Ervaringen Graupner Monsun BO209

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Sleurhutje, 22 jun 2008.

1. VINTAGE FLYER

VINTAGE FLYER

Lid geworden:
    12 feb 2005
    ps sleur kon het niet over mn hart verkrijgen de vintage monsun te verkopen:nooo: en ik ben hem momenteel aan het klaarmaken voor volgend vliegseizoen :yes:als ik die van jou zie vliegt hij erg leuk:yes: en het is het geen kritich model wat ovrigens vroeger wel was, maar er is ondsettend aan gewichtsbesparing gedaan, wel heb ik de vleugeltips onderhanden genomen en masief gemaak kompleet met dummy landingslichten:yes:ook de cockpit krijgt extra aandacht wel moet ik nog n passend pilootje zoeken de meeste zijn te groot:sad: verder komt er n turnegy setup op:yes::wink:

mvgr johan snijders

2. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Tsja, de Monsun is natuurlijk een model voor liefhebbers. Niet echt bekend bij het grote publiek. De ARF Monsun vliegt echt lekker en stabiel. Alleen net als bij het oude model nog behoorlijk zijwindgevoelig. Dat resulteert in een "kwispelend" staartje. Gewoon negeren en doorvliegen. ;)

Ik heb ook het oude brandstofmodel uit '73 en dat is een lompe bom. Zelfs leeg zonder motor en besturing al 1,9kg. 8O Dat terwijl mijn ARF vliegklaar met (te) zware 4S 3400mAh accu amper 2,2kg weegt. 8)

Ik heb nog een tweede ARF liggen als reserve maar nu ik best aardig kan vliegen lijkt die wat overbodig als reserveronderdelensetje. :oops: ;) De standaard "tuned" setup van Graupner is prima voor schaalvliegen maar wel een (te) dure setup. Maar bevalt op zich prima. Omdat het destijds mijn eerste serieuze kist was heb ik de aanbevolen setup helemaal gekocht. En daar heb ik ondanks de hoge kosten nog geen dag spijt van gehad en geniet er nog steeds van.

Als Hong Kong setup zat ik een beetje richting een Turnigy SK4250-750kV voor 4S setup te denken. Met een APC-E 11x8" lekker de gang erin en toch meer dan voldoende vermogen. Ik hou wel van een beetje over-powered vanwege de matige kwaliteit van ons redelijk kleine vliegveldje. Kunnen starten en loskomen in 10 meter is wel zo fijn. :? :lol:

Wel leuk, kunnen we van de zomer samen Monsunnen. :D Ik ga wat meer tijd vrijmaken voor het bezoeken van meetings. :thumbsup:

3. VINTAGE FLYER

VINTAGE FLYER

Lid geworden:
    12 feb 2005
    ok jij hebt er dus 2 das handig in geval van schades:yes: ik heb er maar een:yes: kwa setup heb ik n 3548 900kv besteld met n 60 amp turnegy regelaar en n 4 cel 3000:yes: dit gaat draaien op n 10/6of 10/8 prop kan ook evt met n 11/6 even kijken:yes: kwa loskomen op het veld zet ik er iets grotere wielen in:yes: dus ik dacht met zn gewicht van 2kg power zat!! ik vlieg n vintage charter met dezelfde setup met n 800 kver en 12/6 prop 3c 2p 2200 en gewicht van 2400 gr en vliegt supper de monsun mag niet missen in mn vintage colektie:nooo::wink:
    hopelijk zie ik je dan op de vintage oltimermeeting in de betuwe??als het doorgaat?:wink:

mvgr johan snijders

4. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Ja, daar hoop ik echt bij te zijn. :yes: Ik ga volgende week beginnen met de klassieke Jodel Robin DR400-180R.

