net vernomen.

    Reglaar en 6mm goud connectoren, stekkers... opto coupler moeten nog worden aangeschaft. GX200A BEC (anders maar de CC125...)

    GJ heeft nog een CC 'BEC' en logger liggen meen ik.
    Schaf ik nog extra Jeti ontvangers aan. 'A few fist of dollars more'... who cares...

    Zag dat Conrad losse opto couplers heeft... kosten een fractie van de kant en klare setjes. Draadje knippen, solderen, krimpkous klaar...
    Anders moet je het weer in Duitsland als een los setje kopen... en tikt het door de portokosten weer flink aan...

    Hmmm... Wellicht weten Ron van Someren, Gerben of Jos welke waarden ik dan nodig heb?

    Nog een vraagje!?
    Kunnen de flaps ook onderlangs aangestuurd worden. (Ja.. natuurlijk...) i.p.v. diagonaal?
    Echter... voordelen en nadelen? Luchtweerstand, eenvoud, het niet hoeven doorboren van structurele delen van de vleugel etc...
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2011

Deel Deze Pagina