Enigma bouw/foto verslag

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door holco, 5 mrt 2011.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gerben nog een vraag!... Welke Jeti ontvanger heb je gekozen?
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mario,

    Eerste indruk is positief. Model vliegt eenvoudigweg goed. De start is eenvoudig, de eigenschappen in de lucht prima, geen nare dingen. Hij houdt de snelheid goed vast, ook in de bochten. Voor de vluchten met de F5B-migma gevlogen emt 2 B08én, en eerlijk is eerlijk, die zijn nog iets sneller, maar dat mag ook wel.
    Zwaartepunt zal nog wel iets naar achter kunnen (met de Neu ligt de voorkant van de accu 1 a 2cm voor de boutjes, afhankelijk van welke accu je gebruikt, deze waren 437 en +-500gr).
    Ik heb iets up moeten trimmen, wat denk ik verband houdt met het zwp. Dit ondanks 2 tapejes aan de achterzijde van het stabilo, deze geplaatst na het lezen van een aantal verslagen die suggereerden dat de std instelhoek net iets te klein is.
    Remwerking van de butterfly is enorm, de downmix iets te groot, is nog een stukje finetuning.
    Snapflap werkt prima, met het iets naar achter brengen van het zwp zal hij nog wat prettiger om de hoek springen. Let wel, ik noem een aantal keer het zwaartepunt, het uitgangspunt van 72mm is prima, verder naar achter zou ik alleen doen nadat je enige ervaring met het toestel hebt.
    Thermiekvliegen nog niet echt kunnen beoordelen, was zondag te druk met lessen en helpen om lange vluchten te kunnen maken.
    Wel heb ik nog een probleempje met de regelaar. De CC125 Opto start niet iedere keer de motor. Ben er nog niet uit wat het is, maar het is heel irritant. Van de week de settings nalopen en de logs napluizen. Kijken of er iets te vinden is.

    Bas, die keuze was makkelijk. De R8 heeft de hoogste gevoeligheid, dus die is het geworden. Beviel in de B08 al prima, dus die blijft erin. Had een EPC type (externe voeding), maar dat ga ik wellicht niet gebruiken, gewoon de servo-stekker van de CC bec inpluggen is makkelijker ivm eventuele wisseling van apparatuur.

    Val: op hoogte zit een DES 427 (een 428 met kunststof tandwielen). Eens kijken hoe dat bevalt.

    Alweer laat, we hadden vanavond KNVVL subcomissie vergadering. Morgen proberen wat foto's te plaatsen.

    Groet,
    Gerben
     
  3. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Even gezien jou vraag Mario en ook voor anderen die dit misschien niet weten. In de UK vliegen/vlogen Steve en Roy zo rond de 40 rakken met dit model. Zonder dat ze een idiote setup gebruikten, Roy vliegt met mijn budget drive (4.5KW piek).

    Een van de dingen die men wellicht niet zo vaak hoort. Hoe belangrijk het is om je model goed te bouwen, goed in te programmeren en hoe je het model naar jou hand kunt zetten. Immers vlieg je pas je beste score als je met een model kunt lezen en schrijven. Dit process kan trouwens ook enorm leuk zijn en kost je enkel tijd.

    Als je model dus wat doet wat je niet fijn vindt, of je wil er iets mee doen maar het lukt niet. Vraag iemand om te helpen met nadenken.

    Jongens, veel plezier in het nieuwe seizoen!
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeker doen als het zover is Jos!

    Nog geen regelaar en motor binnen... wel een nieuwe ontvanger erbij besteld, Duplex R8... het telt heerlijk door...

    Gisteren avond nog even verdiept in de servo inpassingen en aansluitingen van aileron en flap. Via Google en RC-Groeps nog even tot in de vroege uurtjes verder gestudeerd.

    Ga ook de vlakke dekseltjes maken uit dunne epoxyplaat. Vergelijk Flight Skin.
    M'n aangeleverde dekseltjes zijn ook niet echt netjes gesopt... Roemeens-ramsch werk... coating laat los... 't isj gewoons een sjchande... :D
    Dusssss..... zotemeer een reden.
    Hopla!
     
  5. Rob Hermens

    Rob Hermens

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Steenwijk
    Servoafdekkingen (en meer)

    Enigmatisten,

    Voor mooie kapjes tegen een zeer schappelijke prijs zie onderstaande link:

    Servoabdeckungen

    Tevens ook vlakke plaatjes leverbaar!!

    Ik kan trouwens Gerbens bevindingen volledig bevestigen!