5. VINTAGE FLYER

VINTAGE FLYER

Lid geworden:
    12 feb 2005
    ok sleur dat vind ik dus ook n erg mooie klasieker:yes:ook elektro??en volgenjaar ook op de oltimermeeting natuurlijk :Den ook n mooi opknap verslagje van je jodel maken he :wink:

mvgr johan snijders

Laatst bewerkt: 15 nov 2010
  6. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Ik had lang geleden een extra ARF gekocht voor als ik ging crashen met de Monsun. Alleen dat is niet gebeurd. Merkwaardig genoeg heeft de tweede kleine 92cm mensun bij zijn maiden last gehad van een gebroken liggen (zat geen lijm op, fijn op een voorbespannen ARFje). Na de eerst bocht vouwde één vleugel op. Dat werd dus klei en einde eerste eerste, tevens laatste vlucht.

Maar de tweede ARF 1,6 meter wordt nu gebouwd. Met de ervaringen van de eerste bouw en wat "tekortkomingen" komt er een volwaardig zusje bij. :D Wel met een Hongkong en heb-nog-liggen setup. Gisteren motorsteun passend gemaakt voor de Turnigy SK3548-900kV, de motor is langer dan de oorspronkelijk Graupner Compact, dus gat groter gemaakt en het kruisje aan de binnenkant bevestigd. Scheelt precies de 8mm teveel. 8) Alle scharnieren gelijmd, nog steeds de oorspronkelijke Mylar scharniertjes. Tot nu toe voldoen die prima. Het is toch geen 3D kist. Staart, stabilo en ruglijntje geplakt. Extra versterking voor de montage voor de schroefjes van de servo's gelijmd. Er komen MPX Tiny-MG's in te zitten. Die had ik nog (9 stuks in totaal). :yes:

Eerst maar wat ruimte maken en van alles afmaken. Dan is er pas een beetje plek en tijd om de Jodel Robin af te maken. :oops: :(

7. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Prima weer buiten dus wat verder geknutseld aan de Monsun v2. Brommer een beetje meer vastgezet en recht gezet (stond omhoog 8O). Was even pielen met ringetjes ertussen. Je kunt er zo lekker bij. :nooo: :? Servo's gemonteerd, stangen aan de servo's gehangen, landingsgestelijzerwerk erin geschroefd, stangetje voor de neuswielbesturing langs de kant geplakt, regelaar erop gesoldeerd, ontvanger erin (had nog 2x AR7000 nieuw in doosje liggen). Zo nog even de plankjes in de wielkapjes lijmen zodat die een nachtje kunnen drogen.

Morgen de regelaar vastplakken, ontvanger permanent op het plankje zetten, wielkapjes monteren, servo's in de vleugeltjes incl. stangetjes, draadjes van de servo's verlengen, maispieper erin en de cockpit plakken. Dan is-ie klaar voor de ontmaagding. 8)

8. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Pfff, eindelijk weer wat tijd om te bouwen tussen de andere bezigheden door. Morgen was het er dus niet van gekomen. :oops: ;)

De Monsun v2.0 schiet nu wel lekker op. Servootjes in de vleugeltjes, stangetjes en heveltjes klaar. Regelaar vastgezet, ontvanger aangesloten en alles getrimd. Klittenbandjes voor de accubevestiging erin gekleefd. Motorkap gemonteerd met 2mm ruimte tussen de kap en de spinner. Resteert alleen nog de montage van de cockpit en wielen. Helaas waren de bijgeleverde wielen groter (55mm) waardoor ze rondom klem zitten in de wielkappen. :evil: Dus even op zoek naar 45-48mm wieltjes (50mm kan nog net met iets schuren). En ik moet een nieuwe stang hebben voor het hoogteroer, de meegeleverde leek wel zacht aluminium en knikte spontaan en brtak vervolgens (luchtbel in het staal :?). Dus nu op zoek naar 3 stangen van minimaal 70cmx2mm met aan minimaal één uiteinde M2 draad. :worship: Als dat er is, kunnen we weer wat ontmaagden. 8)

