Enigma bouw/foto verslag

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door holco, 5 mrt 2011.

1. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    netjes.

2. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Inmiddels is de Neu er weer uit, nog niet gelukt om de opstartproblemen van de CC125 Opto op te lossen.
    In plaats daarvan vanavond een Kira480-5000kv ingebouwd met 5,2gear. Dit alles drijft een 8x23prop aan op 4S lipo (Met dank aan GJVo voor het lenen van de aandrijving). Afhankelijk van de accu tussen de 1400 en 2400W.
    Bedoeling is een eerste test voor een stille speed-aandrijving. Opzich beter geschikt voor een F5D kist, maar die is even niet bij de hand. De Enigma mag als test-object dienst doen.

Om de boel goed in de gaten te houden de Unilog interface naar Jeti geplaatst. Nu kan tijdens de vlucht de stroom,spanning,capaciteit,motortemperatuur en toerental afgelezen worden op de zender. (en nog wat minder belangrijke waarden).
    Zo kunnen we snel testen, en de risico's op magic smoke miniseren (helemaal voorkomen is de setup te ver voorbij de fabrieksspecs voor).
    Hopelijk morgen testen en wat foto's maken.

Groet,
    Gerben

3. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Ben erg benieuwd naar je bevindingen, schijnt dat geluid in NL toch een hot item worden
    voor electro aandrijvingen.
    Ik vind t wel raar dat je die Neu niet aan de praat krijgt met de CC 125, enig idee waaraan het kan liggen Gerben ?

Gr Frank
    Ach rakmannen zijn ook nodig

4. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat heb je gehoord/gelezen?

5. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Frank,
    Nog niet, als ik het wist was het al opgelost.
    Volgende optie is softwareversies uitproberen of desnoods een ander logic boardje.

In Stompetoren mogen we inmiddels niet meer met full-F5B power vliegen, iig niet zolang de prop overtrekt. Daar is nog wat ramping werk voor nodig om de overtrek onder controle te krijgen.

Groet,
    Gerben

6. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Oh Ja,

Dit was die cc125 met extra logic board 6S zonder Modificatie.
    Mijn dom verstand zegt, logic board verwijderen en opnieuw uitproberen.
    Heb niet zo vaak gehoord dat de CC niet werken met Neu.

Gr Frank

7. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Ik denk gewoon die Steve Neu aan zijn jas trekken en zeggen dat je liever een origineel logica boardje wil hebben omdat dit HV logica boardje voor geen meter werkt.

Als Steve moeilijk doet dan heb ik nog wel een reserve boardje voor je.

Volgens George maakt V1.55 vs V1.56B heel weinig uit en zou dit zeker niet de reden moeten zijn voor jou probleem.

.....

Hoe is dat zo in Stompetoren gekomen? Problemen met de boer of mensen in omgeving? Hopenlijk gebeurd dat niet bij de andere velden op de zelfde manier.

Laatst bewerkt: 13 apr 2011
  8. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Betreft Stompetoren... volgens mij staan de Rotganzen (plaag) hier aan het Hoornsemeer permanent in de overtrek. Het geluid is ongeveer het zelfde... en houd het wat langer aan... en minder steady, 7 dagen per week... vrijwel 24 uur

Het zal vast de boer niet zijn... eerder de veldopzichters van het achterliggende vogelgebied?... maar het is al vervelend genoeg... sterkte er mee.
    Anders gezegd... het dwingt 'ons' tot een beter optimum te komen.... dat is met iedere grens die gesteld wordt...

9. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Enigma in pylon jasje heeft gevlogen.
    De telemetrie was erg prettig, tijdens de vlucht de motortemperatuur in de gaten houden, stroom controleren etc. De motor sloeg steeds af, de oorzaak kon met de telemetrie gevonden worden. De oude test-accu stortte onder de 3V/cel, zodat de regelaar afsloeg.
    De volgende accu ging het beter. Langzaam versnelde de Enigma steeds meer, snelheid liep steeds hoger op, ging erg snel. Todat de flutter toesloeg!
    2 hele spannende seconden met een bocht op hele lage hoogte en het model was weer stabiel en veilig geland. 1 aileron servo is gestript (DES428MG).

Conclusie: liep met de 1.8kw pylon aandrijving harder dan met de 5kw Neu in F5B vliegstijl. Voorzichtige schatting gaat richting 280, deze vlucht helaas geen meting met de radargun, maar hard ging het zeker.

Heeft er iemand in omgeving Rotterdam een tandwielsetje voor me die ik vanavond op zou kunnen pikken?

Groet,
    Gerben

10. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Gerben,

Hoe was het geluid van de aandrijving, naar tevredenheid ?
    En de Des 428 is t nu een aanrader of teleurstelling, als ik zie
    dat die F5D jongens nog vaak gewoon D60 gebruiken.........

Gr Frank

11. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Tandwielen gestript? Donders!
    Op RC-Groups een keer gelezen dat de gear-assen uit de lagers kunnen slaan. HS-125?
    De man had deze vervangen door langere die door de kastjes staken.

Het zijn maar kleine servo's... en flutter kan een verwoestende kracht losmaken wten we allen.. alleen al daar de hoge frequentie, de kastjes van de DES428 zijn aan de broze kant...
    De D60 was per seconde tot pulp geslagen... denk dat de DES langer heeft volgehouden...

12. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    De aandrijving is stil.
    Ik was enorm onder de indruk maar was ook erg bezig de data uit de telemetrie te bekijken om te zien wat er gebeurde.
    Dus echt op het geluid heb ik niet gelet maar het was absoluut niet harder of irritanter dan een brandstofmotor model.
    Het ding ging hard, het was een enorm groot pylonmodel, ook het vliegbeeld, erg indrukwekkend.
    Jammer van de flutter maar dat was wel een teken dat het gewoon erg hard ging.

Volgende test wordt in een Demon F5D.
    Misschien dat ik deze week een rompje en stabilo kan maken.

GJ

13. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Euhm, flutter bij 280kph? Das toch niet zo goede zaak voor een F5B model wat eigenlijk wel zeker 300 aan moet kunnen omdat dit makkelijk haalbaar is met 4.5KW en een normaal F5B vlieg patroon. Zou liever hebben dat het model 330 kan hebben.

Mijn oude S11 heeft 369 gelopen.

Heb je de snelheid met SM sensor gemeten of was dat een inschatting?

14. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Jos,

Oftewel, geschat, geen meting. En ik schat liever voorzichtig dan te overdrijven. Een Enigma is wat groter dan de high-end wedstrijdmodellen, profiel is ook een tikje dikker, dus bij die schatting houdt ik het even. Als ik me niet vergis is je S11 ook ontploft toen de radargun nog onder de 300 aangaf.
    Ik vond het een geslaagd experiment, met deze informatie kunnen we weer verder richting een volgende test.

Het geluid was goed, stukken stiller dan de F5D en speedmodellen die we tot nog toe gehoord hebben. En vooral geen gegil, wat de meeste irritatie oproept bij omwonenden.
    DES428: prima servo, wellicht toch nog iets te kleine hevelverhouding gebruikt, iets minder uitslag op rol had nog wel gemogen, waardoor de servo netto sterker is. Als het een speed-kist had moeten zijn had ik misschien die 20gr extra in DES448 geinvesteerd op rol, voor F5B is het geen probleem.

Groet,
    Gerben

Laatst bewerkt: 10 apr 2011
  15. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    ha ha leuk geschreven, :D op zich is 280 niet min zeg. De vraag is of het nu exemplarisch was of dat een enigma nog wel meer aan kan. feit is dat deze die puur voor snelheid gaan toch zwaarder gebouwd worden 80g/dm. in f5b is dat te zwaar in de bochten en voor het thermieken. en zoals je schrijft de servo's moeten het ook kunnen houden, we nemen de lichtste dingen die bestaan, en dan zijn er mensen die zich opofferen om de grenzen op te zoeken. Natuurlijk leuk dat je dit even gedaan hebt Gerben :D ;) Wil je eens nameten op hoeveel je scharnierpunten liggen van uit het center? Bij mij met een d60 zit de link van de aileron op 11,75 mm en op de servo (kan ik niet goed meten of ik moet hem open doen) op 4mm. In ieder geval het dichtste gaatje. Ik heb genoeg uitslag zo. en nog nooit flutter.

Jos, Ik meen dat je s11 toen niet meer dan 230 ging in stijgvlucht , Horizontaal zal het niet veel meer geweest zijn, je kwam uit de lucht op 20< misschien aan +-150km/h en zeer kort na dat je de motor aanzette knalde hij al uit elkaar. waarschijnlijk dat er wel al "vleugelvermoeidheid" op gezeten had of delaminatie van ervoor.
    Summiere beschrijving van toen is hier te vinden : http://www.modelbouwforum.nl/forums/pylonracen-speedmodels/89856-geslaagde-f5b-meeting-2.html

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  16. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Val, hevelverhoudingen staan een stukje terug in dit bouwverslag.
    Had ruim 20mm uitslag op de ailerons in Butterfly, dat zou best iets minder kunnen, hij remt ontzettend goed op de butterfly. In F5B trim heb ik geen flutter gehad in de paar vluchten tot nog toe, alleen in deze "pylon" setup.

Groet,
    Gerben

17. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    Heb zelf max 15mm bij butterfly samen met volle stuurinput.
    In de vlucht gebruik ik max 10mm in zweef en 8 mm in speedstand.
    Alles gemeten op de breedste kant van de aileron. slope 0,0.
    Ik ga me toch eens de des 427BB proberen deze zijn sterker dan de nylon d60,sneller en hebben meer kracht.

Val

18. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Meten is weten. Dan moet je dingen wel goed meten. Een radar gun? Komaan zeg.

Gerben, het zou mij niet verbazen als je ver over de 300 zou meten als je de moeite zou nemen een SM speed sensor in te bouwen. Deze meet accuraat tot voorbij 450.

Ik mag namelijk wel hopen dat een goed gebouwde Enigma de 280 aan kan want dat haal ik regelmatig met onder de 5KW aandrijving en het steigen voor 6 rakken.

Jos, die niet meer zonder sensor vliegt.

19. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Mag ik deze uitspraak gebruiken als ik weer eens geflitst ben door de politie?

GJ

20. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    hi GeorgiMirov :) you make fine props :D
    i probably best keep out and idk youse much, but both you seem fine dudes and probably something besides you both went wrong, and i hope youse solve it soon :)
    Y :p

Deel Deze Pagina