    Ook als je hem/haar de bocht "doortimmert" blijft ie snelheid houden. Setupwaarden van F5B.co.UK zijn perfecto.
    De EWD (instelhoekverschil) was bij mij ook heel licht onder de nul; dus GOED NAMETEN!!! en bijvoorbeeld onderstaande tool gebruiken.

    http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/rob-hermens-albums-ewd-picture14351-ewd.jpg

    Met vriendelijke groet,

    Rob Hermens
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2011
  6. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb de mallen van die kapjes en ook die kapjes gemaakt, die zaten op mijn S14 en de S14 van JWS.
    Ik heb denk ik nog 2 sets liggen in zichtcarbon maar ze zijn niet geschikt voor de Enigma.
    Ik ben nu met wat meer gestroomlijnde kapjes bezig, iets smaller (7mm) en wat langer (11cm).
    Zie foto:

    [​IMG]

    Als ze af zijn dan zal ik wel wat posten, denk dat ze voor ongeveer 7,50 per 4 gemaakt kunnen worden in zichtcarbon.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2011
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Nog wat bouwfoto's....

    De welfklepservo. Een DES428.
    Stand op de foto is met de klep neutraal. De servo heeft dan 90% uitslag naar boven (in de zender). Bij neutraalstand van de servo, staat hij 10graden voorbij haaks op het servohuisje. Stuurstang zit 5.5mm HOH op de servohevel. Achter de stuurstang zie je een klein stukje gfk plaat, wat het stangetje op zijn plaats houdt in de hevel. (de servodraad loopt er net langs).

    [​IMG]

    Hier de aansturing op de klep. De stuurstang zit 4mm voor het scharnierpunt van het roer en 2.5mm boven de vleugelhuid. Als de klep naar beneden draait, komt het draaipunt iets omhoog, en is er maar een klein gaatje in de vleugelhuid nodig. Tevens is de kracht van de servo hoger door de langere hevel als de klep ver uitslaat. Stuurstang is 2mm verenstaal. Borging op de klep niet nodig, kan niet weg omdat de doorvoersleuf maar smal is.

    [​IMG]

    Omdat ik wou vliegen, afdekkapjes gemaakt van rookglas. Voordeel, een snelle controle mogelijk of alles zit zoals het hoort. Iets carbonnigs komt later.

    Flapservo's onder vlakke afdekking, je ziet ook mooi hoe de servo "naar voren staat" bij neutraal roer...
    [​IMG]

    ...en de aileronservo's in hun kantoortje. Ook hier staat de hevel bij neutraal roer iets naar voren (maar minder dan bij de flaps). Neutraal roer is 38% uitslag naar beneden.

    [​IMG]

    Aansluitkabel voor de servo's, maar eens een manteltje omgedaan (toch nog iets van hobbycity ;) )
    [​IMG]

    Volgende post wat foto's van de romp...
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Aansturing op hoogteroer. Van 1.5mm staal (restant van de draadstangen van de ailerons ;) ). Draaipunt zo dicht mogelijk op het roer en 14mm achter scharnierlijn (achteraf had 15 a 16mm ook nog gekund.

    [​IMG]

    Doorvoer door kielvlak. Meer is niet nodig, hoef met dit heveltje op het reor ook geen kielvlak weg te slijpen voor clearance van de hevel. Je ziet nog net de 2 stukjes tape onder het stabilo.

    [​IMG]

    En de servo, DES427. Stuurstang op 4.7mm hoh op de servohevel. Past precies onder het vlakke afdekkapje. Ook hier weer de servo aan beide zijden verlijmd (beide kanten van het kielvlak) voor de meest stabiele aansturing. Z-bochtje in de stuurstang, uiteinde iets geslepen zodat hij voldoende uitslag heeft.

    [​IMG]

    Motorspant. standaard meegeleverde spant plus een dubbelaar. Inclusief koelgaten langs de motor.

    [​IMG]

    En het motortje. Neu1511/1Y met een CC125 Opto. Op de regelaar 4 extra condensatoren geplaatst, ivm de belastingen die bij ramping optreden.

    [​IMG]

    Geen foto: voor de koeling een gat boven in de romp gefreesd. Net achter de motor, 10mm breed, 2cm lang. De eerste logwaarden het fingerspitzengefuhl na de vlucht lijken aan te geven dat de koeling goed werkt.