En dan nog die stickertjes. Ik blijf ze niet echt mooi vinden. :( Misschien maar wat laten snijden bij iemand van de club. :yes:

9. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Hopla, vliegklaar. Eindelijk passende wieltjes gevonden. Knappe 55mm wieltjes zijn echt schaars. Ik had wel een setje gehaald van SimProp maar dat was slappe hap. Heel zachte velg en flubberschuim waar de band zo van de velg viel. :? Er zitten nu afgeschuurde Robbe 55mm schuimwielen op. De servoheveltjes van de Tiny-MG's waren ook wat dun voor de 2mm stangen dus die vervangen door veel dikkere heveltjes met meer vlees rondom. Stangetjes zijn ook allemaal geregeld. Stickers nog niet geplakt. De defintieve setup:
    - Turnigy SK35-48 900kV Outrunner
    - Turnigy Plush 60A ESC
    - APC-E 11x8" Propellor
    - Multiplex Tiny-MG Servo's (4x)
    De motor doet statisch bij vol gas (gedurende 2 minuten) zo'n 550W. Voor een schaalkist meer dan voldoende. Aanmerkelijk meer powerrrrr dan de originele setup van de andere Monsun. Daar zit een Graupner Compact 480 12V in en die doet met een Graupner G-Sonic 12x8" slechts 460W.

Misschien morgen of komend weekend de maiden. :banana:

10. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Mij benieuwen, morgen of dezelfde morgen als vorige keer :)

11. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    In ieder geval aanmerkelijk eerder dan jouw Spitfire. ;) :p

12. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Ik vind 3 jaar bouwen aan een ARF wel errruuuuuuugggggggg lang . :D

En Martin mag wel opschieten wil hij je kwa tijd in gaan halen . :rolling:

Mvg Johan

13. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Ik zat er op te wachten :)

14. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Uh, dit was de reserve ARF die ongebruikt is gebleven omdat mijn eerste tot op de dag vsn vandaag prima vliegt. ;) Deze lag dus te verstoffen. :D

15. BYM

BYM Forum veteraan

Lid geworden:
    19 dec 2004
    Tijd dus om hem eens te gaan maidenen :yes:

:banana::banana::banana::banana:

16. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Wow, ik zie dubbel... ;)

17. VINTAGE FLYER

VINTAGE FLYER

Lid geworden:
    12 feb 2005
    erg mooi sleur de mijne staat inmidels ook vliegklaar na 2 jaar:grin: ik heb er nog wat extra scale details aan toegevoegt mijn setup is alsvolgt turnegy 2548 900 kv (geen sk verzie)60 amp turnegy regelaar en 4 cel 3000 flyghtmax lipo moet goedkomen dacht ik zo suc6 met je maiden sleur:yes:

18. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    De maiden was dinsdag en verliep prima. Beetje trim op rollen en richting nodig. Met een APC-E 11x8 zat er lekker de gang in. ;) Alleen bij windstil weer komt de Monsun toch best lekker snel binnen zeilen. :( Landing was goed maar het wielkapje op het voorwiel hapte zich vast in het gras, beetje snellere stop. Geen schade, as zat scheef in het stootblok.

Dit is ook de reden waarom mijn Monsun al jaren dat kapje niet erop heeft. :D

19. VINTAGE FLYER

VINTAGE FLYER

Lid geworden:
    12 feb 2005
    ok hij vliegt dus prima sleur gefeliciteert met je maiden :yes:ik heb onder mijn monsun n wat groter wieltjes gebruikt hopelijk blijven mijn kapjes wel zitten? het maakt de monsun echt af vind ik :yes:

20. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Grotere wielen waren niet mogelijk, dan liepen ze vast in de wielkast. :(

In de laatste versie zaten grotere wielen dan in mijn kit. Zo groot dat ze niet wens door de opening van de wielkasten pasten. 8O

Deel Deze Pagina