    Groet,
    Gerben
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Netjes Gerben... ik wordt hier helemaal vrolijk van!
    Ueeeeuh... Vanmiddag bel, rinkel, bel.... regelaar binnen GX200 A BEC.... en wat glimmende 6 mm stekkers... snel aan huis!
    RBCkits Online Shop - Gold plug 6mm
    Kon vast scherper in prijs... toe maar...

    6mm vergulde stekkers
    [​IMG]

    Zen and the art of Enigma maintenance...
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2011
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... Bel, rinkel, bel... da'z ook vlot binnen uit het Oostenrijkse?!
    1x Kira 600-38 + Getriebe, 1x Versetz Spinner en 2x sets RFM props...
    15 x 13 en 16 x 16s
    Alsof het niets is...
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2011
  11. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    wow mooi allemaal :)
     
  12. Rob Hermens

    Rob Hermens

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Steenwijk
    F5B

    Hallo Enigmatisten,

    Heb net mijn MX16S "F5B-gereed" gemaakt door de meest linker schakelaar te vervangen door een terugverend type en mijn gas hierop te zetten.

    [​IMG]


    Dus ik ben er nu klaar voor.

    Met vriendelijke groet,

    Rob Hermens
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Vleugel heb ik nu helemaal klaar :D vooral het instellen van de zender heeft mij heel wat tijd en uitzoekerij gekost voordat de servo's er in gelijmd konden worden.

    Nu gestaag verder met de romp.
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Top!
    Heb je nog foto's kunnen maken?

    Nu de romp even afbouwen, stuk minder werk, nog 3 weekeinden tot Dalfsen!

    Groet,
    Gerben
     
  15. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb wat foto's in de eerste post toegevoegd.
     
  16. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Mooi Gedaan met de plussen en minnen bij elkaar !

    Deze neem ik vaan je over:yes::yes:

    Gr Frank
     
  17. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ik neem bij deze de f5b motorschakelaar over :p
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Er zit toch wel een schakelaar achter deze schakelaar?
    Om de 'oeps oh pardon' effecten te uit te sluiten?

    Zelf dacht ik aan een button type op de EVO.. met safety cap... FAB
    Model 'DEVCON 1' :evilbat:

    ...ingeschakeld alleen in een bepaalde vliegmodus... maar ook dan blijft het opletten...
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor de test vluchten vorige week zat de apparatuur in de romp er even snel ingebouwd. Wel degelijk, maar ietwat rommelig. Ik wou even testen of interne antenne's goed werkte, voordat ik er veel tijd in stak. Dat bleek gelukkig goed te werken. Bovendien bleek ik tussen achterkant van de accu en voorkant apparatuur iets te weinig ruimte te hebben voor de vleugelstekker.
    Gisteren een definitievere constructie bedacht. In basis een plaatje kunststof die in de romp wordt bevestigd met de schroefjes van de schakelaar.

    [​IMG]

    Van links naar rechts: 1e antenne in buisje (steekt recht naar achter), CC Bec en Rhino 360mAh onder het gelige kaptop tape, de ontvanger onder rode tape, de schakelaar, de laadstekker voor de ontvanger-lipo en de vleugel-aansluitkabel + Unilog opto.
    Op de CCbec nog een klein stukje balsa, zodat het geheel daar net vertikaal klem zit in de romp en niet gaat rammelen.

    Van de zijkant, met ook de 2e antenne goed zichtbaar:

    [​IMG]

    De laadstekker is in ingebouwde toestend net lekker bereikbaar, het is redelijk makkelijk om op gevoel de laadstekker in te pluggen.
    Door de 2 schroefjes van de schakelaar los te draaien, kan de hele plaat met apparatuur er zo uit gehaald worden, mocht er onderhoud nodig zijn.

    Vandaag een paar rondjes gevlogen, oa met de Enigma. De ruimte onder de ontvanger (zie zowieso nu een stukje naar achter staat), is ideaal, de vleugelstekker heeft nu lekker de ruimte, valt mooi achter de lipo. Op de linker romp-zijkant hangt aan een stukje klittenband de Unilog. Makkelijk uitneembaar mocht dat nodig zijn.
    Het stuk hout achterin, waar je een boutje zou kunnen plaatsen voor de 3e bout heb ik weggeslepen, ik tape de achterkant van de vleugel. De opening ook nog wat verder naar achteren opengeslepen. Het vleugelzadel is achterin nog zo'n 10mm lang.

    Helaas nog steeds wat troubles met de regelaar, de motor start niet altijd op, zal een andere oplossing moeten zoeken.

    Groet,
    Gerben
     
  20. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Mooi werk Gerben !
     

Deel Deze Pagina